Dopravci Lidé Železnice

Třetí šéf během devíti měsíců? Kupec může už v pondělí skončit v čele Českých drah

Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Foto: České dráhy
Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Foto: České dráhy

Už v pondělí může dozorčí rada Českých drah odvolat z postu předsedy představenstva a generálního ředitele Miroslava Kupce. Nahradit ho má současný náměstek ministryně pro místní rozvoj a člen řídícího výboru ČD Václav Nebeský. Deníku Zdopravy.cz potvrdilo tento scénář pět na sobě nezávislých zdrojů z ministerstva dopravy, Českých drah a drážního prostředí. Šéf dozorčí rady Karel Pospíšil takovou možnost nevyvrátil. Oficiální důvod k odvolání zatím neexistuje.

V oficiální pozvánce na pondělní jednání dozorčí rady zatím bod s odvoláním Kupce chybí. „Program se ještě ladí,“ řekl Pospíšil. Na přímý dotaz, zda vidí důvody k odvolání Kupce a zda by pro jeho konec hlasoval, odpověděl vyhýbavě, že se uvidí. Dozorčí rada není kompletní, chybí jeden člen za Petra Moose, který v květnu skončil. U personálních záležitostí se pravidelně zdržují hlasování odboráři.

Ministerstvo dopravy oficiálně plány na Kupcův konec nekomentovalo. Náměstek ministra dopravy a předseda řídícího výboru ČD Tomáš Čoček pouze na dotaz o Kupcově konci uvedl, že dozorčí rada je v pondělí.

Zatímco ministr dopravy Vladimír Kremlík se sešel se zástupci všech podřízených organizací, s Kupcem se dosud nesetkal. I to může značit, že s ním dále příliš nepočítá. „S panem ministrem jsme se zatím nesešli, nevím proto, co by ho vedlo k úvaze o mém odvolání. Firma je v dobré kondici a na jednáních dozorčí rady a řídicího výboru jsem naopak vnímal spokojenost s naší prací,“ řekl Kupec, který nastoupil do čela firmy loni v září, kdy vystřídal Pavla Krtka.

Kupec má na první pohled za sebou nemalé úspěchy: obhájil většinu smluv na provoz vlaků, rating u agentury Moody’s a dosáhl historicky nejlevnějších dluhopisů na další financování firmy. Podle zdrojů Zdopravy.cz mohou být důvodem ke konci některé menší zakázky, například na pronájem některých strojů i způsob, jakým firma soutěží dodávky nových vozidel. Už loni Bombardier kritizoval, že zakázky na elektrické jednotky jsou šité na míru Škodě Transportation. Kupec byl za požadavky na vozidla zodpovědný ještě jako člen představenstva. V jiné soutěži si stěžoval Alstom u antimonopolního úřadu, ale neuspěl,  Škoda pak následně soutěž vyhrála. „Začíná se chovat, jako by byly České dráhy jednou z divizí PPF,“ řekl jeden ze zdrojů z drážního prostředí v narážce na majitele Škody Transportation.

Kupcovým nástupcem se má stát Václav Nebeský. Ten na železnici kdysi začínal jako výpravčí, má vystudovanou Dopravní fakultu Univerzity Pardubice, v minulosti působil například u ČD Telematika nebo v ČD-IS. Firmu zná i jako člen řídícího výboru. Aktuálně je náměstkem ministryně pro místní rozvoj. Nebeský na dotazy Zdopravy.cz nereagoval.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
FoolOnTheHill
Host
FoolOnTheHill

Možná se ješitný a nejlepší Andrej Bureš chtěl zbavit potenciálního konkurenta? Miroslav Kupec by třeba nebyl k panu premiérovi vžy dost loajální?

Jakub Rákosník
Host
Jakub Rákosník

V době okolo konání Czech Raildays bývá odvolán generál Dráhy, takže by mě nepřekvapilo, kdyby to „klaplo“ i tentokrát.

David
Host
David

Dráhu do toho nepleťte, o dráhu se stará SŽDC.

Robert
Host
Robert

ČD se daří, obhájili rating i v době liberalizace a navíc prodali dluhopisy nejvýhodnější v historii, daří se jim i do značné míry držet podil na trhu a stát po 9 měsících ve funkci opět odvolává ředitele. To investorům na klidu fakt nepřidá. Vypadá to jako by se hledal nějaký neschopný a nebo všeho schopný a Kupec to není……..

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

ČD se (leccos) daří – buďme rádi, ale je otázka, čí je to ve skutečnosti zásluhou a jaký opravdový podíl na tom měl a má Kupec.

Georg
Host
Georg

to jste celkem trefil…

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Strašný je, že v tomto socialistickým molochu je post šéfa závislý na politickém tlaku a ne na odbornostech a dovednostech. Proto tento podnik nemá v budoucnu šanci

Ušatá
Host
Ušatá

Ale tak tomu je všude. A tam kde to není státní, tak jde jenom o prachy do konkretních kapes. Nějaký zájem lidí a státu je úplně někde….hodně pryč. Odbornost je snad dneska urážkou. S tím se setkávám na každém kroku. Vždy jde jen o prosazení něčích zájmů a ten odborník je tam proto, aby to zařídil. Jinak se najde jiný.

Jakub
Host
Jakub

Řekl bych že se mu moc nepodařilo zreorganizovat firmu nikdo pořádně neví pod jakou složku spadá kdo je komu podřízen/nadřízen. Žádná úspora administrativních pracovníků jen to postihlo opět provoz.

Insider
Host
Insider

Pana Nebeskeho znam, znam jeho moralni kvality, znam jeho motivaci, znam jeho zpusob rizeni…jsem v soku, jaci lide se dostavaji do takovychto pozic svazanych se statnim aparatem. V tomto state uz to zase prestava fungovat a vracime se v case zpet. Ztracim iluze, co za lidi se usazuje na ostatnich pozicich za uradovani premiera Babise…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Napadá mě, jestli v tom třeba nehraje roli i možnost, že některé funkce už nikdo slušný raději ani nechce zastávat (a těch ostatních je naopak pořád ještě dost) …

VRT
Host
VRT

Veselá představa, že dneska slušný člověk už nechce některá místa zastávat, zatímco dříve se to slušnými lidmi na vedoucích postech jen hemžilo. Jasně, vždy se najde výjimka. Ovšem asi máte pravdu, že dneska to prostě musí být někdo z holdingu.

Martin1
Host
Martin1

Problém je, že se posledních pár let dosazují zejména ti poslušní a slepě oddaní. Už dávno to není o odbornostech, ani o manažerství. Ostatně sám rezort dopravy je toho pod vládou Ano svědkem.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asi máte pravdu – jen bych ty, kdo takový režim nastavili a nastavují, nezužoval jen na „vládu ANO“: ono to totiž za předchozích vlád nebylo o mnoho lepší, a nedělám si iluze o tom, že i bez „vlády ANO“ by to o mnoho lepší bylo.

Ušatá
Host
Ušatá

Bohužel, lepší by to nebylo. Nakonec nám to už dokázali, Od zadlužení státu, likvidace soběstačnosti, průmyslu, likvidace železnice atd. Kroky ODS v 90. letech byly ukázkové a jiní se přidali. Je vůbec ještě nějaká naděje? Z toho, co máme v parlamentu, asi těžko.

Martin1
Host
Martin1

Velmi trefně napsané!

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Nevěřím, že by Burešovi lidé šli takto otevřeně do války s Kellnerem, s deklarovaným úmyslem odstříhnout ho od zdrojů kvůli jedné zakázkce na až 50 dvouvozových Regiopanterů. Co tam bylo za Kupce dál? Ještě ty vagony spolu se Siemensem a těch pár vagonů na Ostravsko? Pokud tam je nějaký vyšší zájem, tak sotva tenhle, tam budou dukáty unikat někde úplně jinde.

Pražák
Host
Pražák

Přesně tak, to poslední co může Bureš v této chvíli potřebovat je válka s nejmocnějším mužem v zemi. To by se mohlo rychle ukázat, že audit z EU je jeho nejmenší problém.

michal
Host
michal

Kupcova vyjádření jsou občas dost zvláštní..

Mispul
Host
Mispul

Pana Kupce neznám, ale pana Nebeského až moc dobře. Pokud jsou všude stejní „odborníci“, tak je to zlé. Jak může někdo jmenovat do čela ČD člověka, který se spolupodílel na krachu mnohem menší firmy UniControls? ČD zkrachovat nemohou, takže nás to bude jen stát hromadu peněz z našich kapes.

Ondra
Host
Ondra

Pokud by ČD byla vaše firma, obchodovali byste s dodavatelem, který vám dodal nejen nekvalitní výrobky, ale hlavně proti vám vede soudní spor a nakonec z vás vysaje miliardu? Asi těžko, takový dodavatel by měl nejspíš trvalý zákaz, ban. V případě ČD se to ovšem nestalo, naopak, za vedení Kupce dostala Škoda transportation další zakázky. Takže to skutečně vypadá, že Kupec byl spřízněnou figurou se Škoda transportation a je v pořádku, že z ČD zmizí.

Apollo17
Host
Apollo17

„Asi těžko, takový dodavatel by měl nejspíš trvalý zákaz, ban.“
A to se dá do výběrového řízení zadat požadavek,že firma XYZ ho nesmí vyhrát?

Kubrt
Host
Kubrt

Úplně stačí, když je to VŘ vypsané tak, aby motivovalo k přihlášení se širší spektrum dodavatelů. Nebo lépe řečeno – VŘ nesmí být vypsané tak, aby demotivovalo široké spektrum potenciálních dodavatelů. To samozřejmě nevylučuje, že vyhraje ten „s banem“, ale musí se aspoň víc snažit a ideálně i myslet na budoucnost.

Petr
Host
Petr

takové VŘ ale ztrácí smysl 🙂

Jiří 2
Host
Jiří 2

Nemyslím si.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Přesně tak. Ne třeba o 10 cm širší dveře… Spíš bych se inspiroval u smluv krajů na ZDO a za každé pochybení tučnou pokutu. A ne takřka nevypověditelnou smlouvu na 109E/380…

Ondra
Host
Ondra

Běžně je v podmínkách soutěže, že dodavatel vůči zadavateli nesmí být v soudním sporu možností je vícero.

Petr
Host
Petr

nikoli že firma „XYZ“, ale všechny firmy s jejichž plněním má zadavatel negativní zkušenost (v tuzemské alibistické legislativě to chce věnovat pozornost precizní formulaci).

Jiří 2
Host
Jiří 2

Proč to jde u zakázek na dálnice, kde stát vyřadil ty, se kterými měl problém? Jde jen o to, jak to bude napsáno…

Jaroslav
Host
Jaroslav

To co píšete nelze z principu legislativy hospodářské soutěže a výběrového řízení. To že byla smlouva u Zátopka napsaná diletanty je věc druhá.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Klíčový element je pořád jen jeden – odebírání lokomotiv a zadržení plateb.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To je zlé. Pak něco zkuste dát dokupy, prosaďte to něco, když to něco v koroporaci trvá rok, ale po 3 měsísích se to bude dělat znova, letos už potřetí jinak a pro jiného šéfa. Vžďyť tohle je neskutečně demotivující pro všecky, co se (ještě) o něco snaží. Jestli chcete firmu potopit, dělejte přesně tohle dostatečně dlouho.
Odborářům je to jedno, no nedivím se, od zaměstnanců už peníze vybrali.

Petr
Host
Petr

Inu, nejedná se o funkci šéfa firmy, ale dozorce penězovodu 🙁

Rtep
Host
Rtep

Jejda. Já si nevšiml, že to vše má svůj háček a četl jsem:
„…Kupec může už v pondělí skončit v cele…“

Kylchap
Host
Kylchap

Ostatně soudím, že Kupec byl instalován, protože bylo potřebné vyhodit Krtka. Proč bylo potřebné Krtka vyhodit pouze naznačím. Jisté personě velmi překážel.
Víc neřeknu.

David
Host
David

Ale jdi ty tajnůstkáři. Radši nepiš vůbec nic, když se to bojíš napsat celé.

Georg
Host
Georg

to byste se stejne prd dozvedel – jsou to jenom jeho fantasmagorie pana kylchlapa…

lokodepo
Host
lokodepo

Škoda, že se pan Kylchap tak bojí, zajímalo by mne to.
Určitě měl na mysli někoho jiného, nicméně troufnu si hodit možnou verzi, komu by mohl překážet. Jak se ČD a ČD Cargo cukají ohledně vozidlových částí ETCS, že nabídky AŽD a ČD Telematiky jsou předražené, tak se to panu Chrdlemu samozřejmě nelíbí. Stačí zatlačit na pana Svobodu, ten zatlačí na pana ministra Kremlíka (jestli nějaký bláhovec si myslí, že je to obráceně…) a pan ministr poslušně vykoná.

Petr
Host
Petr

Aha, proto to vyjádření vůči objednatelům dálkové dopravy.

Samuel Novák
Host
Samuel Novák

Asi čtu jiný článek. V soukromé firmě by Kupec byl velmi úspěšným manažerem. Stižnosti cizáků? Za peníze daňových poplatníků podporujeme domácí výrobu, která ty daňové poplatníky následně zaměstná. Vývoj s vysokou přidanou hodnotou, konstrukce a následná výroba. Škoda je právě tímto podnikem. Cizáci tady zaměstnávají pár otroků za hrst rejže a vývoj je jinde. Hádám, že Kupec šlápl na bebí hochům, kteří spolu mluví. Dokáže argumentovat, nestojí v koutě a hrdě brání svého zaměstnavatele. Nezapomínejte, že ČD je stroj na stovky miliard Kč a tyto peníze nekončí v těch správných kapsách.

Hej, dátě si koblížek?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Cizáci tady zaměstnávají pár otroků za hrst rejže a vývoj je jinde.

Už se to napsalo do diskuzí tisíckárt, takže je nemožné, aby měl programátor řízení leteckého provozu na pobočce v Brně víc jak uklízečka v IBM. A tím myslím indickou pobočku IBM, kde uklízečky možná tu hrst rejže berou.

Georg
Host
Georg

jestli vasi pozoruhodnou vetnou konstrukci dobre chapu, tak tvrdite, ze programator v brne bere mene nez uklizecka v indii v ibm?

uklizecka v indii bere mene nez euro na hodinu, minimalni mzda v cr je 3x vyssi, takze tu ani nikoho za takove penize nemuzete zamestnat…

Tomas
Host
Tomas

Posledních 25 let jste žil na jaké planetě? Škodovka z ČD vysála miliardy korun, a jestli z nich měl nějaký daňový poplatník užitek, tak snad jedině švýcarský.

Lukáš
Host
Lukáš

Spíš Kyperský.

Petr
Host
Petr

To máte z příruček KSČM, nebo ještě KSČ?

David
Host
David

Řídit stát jako firmu! Samé odborníky dosadíme všude. A mezitím mají ministři životnost jak kobliha v Lovosicích. Ať už je tohle za námi

Tronda
Host
Tronda

Svým způsobem je vlastně neskutečně legrační, jak šotoušci z ČD brojí proti Babišově vládě, podporované komunisty a nemohou se dočkat až bude u vesla ODS, HOP09, atd., které jako první osekají výdaje do VHD jako celku, následně zdaní a zruší režijky a nakonec zprivatizují ČD. Pak budou šotoušci konečně spokojeni.

VRT
Host
VRT

Tak já spokojen budu, dojde-li k privatizace ČD a zrušení režijek, o tom žádná. Jen za to osekání nebudou zodpovědné vámi zmíněné strany, ale ekonomická krize, možná spolu s občanskou válkou.

Tronda
Host
Tronda

To se samozřejmě nevylučuje, ani že se režisti kvůli zrušení režijek pokusí vyvolat občanskou válku, jen mě udivuje, že si šotoušci přejí pád vlády na který jsou závislí a nástup takové, která jim jejich milované ČD rozmetá rychleji než řeknou režijka.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Najděte mi jedno vyjádření politiků ze STAN, Pirátů, Lidovců, že se mají České dráhy rozprodat. A tyhle strany měly v r. 2017 skoro 25 % hlasů.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Je vidět jak stát má dlouhodobé koncepce fungování svých firem.

Běžný Občan
Host
Běžný Občan

Pak má ta firma nějak vypadat když se tam vedení střídá jak ponožky a každý dělá všechno jinak.

Apollo17
Host
Apollo17

Třeba je to záměr.

Y.K.
Host
Y.K.

A tak zase ty „padáky“ odstupného, to se vyplatí, ne?

jan
Host
jan

Mělo tam nechat toho předchozího…

jan
Host
jan

Byl to externí profesionální manažer. A ČD zdá se fungovaly. Něco logického – proč Ťok dělal tyto rošády nevím. Jen z hrdosti?

Partneři



CSCARGO
RSD