lot
Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Tramvaj do Zdib: Kraj vybral variantu o dvou pruzích, zábor předzahrádek nebude nutný

Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce. Foto: Jan Sůra

Rada Středočeského kraje dnes schválila usnesení k podobě budoucí tramvajové tratě z pražských Kobylis do středočeských Zdib. Zvolila přitom variantu variantu číslo 1, kdy tramvajová trať vede na středním dělícím pásu a po stranách má po jednom jízdním pruhu.

Trať by měla mít délku 5,445 kilometru. Součástí její stavby budou terminály a parkoviště P+R ve Zdibech a Sedleci a tramvajová smyčka v Sedleci. Parkoviště a parkovací dům mají mít dohromady kapacitu 1260 míst.

„Jde o významnou stavbu, u jejíhož zrodu byl Středočeský kraj. Je to stavba, která je pro nás velmi důležitá, protože by měla významně ulehčit silniční dopravě. Budeme se na výstavbě významně podílet i finančně. Jsem ráda, že je opět blíž realizaci,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011).

K variantě číslo 1 se kraj přiklonil v rámci posuzování vlivu stavby na životní prostředí, kterým projekt nyní prochází. „U varianty s označením 1 dojde dokonce k částečnému zlepšení akustické situace v relativně hustě obydleném území podél komunikace v Praze 8-Kobylisích, v Praze-Dolních Chabrech i v obci Zdiby,“ doplnil náměstek hejtmanky pro oblast životního prostředí a zemědělství Miloš Petera.

V úvahu připadaly další dvě varianty, které počítají s širší komunikací. Jedna z nich by vedla k záboru soukromých zahrádek před domy.

Tramvajová trať Kobylisy - Zdiby. Pramen: Středočeský kraj
Tramvajová trať Kobylisy – Zdiby. Pramen: Středočeský kraj

Popis uspořádání uličního prostoru:

Varianta 1 – uspořádání jízdních pruhů 1+1 s tramvajovým pásem šířky 7,5 až 8,0 m ve středu komunikace, s lokálními rozšířeními před křižovatkami na 2+1/1+2. Jízdní pruhy š. 3,5 m + cyklopruh 1,5 m částečně alternovaný piktokoridorem + lokálně parkovací pruh cca 2,5 m. Výjimkou z celkového uspořádání jízdních pruhů 1+1 je úsek Žernosecká – Dopraváků se zachováním uspořádání jízdních pruhů 2+2. Povrch tramvajové tratě na zvýšeném pásu sjízdný pro IZS a případně BUS. Zachování zúžení v místech přechodů pro chodce je stavebně podpořeno zřízením tramvajových nástupišť. Oproti stávajícímu stavu je zásadní změnou využití často nepojížděných levých jízdních pruhů na území Prahy pro realizaci zvýšeného tramvajového pásu. Varianta zachovává stávající fyzické oddělení (oplocení) soukromých nemovitostí a též výškové členění uličního prostoru.

Varianta 2 – uspořádání jízdních pruhů v úsecích, kde je to možné, 2+1/1+2 s tramvajovým pásem šířky 7,5-8,0 m ve středu komunikace, s lokálními rozšířeními před křižovatkami na 2+2. Jízdní pruhy š. 2 x 3,25 m + cyklopruh 1,5 m; v protisměru 3,50 m + cyklopruh 1,75 m + lokálně parkovací pruh cca 2,5 m. Povrch tramvajové tratě na zvýšeném pásu sjízdný pro IZS a případně BUS. Předpoklad zachování zúžení v místech přechodů pro chodce. Varianta zachovává stávající fyzické oddělení (oplocení) soukromých pozemků, avšak vyvolává nutné úpravy výškového členění uličního prostoru. Varianta ve většině délky ruší stávající zelené pásy mezi zpevněnou krajnicí a chodníkem, v okolí zastávky Prunéřovská dochází k nutné změně výškového členění uličního prostoru s vyvoláním úprav buď na jedné, nebo na druhé straně ulice a tím k zásahům do soukromých nemovitostí.

Varianta 3 – stavební uspořádání jízdních pruhů 2+2 (extravilán i intravilán) s tramvajovým pásem šířky 7,5-8,0 m ve středu komunikace, s lokálními rozšířeními před křižovatkami na uspořádání 3+2 a naopak se zúženími na 1+1 jízdní pruh v místech frekventovaných křižovatek a přechodů pro chodce. Jízdní pruhy š. 3,25 m + cyklopruh 1,5- 1,75 m (bývalá zpevněná krajnice) + lokálně parkovací pruh cca 2,2 m. Tramvajová trať na zvýšeném pásu s otevřeným štěrkovým ložem, v úvahu připadá ozelenění. Varianta odpovídá stávajícímu příčnému uspořádání ulice Ústecké (resp. silnice II/608 a ul. Pražské ve Zdibech) s vložením zvýšeného tramvajového pásu do středu komunikace namísto stávajícího středního dělícího pásu o šířce 1,5 – 2,0 m. Díky vložení tramvajového pásu není nezachováno stávající fyzické oddělení (oplocení) soukromých pozemků a též vyžaduje změnu výškového členění uličního prostoru v úsecích s rozdílnou niveletou komunikace a chodníku. Pro zachování chodníku odpovídající šířky (cca 3 m) a též alespoň částečně parkovacího pruhu obdobně jako ve stávajícím stavu (požadavek MČ Dolní Chabry) je nutný částečný zábor předzahrádek rodinných domů v ul. Ústecká, v ojedinělých případech chodník zasahuje do těsné blízkosti zdí soukromých nemovitostí.

Pramen: https://www.obeczdiby.cz/formular/kozdi_1_text.pdf

Odebírat
Upozornit na
guest
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.Siváček

Zcela souhlasím s přispěvateli kreketuše a Bob. Tramvaj je výhodná pro pár Chaberáků kolem Ústecké ulice a malou část na východě Zdib. Popř. Sedlec. Ti budou mít jízdu dál za Kobylisy přímo. Zatímco pro ty tisíce lidí v příměstských linkách 370-374 přibude přestup „na poli“ za Sedlcem. V pražských reáliích není možné udělat přestup z vozu do vozu ve stejné minutě po celý den (tram nepřijede na čas, třístovky mají řadu vazeb, intervaly nejsou shodné ve 100% období atd.). A celý západ Chaber přijde o spojení do města úplně (linka 169 asi nepřežije že). Zatímco řada tratí je přínosem pro… Číst vice »

kreketuše

kdyby místo toho tramvajového pásu byl vyhrazený pás pro autobusy, tak to bude rychlejší, bezpečnější a především komfortnější, protože ty autobusy mohou rovnou bez přestupu rozvézt lidi po Zdibech, Klecanech, do Klíčan, Odolenky atd.

(zkopiroval jsem tento nazor, nebot dostal prevazne minusy aniz by se nekdo vyjadril)
Za sebe: pro navoz na metro je ta tramvaj v podstate nevyhodna (kvuli tomu rozvozu, ktery dokazou autobusy, takze dojizdejicim celou trasu VHD pribude prestup. Pro pasazery, kteri budou dal pokracovat tou stejnou tramvaji vyhody prevazujou, jenze takovych je mensina, že.

kreketuše

doplním: kdyby slo namisto tramvaje o vlak, kterym vetsina bude chti pokracovat dal rychle do centra, potom uz by se jednalo o win win situaci, takto je to rozpacite.

Bob

Mám tedy pocit, že kdyby místo toho tramvajového pásu byl vyhrazený pás pro autobusy, tak to bude rychlejší, bezpečnější a především komfortnější, protože ty autobusy mohou rovnou bez přestupu rozvézt lidi po Zdibech, Klecanech, do Klíčan, Odolenky atd.

MlB

Zase se řeší stavba pro pár tisíc lidí a o D0, která by dopravně ulehčila min. statisícům, se pro jistotu už ani nemluví :-/

Zbyněk

No obyvatelům podél D0 třeba v Slivenci, Lochkově, Cholupicích, Herinku atd. rozhodně neulehčila. Zhoršila rozhodně.

Kalanis

Vybrali nejméně konfliktní variantu. No, bude to vypadat jako na Radlické. Ústecká ulice byla stejně před nedávnem zkriplena zamalováním levých pruhů.
Trochu mne děsí ten zásah do D8 MÚK Zdiby. Už nyní bývá veselá a po tomhle to bude opravdu labužnické. A pak ta MÚK Ústecká, kde je třeba pruhy zachovat kvůli odbočení.
Ještě bych nacpal někde ke zdibské celnici smyčku – právě kvůli hranici pásem.

Kalanis

Tak Zdiby budou ještě horší. Všiml si někdo toho levostranného provozu na TT? Jak to tam všechno chtějí seskládat? Prosím, ať to tu zasekne ŘSD!

Jindra

Antitram hnutí. Takové názory zastávají i někteří radobyodborníci v Jablonci nad Nisou, Ale rozum a logika určitě vyhrají a tramvaje pojedou.

Kubrt

Já tedy na MUK Zdiby vidím zlepšení proti současnému stavu.

Frantisek

Na rozdíl od Radlické tady vede souběžně dálnice, takže tak „strašné“ to pro auta nebude, a místním neuberou zeleň jen proto, aby auta zůstala za každou cenu na svém. Nadto, pokud skutečně část dopravy přejde z aut do tramvají, alespoň nezbude kapacita pro navyšování jejího celkového objemu.

Zbyněk

Vaši poslední větu tesat!

Radek Janata

Tady už dneska je na mnoha místech jen jede pruh (díky zůžením u přechodů apod.). Pro auta se se nic nezmění.

robert

Koukám, že kamarád na tom spolupracoval. Ty řezy vypadají hezky, ale až si s tím pohraju, bude ta trakce vypadat líp. 🙂 Už se na to těším. 🙂

Jan

Vypadá to dobře, akorát se divím zrušení zastávky Vozovna Kobylisy. Přestup na zbývající autobus(y) jako 145 už nebude možný, až v Kobylisích, a návaznost na 183 už nebude vůbec žádná. Případně by se tyto dvě linky mohli propojit, jenže nebude kde přestoupit na tu tramvaj do centra, objíždět to na Sídliště Ďáblice asi nebude chtít nikdo.

Kubrt

Zastávka Vozovna Kobylisy zůstane – ta dnešní manipulační.

Bob

Slovem manipulační myslíte občasnou?

Kubrt

Myslím, že kdo chtěl – pochopil, kerou myslím 😉

Bob

Tak jistě, vzhledem k tomu, že v pražském tramvajovém provozu se tzv. manipulační „zastávky“ nijak neoznačují, protože to většinou je prostě vnitřek smyčky. Ale jinak máte pravdu, že „nějaká“ manipulace se provádí v úplně každé zastávce (pokud manipulací rozumíte normální zastavování pro nástup nebo pro výstup), i když naprosto nemáte šajna, čemu se říká „manipulační zastávka“.

Kamui

Parkoviště P+R je hezké, ale mám trochu obavu kvůli tarifu. Tady to totiž bude už v pásmu 1 (pokud na to nebude nějaká výjimka) a to bude komplikace pro lidi, co přijedou dnes do Prahy, zaparkují na okraji a cestují na celodenní jízdenku P+0.

ene bene

Takovou organizační věc ale stačí řešit až to bude opravdu rozestavěné. Bude-li výstavba tramvajových tratí pokračovat zaběhnutým tempem, nemusí vás to trápit.

dopravák

Vytvořit další variantu jednodenních jízdenek pro větší využívání parkovišť „P+R“ v lokalitách ležících v 1. příměstském pásmu náhodnými návštěvníky Prahy (protože ti stálí už na to pásmo stejně nějakou dlouhodobější předplatní jízdenku mají nebo mít mohou) tak, aby fungovaly i ve vlacích, by neměl být nepřekonatelný problém – ve vztahu k TT do Zdib na přípravu toho mají úředníci ROPIDu + IDSK zatím rozhodně dost, ale mohli by to urychlit, aby i parkovišť u železnice (a i autobusů) v PIDu v bezprostředním okolí Prahy mohli příležitostní návštěvníci využívat s výhodou mnohem dřív a nezávisle na výstavbě TT mimo území vlastního… Číst vice »

Radek Janata

Celodenní jízdnka P+0 je tak drahá, že si ji snad nikdo nekupuje, krmě těch co neumí počítat.

Jakub P

Ta je za 110, ne? To mi nepřijde tak moc, pokud se někdo bude celý den pohybovat po Praze (jasně, pokud pojeden jen od auta do práce a zpět, vyplatí se mu spíš jednotlivý jízdy nebo spíš pražská tramvajenka, kdyby tak jezdil prakticky každodenně). Navíc při současným placení P+R tam myslím byla pro řidiče sleva na tu celodenní, to už neplatí?

Radek Janata

110 je cca jako 32+32+24+24. To je 5 hodin ježdění. Vyplatí se to akorát někomu kdo opavu chce většinu pobytu v Praze projezdit v MHD. Nebo turistům, kteří upřednostní pohodlnost před cenou.

Leinad

5h nepřerušovaného ježdění. Nebo 5 jednotlivých jizd (po snídani z hotelu do centra. Když chci navštívit místa dál od sebe, tak mezi nima MHD). Večer do hotelu, převléknout z muzeálního na opilecké a jet pařit do klubu. V noční tramvaji zabloudit, probrat se energeťákem v Pivní Tramvaji (Spořilov), pak přes centrum na hotel.

Bob

Dvě jízdy někam a zpátky. Pokud někdo jede do Prahy na celý den, tak většinou asi chce navštívit víc než dvě místa. Samozřejmě že tomu, kdo si chce třeba jen vyřídit nějakou jednu konkrétní záležitost, se CD jízdenka nevyplatí.

ABC

To už dávno ne. Že prej o P+R je dostatečný zájem i bez slevy a tudíž není potřeba 🙂

Jakub P

Díky, holt už je to přes 10 let, co jsem bydlel za městem a občas P+R použil. Zní to logicky, zejména když značná část uživatelů P+R bude stejně mít tramvajenku.

Radek

Aby to nemuseli všichni hledat, tady jsou kompletní materiály: https://www.obeczdiby.cz/tramvaj-tt-kobylisy-zdiby/

Kalanis

Pozor, názvy „celková situace“ a „celková situace varianta 1“ jsou prohozené. Stávající stav je pod variantou.