Letecké společnosti Letectví Letiště

Účet za Covid-19 v evropském letectví. Pokles provozu o 55 %, 191 tisíc propuštěných

Odstavené Airbusy A320 Family společnosti Finnair a Boeingy 737 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Odstavené Airbusy A320 Family společnosti Finnair a Boeingy 737 společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Letiště Praha se dostalo na seznam deseti největších parkovišť pro nevyužitá letadla.

Evropská organizace řízení letového provozu Eurocontrol zveřejnila data o tom, jak pandemie koronaviru ovlivnila celý loňský rok v letectví. Celoroční propad dosáhl podle počtu letů 55 %, v rámci jednotlivých zemí se liší pokles o 40–73 %.

Vyplývá to ze zprávy zveřejněné na stránkách Eurocontrolu. V absolutním vyjádření jde o úbytek více než šesti milionů letů v porovnání s rokem 2019. Největší pokles (62 %) zaznamenaly nízkonákladové společnosti, Ryanair si ale i přesto loni udržel podle počtu letů pozici evropské jedničky.

Eurocontrol odhaduje ztráty pro celý obor na 56 miliard eur, jde o přímé škody vzniklé aerolinkám, letištím a řízení letového provozu z menší poptávky. Pokles počtu letů provázel ještě velký úbytek obsazenosti letadel. Let zaplněný nejméně z poloviny už byl v loňském roce považován za komerční úspěch.

Pokles mohl být ještě větší, první dva měsíce loňského roku přinesly v podstatě stagnaci. Evropa na tom byla v porovnání s celým světem loni hůře: podle serveru Flightradar24.com byl u komerčních letů pokles o 42 %.

Vítězové: nákladní a malá letadla

Krize v oboru má dva vítěze. Hlavním je nákladní letecká doprava: u ní došlo k poklesu o jediné procento. Úspěšný rok v porovnání s jinými má za sebou i segment business aviation, tedy lety malými soukromými letadly. Meziročně počet letů klesl jen o čtvrtinu. Důvodem byly i velké redukce pravidelných linek, kdy často manažerům nezbylo nic jiného, než si najmout menší letadlo jen pro sebe.

Podle statistik je 51 % všech letadel registrovaných v Evropě dlouhodobě odstaveno. Eurocontrol zveřejnil i seznam největších „parkovišť“ pro letadla. Nejvíce je jich odstaveno v Madridu (132), dále v Istanbulu a Teruelu. Na desátém místě je Praha, kde kromě letadel ČSA a Smartwings stojí také letouny Finnair.

Eurocontrol očekává, že první měsíce letošního roku přinesou pokles o 5060 % v porovnání s loňským lednem či únorem. Oživení očekává organizace až v létě, i tak ale nepředpokládá, že by se počet cestujících i letů dostal na více jak polovinu roku 2019. Návrat k původním číslům předpokládá Eurocontrol až v roce 2024. Eurocontrol očekává, že po finančních injekcích do aerolinek budou muset jednotlivé země sanovat ze svých rozpočtů i hospodaření letišť, aby přežila.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Roman

Na prvním místě je životni prostředí, snížit leteckou dopravu o 40% je nutnost.!!

Dorota

Píši již po několikáté, letectvo už nikdy nebude takové jako bylo a v současné době to je na úrovni roku 1999. A bude trvat hodně dlouho, než se mezinárodní doprava vzpamatuje. Udržitelnou rozlétanost budou mít pouze státy s velkým územím, kde je podrží vnitrostátní doprava. A můžete začít mínusovat.

Tomas

takze ty to vlastne pises jen kvuli tem minusum 🙂

jinak jsou to nesmysly … uz nadechnuti loni v lete ukazalo, ze oziveni muze byt velmi rychle … a pokud ockovani zabere, tak se situace muze relativne rychle stabilizovat

Dorota

Tvá naivita je obdivuhodná.

urdžení

Přesně tak, píšeš již po několikáté. Zkus si poslechnout také názory dalších lidí.

RHood

Musím s Vámi souhlasit i když to je velká tragédie a zaměstnanci leteckých společností a společností navázaných na letecký business si to asi nepřejí slyšet. Doplňuji, co tady ještě nezaznělo a týká se průběhu očkování. Skoro ve všech zemích se začalo očkovat v pořadí zdravotníci, bezpečnostní složky, politici, rizikové skupiny – důchodci, starší lidé, nemocní. Jaký podíl tvoří táto skupina na celkovém počtu cestujících ? Asi ne výrazný. Kdy se dostane na další populaci, nižší věkové skupiny, tedy hlavní „tahouny“ poptávky ? Určitě to nebude v první půlce tohoto roku. Cestování je tedy pořád a ještě pořád v nejbližší době… Číst vice »

Apex

Pokles počtu letů je sice zajímavý ukazatel, ale mnohem důležitější je pokles počtu cestujících… Protože to jsou peníze, které v sektoru chybí a chybět budou.

kulhán

No to je ještě horší, naplněnost byla a je mizerná.

Tomas

ja teda nevim … letel jsem minuly rok jen “parkrat” , vzdy ocekavaje prazdne letadlo, a vzdy bylo plne.

realita ke totiz takova, ze letadla jsou plna, ale je malo letu

poletucha15

uprimně, realita je takova ze par letu je plnejch a zbytek jsou prazdny az poloprazdny.

O plnejch letech se rozhodne az na par vyjimek nemuzeme bavit.
U RYR byla obsazenost na nekterejch linkach v lete 15-20%.
A jinde to nebylo o moc lepsi.

Apex

Moje zkušenost je jiná. Mimo dvou letních měsíců nejlepší linky dosahovaly někde mezi 60-70 % obsazenosti, což sice vypadá jako plné letadlo, ale z hlediska letecké společnosti je to slabé. A bohužel, většina letadel měla obsazenost hluboko pod 50%…

Bob

Koukal jsem, že Wizzair se začíná pomalu opět stahovat z Prahy, během Vánoc potichu zrušil linku do Bukurešti na celý letošní rok.

Vaclav

tak ono do statu kam vede jen karantena a testy se moc neuznavaji, to asi jinak neslo… jak se situace zmeni, snad ji stejne vrati… v lete zase tak prazdna nelitala

Tomas

jakmile zanpar mesicu zacnou uvolnovat staty cestovni omezeni, tak se zacne vracet.

a to, jak rychle se spolecnosti budou schopny vratit, rozdeli trh na pristich par let

Jenda

Člověka opravdu ovládne vztek, když vidí to šílené množství zruinovaných životů, které zbytečně padly za oběť covidovému šílenství…

poletucha15

tak tak… smutny pribehy, jen to nikoho nezajima protoze covid.

Tomas

zbytecne? ale nepovidejte

Y.K.

A co byste navrhoval?

poletucha15

191 000 pracovniku do zemedelstvi a na sber brambor, pan Kovanda a par dalsich intelektualu bude mit zajiste radost.

Kalina

Nové uplatnění mají kousek od letiště v Amazonu;) vlaková zastávka vedle areálu, svoz zajištěn i ze vzdálenších míst, takže win-win ideál;)

Mata

Ideál by to byl kdyby piloti zapomněli na to že investovali 2 miliony a šli do Amazonu, ale oni nezapomenou.

poletucha15

tak za ne doplatte typovku a bude to win win i pro ne. 😉

kulhán

To je holt byznys, čert vem typovku. Možná už si ty bez praxe nezalítají.
Hlavně že mají bydlení.

poletucha15

Kulhane, jako pilot bys mel vedet ze ho dost casto nemaj.
Pokud investovali vetsinu penez do litani, s tim ze nejdriv splati typovku, a pak si vemou hypoteku. Tak je problem v tom, ze nemaj zaplacenou casto ani tu typovku natoz aby meli bydleni.
Na najem maj z uspor a to hlavne proto, ze si vetsina z nich pokud mozno setrila. Pokud ale plati nekde normalni najem a do toho jeste splaci typovku, ktera se jim nezaplati tak bydleni nemaj a jeste dlouho mit nebudou.

Ne kazdej dostal typovku darem od CSA. 😉

kulhán

Já chtěl být pilotem od mládí, ale měl jsem hlavu na krku, finančně jsem gramotný a výcvik jsem začal dělat až jsem zabezpečil rodinu bydlením, měl svoje auto a pak našetřené peníze na výcvik. Jo tak jsem bohužel nebo bohudík začal později, ale v klidu a bez stresu navíc. V životě bych si nepůjčil na typovku a ještě neměl kde bydlet. Z toho bych nespal. Sám jsem si platil celý výcvik a za celou kariéru 2 typovky. Celkem cca 2,5 mil. A i přesto to byla chyba, když sečtu náklady na výcvik, kurzy atp. tak to není úměrné výdělku. A… Číst vice »

poletucha15

je to tak, ale ty kluci jsou ve vetsine pripadu financne gramotny taky. Uz jen z toho duvodu, ze si spousta z nich byla schopna na vycvik usetrit a zaplatit si ho sama – a tim si i rozvrhnout prachy na dalsi fungovani. Samozrejme totiz, pokud se pilotem stane clovek mladsi, tak i z financniho hlediska jak rikas – zaplati typovku mnohem driv a zbejva mu vic produktivniho veku – hypoteka pro ne pak neni takova zatez a muzou normalne fungovat. Normalne by i fungovali, kdyby tady jednotne ze dne na den neuzavrela vlada a doba nekolik odvetvi, jenze rozdil… Číst vice »

kulhán

Nikdy jsem si nevzal hypotéku. Já to mám trochu jinak. Nikdy jsem nikomu nedlužil ani korunu. Nikdy jsem si na nic nepůjčil. Krize mi v letectví postihla v roce 2009. Tak mezitím co ostatní brečeli, já jsem si v klidu zrekonstruoval chatu a pak jsem se zase vrátil. Ač jinam, tak vrátil. A pokud se teď nebude kam vrátit a nebo půjdou platy razantně dolů, tak se poohlédnu po něčem jiném. Takový je život. Chápu některé, že jim přijde nespravedlivé, že nějaká odvětví dostala nebo dostává nějakou škváru a zrovna ten co se zadlužil typovkou nedostal nic, ale takových odvětvích… Číst vice »

poletucha15

Dobre pro tebe zes to mel trochu jinak. Ne kazdej to tak v zivote ma, spousta tech kluku si na to vydelavala stejne jako ty nekolik let a na vetsinu vycviku si nepujcila ani korunu – proto spousta z nich nema ani vlastni bydleni. A stejne je v situaci, kdy se nachazi par tech kluku na pokraji osobniho bankrotu. Spousta tech lidi to taky delala s vidinou lepsiho zivota a tezko predpovidat ze se ze dne na den cely to odvetvi zhrouti na kolena. Predpovidat ze cely odvetvi klekne neslo a neprijde mi fer spoustu pracovitejch lidi nechat at si… Číst vice »

GPGP

O bydlení brzy přijdou, páč hypotéka se bez práce blbě splácí a oni jsou jediní co investovali peníze do vzdělání, to hoteliéři ani číšníci nemuseli, ti to měli zdarma….

kulhán

Problém mladých lidí je, že chtějí mít všechno a hned.
Ok, ale pak se zadluží.

poletucha15

jenze ty lidi se nezadluzujou na blbosti a na nejaky castky co nemuzou nikdy splatit. Delaj to za ucelem vzdelani a ziskani nejaky kvalifikace / pozice, ktera se jim do budoucna vrati. Ty lidi se zadluzi s vidinou toho, ze to udelaj na par let – a o to driv se jim to vrati, za par let to zaplati a pak budou mit normalni zivot. Spousta z tech kluku predtim nevydelavala 40 mesicne aby si mohla nasetrit nekde bokem milion na vycvik. A kdyby si setrili 100% castky, taky se k tomu litani uz nemusi dostat. Ktera spolecnost ti veme… Číst vice »

alian

Typovka sama o sobě nestačí…dneska nejméně 600 FH na daném typu jinak, bohužel. Obrovský převis pilotů, i těch daleko více zkušenějších. Práce ve vzduchu ale dlouho nebude..

kulhán

Tak jistě, piloti co mají mokré papíry a nebo s malou praxí to mají nejhorší.
Po roce ví stejně už prd. Já mám 9tis+ a iluze si nedělám, že se to jen tak rozhýbe.

Kalina

Já o jejich zbytné služby zájem nemám, tudíž je nebudu ani jakkoli dotovat. Mám k tomu liberální přístup, každý ať se o sebe postará, jak uzná za vhodné.

Y.K.

Tedy jste si nezbytné vzdělání na svou kariéru neplatil, že? Narozdíl od pilotů. To není zase až tak liberální, já vidím podstatný rozdíl.

Kalina

Váš naprosto nesouvisející komentář. Pro profesní kvalifikaci, o kterou se jedná v případě pilota, řidiče, nebo průvodce, se rozhoduje každý sám, dle svého vlastního uvážení. A náklady na její získání obvykle hradí buď daný uchazeč sám nebo zaměstnavatel. Samotná profesní kvalifikace pak nezaručuje nárok na pracovní místo ani výši platu.

Y.K.

A jiné typy kariéry jsou z donucení? Já že spousta lidí se ani nenaučí klikat v Excelu, když jim to někdo nezaplatí. Vůbec si neumí představit, že by své schopnosti měli budovat za své. Profesní kvalifikace v hodnotě 2 mil. korun hrazená za svého a s rizikem, že se to nemusí povést, je něco co 99,9 % lidí nikdy nepochopí.

ok1tin@seznam.cz

Díky koronaviru vidím nad sebou zase krásnou modrou oblohu bez emisí
Otázka zní :
Kolik tun paliva a kyslíku spotřebují a kolik tun kysličníků vyprodukují
zbytečně každý den letadla, auta a lodě na celém světě ?
Greta Thunberg se za většinu dětí vyjádřila naprosto jasně :
Kdo tady má potom v tom bo*delu, co tu po sobě zanecháte, žít ?

Dorota

Na jihu byla naposledy takto krásně modrá obloha za fungování vojenského letiště v ČB a Bechyni.

GPGP

největšími producenty CO2 osobní automobily (zhruba 40%), následované nákladními automobily (kolem 30%). Letecká a lodní doprava produkuje lehce přes 10% a vlaky kolem 4%.

Pzag

Ale máte jenom za dopravu, která je jako celek za energetikou, domacnostmi a podle země atd. někde na úrovni průmyslu se zemědělstvím.

Roman

Přičemž tech 10% vám dá v Evropě pět největších uhelných elektráren

Dorota

Na tom , ale nemění nic, že obloha je krásně modrá a není počmáraná jak skicář tříletého dítěte. Já nepíši o znečištění chemickým, ale znečištěním estetickým.

Kalanis

Vnitrokontinentální lodní snad. Ale hlavní mezikontinentální cargo nad auty brutálně vede.

Y.K.

Nevede. Mezinárodní cargo má specificky vysoké emise tuším síry, zde je nad auty, což je znečištění, nic pěkného, je to dáno typem nekvalitních paliv, ale je to jen jedna za složek emisí.

J.K.

😀 Taky umíte CO2 vidět? Gratuluji!:)

Kalina

V souhrnu se jedná o milióny tun paliva, které se díky poklesu letecké přepravy jednak nespálilo a díky tomu se také nemuselo vytěžit, vyrobit ani přepravit. Což představuje další velmi významné energetické úspory a snížení množství škodlivých emisní.

Y.K.

Definujte „významné“. Letectví má celkově asi 2 % emisí CO2, jestli se propadlo na 50 % tak pokles může být 1 %… ale ne více než ty 2 % což je celek za mormálního provozu. Což je pěkné, ale není to nikterak významné. Celkový propad emisí (všechny vlivy COVIDu na ekonomiku) je kolem 7 % oproti 2019, což je hodnota odpovídající někdy roku 2010. A pak tu máme rozvrácenou ekonomiku, letos to spousta států zjistí při sčítání daní za minulý rok, takže je dobré, když se CO2 omezuje přechodem na čistá paliva a úsporami a ne šmahem zničením odvětví. Zde… Číst vice »

Struhadlo Spravedlnosti

Letadlové parkoviště Václava Havla

Dorota

Chtělo by to rozšířit o tu přistávací dráhu, protože těch letadel tam bude stát čím dál tím víc a přejmenovat na odkladiště Václava Havla.