Tramvaje 15T mohou jezdit bez omezení, správní řízení skončilo. DPP musí pravidelně hlídat kola
Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást
Dopravní podnik hl.m. Prahy (DPP) může jezdit bez omezení s tramvajemi 15T. Po sérii několika mimořádných událostí s ním Drážní
Zajímalo by mě, zda mají také tolik problémů se skládanými koly i jiní výrobci. Zvláště v rychlostech do 60 km/h.
To je takový problém nakoupit kvalitní, lety provozu vyzkoušená kola a ty použít? Ale ne, v našem „kocourkově“ si budeme vymýšlet a objevovat vlastní řešení. Opravdu by mě zajímalo, zda ty peníze, naházené do vývoje a testování řešení opravdu „ušetří“ náklady v porovnání s nákupem již fungujícího a otestovaného řešení….
Tady by asi doslova sedl příměr-znovu objevit kolo.
Testovala se kola více výrobců. Ono totiž primární problém není vůbec v kolech, proto „osvědčená“ kola nefungují.
To bohužel není tak snadné. První německá kola se vůbec neosvědčila. Další kola byla OK, dokud se neobjevila výrobní vada s kvalitou vložky. 15T má speciální konstrukci kola (obruč je zároveň brzdový kotouč), takže žádné dlouho osvědčené kolo tam použít nejde.
No, popravdě řečeno si nejsem jist, jestli by DÚ měl skutečně koule na to zakázat úplně provoz 15T a tím v Praze položit tramvajovou dopravu. Přece jen, tohle je tramvaj a ne VRT, a i když k prasknutí kola dojde, šance na větší škodu nebo zranění/smrt cestujících je poměrně malá.
Tak to by mohli zakázat rovnou provoz všech T3, ty mají taky skládaná kola. Ostatně protočení obručí je možné i na parní lokomotivě, takže?
Ale vlastně jo, ono to dává logiku. Když je problém s koly, zakážeme raději provoz celé vyrobené série. Tak napříkald když pro 26Tr dodá někdo vadné pneumatiky, tak se prostě zakáže provoz všech vyrobených kusů. Trolejbus 26Tr sice není dálkový autobus, jako u Nažidel, ale stejně. Autoritu je potřeba utužit!
Řešení v podobě výměny vadné gumy není dostatečně autoritativní. A navíc jsou ty nové nízkopodlažní a autoritář požaduje ty staré vozy.
Problém je, že kvůli koncepci 15T je těch spadlých kol víc a vadná šarže gum to jen zvýraznila. Primární příčina se novými pryžemi nevyřeší. Spadlá kola byla už na prototypu.
Sice pražské tramvaje běžně jezdí přes výhybky, do kterých auta naváží bordel (kamínky ve vzorku gumy) a z vykolejení se nedělá věda. Ale vykolejit před Hlubočepy, nebo v 60km/h na Modřanské trati, z důvodu kterému šlo zabránit, bych nechtěl.
Mě zaujal ten poslední odstavec. Prostě se k tomu postavili čelem, tak snad z toho do budoucna budou nějaké obecnější výsledky.
DPP ani nic jiného nemůže. Je pod stálým tlakem, auditoři a kontroly si tam podávají dveře. Kromě majitele (pražského magistrátu) si naštvat drážní úřad by se mu nevyplatilo. 😉