15 poničených vozidel ČD. Správa železnic vysvětlila, jak vznikl na trati problém, vlaky se vrátí v pondělí
Poškozená trať u Bystřice nad Pernštejnem. Foto: České dráhy
Závadu nešlo odhalit vizuální kontrolou z kabiny, říká SŽ. Chyba vznikla nejspíše špatnou opravou.
Pokud uřízli kolejnici autogenem došlo nejen k tepelnému ovlivnění materiálu kolejnice, ale hlavně k jejímu zakalení proudícím vzduchem. Protože se teplota materiálu dostala nad kalící teplotu (je to nad cca 730°C), čehož nelze při řezání kotoučem dosáhnout. Hrana kolejnice je pak velmi tvrdá a skutečně se může „obtisknout“ do jízdní plochy kola. Tím dojde k vrubovému poškození jízdní plochy kola (záseku), ze které se poté začne šířit trhlina. Kdo to má problém pochopit nechť si vezme železnou tyčku, sekáčem do ní udělá zásek a tyčku poté zkusí ohýbat. Uvidí, že v místě záseku se rozvine trhlina a tyčka se v… Číst vice »
Tak hlavně, že je trať připravena na dálkové řízení.
jezděj s těma vlakama jak blázni a pak to sváděj na koleje.jezděte pomalu,ale hlavně zlevněte jízdné.výmluvy vám nepomůžou!!!!!!
No zrovna na téhle trati se snad pomaleji ani jet nedá. To už by ten vlak stál.
https://dfens-cz.com/zeleznicni-cyklobalicek-trojka-staci/
Podle všeho soudím, že všichni zaměstnanci železnic, kteří tudy jezdili jsou hluší a mají sníženou senzoriku. Nejsem ani fíra, ani vlakvedoucí, ale mám rád vlaky a rád jimi jezdím. Takový styk, který poškozuje kola se ohlásí sám, zvukově i pocitově. Takže, jak to je doopravdy?
NUTNOU podmínkou pro tento typ poškození je na temeni materiál tvrdší než povrch nákolku.
Sebevíc propadlý styk, či nějaký hrb nezpůsobuje tento typ poškození.
No hlavně na fotografii chybí na jedné kolejnici šrouby .Hrana na hlavě kolejnice pak už udělá své .
Ono jde asi taky o to v jakém směru hrb působil na otáčející se kolo. Pokud by kolo mělo najíždět na vyšší kolejnici z níže položené bude schod pravděpodobně působit na běhoun v horizontálním směru a pak mohou vznikat v materiálu trhliny.
Jistě. Prostě musíte do nákolku mlatit tvrdsím materiálem.
Jenže to je jednokolejka, co jede dolů, jelo předtím nahoru.
A co vyjelo nahoru jelo zase dolů
Kolo na takovém lomu kolejnice logicky vždycky najíždí na vyšší „hranu“ toho následného pokračování kolejnice, protože tu, část po které se právě pohybuje, vozidlo svojí vahou zatěžuje a její konec sníží a „ohne dolů“, takže kolo se mírně „propadne“.
Asi to byl nějaký špatně provedený svar, který se „roztrhl“, ale z výšky stanoviště strojvedoucího ten lom nebyl za jízdy patrný, protože mezera byla úzká a hlava kolejnice se nevylomila.
Pokud ten lom vůbec je ze stanoviště strojvedoucího viditelný. Dovedu si představit, že bez zátěže to bude vypadat jako rovné (že si toho nevšimne ani pochůzkář). A když se to pod váhou mašiny prohne, fíra nevidí pod sebe přes podlahu.
V Hospodářských novinách je foto styku i se shora. Hodně vypovídající…
„Správa železnic včera přišla s vysvětlením, že problémy způsoboval patrně výškový rozdíl mezi dvěma kolejnicemi. Na části tratě totiž není bezstyková kolej, která vznikne svařením kolejnic.“
Není zač 😉
A ještě něco. Doporušuji SŽ prohlédnout okolí tototo místa. Vlak zde projíždí rovněž asi nějaký velmi špatný spoj v jednom místě, protože průjezd tímto místem je slyšet na kilometry daleko jaké to jsou rány.
https://mapy.cz/letecka?vlastni-body&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9i3xPx-s1X&ud=50%C2%B035%2756.135%22N%2C%2015%C2%B019%2732.193%22E&x=15.3258479&y=50.5986497&z=19
Malé upřesnění kde hledat:
https://mapy.cz/letecka?vlastni-body&pano=1&ut=Nov%C3%BD%20bod&uc=9i3.ax-sKK&ud=50%C2%B035%2753.162%22N%2C%2015%C2%B019%2733.188%22E&x=15.3266580&y=50.5979151&z=18
https://youtu.be/n-XWZ8Xb7Po?t=3654
Kdyby někdo nepochopil něbo měl špatnou paměť:
Trumway
Reply to Trumway
3 dny
A na ty příčné mě napadá snad jediné vysvětlení
https://youtu.be/GKPDhTCffNw?t=44
To je ale nesprávný výklad příčiny.
Ale správné místo kde hledat.
Ano.
To bylo jasné od začátku, že to poškození bylo způsobeno vadným spojem kolejnic. Jen SŽ a média z toho dělají záhadu, jako z přistání mimozemšťanů. Další důvod proč i lokálky udělat z kontinuálně svařovaných kolejnic. Ovšem oproti výtlukům na okreskách a množství zničených závěsů gumokolů je takovýto ojedinělý případ na kolejích opravdu zanedbatelný. Na kolejích zkrátka není potřeba každé jaro armáda oranžových pracovníků, aby za mrzký peníz lepily díry v neefektivních silnicích, které se stejně zase po přejetí několika kamionů objeví znova.
Však spousta lokalek uz bezstykovku má.
Může mít, alě pokud někde máte nějaké přemostění styk tam s největší pravděpodobností najdete.
Opravdu? Pak je zajímavé, že se to ve větší míře neobjevilo v předchozím článku.
ne v článku, ale v diskuzi
Spíš nerozpoznali, že kolejnice byly uříznuty nepovolenou metodou pro styky.
Myslíte, že styk nebyl řezán kotoučem, ale že byl řezán autogenem bez následného očištění?
Pokud je mi známo, autogenem uřezané kolejnice se nesmějí pustit do provozu, pokud z nich nebyl vytvořen svár bezstykové kolejnice.
Bezstykovka je fajn, ale i kolej se styky (pořádně provedenými) nemusí být zásadní problém na trati s lehčím a pomalejším provozem. Existovalo to bez problémů století, takže jen styk a řezání kolejnic neflákat.
Takových styků je v síti víc. Skutečně v tom úseku nikde není nic horšího?
V daném místě musely vlaky bouchat jako hrom. To nešlo přeslechnout.
Proto jsem napsal co jsem napsal výše. Přijde mi, že nějaké nadměrné mlácení strojvedoucí netrápí, protože kdyby ano tak už by dávnou poukázali na mlácení na místě na které jsem dal odkaz.
Když jsem před x lety pracoval jako mistr trati, pochůzkař chodil denně a měl celou šichtu na to, aby pořádně zkontroloval sveřený úsek a zapsal a nahlásil závady, které jsme ihned opravili. Nosil sebou i velký klič a dotahoval styky kolejnic. Dnes se šetří na nesprávných místech….O předražených zakázkách pro externí firmy se nebudu ani zmiňovat. …
Nějak so nedovedu představit pochůzkáře jak si to štráduje na trati Praha – Plzeň (například). Oni fakt ale chodí?
A na lokálce si ho představit dokážete? Na vytížený trati úplně v pohodě zase může jet v noci merici vůz…
lacimilan1967@gmail.com
Prostě Dobrá správa 🤭
Já se ani nedivím , vždyť SZ najima firmy a tyhle firmy seberou prachy a vse udělají na nic,protože za chvilku co to udělají je hned výluka, kvůli špatně opravě…a tohle je se vším u SŽ
Ono se kolikrát stačí podívat na ty existence, které na trati „pracují“. Výpravčí o nich nemá ani potuchy, nijak neoznačené pracovní místo, když se vyřítíte z oblouku uskakují na poslední chvíli a kolikrát ani nestihnou uklidit z kolejiště lahváče, nářadí, ruční podbíječky, či motorové pily.
No právě, oprava opravky, která se místo reklamace řeší novou zakázkou.
A dělala tenhle spoj externí firma, že je příčina v externích firmách, nebo ten spoj dělala traťovka? Hádám, že evidenci SŽ má, jen ji zveřejnit.
Ale hodit to na soukromníky jde vždycky, žeáno.
Marně jsem hledal v registru smluv jakoukoliv zakázku na údržbu tohoto úseku trati.
Takovéhle a mnohem horší styky byly donedávna všude. Kola to asi ničilo, ale nikdo to neřešil. Pokud se na kolech nadělaly praskliny, zdrže to časem vyřešily.
Takže si to ujasněme. SŽ má na starost zajištění provozuschopnosti tratí. Na to bere peníze. Dopravce musí platit za použití dopravní cesty, sám si nechat opravit vozidla poškozená vinou SŽ a nakonec identifikovat problém i konkrétní místo. Hele, neměl by to dopravce podle tohohle divného vzorce rovnou i opravit? A tenhle zájmový kroužek s honosným názvem Správa Železnic má jednou udržovat provozuschopné VRT? To není dobrý ani jako vtip.
Bože, to jsou zase rádoby moudra… Stejné jako kdyby silničáři měly v 50 let staré silnici výtluk, který způsobil škodu na vozidlech a z toho se odvozovalo, že nejsou schopni postavit dálnici 😀
Tak stav některých dálnic už se lepší, ale trvalo to hodně dlouho a ne všechny jsou napoprvé dobře. Takže zkuste něco lepšího.
Pájo, čtěte. Já nepsal o tom, že se nelepší stav některých dálnic 😀
A všechny jsou napoprvé dobře? Žádná se nevlní, nikde netřeba nic reklamovat?
Není zač
Není žádné jako, to je jen nesmysl, co píšete. Pravdu má Pája.
Není žádné KDYBY . Nesouvisí vše se vším.
No ano, teorie je to hezká s tou „jízdou na rozhled“ na silnici, bohužel, na některých silnicích by nešlo jet vůbec, případně krokem… Děr je leckdy tolik, že nelze zrakem rozlišit která je „normální“ malá a která je hluboká. A ty o kterých správce ví, tak skoro všechny „vyřeší“ značkou „nerovnost“ a skutečné řešení se odloží o pár měsíců…
A to už nemluvím o zimě, pod sněhem díru nevidíte vůbec, leda byste měl radar.
Sestřenka vjela do listí, byla tam díra jak prase, přerazila si pánev. Ano, měla mít helmu a předvídat, že obecní cesta je na skládačce nesjízdná.
Starosta byl s tou nehodou seznámen a pokud by díru nechal, ať se tam rozbije další, tak ho potahují za ublížení na zdraví z nedbalosti – účastník siničního provozu má tu povinnost jenom pocamcáď.
Je na to dokonce i judikát, že není možné chtít po řidiči, aby předvídal nezákonné jednání jiných účastníků a pro správce komunikace.
Má chodec předvídat, že v kaluži chybí kanální poklop nebo mříž a tedy nosit klacek?
Doplnění: … a pro správce komunikace to může být platné taky.
Úmyslné rozlijtí oleje či výroba jiné nástrahy je pak rovnou trestné samo o sobě.
Ale ŘSD má kouzelnou dopravní značku „nerovnost vozovky“, kterou když někam umístí jsou z obliga a i když zničíte kolo a tlumiče na brutální zdálky neviditelné díře, je to vždy vaše vina.
Správa železnic má nástroj v podobě pomalé jízdy. Problém je v tom, že závadu neuměla ani lokalizovat. Když jsem pracoval na traťovce, byla činnost obchůzkářů jednou ze stěžejních. Projití trati se stykovanou kolejí jednou za čtrnáct dnů je fakt málo, jde tedy o systémovou záležitost. Obecně náš stát a jeho organizace, stejně jako samosprávy při správě majetku přeceňují investiční akce na úkor řádné údržby. Co se týče informačních nástrojů, má Správa železnic k dispozici „Pasport železničního svršku“ kde jsou (mimo jiné) i data o tom, kde přesně je stykovaná kolej a obsahuje i výpočet tzv. udržovacích jednotek, které zohledňují náročnost… Číst vice »
Ještě v historicky nedávné době musely firmy odevzdat veškeré tržby do státní kasy a vzít si peníze na údržbu bylo okrádání stranického aparátu o mzdy. Státní sféra má neskutečnou setrvačnost.
A za ten výtluk mohli soukromníci, protože na tom ježdění vydělávají. Soukromníci tomu správci odvádějí pezníze na daních (přeneseně přes obecnou kasu), ale měli by si to opravovat sami.
silnicari nastesti dalnice nestavi.
Železnice existuje víc jak sto let a teprve dnes dospěli k poznání, že kolejnice nemají mít výškový rozdíl?
Pozoruhodné…
Mluvčí SŽ = to jsou kecy. Oni kašlou na vedlejší tratě a potom melou takováto houna. Očekával bych že to bude další případ tuhé zimy jako vloni na trati Kájov – Černý Kříž. Přijďte se podívat na úsek Běšiny – Nemilkov. To je radost zde jezdit. Dokonce traťová rychlost 65 km/h. Tu dodržet tak přijedu po pešunku do Běšin
Za mě dobré, že nekličkují a řekli, co to způsobilo.
A co asi měli dělat?
Rozdíl mezi tím, co dělat měli a mohli. Měli se k tomu postavit čelem. Mohli se zachovat jakkoliv.
Spíše je s podivem, že to na to nepřišli dříve.
#mynic
Svoboda ven!
Ojedinělý problém? Díky jednomu z mála letošních delších mrazů a podobně dobře udržované trati mezi Policí n/ M a Broumovem prišlo Trutnovské RPP během týdne se stejným problémem o několik jednotek 814, motorových vozů 854 a 843 a řídících vozů bývalých 954( nyní 80 29 …..). Vše na soustruh. Trať směrově i výškově bídná vylepšená zmrzlými blátivými místy se zvedla. Závada nenalezena, po odeznění mrazů se to spravilo samo….
Co tam? Také porušili předpis a provozovali kolej s kolejnicemi ve styku řezanými autogenem?
Myslím, že specifikum toho styku bude v tom, jakým způsobem byla ta kolejnice zkrácena. Tipnul bych to na plamen a následné příliš rychlé ochlazení a z toho plynoucí zvýšenou tvrdost hrany.
Podle fotky oba konce řezané plamenem. Starší kolejnice nemá s největší pravděpodobností ani vyvrtané otvory pro šrouby. Fušerská práce.
To máte pravdu. Zajímavé je právě to, že takových styků už jsem viděl hodně, ale ne vždycky to rozseká kola.
To by mě ani nenapadlo, že se na provrtání a sešroubování vykvákli, měl jsem za to, že se to vyklepalo provozem.
Samozřejmě se to „vyklepá“ provozem, když spojka není pořádně utažená.
No, ty vozy 814 Regionova se ještě vyplatí opracovat, ale ty Honeckery Bdmtee už nemusejí, to má Správa zeleznic ušetřené náklady, protože ty komunistické nepodary stejně už posílají do šrotu. Nikdo o ně nestojí.
Není vám to upřímně líto o těch vláčcích takto mluvit? Vždyť oni za to nemůžou a mě jich je líto stejně jako zatoulaného pejska nebo hladového afrického miminka. Jste rozežraný konzument, který nemá cit k nikomu a ničemu. Vše jen použít, zahodit a pomluvit. Nedivil bych se, kdybyste se nestaral o své děti, a chudince jejich mamince neplatil ani alimenty a ještě o ní veřejně zle mluvil. Styďte se.
Je docela možné že ho ty vozy při pravidelném ježděni v nich začaly už tak s*át že je nyní vysloveně vděčný že už končí… potenciál na to rozhodně mají.
Ne každý vidí v kusu hmoty živou duši…
Na kolejové spojce chybí z jedné strany šrouby. Co to udělá při dynamickém zatížení několika desítek tun?
Na to soudruzi ve SŽ nepřišli, tak si to zkoušeli. A ono ejhle! Práce na 118 procent… úspora materiálu aneb lajdačina. Příčina – následek a zde výsledek. Profíci, že by brigáda socialistické práce?
Z čeho tak usuzujete? Z té uřízlé části fotky v článku? 🙂
Běžná situace na více tratích, nevěřím tomu, že takový styk poničil dvojkolí.
Taky je mi to divné, takovéhle styky jsou na každém rohu… Třeba tam byl na hraně nějaký tvrdý materiál, vada? Kdo ví.
Je tam schod, necelého půl centimetru. A když se to pod zatížením prohne, tak bude o dost vyšší, ten rozpadlý spoj nepodrží kolejnice v jedné rovině.
Jak moc může být zakalená hlava kolejnice z předhozího řežání, to si netroufám odhadnout.
Nesmysl. Schod 2 mm.
Ve statické pozici.
Třicet let dělám traťmistra, ale tohle jsem ještě nezažil.Kolejnice ničí nákolky…???To musím vidět. Moloch ČD už opravdu neví kde sehnat peníze.A ještě by mě zajímalo,kdo jim nákolky dělá.
To co vidíte na fotce vám připadá jako provozuschopný stav?
Z logiky věci, pokud kolo v jisté rychlosti narazí na takovouto hranu, není se co divit že je výsledkem to co na fotkách v minulých článcích.
Ano, tento dočasně zřízený styk (evidentně se jedná o kolejnicovou vložku použitou při provizorní opravě lomu) nijak nebrání provozu. V síti jsou podobných stovky.
Fakt? To abych přestal jezdit vlakem, když někteří traťováci takový styk považují za normální. Ony ty díry na šrouby tam nejsou pro okrasu, něco hmotnost vlaku přenést musí.
Nevím, je to sice dávno, co jsem dělal mistra traťového okrsku, ale na dočasně opravený styk jsme dávali třmeny, když se nevrtaly hned díry…
Ano, pokud jde o vložku bez děr, musí se použít třmeny k zajištění spojky.
Výškový rozdíl se řeší upravenou spojkou (alespoň opálenou nahoře ) a případným podložením nižší kolejnice. Vložka se zaeviduje a objedná se výluka na definitivni opravu.
Někdy se zkuste projít podél trati. Tedy ne, kde je bezstyková svařovaná kolej.
No jestli sloužité na této trati tak se ani nedivím 😞
Nechtěl byste vnést trochu svěžího větru do zatuchlých vod SŽ? Jako odborník na slovo vzatý budete vítán…
Taky samy ty nakolky asi nepopraskaly 😄Nebo?
proboha a kde děláte ať se tomu místu vyhnu
Svým komentářem jste právě ukázal, že jste „odborník“ na svém místě.
Třicet let děláš údajně traťmistra a nevíš že správně je okolek? A dotazem „kdo dělá ČD nákolky? “ jsi to zazdil úplně 🙄
Okolek – „okolo kola“, tedy ten „rantl“, co tu srandu drží v kolejích. Nákolek – „na kole“, tedy to, co jede po hlavě kolejnice, jinak třeba taky jízdní plocha. Takže to má správně. A dotaz, kdo dělá ČD nákolky, tedy soustruží obnovení profilu jízdní plochy nemusí být od věci, ne nutně si to ČD musí soustružit vlastními silami.
Nákolek je ve skutečnosti okolek.
A okolek a obruč je rozdíl. To se na traťovce nerozlišuje, co?
Jak to vůbec vypadá s rekonstrukcí a elektrifikací tratě? Kraj Vysočina o ní kdysi usiloval, ale už je dlouho ticho po pěšině
Nejlepší Správa periodicky informuje o opravách a zřízení bezstykové koleje. Na dané trati naposledy 3 roky zpátky
Teď frčí VRT, zde se topí peníze za nesmyslné projekty které nikdy nevzniknou
Tak u zastávky Rozsochy.
Budova zastávky Rozsochy byla roku 2019 vyhlášena nejkrásnějším nádražím v ČR. Bohužel trať vedoucí touto zastávkou asi nebude aspirovat na titul „trať v nejlepším stavu v ČR“.
Ale krásně to tu ukazuje na priority u SŽ: pro dnešní provoz naprosto zbytečná budova byla zrekonstruovaná, ale trať je v tak dezolátním stavu, že se tam týden nedalo jezdit.
To je fakt punk.
Vizitka jak se SŽ stará…
Děkuji za počet palců nahoru, přes 100 jsem se ještě nikdy nedostal.
Ale stejně bych byl radši, kdyby SŽ udržovala trati v pořádku, takže by tu nebyl tento článek a tedy pod ním ani můj oceňovaný diskuzní příspěvek.
Nevím jestli se při diagnostice u SŽ nepřeceňuje moderní technika, ale tohle je vidět pouhým okem…
Jo, při pohledu z boku a když se již ví, na co konkrétního se v rámci těch km dívat 🙂
Napadá mě kamera na rámu podvozku snímající jízdu kola, pro přesnost a rychlejší hledání vybavená ještě akcelerometrem. Už to tuším i kdosi v ČR použil, aby zjistil, kde se mu ničí podvozky.
Takhle by to házet nemělo:
https://www.youtube.com/watch?v=4qgyGAJkvWY
Z článku to vypadá, že hlavní diagnostické zařízení SŽ jsou pochůzkáři. To pak naše železnice zůstane kvalitou někde mezi Rumunskem a Indií.
S tou Indií bacha. Se furt mlelo o zaostalém Polsku a dnes se někteří nestačí divit. Sice mají zpoždění, ale už začali se stavbou: https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai%E2%80%93Ahmedabad_high-speed_rail_corridor
Indie je země obrovských rozdílů a sociálních nerovností. Na jedné straně mají jaderný a vesmírný program a projekty tohoto typu, na druhou stranu v roce 2014 (!) musel být spuštěn celonárodní program Clean India zaměřený na vybudování veřejných záchodů a omezení venkovního… konání velké potřeby, což tehdy dělalo ještě asi 600 milionů obyvatel a Indie patřila v tomto ohledu k vůbec nejhorším zemím na světě.
Jistě, rozdíly nepopírám, taky tam mají pár tratí, kde se jezdí ještě na žezla. Jenže to už považují za historické dědictví, takové živé muzeum.
Spíš to berte jako lehké uporoznění na to, že se ČR najednou může ocitnout na úrovni indického průměru, nikoliv na (či snad dokonce nad) úrovni indické špičky.
PS: To zpoždfění mají kvůli výkupům pozemků. Naštěstí ani tam nemá majitel povinnost odevzdat nemovitosti státu, když ten si o to řekne, vzít si doklady, děti a jít pod most.