Doprava ve městě Tramvaje

Tramvaje 15T mohou jezdit bez omezení, správní řízení skončilo. DPP musí pravidelně hlídat kola

Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást
Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást

Dopravní podnik hl.m. Prahy (DPP) může jezdit bez omezení s tramvajemi 15T. Po sérii několika mimořádných událostí s ním Drážní úřad zahájil správní řízení, které tento týden ukončil.

Vzhledem k tomu, že DPP v rámci odvolání předložil nové skutečnosti mající vliv na další provoz tramvají zmíněného typu a Drážní úřad nové informace akceptoval, došlo ke zrušení původního rozhodnutí,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Původní rozhodnutí, které nenabylo právní moci, počítalo například s omezením rychlosti ze 60 na 40 kilometrů v hodině.

DPP už po sérii nehod začal sám měnit pryžové segmenty kol, které problémy způsobovaly. Nové rozhodnutí stanovuje pro DPP několik povinností. Pokud je DPP nedodrží, tramvaje nebudou smět jezdit. „Mezi ně patří zpracování nových provozních předpisů, týdenní sledování opotřebení pryžových segmentů, provádění zkušebních jízd po zavedení nových segmentů a uchování a evidence jednoho segmentu z každé nové šarže,“ dodal Novák.

Příčinou mimořádných událostí byla nízká životnost některých šarží pryžových segmentů kol, a proto DPP začal řešit jejich výměnu za nové od jiného výrobce.
Podle ředitele odboru komunikace DPP Daniela Šabíka rozhodnutí Drážního úřadu plně respektují a k výměně segmentů již došlo u všech tramvajích, které měly problémový díl. „Například kontrolu kol a měření opotřebení pryžových segmentů provádíme od loňského září denně,“ dodal Šabík.

Nad rámec opatření, která požaduje Drážní úřad, se DPP rozhodl provést další kroky. Pod dohledem úřadu testuje nové typy segmentů, které využívají jiné materiály. „V jednom případě jsou vyrobeny z kombinace pryže a speciálních textilií sloužící jako výztuž, v druhém případě se jedná o segmenty vyrobené z plastu,“ upřesnil Šabík.

DPP dále připravuje ve spolupráci s Univerzitou Pardubice a Výzkumným a testovacím centrem materiálů (SVÚM Čelákovice) testování kol, jak se chovají v různých i hraničních situacích. Do týmu DPP a ČVUT, který pracuje na metodice měření vlastností kol a jejich segmentů přibrali nově vědecké kapacity z oblasti mechaniky. „Kromě toho bude DPP u výrobce tramvají, společnosti Škoda Transportation a Výzkumného ústavu kolejových vozidel iniciovat studii a zkušební provoz zcela nového typu kola pro tramvaje 15T. Díváme se na problematiku kol tramvají 15T v širším kontextu, než pouze jako na lokální záležitost vadné šarže pryžových segmentů. Skládaná kola využívají v podstatě všechny typy moderních tramvají. My to vnímáme jako technologickou výzvu, a pokud by se nám podařilo najít další řešení, byla by prospěšná nejen pro výrobce, ale i jiné provozovatele tramvají,“ upřesnil Šabík.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Trdlo

Zajímalo by mě, zda mají také tolik problémů se skládanými koly i jiní výrobci. Zvláště v rychlostech do 60 km/h.

To je takový problém nakoupit kvalitní, lety provozu vyzkoušená kola a ty použít? Ale ne, v našem „kocourkově“ si budeme vymýšlet a objevovat vlastní řešení. Opravdu by mě zajímalo, zda ty peníze, naházené do vývoje a testování řešení opravdu „ušetří“ náklady v porovnání s nákupem již fungujícího a otestovaného řešení….

Tuzemák

Tady by asi doslova sedl příměr-znovu objevit kolo.

Radek

Testovala se kola více výrobců. Ono totiž primární problém není vůbec v kolech, proto „osvědčená“ kola nefungují.

Y.K.

To bohužel není tak snadné. První německá kola se vůbec neosvědčila. Další kola byla OK, dokud se neobjevila výrobní vada s kvalitou vložky. 15T má speciální konstrukci kola (obruč je zároveň brzdový kotouč), takže žádné dlouho osvědčené kolo tam použít nejde.

Kamui

No, popravdě řečeno si nejsem jist, jestli by DÚ měl skutečně koule na to zakázat úplně provoz 15T a tím v Praze položit tramvajovou dopravu. Přece jen, tohle je tramvaj a ne VRT, a i když k prasknutí kola dojde, šance na větší škodu nebo zranění/smrt cestujících je poměrně malá.

Jiří Kocurek

Tak to by mohli zakázat rovnou provoz všech T3, ty mají taky skládaná kola. Ostatně protočení obručí je možné i na parní lokomotivě, takže?

Jiří Kocurek

Ale vlastně jo, ono to dává logiku. Když je problém s koly, zakážeme raději provoz celé vyrobené série. Tak napříkald když pro 26Tr dodá někdo vadné pneumatiky, tak se prostě zakáže provoz všech vyrobených kusů. Trolejbus 26Tr sice není dálkový autobus, jako u Nažidel, ale stejně. Autoritu je potřeba utužit!
Řešení v podobě výměny vadné gumy není dostatečně autoritativní. A navíc jsou ty nové nízkopodlažní a autoritář požaduje ty staré vozy.

Radek

Problém je, že kvůli koncepci 15T je těch spadlých kol víc a vadná šarže gum to jen zvýraznila. Primární příčina se novými pryžemi nevyřeší. Spadlá kola byla už na prototypu.

Leinad

Sice pražské tramvaje běžně jezdí přes výhybky, do kterých auta naváží bordel (kamínky ve vzorku gumy) a z vykolejení se nedělá věda. Ale vykolejit před Hlubočepy, nebo v 60km/h na Modřanské trati, z důvodu kterému šlo zabránit, bych nechtěl.

Martin V.

Mě zaujal ten poslední odstavec. Prostě se k tomu postavili čelem, tak snad z toho do budoucna budou nějaké obecnější výsledky.

Leinad

DPP ani nic jiného nemůže. Je pod stálým tlakem, auditoři a kontroly si tam podávají dveře. Kromě majitele (pražského magistrátu) si naštvat drážní úřad by se mu nevyplatilo. 😉

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO