umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy

Obrazem: Královéhradecký kraj představil, jaké autobusy začnou jezdit v regionu od března

Nové autobusy pro Královéhradecký kraj. Foto: FB Veřejná doprava Královéhradeckého kraje
Nové autobusy pro Královéhradecký kraj. Foto: FB Veřejná doprava Královéhradeckého kraje
Nové smlouvy s dopravci přinesou cestujícím výrazné navýšení standardů kvality, průměrné stáří autobusů nesmí přesáhnout šest let.

Cestující v Královéhradeckém kraji čeká od března velká změna. Po soutěžích na dopravce vyjede v kraji více než dvě stě různých nových autobusů. Kraj poprvé ukázal, jaké autobusy u kterých dopravců mohou cestující očekávat.  Dopravci nakoupili hlavně autobusy značek SOR a Iveco.

Na rozdíl od některých jiných krajů nepožadovali v Královéhradeckém kraji úplně nové autobusy, podmínkou je průměrné stáří maximálně šest let po celou dobu trvání smlouvy. Současné žádné vozidlo kromě záloh nesmí být starší dvanácti let. Dopravci musí mít od začátku smlouvy minimálně 40 % nízkopodlažních vozidel, po roce plnění nejméně polovinu a po čtyřech letech platnosti smlouvy musí být čtyři pětiny autobusů nízkopodlažních.

Podle kraje ale dopravci nasadí od začátku více nízkopodlažních autobusů, než jim smlouva přikazuje. Garantované bezbariérové spoje budou vyznačeny v jízdních řádech pomocí symbolu vozíčkáře. Všechny autobusy musí být vybaveny vnějším elektronickým informačním panelem, který bude umístěn vepředu a na boku autobusu. Elektronický informační panel musí zobrazovat číslo linky IREDO, cílovou zastávku a nácestné zastávky spoje.

Povinná wifi

Všechny autobusy zajišťující autobusovou dopravu podle nových smluv budou na zadním okně polepeny jednotným vizuálním označením – logotypem Veřejná doprava Královéhradeckého kraje společně s heslem „Propojíme vaše cesty“.

Všechny autobusy, ať už stávající nebo nové, musí poskytovat během své cesty wifi zdarma. Všechny nově pořízené autobusy musí být navíc vybaveny minimálně 6 USB porty. Autobusy jsou vybaveny vnitřním informačním panelem (LCD monitorem), informačními vitrínami a akustickým hlášením.

Balíček desetiletých smluv podepsal kraj loni v lednu. Hodnota desetiletých kontraktů je v součtu 7,7 miliard korun.

Přehled typů autobusů u jednotlivých dopravců

P-transport

Má vozový park pro část oblasti Broumovsko tvořen 15 autobusy, z nichž 7 autobusů je nově pořízeno – 3 autobusy Iveco Crossway 12 m, 2 autobusy Iveco Crossway LE 12 m, autobus Iveco Crossway LE 10,5 m a minibus Iveco Rošero. Ostatní vozidla nejsou příliš stará, tři z nich koupil před méně než rokem.

CDS Náchod

Pro část oblasti Broumovsko dopravce připravil celkem 21 autobusů, z nichž 3 autobusy jsou nově pořízeny. Dopravce zajistil do této oblasti konkrétně nové autobusy Setra, Iveco Crossway 12 m a minibus Iveco Rošero. Většina autobusů je stará 1-5 let.

Pro nové smlouvy v oblasti Náchodsko má 41 autobusů. Pořídil 18 nových autobusů: 2 autobusy Setra, 3 autobusy Iveco Crossway 12 m, 5 autobusů Iveco Crossway LE 12 m, 3 autobusy SOR 10,5 m, autobus SOR 9,5 m a 4 minibusy Iveco Rošero.

Konsorcium Transdev Morava a AUDIS Bus

Bude zajišťovat autobusovou dopravu v oblastech Novoměstsko, Rychnovsko a Trutnovsko. Dopravce v oblastech vybavil celý vozový park nově pořízenými autobusy. Můžete se tak těšit nově na 13 minibusů Dekstra, 10 autobusů SOR 9,5 m, 32 autobusů SOR 10,5 m, 35 autobusů SOR 12,3 m, 21 autobusů Iveco Crossway LE 12 m a 3 autobusy Iveco Crossway LE 14 m. Část z těchto autobusů bude zajišťovat poddodavatel, který vyjede se 7 novými autobusy.

BusLine KHK

Bude zajišťovat plnění smlouvy v oblastech Královédvorsko, Hradecko a Jičínsko. Ve vozovém parku na Královédvorsku a Jičínsku naleznete jen a jen nově pořízené autobusy, v oblasti Hradecko vyjedou nejen vozidla nová, ale i stávající autobusy. Dopravce k zajištění objednaných dopravních výkonů pořídil do oblastí celkem 8 nových minibusů Dekstra, 2 autobusy Iveco Crossway LE 14,5 m, 25 autobusů SOR 12, 8 autobusů SOR 9,5 m a 16 autobusů SOR 10,5. Navíc se v této oblasti ve službě pro BusLine KHK objeví další nová vozidla, která budou provozovat poddodavatelé, konkrétně se jedná o 3 nové autobusy Iveco Crossway 12 m, 3 autobusy Iveco Crossway 10,8 m, autobus Isuzu a 2 autobusy Setra.  V oblasti Hradecka bude nový vozový park doplněn z velkého portfolia dopravce 6 až 7 let starými vozidly.

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdenda

Něco se zlepšilo to je fakt. Odejde Icom a staré herky od Arriva Vč. Na stranu druhou mezi Dvorem králové Hostinem vymizí přímé autobusové spojení do Prahy. Co se týká Bsl opět koupi to nejlevnější – chudáci řidiči. A jednoduchá matematika proč dá do Hk starší vozy? Někde je ,udat,, musí a tam by nikdo ze Sorkama jezdit nechtěl .

Solaris

Dá se někde zjistit, jaké je cena za km v jednotlivých souborech? Zajímal by mě zvlášť Busline KHK.

Ondřej

Na hlídači smluv to najdete, cena se pohybovala okolo 37 až 42 v jednotlivých oblastech, tuším, že nejlevnější bylo Cdsko.

Solaris

Díky, podívám se na to.

Jofrey

Dobrý počin. Musím jen pochválit. Další plus je údržba silnic v zimním období. To je ohromné zlepšení. Je vidět, že je to v lidech.

Hoj

S kvalitní zimní údržbou silnic musím souhlasit. Jezdím v pracovních dnech přes Královéhradecký a následně Pardubický kraj do práce a KHK má vždy vzorně uklizené silnice, za to Pardubický nikoliv. Rozdil je vždy obrovský, a pro toho kdo to nečeká i nebezpečný.

Tomáš Záruba

Ty žluté Setry (zvenku) navozují téměř alpský dojem. 🙂

martas

Arriva určitě nekončí, neboť kromě r14 bude jezdit na 030 osobní vlaky až do Jaroměře. K těm 810 jen tolik, že na trati 046 mezi Starou Pakou a Lomnicí se za 810 platilo z našich daní pro +- 15 lidí sto korun, dnes za vylepšenou německou jednotku skoro 160. Lze ověřit na příslušných krajských úřadech.

Cestujicí

Takové šroty, co přitáhly z východní části německa, to umí každý. Na lak a vzhled to nejezdī. Kdyby čd chtěli a byla vůle na kraji tak to tu už dávno jezdí např. Na skříni vozidel fotky bílé věže, kuksu a jiných památek jako to má vysočina. Veřejná doprava se dělá pro lidi a ne že naše daně jdou do bavor.

Luboš

Zato provozovat šroty dotažené z vagónky ve Studénce je vrchol umění

Lopid

Tak by ta Arriva mohla přesunout ty autobusy na Pardubicko a Chrudimsko z Královehradeckého kraje. Protože je to hrozné co tam jezdí na některých linkách za popelnice

švarc

No zrovna z těch provozoven z Svoboda, Hradec a Nové Město není o co stát.

Honnzok

Minimálně ve Svobodě měla Arriva (bývalé Osnado) nějaké Evadysy a možná i nějaký Megalys ne? To byly autobusy na pohodu…

Ondřej

Ale ne na linku z horní dolní, to jsou zajezdaky, kteří navíc asi zůstanou v Trutnově na dálkových linkách, ty by se rušit neměly zatím.

Zdenda

Bohužel rusi

Vojta

Má to všechno klimatizaci? Asi jo, že?

Trochu se divím, že chtějí Wi-Fi a USB nabíječky, ale nechtějí povinně klímu.

Honnzok

Divím se, že tu nevyjedou žádný Solarisy…

Když se tu tak píše. Jezdil jsem rok RK – Náchod…. (2013 mám za to) Většinu cest v Intourech Euro 5. Když na jednom obratu vyměnila Icom s většinou vymrzlými busy, CDSka a přijela Sorka C10,5 , tak jsem měl pocit, že naopak přijel Mercedes… Útulný interiér, sedačky měkoučký (místo těch tvrdých tramvajových skořápek z Intour) a na tom úžasném tankodromu, co byla ulice Laichterova v Dobrušce ta Sorka jela téměř bez skákání oproti tomu Mercedesu…. Většina lidí si jí spíše chválila…

M&R

A co vlaky, nemělo by už pomalu být jasno, když mají být smlouvy od prosince?

Honnzok

Ja myslím, že už je rozbodnuto, skoro všude ČD a.s. akorát GW train si s ČD prohodí lokálky. Místo Svobody bude jezdit Adršpašku…

M&R

To jo, ale ještě vědět na čem se dohodli v oblasti vozového parku

Patrik

Takže Arriva v KHL končí?

Solaris

Ano

Thomas

Očividně.

Kernteriér

Ano, nesehnala dost hokejistů.

Plzeňský kraj

Pěkné autobusy, krása

MPE

Ale tak celkove asi OK, byt je z toho jasne patrna snaha dopravcu splnit podminky novych vozu v maximalni mire nakupem toho nejlevnejsiho mozneho, co je na trhu (tj. SOR „hrbacu“ ). Ale co, taky mohl nekdo dostat uzasny napad, ze poridi nejake Cinany…:-). Zaplatpanbuh aspon za ta IVECa, zaujaly me ty midibusy ISUZU – nevi nekdo, kdo je ten subdodavatel Busline KHK?

Solaris

Domnívám se, že společnost AP Tours – dopravní, která nyní pořídila nové vozy, ačkoliv žádnou oblast oficiálně nezískala.

švarc

ano, je to Ap tour, plus 2 oběhy bude za Busline jezdit Car tour.

On.

Když je hlavní kritérium v soutěži cena, nelze čekat že vyhraje dopravce s vyššími náklady na nové autobusy.

Luboš

Hlavně ať z tohoto kraje zmizí šukafony

Plzeňský kraj

Když jsou modernizované? Proč?

Luboš

Protože jsou to odporné nekomfortní šroty

Vlk

A co by si Luboši chtěl…ty jsi přesně ten čecháček, který nechce dát o korunu více, věčně se mu něco nelíbí a pán by chtěl něco echt ?

Luboš

Radši dám 170 za Lint než 100 za šukafon

Luboš

Modernizované? Viděl jste někdy, jaké šroty jezdí mezi Doudleby a Rokytnicí ?

D.S.

Uvidíme, jak dopadne jednání s ČD, jestli dopadnou nějaké RS1. Obávám se ale, že u zdejší GWTR budou šukafony navěky.

švestka

Zatím tu většinu šukafonů předvádějí ČD a chtějí za to o čtvrtinu víc než GW, trochu drzost, za ty popelnice.

-TR-

Pozor, GWTR má možnost, jakou jiný dopravci v kraji nemají, a to je spolupráce s polskými KD. Už teď na vlacích Wałbrzych – Adršpach jezdí polské motoráky. Takže se to může ubírat i tímto směrem.

D.S.

Z čistě teoretického hlediska nechápu proč by jiní dopravci tuto možnost mít nemohli? Ale obávám se, že KD nemá vozidel nadbytek, ty vlaky z Polska do Adršpachu jezdí víceméně z polské iniciativy.

-TR-

ČD tuto možnost nemají, protože Královéhradecký kraj jim zadá pouze vnitrostátní vlaky. Mezinárodní vlaky do Polska bude provozovat výhradně GWTR.

D.S.

To může být pravda, ale stejně ta mezinárodní doprava je tam dost sezónní záležitost, takže se mi nejeví moc reálně, že by vozidla KD jezdila mezi Trutnovem a Teplicemi. Spíše je to naopak, kdy 810 GWTR jezdí v Polsku skoro vnitro Královec – Sedzislaw.

-TR-

Může to být zajímavě zoběhované. V minulosti byly plány oběhově propojit vlaky Adršpach – Wałbrzych s vlaky Wałbrzych – Kłodzko. Z těchto plánů v minulosti sešlo, ale můžou být opět oživeny. Teoreticky se nabízí možnost v podobě přímého vozebního ramena Trutnov – Adršpach – Teplice nad Metují – Meziměstí – Wałbrzych – Kłodzko, samozřejmě záleží na tom, jak bude nastaven jízdní řád.

Jestli to bude tak nebo jinak, ale samozřejmě nevím.

Beny

Už mě vážně nebaví, číst v téměř každé diskuzi Váš brek nad 810. Věřím Vám, že jezdit tím denně do práce/školy není žádná výhra ale nemusíte to promítat do každého vlákna. Já třeba pocházím kde bych byl rád za cokoliv co mě odveze i odpoledne a o víkendech.

Pája

Někteří jedinci by místo 810 viděli raději SOR. To už je potom k zamyšlení, co je horší

Luboš

V tomto případě je horší rozhodně Regiomouse

Josef Král

Když pojedu ráno rozespalý autobusem do fabriky, bez zásuvky USB se určitě neobejdu. Ani bez wifi. K čemu slouží autobus? K dopravě do zaměstnání, školy, k lékaři, a ne jako internetová kavárna.
Navíc každý kraj jiný nátěr. Dělá se z toho cirkus. Dříve jsem viděl modrý autobus a věděl jsem, že je linkový. V celé republice.

Solaris

Dneska jsme v 21. století a doba nasraného řidiče a obouchané Karosay naštěstí skončila. Kraj chce aby se lidé vykašlali na auto a raději jeli veřejnou dopravou. Tudíž je logické, že kraj chce do autobusů WiFi, klimatizaci a zásuvky. Domnívám se, že to do veřejné dopravy neláká mladé lidi.

Zrzek

Tak to jsem žil asi někde mimo. U nás se autobusy mýlí celkem pravidelně až z SPZ mizela barva a modrý pruh mizel od kartáčů na myčce. Vevnitř relativně čisto (2. nebo 3. ranní spoj), někteří měli dokonce rohožky a kolikrát byl člověk napomenut, že není ve chlivku a další co nastoupí chtějí jet taky v čistotě. Další co bylo, když měl člověk na zastávce tašku na zemi, nesměl ji dát na sedačku. Bylo na tom něco špatného, roky 1986 až 1995 a ČSAD, potom přišel soukromník, člověk pochopí nějak začít musel, ale aby jezdil s dírou ve schodě a… Číst vice »

Džamel

Celkově to je krok k horšímu v oblasti Rychnov, protože ICOM už dávno nebyl holobyt jezdící za minimální spotřebu a topení/klimatizace není sprosté slovo, tudíž přestup že Setry do Sorky je prostě úpadek kvality… Bohužel jízdné zůstane stejné… Jako kdybych do teď kupoval Pepsi za 30 a od zítra by za těch samých 30 korun byla nabízena černá limonáda se sladidly marketové značky… Přesednu pravidelně do auta, vyjde to sice dráž, ale z veřejné dopravy se tímto stane socka v tom pravém smyslu slova…

Solaris

Já stále nechápu, co je z pohledu cestujícího tak špatného na vozech SOR?
Bude to mít klimatizaci, topení a bude to nízkopodlažní a nové.

Džamel

Je to prostě low-cost, který, kdyby se nešlo po ceně, by mohl soutěžit o zákazníky na Balkánu nebo v Indii… Skáče to (malé kola), levné zpracování, hlučné uvnitř.

Džamel

To je asi jako porovnávat Zetor s Johndeerem, Trabant s Mercedesem nebo právě Kaufland limonádu s Pepsi…. Prostě i kdyby se do Sorky daly Deluxe sedadla a televize jak vrata od stodoly, pořád to bude jen Sorka…

Daniel

Sice máte svým způsobem pravdu, zejména z pohledu řidiče, ale podotkl bych jednu věc, 99% cestujícím je úplně jedno jestli jedou traktorem SOR a nebo autobusem Setra, běžný člověk tohle nerozlišuje a jde mu hlavně o tepelný komfort, čistotu a to jestli ho to doveze na čas kam potřebuje – to zejména.

Džamel

Cestujícím to také není jedno, ale nic s tím neudělají…

Daniel

Ukažte mi babičku z horní dolní která rozliší SOR od SETRY, autobus jako autobus na lince xyz …
ukažte mi další případy kdy to někdo rozlišuje, vyjma řidičů a šotoušů a Vás 😊

Džamel

Tak těch babiček ve Lhotě se spíše týká Dekstra, Rošero nebo Sprinter a Sprinter poznají moc dobře, protože má vysouvací schůdek, takže to pro ně není horolezecký výkon 😀 Na vesnice ještě Kasselský obrubník nedorazil 😀

Daniel

Rozliší akorát autobus s vysouvacím schůdkem a bez něj, a i když přijede autobus bez něj, stejně pojedou protože se potřebují někam dostat, jestli je to MB nebo něco jiného jim je stále úplně jedno 😀 a i do toho Rošera, Deksry se ten schůdek dá objednat 😊

Pe.tr

SORku pozná moje sedmdesátiletá mama a stejně tak tříletá neteř. Nikdo ji neopěvuje ale rozhodně berou na vědomí zda je to autobus nebo atrapa na něj .

Daniel

Já tedy nevím, ale když se v Praze začali objevovat sorky, tak byli “nízké podlahy se 3 dveřmi” a “nízké autobusy se 4 dveřmi a těmi tlačítky na h***o” 😀 a pak ty vysoký 😀 teď už někteří rozliší že má na střeše klimatizaci, ale to je tak vše 😀 stejně 99% lidí jde o to aby je to odvezlo z místa A na místo B a aby přijeli na čas 🤷🏼‍♂️

Karel Kouba

Vy opravdu mluvíte z cesty.

Pája

Cestující zdaleka nejsou jen babičky z Horní Dolní. Fakt ne.

Beny

Lidem co nemají jinou možnost na typu nesejde. Ale věřím, že kdo si SORku vyzkouší (třeba kvůli poruše auta) ji velmi rychle zase opustí.
Jasný, když s tím jedu 20 minut je to jedno.

Karel Kouba

Ale prosím vás. To už dávno není pravda. Oni ty turecké Setry a Mercedesy dílenským zpracováním nejsou hit.

Petr Novák

Tak, tak. Pro někoho možná paradoxně, ale dílenské zpracování SORu je lepší, než u těchto tureckých krámů, které se sice honosí slavnou značkou, ale to je asi tak vše, co s ní mají společné.

Petr Novák

Úplně stejný lowcost jsou ale i všechna Iveca, Mercedesy, či Setry provozované v Česku. Taková je prostě realita autobusového trhu v Česku. Jediný kdo tu má odvahu prodávat skutečně kvalitní západní autobusy je Scania a všichni vidíme, jak moc úspěchu ve VŘ na nové autobusy slaví. Dokud se nezmění mentalita objednavatelů a dopravců, ale i ÚOHS, který na tom má také svůj podíl, tak tu prostě nic jiného, než ten východní lowcost jezdit nebude, bez ohledu na značku, protože pro výrobce budeme jen levný východní trh, kde se s kvalitním vozem uspět nedá.

Kernteriér

Doporučuju se zeptat na Kladně, co říkají na západní kvalitní polské Scanie. Jediné, co je pravda, je denní spotřeba nafty. Co nejede, nežere.

Ricky

Škoda jen, že kladenské Scanie jsou na plyn.

Kernteriér

Pravda. Což nic nemění na tom, že pomalu víc stojí jak jezdí.

Petr Novák

Na Kladně nevím, ale v Břeclavi jsou, co mám informace, s plynovými Scaniemi spokojení. Tak nevím co v těch středních Čechách těm Scaniím provádějí, když na jižní Moravě bez problémů jezdí.

Petr Novák

A ještě doplnění, že spolehlivě jezdí i naftové linkové Scanie na lince 109 mezi Brnem a Hodonínem. Oboje provozuje stejný dopravce, BORS. To jen pro úplnost.

DJ TRAIN

za peniaze na trabant audinu nekupis ..to iste mlati aj v hromadnej doprave

Thijs

ale část spojů má zajistit CDS, tak by se měl objevit na trase mezi Náchodem a Rychnovem Crosway

D.S.

Zná někdo jaký je zhruba rozdíl v ceně u srovnatelných autobusů značky Iveco a Sor? Z laického pohledu se v Ivecu cítím daleko lépe.

Jirka

Crossway le naftovy cca 5300000 cng 8000000

Patrik S

S tím Buslinem jste si pěkně nasrali na hlavu, drahý KHK…

Martin Hodek

To jo, ale pokud splnil podmínky, tak ho vyloučit nemohou. Někdy je to na palici.

noerf

Pořád to bude jeden z několika dopravců v rámci kraje. A ne prakticky monopolní dopravce v kraji.
Navíc, pokud dobře kraj nastaví smlouvu, tak může dopravce sankcionovat či v případě potřeby nahradit někým jiným. Navíc musí dopravce platit leasing nebo úvěr za autobusy, takže se mu nevyplatí jen tak omezit provoz.