Dopravci Železnice

České dráhy ušetří výrazně na dluhopisech, dosáhly úroku 1,5 %

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

Českým drahám se podařilo přesvědčit investory, aby jim půjčili výrazně levněji než dosud. Za novou emisi dluhopisů v objemu půl miliardy eur budou platit úrok jen 1,5 %.

Oproti stávajícím dluhopisům tak výrazně ušetří: končící emise dluhopisů v objemu 300 milionů eur byla úročena 4,125 %. Emisí nových dluhopisů chce splatit tu končící a další peníze použít na další investice zejména do vozového parku. České dráhy dnes úspěšný prodej dluhopisů oznámily v tiskové zprávě.

„Během 13 prezentací a telefonních konferencí ve Vídni, Mnichově, Paříži, Frankfurtu a Londýně jsme  představili naši společnost širokému spektru mezinárodních investorů. Prezentace Českých drah, která obsahovala primárně náš obchodní model po roce 2019, strategické směřování Skupiny a samozřejmě finanční výsledky, vyvolala velkou odezvu. Uveřejněnou prezentaci zhlédlo takřka 90 potenciálních investorů, v rámci samotné roadshow jsme se pak setkali s více než padesáti subjekty. O emisi projevilo zájem více než 300 společností z Evropy i Asie,“ uvedl Radek Dvořák, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro obchod a ekonomiku.

Silná poptávka po dluhopisech Českých drah pochází především od investorů z Německa a Rakouska (47 %), Velké Británie (12 %), České republiky (11 %) nebo Švýcarska (6 %). Jedná se o tzv. asset manažery (71 %), banky (18 %) a pojišťovny, penzijní fondy (11 %). Díky této výrazné poptávce převyšující dokonce osmkrát plánovanou výši emise se jedná o nejvyšší objem z dosud vydaných dluhopisů Českých drah nebo v České republice, ale především o jeden z nejnižších kupónů, kterého doposud některý český emitent dosáhl. Kdyby byly nové dluhopisy úročeny stejně jako končící, ČD by na úrocích zaplatily ročně o třináct milionů eur více, tedy více než 300 milionů korun.

„Výsledná hodnota kupónu dluhopisů se sedmiletou splatností činí 1,5 % ročně, což je v aktuálních podmínkách očekávaného zvyšování úrokových sazeb vynikající výsledek a představuje každoroční úsporu na nákladech spojených s obsluhou dluhu. Zájem, který o naší emisi byl, také svědčí o tom, že jsou České dráhy ekonomicky stabilní firmou s dobrým ratingovým hodnocením a jasnou strategií obsluhy dluhu do budoucna,“ řekl Radek Dvořák.

Předpokládané datum formálního ukončení transakce je 23. května, emise bude obchodovaná na lucemburské burze.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Maru

Hodnotit dluhopisy podle úroku je nesmysl, respektive nižší úrok naopak může znamenat menší riziko a tím pádem „lepší“ investici. Viz stránka Rizikovedluhopisy.cz tam najdete emise kde firmy slíbily úrok i přes 10%, ale výsledkem pak byl spíše krach než výplaty investorům. DOporučuji tam přečíst i jiné články, např. rubriku Poradna atd.

jan

Nicméně netuším, co z toho vlastně ti investoři mají. Je vidět, že tisknutí peněz má docela velké důsledky. Výnos neodpovídá rizikům. U mnoha produktů.

a8n

Dávalo by to logiku, pokud by byly denominovány v CZK. Ale předpokládám, že jsou eurové.

JaJeČ

Gratulace ČD. Tohle dává ČD velkou výhodu v soutěžích, protože náklady na financování nových vozidel jsou dosti významnou položkou a nákladech. Takový LE si o takových úrocích může nechat jen zdát…

Tronda

To je skutečně překvapivé, že státní akciovka u které všichni vědí, že dluhy které naseká, zatáhne nějakým dosypem stát má nízké úroky.

Railanalytik

Ani jeden zadavatel v soutěžích nepožadoval reálnou nákladovou cenu 😉

Martin K.

Sluší se pogratulovat.

Radek

Příjemná zpráva.

železničář v důchodu

Jistě – jen by bylo dobré ještě doplnit, jak dlouho příprava této finanční aktivity trvala a kdo měl na ní největší podíl (aby případně „nelízal smetanu“ neoprávněně někdo nezúčastněný) …

Franta Jouda

Od dob Žaludy… Zelený byl pak jen Ovarova loutka, ale poté už se zase slušně pokračovalo.

železničář v důchodu

To jste mi úplně přesně neporozuměl: já jsem měl na mysli tuhle aktuální poslední akci.

Tronda

Pak se zase vesele pokračovalo v zadlužování?

Railanalytik

V každé době stále méně než směrem na západ od nás 🙂

Railanalytik

To je práce na rok, takže začal Bělčík. Ten navíc dostal CD za rok 2016 a 2027 do černých čísel.

Tronda

Nebyl bych si tak jistý, že v roce 2027 budou ČD v zisku.

Railanalytik

2017

Partneři


Czechtoll

pst
podcast