Tramvaje T2 se vrací po 56 letech do pražského provozu
Tramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel Šabík
Pro tramvajové nadšence dnes nastal velký den. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes na nádvoří vozovny Střešovice slavnostně pokřtil
Jsou tyto tramvaje dostatečně spolehlivé? Přeci jenom stáří…
Po mechanické stránce jsou téměř totožné s repasovanými T3/T3SUCS, které neprošly modernizací, a nadto mají ve srovnání s nimi velmi robustní (taktéž opravený) skelet a jistě budou i kvalitně udržovány, takže kromě interiéru bych se fakt nebál.
To není stářím, to je údržbou. 4 roky staré auto může být vrak, zatímco Tara 87 v perfektním stavu.
Jako nic proti, je to docela pěkný, i když jen taková pseudoreplika. Ale na tohle víc jak deset míčů mají, ale že 123 jezdí už dva měsíce toho poloprázdninového JŘ narvaná opravdu fest, bo šetřit se musí, to je evidentně jedno. O tom, že furt zkouší ji utnout na Kavalírku ani nemluvě. Kaštani ať si přestoupí, hlavně že máme hračku.
Na té důležité straně teď stojí nedostatek řidičů a s tím bohužel nějakých 10 milionů neumí nic udělat.
Kteří představitelé se zúčastnili stříhání pásky? Ví to někdo?
Předpokládám, že někdo z magistrátu, někdo z DPP, asi z ostravské Ekovy, z Muzea MHD (což je vlastně také DPP)… Proč to chcete vědět?
ČKD Stalingrad aneb Vivat Skansen.
Ono je to ČKD Tatra, ale co. Navíc tahle řada tramvají stojí na americke technogie PCC firmy Westinghouse. Paradoxy historie.
No teď koukám, že jsem se trefil připomínkou do tématu Jiřího Kocourka, tak sorry za duplikovaní. 🙂
No, v dobách výroby T2 ještě smíchovský závod nebyl součástí ČKD, ale fungoval jako samostatná „Vagónka Tatra Smíchov“. ČKD Stalingrad figuroval jako dodavatel elektrické výzbroje.
Ono se to tehdy hodně přejmenovávalo. Závody Iljiče Lenina a podobně. Jenom ČKD mělo ve světě takové jméno, že si tohle nedovolili. Ringhoffera ale zlikvidovali. Podobně se dodnes drží zkratka PSG, přestože Gottwaldov už je zase zpátky Zlín.
Možná by se hodilo dovézt z USA jednu pravou PCC ze 30. let. To na ukázku, čím to všecko (T1, T2, T3 … T6) začalo.
To by bylo komplikované a navíc to ani k historii české dopravy nepatří, téčka z toho jen vycházely.
Komplikované by bylo jí oficiálně zprovoznit, jako statický exponát by to zásadně komplikované nebylo, jen drahé.
Muhehe, my tady dodnes smažíme Varia a „PCC k historii české tramvajové dopravy nepatří“. Když bude nějaká sbírka na dovoz PCC z USA (v Evropě asi žádné na prodej nebude), klidně přispěju.
No, zatím jsem slyšel jen něco o úvahách o pořízení „Ká-dvojky“ (do střešovického muzea) – ale jak realistické a reálné ty úvahy jsou a v jakém jsou stadiu, k tomu žádné podrobnosti neznám.
K2 do muzea? V Brně jich dobrá dvacítka stále jezdí, jen ten zrychlovač už byl nahrazen něčím modernějším.
Jenom nevím, jestli stále ještě jezdí ten „vlnitý plech“.
Vlnitý plech mají v Brně na jedné muzejní, vůbec hodně vymazlené.
Podle wiki jich bylo 140 dovezeno do Káhiry.
http://www.bus-planet.com/bus/pictures/Egypt/Egypt-rail/KR-0008.jpg
A volné, čerstvě vyřazené jsou také někde k mání. Celkem nedávno se to řešilo na káčku. Akorát to má vadu v podobě šířky kastle, dveří ven, rozchodu a jednopackového zrychlu. Koukněte se na videa, co tím myslím. A pak je tu samozřejmě Drážní úřad.
Čerstvě vyřazené asi těžko. Každopádně na základě Vašeho příspěvku jsem vygooglil, že jich je pár opravdu na prodej a jsou vizuálně v docela pěkném stavu:
http://www.heritagetrolley.org/images/PCCBrochure.pdf
K historii T1 – T3 to patří velmi těsně. Hlavně pojezd (mnohými dodnes vychvalovaný) a zrychlovač. Nahrazování licenčních technologií jinými typy šlo dost pomalu (když za licence nikdo neplatil, kdo by se strhal), takže se to pro domácí publikum jen zamlčelo a byl klid.
presne – je zajimavy, ze u vsech poznamek o „legendarnich“ tramvajich zasaene chybi jakakoliv zminka o vyboru konference prezidentu elektrickych zeleznic a jakekoliv dalsi informace o tom, kdo tenhle na svoji dobu prelomovy typ tramvaje vymyslel.
Obávám se, že to mnozí nechtějí slyšet. Je pěkné si zanadávat na kopírovače v Číně, ale že si socialistická ČSSR nedělala s licencemi a kopírováním technologií štráfky, to se poslouchá hůře.
Výroba procesorů x8086 v JZD Slušovice byla asi poslední taková věc.
Nesmysl: o tom, jaká byla historie „vzniku T1“ věděli zájemci o tuto problematiku už dávno za „hlubokého bolševika“, a běžné cestující ta historie pochopitelně vůbec nezajímala, tak jaký by tehdy mělo význam zbytečně veřejně „do toho trusu píchat“: lidé se potřebovali přesouvat veřejnou dopravou, a „T1“ byl v tomto směru tehdy pro ně docela „moderní“ = pokrok. Dnes už je to naprosto dávná „historie“, a když i původní konstruktéři a výrobci systému „PCC“ jsou „v klidu“, tak je ta historie jen záležitostí odborných pojednání: dokážete-li nějaké takové (ale skutečně kvalifikované !!!) sestavit, co vám brání publikovat je třeba prostřednictvím Wikipedie,… Číst vice »
A nejen Konstaly. Vesele se kopírovalo i napříč východním blokem. Ve finále i ty ruské KTM z UKVZ jsou vlastně PCC.
Takže se Y.K. nespletl. Mnohým existence PCC vadí natolik, že poznámky o ní považují za hnůj.
Půvabná je formulace na wikipedii: „T1 je motorový tramvajový vůz odvozený z americké koncepce PCC“ 🙂
Ovšem co věcí se za tou nenápadnou větou schovává… 🙂
https://www.ctidoma.cz/zajimavosti/legendarni-tramvaje-typu-t-za-licencni-prvky-z-usa-komunisticky-rezim-nezaplatil-56971
Mě by zase přišlo inspirující dovézt Konstal 13N z Polska a vystavit jí hned vedle T1. Pro srovnání- kopie X originál.
Myslíte, že tam jsou ještě nějaké k mání? Tím myslím, že někde reznou a nikdo o ně nejeví zájem? Ty ostatní určitě nikdo nebude prodávat, možná tak výměnou za něco zajímavého nebo pokud muzeum zbankrotuje apod.
Mimochodem podle české wikipedie je původních PCC v pravidelném provozu v Severní Americe 65 kusů, což je krásné číslo. Jelikož jsem se s ní poprvé svezl v muzeu, je mi jasné, že celkový počet funkčních kusů je ještě vyšší.
EDIT: je to anglická verze wikipedie
Tá cena je super. V prepočte 208 tisíc Euro za komplet GO jedného vozu? Vzhľadom na rozsah prác som čakal viac. Som zvedavý kedy Praha kúpi pre linku 23 aj K2. Byť v DPB, ponúkol by som im aj prototypovú súpravu T6A5 (vrátane dobových doplnkov), ktorá v Prahe tiež jazdila (čísla 0025+0026), výmenou za 4 skrine platňových T6A5. DPB by získal dve skrine naviac, čím by počet T6A5 dosiahol rovných 60 ks. Podvozky by sa už zbastlili z náhradných dielov.
ERRATA: 0026 a 0027
Tak hlavně, aby je brzo nezrušila zase nějaká nehoda, kterých za poslední dobu je docela dost.
Pěkné babičky. Rádo se stalo.
Všechna dopravní periodika opisují celkem známou historii vozů T2, ale co je velká neznámá je pravidelný provoz vozu 6001 v Praze. Z toho bude minimum fotografií a informací.
Jak pravidelně 6001 jezdila, na jakých linkách, nebo spíše postávala po vozovnách, než došlo k jejímu předání do Olomouce, kde dojezdila pod číslem 115.
Já si sice vzpomínám na provozování typu „T2“ především asi na (tehdejší) lince č. 21 dost matně, ale že by to tehdy bylo „spíše postávání po vozovnách“, to si nemyslím: nezapomeňte, že tehdy nebylo metro a auta byla dost velkým luxusem, takže naprostá většina cest znamenala použití povrchové MHD, kde každý vůz byl v provozu potřebný. A nějaké fotografie vozu v ulicích určitě také existují.
Gratuluji k úspěšné realizaci projektu a přeji úspěšný provoz bez nehod a vandalů. Jistě vyvstanou otázky ohledně historické věrnosti vozů. Řada prvků nesedí, ovšem vzhledem k pravidelnému nasazování a faktu, že po Praze tyto vozy nejezdily, to nevadí. Možná ta zrcátka a lak střechy u 6003 bych si dokázal představit provedené jinak, ale třeba sedadla řidiče, označovače či tmavé stěrače mě nijak neurážejí. Historicky zcela věrná má být ryze muzejní 6002. To samé platí o té trojkách, hledejme chyby na 6102 a 6149, jinak spíš ne. Bylo by zajímavé mít vedle sebe všechny série T3 (byť to je neoficiální dělení),… Číst vice »
„V rámci MHD se nestaráme“ o „rozšiřování tramvajové sítě“ – když se z té věty vymaže slovo „jenom“, tak se stane překvapivě pravdivou…
Připravuje se jak Václavák (kriticky důležitá záležitost pro celou tramvajovou síť), tak třeba dlouho očekávaná trať na Strahov. Se stížnostmi je třeba se obrátit na předchozí reprezentace, proč nic nepřipravili. Ono se totiž bez projektu stavět nedá.
Tak zrovna tramvaj na vaclavak je neskutečna pitomost..uz ho úplně zabijou a všichni pražaci se mu budou vyhýbat ještě více než teď…co tak natahnout tramvaj na královskou cestu a Karluv most? Taky už tam tramvaj jezdila
Proč plevelíte jinak relativně akceptovatelnou debatu výlevy naprostého hlupáka evidentně žijícího v úplně jiné virtuální realitě? To si musíte „pohonit“ svoje „ego“?
A proč je to pitomost? Protože to říká nějaká „Hojakar“? Já si naopak myslím, že je to velmi dobrý nápad. Centrum je díky tomu, že je tam „jen“ to metro dost odtržené od zbytku Prahy. Naopak mě to tam spíš přitáhne…
Proč je vlastně v Liberci už nechtěli? DPMLJ je známý tím, že zařazuje historická vozidla nikoliv jen na historické linky, ale do běžného provozu.
😀 To bylo zlé… 😀
Nevím, kolik měly najeto, ale komu by se na nich chtěla dělat nějaká větší prohlídka, když to má „neperspektivní“ výzbroj a Boveraclub už jeden vůz v mnohem lepším stavu tou dobou provozoval. Nakonec přáním mnohých v DPMLJ by jistě bylo jezdit bez zrychlovačů a ty olomoucké rozebrat na náhradní díly, ale realita je, jak už to tak v životě bývá, trochu horší.
Tohle je fakt super! Je úžasné, že se DPP (a další DP) snaží udržovat historické vozy provozuschopné, včetně třeba příležitostného nasazení busů jako RTO či Ikarus např. během dne otevřených dveří. Zrovna Ikarusy jsem jako dítě neměl rád a patrně proto na ně s o to větší nostalgií vzpomínám 🙂 T2 mě ale minuly, pamatuji si až T3.