Tramvaje T2 se vrací po 56 letech do pražského provozu

Tramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel ŠabíkTramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel Šabík

Pro tramvajové nadšence dnes nastal velký den. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes na nádvoří vozovny Střešovice slavnostně pokřtil

Pro tramvajové nadšence dnes nastal velký den. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes na nádvoří vozovny Střešovice slavnostně pokřtil dva vozy T2, které začne nasazovat do pravidelného provozu na nostalgické lince 23.

Tramvaje dostaly evidenční čísla 6003 a 6004, v ulicích byly k vidění už minulý víkend s maskováním při zkušebních jízdách. Tramvaje naposledy jezdily v Liberci, odkud je DPP koupil. Před návratem do provozu ale historický vzhled vrátili tramvajím zaměstnanci společnosti Ekova Electric. Jejich oprava přišla na 10,4 milionu korun.

DPP počítá s tím, že tramvaje nasadí na hlavně na nostalgickou linku 23. Veřejnost se tramvajemi T2 bude moci poprvé svézt o letošním prvním březnovém víkendu, tedy v sobotu 7. a v neděli 8. 3. 2020 speciálně na lince č. 2. Pro fanoušky MHD nachystal DPP na tuto sobotu 22. 2. 2020 unikátní fotopříležitost – obě dnes pokřtěné tramvaje T2 společně s muzejním vozem T2 budou od 9:00 do 12:30 poprvé společně vystaveny na nádvoří vozovny Střešovice.

V ulicích Prahy budou tramvaje k vidění ale i v příštích dnech: DPP bude dva týdny cvičit na tramvaji své řidiče. DPP vozy vybaví také bezkontaktními terminály na nákup jízdenek, zájemci o první jízdu na lince č. 2 o víkendu 7. a 8. 3. 2020 si tak jízdenku mohou zakoupit přímo ve voze. DPP také připravuje sérii reklamních předmětů s motivem tramvají T2, které budou k prodeji v Muzeu MHD nebo prostřednictvím e-shopu DPP první březnový víkend.

Obě dnes pokřtěné tramvaje byly vyrobeny ve vagónce Tatra Smíchov pro město Ostrava, po jejich vyřazení z tamního vozového parku je v roce 1996 odkoupil dopravní podnik v Liberci, kde byly v provozu dalších 22 let. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou byl až do roku 2018 úplně posledním provozovatelem těchto tramvají. Liberecký vůz č. 18 byl v provozu s cestujícími od ledna 1959 do listopadu 2018, tedy téměř 60 let, což je zatím nepřekonaný rekord v celé historii tramvají Tatra.

Tramvaje T2R jsou modernizací legendárních tramvají T2, vyráběných společnostmi Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad od poloviny 50. let do začátku 60. let minulého století. Designérem tramvaje byl František Kardaus, který stojí i za návrhy Tatry 603 či Škody RTO. Celkem bylo v letech 1955–1962 vyrobeno 771 vozů, které byly dodány do Československa a Sovětského svazu. Tramvaje byly od počátku vyvíjeny jako jednotné čtyřnápravové vozy, které měly sjednotit do té doby velmi roztříštěný vozový park všech československých měst provozujících tramvaje na rozchodech 1000 a 1435 mm.

V Praze přitom tramvaje do provozu zasáhly jen minimálně: Poslední jízdu na pravidelné lince v rámci pražské MHD vykonala tramvaj T2 v listopadu 1964, a to na lince č. 21.

Doposud jedinou pražskou památkou na T2 v Praze byl druhý prototyp č. 6002, který je od roku 1977 součástí sbírky podnikového muzea a v devadesátých letech prošel rozsáhlou renovací, která jej přiblížila do stavu z roku 1956. Tento vůz však může být kvůli velmi vysoké historické hodnotě i technickým omezením (tyčový sběrač) provozován jen za mimořádných opatření. „S vědomím historického významu T2 a existence dvou posledních pravidelně provozovaných vozů v Liberci vznikl projekt nasazení dvou vozů T2 na nostalgickou linku č. 23,“ uvedl DPP v tiskové zprávě.

V rámci MHD se nestaráme jenom o rekonstrukce tramvajových tratí, rozšiřování tramvajové sítě, modernizaci vozového parku nebo zvyšování komfortu cestujících. Plně podporuji i volnočasové aktivity spojené s městskou hromadnou dopravou. Proto jsme dnes pokřtili dvě opravené tramvaje T2, které se po téměř 56 letech vrátí na koleje a budou v Praze jezdit na nostalgické lince č. 23. Přeji Dopravnímu podniku více takových projektů, které rozšíří flotilu historických vozů či Muzeum MHD a přilákají do něj co nejvíc návštěvníků,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Po projektu T3 Coupé je to další zajímavý kousek do pestré mozaiky pražské MHD,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – povrch.

Tramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel ŠabíkKřest opravené tramvaje T2. Foto: Daniel ŠabíkTramvaj Tatra T2R. Pramen: Ekova/Vlčoun.cz/Filip VlčekTramvaj Tatra T2R. Pramen: Ekova/Vlčoun.cz/Filip VlčekTramvaje Tatra T2R. Pramen: Ekova/Vlčoun.cz/Filip VlčekTramvaje T2R v dílnách Ekova Electric. Foto: EkovaTramvaj T2R před poslední otočkou do Vratislavic na terminálu Fügnerova. Foto: Jan SůraTramvaj T2R v Liberci. Foto: DPMLJ
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp nostalgická linka 23 T2 T2R Top
50 komentářů