Doprava ve městě Tramvaje

Z Kobylis do Zdib tramvají. Praha a kraj už hledají projektanta nové tratě

Modernizovaná tramvaj KT8D5R.N2P. Foto: DPP
Modernizovaná tramvaj KT8D5R.N2P. Foto: DPP

Příprava nové tramvajové tratě, která by spojila pražské Kobylisy se středočeskou obcí Zdiby, výrazně pokročila. Za necelých 40 milionů korun Středočeský kraj, Krajská správa silnic Středočeského kraje a Dopravní podnik hl. města Prahy hledají firmu, která trať vyprojektuje a připraví pro žádost o územní rozhodnutí a stavební povolení.

Projekční firmy se mohou hlásit do 4. ledna, zadavatelé při hodnocení zakázky budou dávat ceně váhu 60 %, dalších 40 % bude záviset na zkušenosti a kvalifikace lidí, kteří se na zakázce budou podílet.

Trasa nové tramvajové trati z Kobylis do Zdib (Sedlce). Foto: Praha.eu
Trasa nové tramvajové trati z Kobylis do Zdib (Sedlce). Foto: Praha.eu

Prodloužení tramvajové tratě z Kobylis za hranice Prahy schválili už v létě pražští radní. Na konečné má vyrůst i velký parkovací dům, který má pomoci snížit počet lidí jezdících autem do Prahy. Do Kobylis má tramvaj zvládnout jízdu za 8 minut. Celková délka trasy je 5,6 kilometru.

Trať má vést v ose ulice Ústecká, která přechází v silnici II/608. Dálnici D8 má překonat mostní estakádou, kde bude konečná s pracovním názvem Sedlec a parkovacím domem pro tisíc aut. Další záchytná parkoviště mají vzniknout ještě po trase. Podle prvních odhadů má trať vyjít na zhruba dvě miliardy korun.

Plán počítá s vybudováním šesti zastávek s pracovními názvy Kobyliská, Prunéřovská, v Rybníčkách, U Celnice a U Kostela. Konečná bude Sedlec.

Dlouhodobým zájmem Prahy je dostat co nejvíce dojíždějících do městské hromadné dopravy na hranici města. Tady půjde o komfortní propojení bezpečného parkovacího domu s ekologickou a rychlou dopravou buď na metro, nebo až do centra. Navíc se zklidní hlavní komunikace v Dolních Chabrech a uděláme z ní typický městský bulvár,“ řekl letos v létě již bývalý radní pro dopravu Petr Dolínek.

Nové vedení Prahy prodlužování tramvajových tratí za Prahu a budování P+R parkovišť podporuje.

Středočeský kraj už dříve uvedl, že by rád protáhl tramvaj až do samotné obce Sedlec, nejen na její okraj. 

21
Diskuze

avatar
6 Komentáře
15 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
13 Autoři komentářů
železničář v důchoduMarian KechlibarRadekKubrtPokorny Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pokorny
Host
Pokorny

Prolit jsem si zadavacku: urceno pro Metroprojekt (sudop). Nikdo jiny ani zahranicni (!) se nemuze prihlasit

Poďas
Host
Poďas

Přijde mi nejzajímavější jedna věc, jelikož jsem byl dlouhou dobu místní a zajímám se o podobu přestavby MÚK Zdiby, tak mi neunikly informace o tom že ŘSD počítá se zrušením odbočky na tu trojku do Sedlece co se nachází hned na začátku I/9, mají v těch místech být připojováky/odpojováky z nové MÚK a s tímto se počítalo do budoucna jako zrušené. Vím o nějakých jednáních Sedlece o částečné náhradě vybudováním mimoúrovňovky u těch šoustek které se na I/9 napojují mezi Sedlecem a Pakoměřicemi. To by mě zajímalo asi nejvíc, jak chtějí ten terminál na devítku napojit, trochu se bojím že… Číst vice »

Poďas
Host
Poďas

Omlouvám se, pane Sůro 😀

Pavel Kubík
Host
Pavel Kubík

Dobrý den,
moc mi tam nesedí ten most přes dálnici na konci. Bude určitě drahý a vede do polí.
Přitom na levé straně (západní) straně dálnice je mnohem hustší zástavba a protažení ke Klecanům by dávalo větší smysl než sedlec v polích (viz úžasný projekt metro Letňany v polích).
Pavel

Radek
Host
Radek

Most přes dálnici se měl stejně stavět pro pěší (chtějí ho tam). Plus to ukončení je jako terminál pro busy a záchytné parkoviště.

marie
Host
marie

Logistické sklady Goodman, žádná jiná omáčka přeci není potřeba.

Nekdo
Host
Nekdo

nejsu prazak, ale tento napad se mne libi. cim vice primestske hromadne dopravy, tim lepsi dostupnost a vic mista pro ty, co maji duvod autem jet (obcas je to kdokoliv v nas). koukam si do mapy, a nejenze by bylo hezke to jeste protahnout do dalsi vesnice, ale (zcela zamerne provokativne) uvazuju – proc ne az k terminalu vo Vodochodech? konecne bychom meli v Praze letiste se slusnou dopravnou dostupnosti, na rozdil od ejrportu viklefa hejvla, kam se jezdi autobusem jako nekde v Burkine Faso nebo Tadzikistanu…

Kubrt
Host
Kubrt

Copak letiště Vodochody, tam je dost nejisté, že vůbec někdy bude, ale „hned vedle letiště“ leží Odolena Voda, která je dost velká, ale nemá ani Exit na D8 (musejí přes Zdiby nebo Úžice). Asi není vyloučené, aby TT vedla až tam, ale pro budoucí realizaci bude fajn, mít zkušenosti ze Zdib (pokud tyto budou pozitivní :-), může to být „reference“ pro další rozvoj tramvají mimo Prahu.

Poďas
Host
Poďas

A co rovnou do Roudnice? 🙂 Myslím že ten terminál u Sedlce bude bohatě stačit, pobere směry od Větrušic, Kralup, klidně Neratovic a podobně. Tam se tramvaj náplní pěkně a bude to mít i jakýsi ten ekonomický smysl, ale tahat to až do odolky.. to můžeme tahat tramvaj do každé druhé vesnice u Prahy, ale kdo to zaplatí? 🙂

Marian Kechlibar
Host

Kdybyste řekl „a proč ne Kralupy“, klidně bych to podepsal.

Protáhnout tramvajovou trať příměstským terénem přeci jen není tak nákladné a právně složité jako hustě osídlenou pražskou čtvrtí a sídla podél případné trati až od Sedlce do Kralup (Kralupy samotné, Chvatěruby, Kozomín, Postřižín, Odolena Voda, Panenské Břežany, Klíčany) mají dohromady cca 27 tisíc obyvatel, o potenciální obsluze letiště ani nemluvě. To není tak málo. Území podél trati linky číslo 5 v Ostravě nebo podél meziměstské železnice Lbc-Jbc je rozhodně osídlené podstatně méně.

Navíc z těchto obcí dojíždí hodně lidí do Prahy a ranní zácpy směrem na Kobylisy sahají až do Zdib.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„může to být „reference“ pro další rozvoj tramvají mimo Prahu“ To jistě nakonec snad i bude: závidím krásné vize světlých zítřků především těm, kdo souhlasí s teoriemi o nesmyslnosti existence lokálek – ta tramvajová doprava se od nich bude totiž lišit jen tím, že sice bude mít zastávky v obcích, ale na jejich obyvatele zbudou ve vysněných tramvajích jen místa k stání a rychlost přesunu nebude o mnoho větší, než při jízdě lecjakou „lepší“ (a co do interiéru pohodlnější) lokálkou. A nutnost dalšího přestupu v terminálech návazné autobusové dopravy navíc znepříjemní cestování i těm, kteří se dosud dojeli (pravda, sice… Číst vice »

Člověk
Host
Člověk

Jen tak z hnidopišství: V Tádžikistánu jezdí na hlavní letiště maršrutka, proti které je pražský autobus velký luxus; a v Burkině Faso jezdí na letiště jen taxi

Jan
Host
Jan

Za 8 minut dojede tramvaj maximálně k Vozovně Kobylisy, ze které je to do Kobylis na metro další tři minuty. Jen nechápu to rušení smyčky u vozovny. A není 1000 parkovacíh míst nějak málo? Tolik aut projede jen po Ústecké za méně než hodinu.

Jinak jsem určitě pro, zklidní se doprava, ulehčí autobusům a vozovna na obsloužení trati je hned za rohem.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„A není 1000 parkovacích míst nějak málo?“
Jednoduché počty: 1000 parkovacích míst znamená odhadem cca 2000 osob v průběhu cca tříhodinové (ranní) špičky už z výchozí zastávky spojů navíc proti místní frekvenci, takže při proloženém čtyřminutovém intervalu (2 linky ve standardním špičkovém intervalu 8 minut) je to v průměru cca 30 osob navíc už z výchozího bodu linky – velké sídliště tam sice na trase zatím, žádné není, ale v Chabrech už si místní v tramvaji, jíž jim politici nyní „mažou med kolem huby“, nesednou …

Kubrt
Host
Kubrt

Ale sednou, budou mít další linku, která pojede od celnice, tedy od budoucího pražského „periferique“.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Otázkou ovšem je, kde na to DPP najde vozy a řidiče …

Kubrt
Host
Kubrt

Ten prostor u vozovny Kobylisy je zralý na celkové překopání, tak možná v jeho rámci ta smyčka zanikne. Já to jako problém nevidím, jednak zůstane smyčka Kobylisy a pak je plánována smyčka u celnice (a předpokládám, že i terminál pro autobusy z oblasti Klecan a Zdib) – tedy na hranici „souvislé pražské zástavby“ a „venkova“. Ad „jen 1000 parkovacích míst“ – další efekt bude mít – mnou předpokládané – ukončení autobusů, které jsou teď v úseku „Nová hospoda“ – metro dost zasekané a tím nespolehlivé. Přestupem na tramvaj se zlepší spolehlivost. Každopádně, mě jako obyvatele té oblasti se to líbí.… Číst vice »

Martin
Host
Martin

No, to zruseni smycky u Voz. Kobylisy asi neprojde, porad je pocitano s nocni tramvajovou linkou 95 a ta musi byt nekde ukoncena a podle predpisu dnesni tramvaje vetsinou nesplni hlukovy limit na nocni provoz, ktery bude zajistovan autobusovymi linkami 913 a 958…
U dennich linek je zatim uvazovano prodlouzeni linek 17 a 24, lepsi by byly linky 3 a 10…

Poďas
Host
Poďas

Myslím že přes MÚK Zdiby tramvaj pofrčí už přece tou estakádou, těžko se tam budou motat tramvaje na okružní křižovatce, i v plánech na přestavbu a doplnění ramp na této MÚK se počítá (zatím) se zachováním kruháče. Nic jiného než aby se estakáda zvedala už někde před křižovatkou podle mě nedává smysl.

Kubrt
Host
Kubrt

Jasně, tramvaj na estakádě, taky jsem to tak myslel. MUK Zdiby míněna jako gordický uzel pro auta/busy, co se na ten budoucí tramvajový terminál budou sjíždět – většina jich přijede od Klecan/Klíčan a tu dálnici budou překonávat (a pak tramvaj zase zpět). Ale jak píšete výše, že se bude MUK dále předělávat – tak uvidíme, třeba to dobře dopadne a přestane být špuntem ze všech stran.