15 poničených vozidel ČD. Správa železnic vysvětlila, jak vznikl na trati problém, vlaky se vrátí v pondělí

Poškozená trať u Bystřice nad Pernštejnem. Foto: České dráhyPoškozená trať u Bystřice nad Pernštejnem. Foto: České dráhy

Závadu nešlo odhalit vizuální kontrolou z kabiny, říká SŽ. Chyba vznikla nejspíše špatnou opravou.

(aktualizováno 17:26 o vyjádření Správy železnic) České dráhy musí kvůli špatnému stavu trati mezi Tišnovem a Novým Městem na Moravě provozované Správou železnic postupně opravit celkem 15 drážních vozidel. I kvůli tomu vlaky i přes dnešní opravu trati zatím nevyjedou. České dráhy plánují obnovení provozu v pondělí. Přes víkend nasadí náhradní autobusy.

„Z důvodu velkého množství poškozených vozů budou ještě minimálně přes víkend všechny vlaky v úseku Tišnov – Nové Město na Moravě nahrazeny autobusovou dopravou. K obnovení provozu spěšných a osobních vlaků na této trati dojde pravděpodobně během pondělí 18. 3.,“ uvedly České dráhy na sociální síti X.

České dráhy tento týden zastavily provoz na trati kvůli tomu, že se z ní vozy vracely s poškozenými koly. Kde je problém, se zjistilo teprve včera při mimořádné jízdě soupravy složené z lokomotivy Českých drah řady 714 a dvou vlečných vozů 010. Namísto Správy železnic tak příčinu problémů musel hledat dopravce. „Jízdě byli přítomni zástupci ČD i Správy železnic. Problematické místo bylo identifikováno na cca 61,5 km trati,“ řekl mluvčí Českých drah Filip Medelský. Jde o úsek mezi zastávkou Rozsochy a Bystřicí nad Perštejnem, tedy ještě na území Vysočiny. Na kompletní rekonstrukci tohoto úseku má Správa železnic zpracovaný projekt.

„Netypická příčina, říká Správa železnic“

Nabízí se otázka, proč nepřišla Správa železnic na problém sama. „Vzhledem k rozměru a charakteru byla nalezená vada při vizuální kontrole z kabiny jedoucího vozidla nezjistitelná. Traťový úsek, který jsme prověřovali, je přitom dlouhý přibližně 50 km a je v něm zhruba 900 styků.  Obchůzkáři konají pravidelné obchůzky na této trati jednou za 14 dní. Příčinu poškozování kol neodhalili. Jednalo se totiž o příčinu netypickou, která byla reálně viditelná až při detailním prohlédnutí daného styku dvou kolejnic,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

 

Drážní záhada poničených vlaků. SŽ příčinu zatím nenašla, ČD ukázaly poškozená kola

Správa železnic včera přišla s vysvětlením, že problémy způsoboval patrně výškový rozdíl mezi dvěma kolejnicemi. Na části tratě totiž není bezstyková kolej, která vznikne svařením kolejnic.

„Jako příčina vzniku vady se jeví použití nesprávné technologie při řezání kolejnice v rámci nedávné opravy. Případ budeme ještě detailně vyhodnocovat, zaměstnanci už ale budou současně poučeni a upozorněni na nutnost dodržování předepsané technologie prací,“ dodal Gavenda.

Poškozené jednotky, lokomotivy i vozy

I když došlo k opravě trati, dvojkolí poškozených vozidel musí na soustruh. „Kola poškozených motorových vozů bude nutné během víkendu opravit na speciálním soustruhu v Praze. Naši kolegové ze servisu dělají maximum, aby stihli opravit co nejvíce vozů,“ dodal dopravce.

Největší problém je s koly vozidel, vznikly na nich trhliny. „Takto poškozená kola bude nutné soustružit. Poškození evidujeme na následujících vozidlech: 5x celá 814.2, 1x 754, 2x Bdmtee263, 3xBdmtee275, 4x Bdmtee281,“ vyjmenoval Medelský, kolika vozidel se problémy týkají.

K podobné události došlo už loni v září. Tehdy vznikla škoda 300 000 korun jen v přímých nákladech. České dráhy čeká i jednání se Správou železnic o náhradě škod.  „Nejdříve musíme celou záležitost nákladově uzavřít. Poté bude prostor vstoupit do jednání se Správou železnic a možnostech náhrady škody a dalších dodatečných nákladů, které nám vznikly,“ upřesnil Medelský. Podle něj na jiných tratích takový problém není.

Tagy České dráhy Správa železnic Trať 256 Žďár nad Sázavou - Nové Město na Moravě - Tišnov
115 komentářů