80 km/h by měly moderní tramvaje zvládat v pohodě, ne? Těžko teď odhadovat konkrétní trasu, ale asi by tam byl někde 2km úsek bez zastávky, tak to se vyplatí. Taky asi záleží, jestli by to byla zvláštní linka (co se třeba jen otočí v Bohnicích jako napojení na metro), nebo tam chtějí protáhnout třeba linku 17.
No jasně, že by nové tramvaje měly zvládat 80 km/hod. Ale co pražský profil kolo- kolejnice, umí to? A pražské předpisy. Zatím mám spíše pocit, že je na takovéto rychlodráhy profil zastaralý a celé to potřebuje nějaké komplexní řešení.
Profil to umi, … otazkou je, zda to skutecne povoli, pac 15T maji rychlost SW omezenou na 60km/h…
I pri te 60km/h rychlosti to ale muze byt slusne zlepseni, kdyz jsou soucasne silnice ucpane a rychlost auta ve meste je v prumeru nizsi nez tramvaje,…
Taky jsem si to myslel, ale pátral jsem a pan Sůra má recht. Mám na to mnemotechnickou pomůcku: je to jako „Odolenova“, ale ve všech pádech vynechám „ov“.
Bartoloměj
2 let
Myslíte si, že se krajští úřednici podívali na územní plán Odolena Vody? Já jen, že tam nic takového není a když si vezmete, jak to tu vypadá, pokud není obsloužena horní i dolní část města, je to vše jen převedení peněz z kraje někomu,kdo vytvoří nerealizovatelné.
Tak oni se podívali a budou navrhovat zanesení do územního plánu, jak se píše v článku.
Juraj
2 let
Záměr dobrý, ale ta zmínka o BRT mě tam trochu děsí. Už tento mor proniká i sem.
Ne že by ve velmi specifických případech BRT nemohl dávat smysl, ale skoro všude ve světě spíš kombinuje provozní nevýhody autobusu s vysokými náklady na light rail infrastrukturu. Pokud už se má něco stavět, pak nemá cenu jít do nesmyslných kompromisů.
No, on je rozdil mezi BRT a Guided bus ways, predpokladam to prvni, ale nedavalo by to smysl, kdyz se prodluzuje tramvaj do Zdib…
najmy
2 let
Tak asi dobrý. Jen jestli z přehledové mapky už zmizelo křížení s D1. Aby se stavbou neskončili v Brně :)))
Tramvaj ze Šárky bude, až správný kmotr bude mít správné pozemky na trase 😉 viz. VRT v polích mimo letiště 🙂
Co máte s polem a VRT? Prostě územní plán nepočítá vedení VRT od Ústí přes Havliště.
Na letiště bude modernizovaná trať z Masaryčky a i zaokruhovaný Semmering, tak k čemu VRT? A podle SŽ je plánováno zajíždění jedné linky z VRT na Havliště. takže když pojedete touto linkou tak pojedete přímo, jinak si přestoupíte na Prahlaváku buď přes Semmering nebo se přesunete na Masaryčku.
Racek
2 let
„elektrobus s dynamickým dobíjením“, to je teď nějaký nový trendy název pro trolejbus s baterkama, nebo se to od něj v nějakém ohledu liší?
Nedávno jsem se o toto zajímal v rámci jiné diskuze, takže teorie to vidí takhle: elektrobus se statickým nabíjením se nabíjí pouze při stání (ať už v garáži, nebo případně při čekání na konečné, a to buď přípojkou s konektorem, nebo (polo)pantografem jednoduchého provedení), elektrobus s dynamickým nabíjením se (alespoň částečně) dobíjí i při jízdě pod trolejema (klasickými „fajfkami“, obvykle v provedení které umožňují automatické natrolejení s pomocí „stříšek“).
Někdo to nazval „dynamický elektrobus“ což ve mně způsobilo ty nejhorší asociace s moderním marketingem 🙁
Petr
2 let
Snad do Odolena Vody, ne? Zopakujte si, pane redaktore, základy českého jazyka. Děkuji!
Odjakživa to byla Voda pana Odolena a bylo správně do Odolena vody.
Ale asi náplavy si to předělávají k obrazu svému jako Hostivice, Lodenice a už někteří říkají dokonce i ta Řevnice….
Bohužel před Scheinherrem tyhle projekty nikdo netlačil. Teď se začíná stavět Dědina, Malešic i Suchdol jsou v procesu, pracuje se na projektové dokumentaci. Budějárnu zatím brzdí Praha 4, o to se musí na podzim postarat voliči.
Je opravdu s podivem, že si Rada Středočeského kraje klidně schválí studii tramvaje až do Líbeznice, ale prodloužit tramvaj z Divoké Šárky na letiště zní skoro jako utopie …
Na letiště má odbočit vlak, navíc je to na území Prahy, jež jest momentálně jiným krajem. Do Líbeznice vlak nenatáhnou, takže přichází ke slovu tramvaj jako nižší forma kolejové dopravy.
Zrovna na to letiště nemá smysl mít souběh tramvaje a vlaku. Ušetřené prostředky se lépe použijí na tramvaj jinde, kde vlak není a nebude. Třeba na tu Odolenu Vodu.
No…, zřejmě měl na mysli třeba 300 tisíc duší, kterým běží zdravotní pojištění nad rámec s čím se dlouhodobě kalkuluje. To jestli se nepletu je okolo 2.100 bobulí za osobu bez zdanitelného příjmu měsíčně. Počtáři jste povětšinou všichni zdatní, takže… A věřte, že tento peníz je symbolika, když přijdete do nemocnice s čímkoliv. A tihle nově příchozí jsou v zdravotním standartu opravdu poněkud jinde (pravidelné prohlídky, koncepce vakcinace, úplně jiná úroveň promořenosti u nemocí, které už u nás těžko pohledat…). A můžeme pokračovat dál (bezpečnost, pracovní integrace, minimální částka co dostávají…). Možná tím byly myšleny ty jiné starosti, než protažení… Číst vice »
Tak zase jste v tom výpočtu odignoroval fakt, že čím je člověk starší, tím má statisticky vyšší náklady na zdravodnictví (a roste to po 50 hodně rychle), zatímco příchozí imigranti jsou v průměru velmi mladí.
Podle čísel je věková skupina 0-14 let cca 15 % obyvatelstva a náklady na zdravovní péči má cca 14 mld ročně.
64+ je 22 % obyvatelstva a náklady má 75 mld ročně.
Dobrý den, Frantisku, nevím, co konkrétně máte na mysli, ale pokud Mělník(?), tak ten má kolejové spojení s Prahou už od 19. století a po zdvojkolejnění a elektrifikaci trati Všetaty – Praha budou příměstské elektrické vlaky jezdit tudy. Dublovat to tramvají s dalšími mosty přes Labe a Vltavu, aby se obsloužil Lužec, to je opravdu zbytečné.
Ten by se užil mnohem lépe protažením tratě do Mělníka, spolu s obnovou vlečky cukrovaru místo silnice pro kamiony. Mohly by tam pokračovat panťáky z Kralup.
Vlečka Aero ovšem zcela míjí město OV. Když už tedy šotofantazírujeme, tak se nabízí využití tělesa bývalé vlečky cukrovaru Odolena Voda, vedoucí do Úžic. Jen nevím, co by místní řekli na průlom tramvaje lesoparkem.
Než bych dojel na dvě úvratě přes Kralupy do Prahy, tak raději pojedu autem. Navíc bych se prošel z domova k Aeru asi tak dva kilometry. Pro Vodolaky to je blbost.
Daniel Jablonecký
2 let
To je odpověď všem zaslepeným šotoušům, že radní Borecký nepřeje veřejné dopravě. Čím budou ti zhrzení obránci lokálek do každé vsi argumentovat teď?
To zbytečné osočování je spíš ze strany ultrašotoušů na adresu Středočeského kraje jenom kvůli tomu, že si kraj DOVOLIL přestat objednávat pár prázdných motoráků.
Věcně: Středočeský kraj s veřejnou dopravou po volbách konečně něco dělá. Ostatně i tady už o tom bylo dost článků a kdo to sleduje, tak to vidí a vnímá. Tramvaje, trolejbusy, elektrobusy, úvahy o vodíkové mobilitě, vlakotramvajích, přestupní terminály, P+R, zjednodušení odbavení cestujících, průnik PID do sousedních krajů atd. Ne všechno jde ideálně, ne všechno se nakonec zrealizuje, ale posun tady je.
Kraj hlavně nemá propojenou síť veřejné dopravy, kde by se jednotlivé druhy dopravy propojovaly a navazovaly na sebe. A navíc z nich ční příliš silná podpora silniční dopravy (pročpak asi?). A už jen to, že lidé nad 70 let nadále mají jezdit zdarma autobusy na rozdíl od železnice. Jak pak asi bude vypadat obsazenost jednotlivých druhů dopravy????
protože silniční-resp. autobusová doprava má státem proti vlaku nesmislně zvýhodněné náklady? Autobusy vykonávající tzv. základní dopravmní obslužnost jsou osvobozeny od placení danně silniční a mohou jezdit i po dálnicích i projiná velká vozidla zpoplatněných úsecích silnic 1. třídy bez povinnosti hradit míto, ale vlaky vykonávající dopravu v základní dopravní obslužnosti musí hradit státu – jeho státní organizaci Správa železnic za každou svou tunu hmotnosti a ujetý každý kilometr = je to náklad provozovatelů železniční dopravy, který tito musí zahrnout do nákladů – úhrady objednavatelů(m) veřejné hromadné dopravy!
Tak schválně, kolik % nákladů linkového busu by tvořila ta silniční daň?
Neříkám, že systém je vyvážený, ale osvobození od silniční daně je nevýznamný faktor.
Osvobození od silniční daně je jen součástí snahy prodlužovat stav „výhodnosti“ hromadných přeprav po silnicích místo alespoň částečného přesunu na koleje. I jako méně významný faktor pak může zásadně rozhodnout…
A není tam právě proto ta varianta „radši busy než tramvaj“, která bude dotlačena k výběru, když jen se bude trochu „chtít“? Nevím, ale vázat na tramvaj izolovaný úsek elektrobusu, kde jedinou „výhodou“ bude náhrada kolejí asfaltem, při vyšší energetické náročnosti systému, to mi právě vyvolává ony pochyby. 🙂
A bude ta tramvaj smět jet maximálně jen šedesátkou? Pak bych byl z takové meziměstské tratě poněkud rozpačitý…
80 km/h by měly moderní tramvaje zvládat v pohodě, ne? Těžko teď odhadovat konkrétní trasu, ale asi by tam byl někde 2km úsek bez zastávky, tak to se vyplatí. Taky asi záleží, jestli by to byla zvláštní linka (co se třeba jen otočí v Bohnicích jako napojení na metro), nebo tam chtějí protáhnout třeba linku 17.
No jasně, že by nové tramvaje měly zvládat 80 km/hod. Ale co pražský profil kolo- kolejnice, umí to? A pražské předpisy. Zatím mám spíše pocit, že je na takovéto rychlodráhy profil zastaralý a celé to potřebuje nějaké komplexní řešení.
Profil to umi, … otazkou je, zda to skutecne povoli, pac 15T maji rychlost SW omezenou na 60km/h…
I pri te 60km/h rychlosti to ale muze byt slusne zlepseni, kdyz jsou soucasne silnice ucpane a rychlost auta ve meste je v prumeru nizsi nez tramvaje,…
Hm, to musí ten průměr auta být opravdu nízký, u tramvaje se počítá „oběhová rychlost“ (včetně zastavování) necelých 15kmh…
Do ODOLENA VODY, prosím. Je to Odolena (koho, čeho – genitiv) Voda. Ten člověk se jmenoval Odolen => Odolena (koho, čeho) Voda.
Do Odoleny Vody je totální nesmysl, a to bez ohledu na to, že v Praze se rozhodli namísto osvěty ustoupit neznalosti lidí a tento nesmysl kodifikovat.
Profesionálové (novináři) by snad měli používat správný tvar a edukovat veřejnost…
Profesionálové správný tvar používají. Měla byste se s tím smířit.
To je jako Hradčana… taky paskvil (někdo číká i Hračana).
Že by pan ministr dopravy plánoval dojíždění do práce MHD, místo limuzínou … pokrok na politické scéně …
Hodina práce ministra je tak drahá, že by měl používat to, co je nejefektivnější a nejrychlejší.
Prosím pěkně do OdolenA Vody, ne Odoleny…
https://informace.rozhlas.cz/sklonovani-nazvu-mesta-odolena-voda-7735482
Aba, no fuj
Je to tak, jak píšete.
Taky jsem si to myslel, ale pátral jsem a pan Sůra má recht. Mám na to mnemotechnickou pomůcku: je to jako „Odolenova“, ale ve všech pádech vynechám „ov“.
Myslíte si, že se krajští úřednici podívali na územní plán Odolena Vody? Já jen, že tam nic takového není a když si vezmete, jak to tu vypadá, pokud není obsloužena horní i dolní část města, je to vše jen převedení peněz z kraje někomu,kdo vytvoří nerealizovatelné.
Tak oni se podívali a budou navrhovat zanesení do územního plánu, jak se píše v článku.
Záměr dobrý, ale ta zmínka o BRT mě tam trochu děsí. Už tento mor proniká i sem.
Ne že by ve velmi specifických případech BRT nemohl dávat smysl, ale skoro všude ve světě spíš kombinuje provozní nevýhody autobusu s vysokými náklady na light rail infrastrukturu. Pokud už se má něco stavět, pak nemá cenu jít do nesmyslných kompromisů.
No, on je rozdil mezi BRT a Guided bus ways, predpokladam to prvni, ale nedavalo by to smysl, kdyz se prodluzuje tramvaj do Zdib…
Tak asi dobrý. Jen jestli z přehledové mapky už zmizelo křížení s D1. Aby se stavbou neskončili v Brně :)))
Tramvaj ze Šárky bude, až správný kmotr bude mít správné pozemky na trase 😉 viz. VRT v polích mimo letiště 🙂
Co máte s polem a VRT? Prostě územní plán nepočítá vedení VRT od Ústí přes Havliště.
Na letiště bude modernizovaná trať z Masaryčky a i zaokruhovaný Semmering, tak k čemu VRT? A podle SŽ je plánováno zajíždění jedné linky z VRT na Havliště. takže když pojedete touto linkou tak pojedete přímo, jinak si přestoupíte na Prahlaváku buď přes Semmering nebo se přesunete na Masaryčku.
„elektrobus s dynamickým dobíjením“, to je teď nějaký nový trendy název pro trolejbus s baterkama, nebo se to od něj v nějakém ohledu liší?
Tipuji více baterek, méně troleje. Asi aby vůz nebyl příliš lehký. 🙂 A možná hlavně, aby to nebyl trolejbus, jichž jsme se přeci pokrokově zbavili…
Asi to nechtěj provozovat jako drážní vozidlo 🙂
To je proto aby se nevyděsili lidé jako na trase linky 377.
Nedávno jsem se o toto zajímal v rámci jiné diskuze, takže teorie to vidí takhle: elektrobus se statickým nabíjením se nabíjí pouze při stání (ať už v garáži, nebo případně při čekání na konečné, a to buď přípojkou s konektorem, nebo (polo)pantografem jednoduchého provedení), elektrobus s dynamickým nabíjením se (alespoň částečně) dobíjí i při jízdě pod trolejema (klasickými „fajfkami“, obvykle v provedení které umožňují automatické natrolejení s pomocí „stříšek“).
Někdo to nazval „dynamický elektrobus“ což ve mně způsobilo ty nejhorší asociace s moderním marketingem 🙁
Snad do Odolena Vody, ne? Zopakujte si, pane redaktore, základy českého jazyka. Děkuji!
https://informace.rozhlas.cz/sklonovani-nazvu-mesta-odolena-voda-7735482
Odjakživa to byla Voda pana Odolena a bylo správně do Odolena vody.
Ale asi náplavy si to předělávají k obrazu svému jako Hostivice, Lodenice a už někteří říkají dokonce i ta Řevnice….
My se řídíme pravidly českého jazyka. Ne tím, co bylo odjakživa.
Hlavně že se už 25 let plánuje dotáhnout tramvaje na Dědinu, do Malešic, na Hnojárnu nebo na Budějárnu.
To se nějak vylučuje?
U Budějovického náměstí to teď městští vizionáři dost možná vyměnili za metro „OO“… Plánem neurazí, tedy většinou.
Plánuje se 43 let…
Bohužel před Scheinherrem tyhle projekty nikdo netlačil. Teď se začíná stavět Dědina, Malešic i Suchdol jsou v procesu, pracuje se na projektové dokumentaci. Budějárnu zatím brzdí Praha 4, o to se musí na podzim postarat voliči.
Já bych to protáh až do Český Lípy.
D9. I když jako VRT bych taky radši
Haha, za 50 let možná,,,
Je opravdu s podivem, že si Rada Středočeského kraje klidně schválí studii tramvaje až do Líbeznice, ale prodloužit tramvaj z Divoké Šárky na letiště zní skoro jako utopie …
no co popojedem …
No tak jedno dělá kraj a druhý město, který asi myslelo, že SŽDC něco udělá 🤷
K čemu tramvaj na letiště?
Praha má projekt tramvajová traťě z Dědiny na Padesátník
https://zpravy.aktualne.cz/mhd-2029/r~ff4e19e4cba811e88bfaac1f6b220ee8/r~3c670170cd3d11e89de10cc47ab5f122/
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/prohlednete-si-dvacet-novych-tramvajovych-trati-do-roku-2029/r~3c670170cd3d11e89de10cc47ab5f122/v~sl:a87c394beb9961c06ffc083faeeaa2de/
Na letiště má odbočit vlak, navíc je to na území Prahy, jež jest momentálně jiným krajem. Do Líbeznice vlak nenatáhnou, takže přichází ke slovu tramvaj jako nižší forma kolejové dopravy.
důležité je, že se vždycky najde nějaký důvod, proč něco neudělat
A někdy je ten důvod docela dobrý…
Zrovna na to letiště nemá smysl mít souběh tramvaje a vlaku. Ušetřené prostředky se lépe použijí na tramvaj jinde, kde vlak není a nebude. Třeba na tu Odolenu Vodu.
nebo třeba do Suchdola, že ? 😀
Však tohle BUDE tramvaj na letiště.
Jen ne na Ruzyňské.
Nechtělo by to ty tramvaje protáhnout až k vlaku do Úžic. Víte jak by to na mapce ropidu vypadala nádhernè?
A proč ne až do Lužce? 😀
Nevím, ale tuším, že celá naše republika bude mít jiné starosti, než vymýšlení dopravních studií.
Vzhledem k původu těch starostí má rozvoj elektrické VHD celkem dost velký smysl.
A jaké? Vždyť doprava je to zásadní.
No…, zřejmě měl na mysli třeba 300 tisíc duší, kterým běží zdravotní pojištění nad rámec s čím se dlouhodobě kalkuluje. To jestli se nepletu je okolo 2.100 bobulí za osobu bez zdanitelného příjmu měsíčně. Počtáři jste povětšinou všichni zdatní, takže… A věřte, že tento peníz je symbolika, když přijdete do nemocnice s čímkoliv. A tihle nově příchozí jsou v zdravotním standartu opravdu poněkud jinde (pravidelné prohlídky, koncepce vakcinace, úplně jiná úroveň promořenosti u nemocí, které už u nás těžko pohledat…). A můžeme pokračovat dál (bezpečnost, pracovní integrace, minimální částka co dostávají…). Možná tím byly myšleny ty jiné starosti, než protažení… Číst vice »
Jakože dopraváci bude násilně přesunuti do řešení problémů zdravotnictví?
Tak zase jste v tom výpočtu odignoroval fakt, že čím je člověk starší, tím má statisticky vyšší náklady na zdravodnictví (a roste to po 50 hodně rychle), zatímco příchozí imigranti jsou v průměru velmi mladí.
Podle čísel je věková skupina 0-14 let cca 15 % obyvatelstva a náklady na zdravovní péči má cca 14 mld ročně.
64+ je 22 % obyvatelstva a náklady má 75 mld ročně.
a tam by se navázala na lokálku, alespoň by se ten zvedací most užil
(Vlako)tramvaj skutečně není špatný nápad, ovšem ne zrovna v Lužci, obci s 1.383 obyvateli.
A dále po směru větší cíl, jehož napojení je dosud řešeno prakticky pouze autobusy, nevidíte?
Dobrý den, Frantisku, nevím, co konkrétně máte na mysli, ale pokud Mělník(?), tak ten má kolejové spojení s Prahou už od 19. století a po zdvojkolejnění a elektrifikaci trati Všetaty – Praha budou příměstské elektrické vlaky jezdit tudy. Dublovat to tramvají s dalšími mosty přes Labe a Vltavu, aby se obsloužil Lužec, to je opravdu zbytečné.
Ten by se užil mnohem lépe protažením tratě do Mělníka, spolu s obnovou vlečky cukrovaru místo silnice pro kamiony. Mohly by tam pokračovat panťáky z Kralup.
A nebo třeba do Netřeby 🙂
Odolena Voda má vlečku, napojil bych to tam.
Vlečka Aero ovšem zcela míjí město OV. Když už tedy šotofantazírujeme, tak se nabízí využití tělesa bývalé vlečky cukrovaru Odolena Voda, vedoucí do Úžic. Jen nevím, co by místní řekli na průlom tramvaje lesoparkem.
Než bych dojel na dvě úvratě přes Kralupy do Prahy, tak raději pojedu autem. Navíc bych se prošel z domova k Aeru asi tak dva kilometry. Pro Vodolaky to je blbost.
To je odpověď všem zaslepeným šotoušům, že radní Borecký nepřeje veřejné dopravě. Čím budou ti zhrzení obránci lokálek do každé vsi argumentovat teď?
Něco věcného místo zbytečného osočování by nebylo.
To zbytečné osočování je spíš ze strany ultrašotoušů na adresu Středočeského kraje jenom kvůli tomu, že si kraj DOVOLIL přestat objednávat pár prázdných motoráků.
Věcně: Středočeský kraj s veřejnou dopravou po volbách konečně něco dělá. Ostatně i tady už o tom bylo dost článků a kdo to sleduje, tak to vidí a vnímá. Tramvaje, trolejbusy, elektrobusy, úvahy o vodíkové mobilitě, vlakotramvajích, přestupní terminály, P+R, zjednodušení odbavení cestujících, průnik PID do sousedních krajů atd. Ne všechno jde ideálně, ne všechno se nakonec zrealizuje, ale posun tady je.
Kraj hlavně nemá propojenou síť veřejné dopravy, kde by se jednotlivé druhy dopravy propojovaly a navazovaly na sebe. A navíc z nich ční příliš silná podpora silniční dopravy (pročpak asi?). A už jen to, že lidé nad 70 let nadále mají jezdit zdarma autobusy na rozdíl od železnice. Jak pak asi bude vypadat obsazenost jednotlivých druhů dopravy????
protože silniční-resp. autobusová doprava má státem proti vlaku nesmislně zvýhodněné náklady? Autobusy vykonávající tzv. základní dopravmní obslužnost jsou osvobozeny od placení danně silniční a mohou jezdit i po dálnicích i projiná velká vozidla zpoplatněných úsecích silnic 1. třídy bez povinnosti hradit míto, ale vlaky vykonávající dopravu v základní dopravní obslužnosti musí hradit státu – jeho státní organizaci Správa železnic za každou svou tunu hmotnosti a ujetý každý kilometr = je to náklad provozovatelů železniční dopravy, který tito musí zahrnout do nákladů – úhrady objednavatelů(m) veřejné hromadné dopravy!
Tak schválně, kolik % nákladů linkového busu by tvořila ta silniční daň?
Neříkám, že systém je vyvážený, ale osvobození od silniční daně je nevýznamný faktor.
Osvobození od silniční daně je jen součástí snahy prodlužovat stav „výhodnosti“ hromadných přeprav po silnicích místo alespoň částečného přesunu na koleje. I jako méně významný faktor pak může zásadně rozhodnout…
Nemá propojenou síť? Kde konkrétně prosím? Odkud kam to není propojené? Kde vám chybí spojení, nebo kde vám stávající nevyhovuje?
A není tam právě proto ta varianta „radši busy než tramvaj“, která bude dotlačena k výběru, když jen se bude trochu „chtít“? Nevím, ale vázat na tramvaj izolovaný úsek elektrobusu, kde jedinou „výhodou“ bude náhrada kolejí asfaltem, při vyšší energetické náročnosti systému, to mi právě vyvolává ony pochyby. 🙂
To předjímáte něco, co je v tuto chvíli otevřené. Obě varianty mají svoje pro a proti.