Doprava ve městě Tramvaje

Liberecká světová derniéra. Tramvaje T2R dojezdily v pravidelném provozu

Tramvaj T2R před poslední otočkou do Vratislavic na terminálu Fügnerova. Foto: Jan Sůra
Tramvaj T2R před poslední otočkou do Vratislavic na terminálu Fügnerova. Foto: Jan Sůra

Obyvatelé Liberce a Jablonce nad Nisou a tramvajoví fanoušci z tuzemska i zahraničí se dnes rozloučili s tramvají T2R v pravidelném provozu. Konec nasazení více než půl století staré tramvaje přilákal během celé soboty tisíce lidí.

K rozlučkovým jízdám došlo i přes to, že během týdne bylo vyjetí obou posledních tramvají nejisté: jedna musela ještě do opravy.  Tramvaj několikrát jela do Jablonce nad Nisou a zpět, na poslední otočku pak večer do Vratislavic. V sedm hodin ji zahráli na terminálu MHD Fügnerova valčík na rozloučenou. Na posledních jízdách ji ještě doprovázela jiná tramvaj T2R, kterou provozuje místní Boveraclub, ještě v původní červenobílé barvě. Ta v Liberci dál zůstává.

O akci byl velký zájem mezi fandy už dlouho dopředu. Místa na uzavřenou akci pro maximálních 130 možných účastníků zmizela během 24 hodin, akce se zúčastnili odborníci a fandové nejen z celé republiky, ale také ze Slovenska, Německa, Polska, Francie i Ruska.

Tramvaje T2R patří neodmyslitelně k liberecké historii městské hromadné dopravy, pod Ještědem jezdily od roku 1957. Poslední ve službě jezdily tramvaje, které v Liberci strávily jen část svého působení na kolejích: v roce 1996 je liberecký dopravní podnik koupil z Ostravy. Jen osm let před tím původně tramvaje T2R skončily svoji službu a poslední vůz sešrotovali. Původně přitom tramvaj měla jezdit jen pár let do té doby, než dokončí modernizaci tramvají T3. Jeden z vozů si zahrál i ve filmu Maigret a ministrant, který se v Liberci natáčel v roce 1997.

Tramvaj T2R v Liberci. Foto: DPMLJ
Tramvaj T2R v Liberci. Foto: DPMLJ

Tramvaje T2R jsou modernizací legendárních tramvají T2, vyráběných společnostmi Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad od poloviny 50. let do začátku 60. let minulého století. Designérem tramvaje byl František Kardaus, který stojí i za návrhy Tatry 603 či Škody RTO.  Celkem bylo v letech 1955–1962 vyrobeno 771 vozů, které byly dodány do Československa a Sovětského svazu. Do Liberce bylo v letech 1960 a 1961 dodáno celkem 14 vozů tohoto typu přímo z výrobního závodu, v letech 1965 až 1971 pak přibylo dalších 9 z likvidovaného tramvajového provozu v Ústí nad Labem.

Řidič tramvaje Petr Hertl, který s těmito tramvajemi jezdil od roku 1978 a řídil poslední jízdy, popsal v rozhovoru pro libereckou přílohu MF DNES  vozy jako značně poruchové. „Když se odjezdila jedna služba bez poruchy, tak to byl zázrak. Ztratil jsem třeba dva motory, spadly normálně na koleje. Motor tam visel na jednom šroubu na podvozku. Padaly magnetické brzdy, odcházely pojistky, generátory. Projelo se pár slaných louží koncem zimy a odešly svorkovnice. Sypač to mělo tak blbý, že sypal písek všude, jen ne na koleje. Když se jelo od zoologické nahoru, chodili jsme s hrstí písku a sypali to pod kola ručně,“ líčí Petr Hertl.

Tramvaje nemíří do šrotu, ale čeká je přesun do Prahy. Dopravní podnik hl. města Prahy je chce zrenovovat a nasadit na svoji retrolinku č. 23.

8
Diskuze

avatar
3 Komentáře
5 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
6 Autoři komentářů
JanJan SůraKLJiří SoldánMichal Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan
Host
Jan

Praha je retro už několik století, ale jako jedna z mála výborně kombinuje staré i nové, takže i pro tramvaje je dost příležitostí provozovat všechny dochované typy.

Jan
Host
Jan

Pokud bude jezdit na lince 23 tak bude nasazena pravidelně. V muzeu už Praha T2 má na nepravidelné jízdy. Spíš bych napsal že dojezdila na běžné, nenostalgické lince.

KL
Host
KL

Praha nejspíš leží mimo svět.
Neboť po světové derniéře to bude dále jezdit v Praze.
Takhle píší novináři.

Jiří Soldán
Host
Jiří Soldán

Ze začátku to bylo normální že padaly motory a další takové poruchy …..T2R byla Liberecká legenda a myslím si že i pro pár další tramvajových provozu to byla legenda…….

Michal
Host
Michal

Aha, tak hlavně, že tramvaje jsou „legendární“, když sám řidič prohlásí, že to ve skutečnosti byly neuvěřitelné krámy…

Nebylo by od věci se dovzdělat o tom, co „legendární“ znamená – rozhodně ne „jediný dostupný a povinně používaný“ v komunistickém sociálním experimentu. Legendou tudíž nejsou ani tyhle mizerné kopie PCC tramvají, ani primitivní motorák 810, ani stejně primitivní Škoda 120, ani třeba televize Merkur a počítač IQ 151. Čekám, kdy nějaký myslitel označí za legendu Bymáky nebo bonmoty Miloše Zemana.

Legendou může být Antonín Panenka nebo Vladimír Menšík, Jeep Cherokee nebo Fitzoy Maclean, prostě něco zajímavého a okolnostem se vymykajícího.

noerf
Host
noerf

Praha je poslední doboub retro pořád.

Partneři


Newsletter

Výběr editora