Autobusy Zprávy

Transdev v tuzemsku dál nakupuje firmy, ovládl východočeský Audis Bus

Třínápravový minibus společnosti Audis Bus. Pramen: Audis Bus
Třínápravový minibus společnosti Audis Bus. Pramen: Audis Bus

Nadnárodní dopravní skupina Transdev nepolevuje v českých zemích v nákupních aktivitách. Po loňském ovládnutí moravskoslezské autobusové skupiny 3ČSAD a středočeské společnosti Anexia Bus si tentokrát vyšlápla do východních Čech. Tam Transdev aktuálně koupil rychnovskou firmu Audis Bus, která je regionálním dopravcem v Orlických horách a Podorlicku, v několika tamních městech zajišťuje i MHD.

Změny provedené k 29. červenci se objevily v obchodním rejstříku, na twitteru na ně upozornil východočeský zpravodaj České televize Vlastimil Weiner. Firmu od podnikatelů Milana Cedidly a Luďka Bárty koupil Transdev Česká republika, jehož šéf Radim Novák se stal i jedním z jednatelů Audis Busu.

„Bývalý ředitel Audis Busu Milan Cedidla zůstal odborným garantem pro zakázku v regionu,“ napsal Weiner. Transdev a Audis spolupracovaly ve velkém tendru Královéhradeckého kraje na dopravní obslužnost, když společně získaly oblasti Novoměstska, Trutnovska a Rychnovska. Zakázka potrvá od příštího roku deset let.

Transdev se tak zabydlel v dalším kraji. Nadnárodní obr vstoupil pod Novákovým vedením na český trh v roce 2018, za odrazový můstek si přitom zvolil Moravskoslezský kraj. Tam uspěl v řadě soutěží a po ovládnutí tamních 3ČSAD (Havířov, Karviná, Frýdek-Místek) zajišťuje dopravu v 11 autobusových oblastech ze 16, na které je kraj rozdělen.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Guest

To jsem zvědavý, jestli pod sebe vezmou i TQM (VŘ v Zlínském kraji, konsorcium Transdev + TQM, stejné jak tady Transdev + Audis Bus) 🙂

LiborV

Mohlo by to tak být

Hanzi

Tak je to správné tak to má být. Peníze nás všech, kterými je silně dotovaná veřejná doprava tečou z republiky čím dál větším tokem.

Bob

Ono se tady těm cizím firmám to podnikání nedaní stejně jako těm místním „národním“?

Jiří Kocurek

To je takto: Slovenský zaměnstanenc tady pobírá mzdu a vyvádí ji do zahraničí – vyhodte ho!
A nebo takto: Když pracuje v německu, tak ať vypadne do toho německa a ne že tady bude bydlet.

Nejlépe samozřejmě obojí. Socialista bude tvrdit, že ty vydělané peníze sice patří majiteli, ale majitel by neměl rozhodovat o tom, kde je utratí. (sarkasmus)

Jiří Kocurek

Dovedeno ad absurdum, by se z ČR neměly vyvážet výrobky, NAŠE!! výrobky. Naše ocel! Naše auta. Naše elektřina. Naše slivovice. NAŠE PIVO! Oni vyvádějí pivo z čech!
Proč by mělo jít zboží, když přes hranice nesmí peníze?

kakov

přeháníte to

Tom

Správně znárodnit, centrálně plánovat a řídit, udělat z firem odštěpné závody ČSAD, dosadit politicky zodpovědné vedoucí a všechny kdo nesouhlasí s tímto řešením propustit a dát jim alespoň podmínku!

LiborV

Je otázkou zda Transdev není v mnoha ohledech k penězím daňových poplatníků šetrnější než vykukové z hezky českého BusLine.

Jiří Kocurek

A co vám brání založit si českou firmu, nemít skoro žádný zisk a i ten posílat státu?

Jiří

V MSK má Transdev pod kontrolou 12 oblastí z 16, nikoliv 11.

Transdev Morava a.s. má tyto oblasti:
– Českotěšínsko
– Karvinsko
– Orlovsko
– Havířovsko
– Frýdecko – Místecko
– Frýdlantsko
– Bílovecko
– Hlučínsko
– Novojičínsko západ
– Krnovsko
– Bruntálsko
– Rýmařovsko

Zbytek má ČSAD Vsetín a.s. takto:
– Třinecko – Jablunkovsko
– Novojičínsko východ
– Vítkovsko
– Opavsko

LiborV

Transdev opakuje strategii se, kterou se v České republice usadila Arriva (tehdy ještě Connex, potažmo Veolia Transport). Tehdy také kombinovali nákup společností a úspěchy ve výběrových řízení bez předchozího zázemí v regionu. Sbližování Audis Busu a Transdevu bylo patrné již při podání společné nabídky do VŘ. Jak trefně píše Robert, žádné překvapení.

Bob

Tak uvidíme, kolik ještě dalších nadnárodních společností nám sem pan Novák přivede a jestli stejná strategie bude opakovatelná donečkonečna. 🙂

LiborV

Nadnárodní dopravní firmy, které se chtějí v ČR usadit si k tomu najímají pana Nováka. Je pravděpodobné, že jsou s jeho prací spokojeni. Že dravou expanzi umí. Jestli se rozhodne podobnou strategii v ČR zopakovat ještě další mezinárodní hráč záleží na mnoha faktorech. Třeba na ekonomické kondici dopravních obrů (dlouhodobě i v kontextu s covidem). Nebo na tom v jaké kondici budou místní dopravní firmy a zda budou kraje vypisovat přísná výběrová řízení po velkých provozních oblastech).

kakov

a nebyla naopak Connex nebo Veolia součást Transdevu?

na wiki jsem našel nějaké info, ale nevím, zda se tomu dá věřit:
V únoru 2013 agentura Reuters zveřejnila zprávu, že Deutsche Bahn koupí od francouzské firmy Veolia Transdev její středoevropskou dceřinou firmu Veolia Transport Central Europe včetně aktivit v Česku….

Bob

V roce 1911 vznikla CGEA (Compagnie Générale d´Entreprises Automobiles), tu v roce 1980 koupila CGE (Compagnie Générale des Eaux), založenou roku 1854. Ta se pak kolem roku 2000 rozdělila na Connex a Onyx, a kolem roku 2005 začaly obě dvě větve používat značku Veolia. Kolem roku 2010 Veolia Transport zfúzovala se společností Transdev do společnosti Veolia Transdev – u nás v Česku ovšem nadále působila jen pod značkou Veolia a v roce 2013 svoji středoevropskou dopravní divizi prodala německému národnímu dopravci. Pět let nato se sem ovšem Transdev začal vracet nazpátek. Měl jsem za to, že to jsou obecně známá… Číst vice »

kakov

Děkuji za info! tak hluboko jsem do toho neviděl

Robert

Nic až tak nečekaného.