lot
Letecké společnosti Letectví

ÚCL zahájil správní řízení kvůli letu Smartwings na jeden motor

Letadlo Smartwings na pražském letišti. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letadlo Smartwings na pražském letišti. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) zahájil správní řízení kvůli srpnovému letu společnosti Smartwings s porouchaným motorem. Vedle toho úřad pokračuje v dalším šetření. Na dotaz ČTK to dnes bez dalších podrobností uvedl mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký. Není tak zatím zřejmé, zda je řízení vedeno proti dopravci, nebo někomu z posádky. Letecká společnost uvedla, že s ní žádné správní řízení nebylo zahájeno.

Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí.

ÚCL zahájil krátce po události vyšetřování letu. Úřad si od dopravce vyžádal veškerou dokumentaci k letu. Po prostudování materiálů nyní ÚCL zahájil jedno správní řízení. Podrobnosti k němu však s ohledem na podmínky řízení Hezký prozradit nechtěl. Podotkl však, že úřad zároveň pokračuje v dalším šetření. To by měla zásadně ovlivnit i zpráva Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod, který případ také zkoumá. Jeho šetření může trvat až rok.

Společnost Smartwings dnes odpoledne k informacím uvedla, že vůči společnosti správní řízení zahájeno nebylo a zároveň nemá o řízení bližší informace. Mluvčí firmy Vladimíra Dufková uvedla, že společnost s úřady plně spolupracuje. Letecký úřad nedávno sdělil, že z interního šetření, které dopravce úřadu předal spolu s vyžádanými materiály, vyplývá, že let měl být pochybením posádky. Kvůli letu na jeden motor skončil šéfpilot Pavel Veselý.

Letecký úřad krátce po události uvedl, že v případech, kdy se letadlu porouchá jeden z motorů, je obvyklým řešením nouzové přistání na nejbližším letišti. Jde především o preventivní postup pro případ, kdyby přestal fungovat i druhý motor.

Konečné výsledky šetření obou úřadů se dají očekávat v horizontu několika měsíců. V rámci správního řízení může být v případě zjištěného pochybení výsledkem mimo jiné zákaz činnosti či jiný disciplinární postih. Vedle řízení může úřad v krajním řízením podat i trestní oznámení.

ČTK

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

On Oct 11th 2019 Czechia’s CAA wrote to The Aviation Herald: „First of all I would like to apologize for the delay of my response. And I would like to inform you that this information was not known to us before your email.“ On Sep 14th 2019 The Aviation Herald had received new information and therefore had sent e-mails to Czechia’s CAA and UZPLN writing: „While OK-TVO was still airborne south of Hungarian Airspace (after the engine shut down over the Aegean Sea), the office of Smartwings is said to have contacted a Budapest based maintenance provider about whether they… Číst vice »

alex

Tak doufám, že tento pilot jménem Veselý, hazardér se 170 životy již za knipl nevleze.
Pokud létá, je mi líto, že takovýto hazardér nemá již sebranou licenci!!!! Kolik jiného nevíme, co SW ututlává a ututlal?? Díky za investigativní novinařinu, jinak by se to nikdo nedozvěděl a SW by to spláchl jako běžnou lapálii, která nestojí ani za řeč…

Janina

Bude článek o uzavření pražské báze Ryanairu nebo ne?

Jen tak

on ho nekdo zavira? jen ho bude stafovat polska pobocka.

pája

Mě by zajímalo, jak je právně možné, že by měli mít stévardi bázovaní v Praze smlouvu podle polského práva. A proč to neřeší Inspektorát práce.

Jen tak

a proc by nemeli? maji pracovni smlouvu podepsanou se zahranicnim zamestnavatelem, tak plati pravo dane zeme.

jake jine by melo platit?

LépeUžBylo

No to v EU takhle úplně neplatí. To by platilo kdyby se tam zaměstnanec do toho Polska odstěhoval. Pokud ale má stálé pracovní místo a bydliště jinde tak by se měla smlouva řídit zemí báze a ne zemí registrace firmy.

—-
Thyssenová po schůzce s O’Learym zdůraznila, že pravidla EU jsou jasná – zaměstnávání mobilních posádek se neřídí vlajkou letecké společnosti, ale místem, odkud pracovníci ráno odlétají a večer se tam vracejí. „Dodržování zákona není věcí k diskusi a nedá se odložit na pozdější dobu,“ sdělila podle agentury Reuters eurokomisařka.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/eu-naridila-ryanairu-aby-dodrzoval-mistni-pracovni-pravo.A180926_182145_firmy-trhy_ele
—-

Janina

„jen ho bude stafovat polska pobocka“ je dost podstatný detail. Prý nabízeli smlouvy pilotům jen na živnost, ale snad z toho sešlo. Základní plat letušky okolo 150 na hodinu, snad si taky už rozmysleli? Nutit lidi podesat nové smlouvy během 24 hodin, jinak přijdou o místo a podobně, jsou snad jen fámy. Nemám poslední info, proto bych byla ráda za zdrojovaný článek tady. Přece jenom, kromě TVS/CSA tady jiná možnost zaměstnání pro ty lidi není, a ne každý chce emigrovat. Když rušil Wizz svojí bázy, tak články o tom taky byly.

Jen tak

konec koncu … no a co? bud ti lidi podepisou, nebo skonci.

ryanair (stejne jako jakakoli jina soukroma firma) neni zaopatrovaci ustav .

nebo snad maji mit pravo na praci na dozivoti?

Bob S.

Tak hlavně aby jsi jí měl ty, až vypadneš z mamahotelu.

Roiman4

24h to vůbec nebylo, tak nevím kde tu informaci máte ? Ano, měli na to krátký úsek, kdy se museli rozhodnout, ale 24h to nebylo. Na živnost to dostali po vzorů Anglie, kde jich takhle líta spousta ne-li všichni.
A to, že je to Pražská báze, kde jste vzala že mají české smlouvy, když firma sídlí v Irsku a teď přechází pod Polskou správu ?

XxX

Že to funguje v Anglii je pěkné. U nás je švarc systém zákonem přímo zakázán. A k aplikovatelnému právnímu řádu již komentoval kolega o pár komentářů výše. Tudy cesta opravdu nevede.

Jen tak

docela dobra odpoved tem, co tady prohlasovali, ze o nic neslo a ze je to v poradku 🙂

Vladimír

ÚCL bude rok šetřit a pak zjistí, že se vlastně nic nestalo…

Nicky

To přece není možné, mluvčí firmy Vladimíra Dufková říkala, že vše bylo podle předpisů v nejlepším pořádku a pilotoval jejich nejzkušenější pilot.

Cestující LBC MHD

Taky tomu nerozumím. I cestovky říkaly, že to bylo OK.

Dušan

Používal bych slovník SMARTWINGS pro tyto situace, konkrétně slovník paní Dufkové: a) letadlo sjelo z ranveje = něco jako když auto nebliká jeden blinkr b) letadlo letělo na jeden motor = něco jako když na dálnici jedete místo 5-tého pouze na 4-převodový stupeň. Jedině takto to laická veřejnost pochopí:-)))

Johny998

Patrně to skončilo správním řízením, protože se do debaty nevložilo Letiště České Budějovice. To je výrazný influencer v oblasti letecké dopravy. Snad příště.

Bart

A proč by se podle vás mělo do debaty zapojovat Letiště České budějovice? Myslíte, že by to něco změnilo? je to věc smartwings, a ne věc letiště ČB. Letiště ČB není nějakým úřadem pro vyšetřování leteckých nehod. A když už by se do debaty mělo zapojovat nějaké letiště, tak leda tak Ruzyně, protože ten kluzák neletěl do Budějovic, ale do Prahy. Běžte zpátky na novinky.

Michal

Počítám, že ze strany uživatele Johny998 šlo o sarkasmus.

Johny998

Barte, vtip. 🙂 Snad příště.

bed řich

Letiště České Budějovice inkontinental prostě propáslo šanci, že tam něco přistane.