Doprava ve městě Tramvaje

Tramvaje T2 se vrací po 56 letech do pražského provozu

Tramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel Šabík
Tramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel Šabík

Pro tramvajové nadšence dnes nastal velký den. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes na nádvoří vozovny Střešovice slavnostně pokřtil dva vozy T2, které začne nasazovat do pravidelného provozu na nostalgické lince 23.

Tramvaje dostaly evidenční čísla 6003 a 6004, v ulicích byly k vidění už minulý víkend s maskováním při zkušebních jízdách. Tramvaje naposledy jezdily v Liberci, odkud je DPP koupil. Před návratem do provozu ale historický vzhled vrátili tramvajím zaměstnanci společnosti Ekova Electric. Jejich oprava přišla na 10,4 milionu korun.

DPP počítá s tím, že tramvaje nasadí na hlavně na nostalgickou linku 23. Veřejnost se tramvajemi T2 bude moci poprvé svézt o letošním prvním březnovém víkendu, tedy v sobotu 7. a v neděli 8. 3. 2020 speciálně na lince č. 2. Pro fanoušky MHD nachystal DPP na tuto sobotu 22. 2. 2020 unikátní fotopříležitost – obě dnes pokřtěné tramvaje T2 společně s muzejním vozem T2 budou od 9:00 do 12:30 poprvé společně vystaveny na nádvoří vozovny Střešovice.

V ulicích Prahy budou tramvaje k vidění ale i v příštích dnech: DPP bude dva týdny cvičit na tramvaji své řidiče. DPP vozy vybaví také bezkontaktními terminály na nákup jízdenek, zájemci o první jízdu na lince č. 2 o víkendu 7. a 8. 3. 2020 si tak jízdenku mohou zakoupit přímo ve voze. DPP také připravuje sérii reklamních předmětů s motivem tramvají T2, které budou k prodeji v Muzeu MHD nebo prostřednictvím e-shopu DPP první březnový víkend.

Obě dnes pokřtěné tramvaje byly vyrobeny ve vagónce Tatra Smíchov pro město Ostrava, po jejich vyřazení z tamního vozového parku je v roce 1996 odkoupil dopravní podnik v Liberci, kde byly v provozu dalších 22 let. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou byl až do roku 2018 úplně posledním provozovatelem těchto tramvají. Liberecký vůz č. 18 byl v provozu s cestujícími od ledna 1959 do listopadu 2018, tedy téměř 60 let, což je zatím nepřekonaný rekord v celé historii tramvají Tatra.

Tramvaje T2R jsou modernizací legendárních tramvají T2, vyráběných společnostmi Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad od poloviny 50. let do začátku 60. let minulého století. Designérem tramvaje byl František Kardaus, který stojí i za návrhy Tatry 603 či Škody RTO. Celkem bylo v letech 1955–1962 vyrobeno 771 vozů, které byly dodány do Československa a Sovětského svazu. Tramvaje byly od počátku vyvíjeny jako jednotné čtyřnápravové vozy, které měly sjednotit do té doby velmi roztříštěný vozový park všech československých měst provozujících tramvaje na rozchodech 1000 a 1435 mm.

V Praze přitom tramvaje do provozu zasáhly jen minimálně: Poslední jízdu na pravidelné lince v rámci pražské MHD vykonala tramvaj T2 v listopadu 1964, a to na lince č. 21.

Doposud jedinou pražskou památkou na T2 v Praze byl druhý prototyp č. 6002, který je od roku 1977 součástí sbírky podnikového muzea a v devadesátých letech prošel rozsáhlou renovací, která jej přiblížila do stavu z roku 1956. Tento vůz však může být kvůli velmi vysoké historické hodnotě i technickým omezením (tyčový sběrač) provozován jen za mimořádných opatření. „S vědomím historického významu T2 a existence dvou posledních pravidelně provozovaných vozů v Liberci vznikl projekt nasazení dvou vozů T2 na nostalgickou linku č. 23,“ uvedl DPP v tiskové zprávě.

V rámci MHD se nestaráme jenom o rekonstrukce tramvajových tratí, rozšiřování tramvajové sítě, modernizaci vozového parku nebo zvyšování komfortu cestujících. Plně podporuji i volnočasové aktivity spojené s městskou hromadnou dopravou. Proto jsme dnes pokřtili dvě opravené tramvaje T2, které se po téměř 56 letech vrátí na koleje a budou v Praze jezdit na nostalgické lince č. 23. Přeji Dopravnímu podniku více takových projektů, které rozšíří flotilu historických vozů či Muzeum MHD a přilákají do něj co nejvíc návštěvníků,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Po projektu T3 Coupé je to další zajímavý kousek do pestré mozaiky pražské MHD,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – povrch.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Mirvald
Host
Mirvald

Jsou tyto tramvaje dostatečně spolehlivé? Přeci jenom stáří…

Rochličák
Host
Rochličák

Po mechanické stránce jsou téměř totožné s repasovanými T3/T3SUCS, které neprošly modernizací, a nadto mají ve srovnání s nimi velmi robustní (taktéž opravený) skelet a jistě budou i kvalitně udržovány, takže kromě interiéru bych se fakt nebál.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To není stářím, to je údržbou. 4 roky staré auto může být vrak, zatímco Tara 87 v perfektním stavu.

123
Host
123

Jako nic proti, je to docela pěkný, i když jen taková pseudoreplika. Ale na tohle víc jak deset míčů mají, ale že 123 jezdí už dva měsíce toho poloprázdninového JŘ narvaná opravdu fest, bo šetřit se musí, to je evidentně jedno. O tom, že furt zkouší ji utnout na Kavalírku ani nemluvě. Kaštani ať si přestoupí, hlavně že máme hračku.

Rejpal
Host
Rejpal

Na té důležité straně teď stojí nedostatek řidičů a s tím bohužel nějakých 10 milionů neumí nic udělat.

Mirvald
Host
Mirvald

Kteří představitelé se zúčastnili stříhání pásky? Ví to někdo?

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

Předpokládám, že někdo z magistrátu, někdo z DPP, asi z ostravské Ekovy, z Muzea MHD (což je vlastně také DPP)… Proč to chcete vědět?

Michellini
Host
Michellini

ČKD Stalingrad aneb Vivat Skansen.

Y.K.
Host
Y.K.

Ono je to ČKD Tatra, ale co. Navíc tahle řada tramvají stojí na americke technogie PCC firmy Westinghouse. Paradoxy historie.

Y.K.
Host
Y.K.

No teď koukám, že jsem se trefil připomínkou do tématu Jiřího Kocourka, tak sorry za duplikovaní. 🙂

Kubrt
Host
Kubrt

No, v dobách výroby T2 ještě smíchovský závod nebyl součástí ČKD, ale fungoval jako samostatná „Vagónka Tatra Smíchov“. ČKD Stalingrad figuroval jako dodavatel elektrické výzbroje.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ono se to tehdy hodně přejmenovávalo. Závody Iljiče Lenina a podobně. Jenom ČKD mělo ve světě takové jméno, že si tohle nedovolili. Ringhoffera ale zlikvidovali. Podobně se dodnes drží zkratka PSG, přestože Gottwaldov už je zase zpátky Zlín.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Možná by se hodilo dovézt z USA jednu pravou PCC ze 30. let. To na ukázku, čím to všecko (T1, T2, T3 … T6) začalo.

David S.
Host
David S.

To by bylo komplikované a navíc to ani k historii české dopravy nepatří, téčka z toho jen vycházely.

Colt
Host
Colt

Komplikované by bylo jí oficiálně zprovoznit, jako statický exponát by to zásadně komplikované nebylo, jen drahé.

Kubrt
Host
Kubrt

Muhehe, my tady dodnes smažíme Varia a „PCC k historii české tramvajové dopravy nepatří“. Když bude nějaká sbírka na dovoz PCC z USA (v Evropě asi žádné na prodej nebude), klidně přispěju.

dopravák
Host
dopravák

No, zatím jsem slyšel jen něco o úvahách o pořízení „Ká-dvojky“ (do střešovického muzea) – ale jak realistické a reálné ty úvahy jsou a v jakém jsou stadiu, k tomu žádné podrobnosti neznám.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

K2 do muzea? V Brně jich dobrá dvacítka stále jezdí, jen ten zrychlovač už byl nahrazen něčím modernějším.
Jenom nevím, jestli stále ještě jezdí ten „vlnitý plech“.

Kubrt
Host
Kubrt

Vlnitý plech mají v Brně na jedné muzejní, vůbec hodně vymazlené.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Podle wiki jich bylo 140 dovezeno do Káhiry.
http://www.bus-planet.com/bus/pictures/Egypt/Egypt-rail/KR-0008.jpg

Kalanis
Host
Kalanis

A volné, čerstvě vyřazené jsou také někde k mání. Celkem nedávno se to řešilo na káčku. Akorát to má vadu v podobě šířky kastle, dveří ven, rozchodu a jednopackového zrychlu. Koukněte se na videa, co tím myslím. A pak je tu samozřejmě Drážní úřad.

Aleš
Host
Aleš

Čerstvě vyřazené asi těžko. Každopádně na základě Vašeho příspěvku jsem vygooglil, že jich je pár opravdu na prodej a jsou vizuálně v docela pěkném stavu:
http://www.heritagetrolley.org/images/PCCBrochure.pdf

Y.K.
Host
Y.K.

K historii T1 – T3 to patří velmi těsně. Hlavně pojezd (mnohými dodnes vychvalovaný) a zrychlovač. Nahrazování licenčních technologií jinými typy šlo dost pomalu (když za licence nikdo neplatil, kdo by se strhal), takže se to pro domácí publikum jen zamlčelo a byl klid.

Georg
Host
Georg

presne – je zajimavy, ze u vsech poznamek o „legendarnich“ tramvajich zasaene chybi jakakoliv zminka o vyboru konference prezidentu elektrickych zeleznic a jakekoliv dalsi informace o tom, kdo tenhle na svoji dobu prelomovy typ tramvaje vymyslel.

Y.K.
Host
Y.K.

Obávám se, že to mnozí nechtějí slyšet. Je pěkné si zanadávat na kopírovače v Číně, ale že si socialistická ČSSR nedělala s licencemi a kopírováním technologií štráfky, to se poslouchá hůře.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Výroba procesorů x8086 v JZD Slušovice byla asi poslední taková věc.

sledovatel webu
Host
sledovatel webu

Nesmysl: o tom, jaká byla historie „vzniku T1“ věděli zájemci o tuto problematiku už dávno za „hlubokého bolševika“, a běžné cestující ta historie pochopitelně vůbec nezajímala, tak jaký by tehdy mělo význam zbytečně veřejně „do toho trusu píchat“: lidé se potřebovali přesouvat veřejnou dopravou, a „T1“ byl v tomto směru tehdy pro ně docela „moderní“ = pokrok. Dnes už je to naprosto dávná „historie“, a když i původní konstruktéři a výrobci systému „PCC“ jsou „v klidu“, tak je ta historie jen záležitostí odborných pojednání: dokážete-li nějaké takové (ale skutečně kvalifikované !!!) sestavit, co vám brání publikovat je třeba prostřednictvím Wikipedie,… Číst vice »

Kalanis
Host
Kalanis

A nejen Konstaly. Vesele se kopírovalo i napříč východním blokem. Ve finále i ty ruské KTM z UKVZ jsou vlastně PCC.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže se Y.K. nespletl. Mnohým existence PCC vadí natolik, že poznámky o ní považují za hnůj.

Lemmy
Host
Lemmy

Půvabná je formulace na wikipedii: „T1 je motorový tramvajový vůz odvozený z americké koncepce PCC“ 🙂

Y.K.
Host
Y.K.
MHD
Host
MHD

Mě by zase přišlo inspirující dovézt Konstal 13N z Polska a vystavit jí hned vedle T1. Pro srovnání- kopie X originál.

Aleš
Host
Aleš

Myslíte, že tam jsou ještě nějaké k mání? Tím myslím, že někde reznou a nikdo o ně nejeví zájem? Ty ostatní určitě nikdo nebude prodávat, možná tak výměnou za něco zajímavého nebo pokud muzeum zbankrotuje apod.

Aleš
Host
Aleš

Mimochodem podle české wikipedie je původních PCC v pravidelném provozu v Severní Americe 65 kusů, což je krásné číslo. Jelikož jsem se s ní poprvé svezl v muzeu, je mi jasné, že celkový počet funkčních kusů je ještě vyšší.

Aleš
Host
Aleš

EDIT: je to anglická verze wikipedie

Erik Ziak
Host
Erik Ziak

Tá cena je super. V prepočte 208 tisíc Euro za komplet GO jedného vozu? Vzhľadom na rozsah prác som čakal viac. Som zvedavý kedy Praha kúpi pre linku 23 aj K2. Byť v DPB, ponúkol by som im aj prototypovú súpravu T6A5 (vrátane dobových doplnkov), ktorá v Prahe tiež jazdila (čísla 0025+0026), výmenou za 4 skrine platňových T6A5. DPB by získal dve skrine naviac, čím by počet T6A5 dosiahol rovných 60 ks. Podvozky by sa už zbastlili z náhradných dielov.

Erik Ziak
Host
Erik Ziak

ERRATA: 0026 a 0027

Xaver
Host
Xaver

Tak hlavně, aby je brzo nezrušila zase nějaká nehoda, kterých za poslední dobu je docela dost.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Pěkné babičky. Rádo se stalo.

Štěk zapesal
Host
Štěk zapesal

Všechna dopravní periodika opisují celkem známou historii vozů T2, ale co je velká neznámá je pravidelný provoz vozu 6001 v Praze. Z toho bude minimum fotografií a informací.
Jak pravidelně 6001 jezdila, na jakých linkách, nebo spíše postávala po vozovnách, než došlo k jejímu předání do Olomouce, kde dojezdila pod číslem 115.

pamětník
Host
pamětník

Já si sice vzpomínám na provozování typu „T2“ především asi na (tehdejší) lince č. 21 dost matně, ale že by to tehdy bylo „spíše postávání po vozovnách“, to si nemyslím: nezapomeňte, že tehdy nebylo metro a auta byla dost velkým luxusem, takže naprostá většina cest znamenala použití povrchové MHD, kde každý vůz byl v provozu potřebný. A nějaké fotografie vozu v ulicích určitě také existují.

Rochličák
Host
Rochličák

Gratuluji k úspěšné realizaci projektu a přeji úspěšný provoz bez nehod a vandalů. Jistě vyvstanou otázky ohledně historické věrnosti vozů. Řada prvků nesedí, ovšem vzhledem k pravidelnému nasazování a faktu, že po Praze tyto vozy nejezdily, to nevadí. Možná ta zrcátka a lak střechy u 6003 bych si dokázal představit provedené jinak, ale třeba sedadla řidiče, označovače či tmavé stěrače mě nijak neurážejí. Historicky zcela věrná má být ryze muzejní 6002. To samé platí o té trojkách, hledejme chyby na 6102 a 6149, jinak spíš ne. Bylo by zajímavé mít vedle sebe všechny série T3 (byť to je neoficiální dělení),… Číst vice »

ene bene
Host
ene bene

„V rámci MHD se nestaráme“ o „rozšiřování tramvajové sítě“ – když se z té věty vymaže slovo „jenom“, tak se stane překvapivě pravdivou…

V. K.
Host
V. K.

Připravuje se jak Václavák (kriticky důležitá záležitost pro celou tramvajovou síť), tak třeba dlouho očekávaná trať na Strahov. Se stížnostmi je třeba se obrátit na předchozí reprezentace, proč nic nepřipravili. Ono se totiž bez projektu stavět nedá.

Hojakar
Host
Hojakar

Tak zrovna tramvaj na vaclavak je neskutečna pitomost..uz ho úplně zabijou a všichni pražaci se mu budou vyhýbat ještě více než teď…co tak natahnout tramvaj na královskou cestu a Karluv most? Taky už tam tramvaj jezdila

sledovatel webu
Host
sledovatel webu

Proč plevelíte jinak relativně akceptovatelnou debatu výlevy naprostého hlupáka evidentně žijícího v úplně jiné virtuální realitě? To si musíte „pohonit“ svoje „ego“?

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

A proč je to pitomost? Protože to říká nějaká „Hojakar“? Já si naopak myslím, že je to velmi dobrý nápad. Centrum je díky tomu, že je tam „jen“ to metro dost odtržené od zbytku Prahy. Naopak mě to tam spíš přitáhne…

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Proč je vlastně v Liberci už nechtěli? DPMLJ je známý tím, že zařazuje historická vozidla nikoliv jen na historické linky, ale do běžného provozu.

Rochličák
Host
Rochličák

😀 To bylo zlé… 😀
Nevím, kolik měly najeto, ale komu by se na nich chtěla dělat nějaká větší prohlídka, když to má „neperspektivní“ výzbroj a Boveraclub už jeden vůz v mnohem lepším stavu tou dobou provozoval. Nakonec přáním mnohých v DPMLJ by jistě bylo jezdit bez zrychlovačů a ty olomoucké rozebrat na náhradní díly, ale realita je, jak už to tak v životě bývá, trochu horší.

mikiqex
Host
mikiqex

Tohle je fakt super! Je úžasné, že se DPP (a další DP) snaží udržovat historické vozy provozuschopné, včetně třeba příležitostného nasazení busů jako RTO či Ikarus např. během dne otevřených dveří. Zrovna Ikarusy jsem jako dítě neměl rád a patrně proto na ně s o to větší nostalgií vzpomínám 🙂 T2 mě ale minuly, pamatuji si až T3.