Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Zprávy

Tramvaj přes Sherwood? Praha zvažuje tři varianty prodloužení tratě z Vinohrad

Tramvaj T3 v zastávce Hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Tramvaj T3 v zastávce Hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Město Praha chystá změnu územního plánu, která řeší vedení nových tratí z Vinohradské ulice směrem k Hlavnímu nádraží a na Václavské náměstí. U tratě k nádraží se přitom zvažují hned tři varianty, z nichž jedna počítá s tramvajemi ve Vrchlického sadech. Možná známější je tento přednádražní park pod přezdívkou Sherwood.

Nové propojení by mělo odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní celoměstský tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou.

„Pokud má být i do budoucna zachována dostatečná kvalita dopravy, která netrpí častými zpožděními a přeplněností souprav z důvodu nedostatečné kapacity, je nutné navyšovat kapacitu tramvajové sítě i v centru města,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Tramvajová trať, návrhy propojení Vinohrad s Hlavním nádražím. Pramen: IPR Praha
Tramvajová trať, návrhy propojení Vinohrad s Hlavním nádražím.
Pramen: IPR Praha

Tři doporučované varianty vzešly z dříve zpracovaných studií.

Ve variantě přes Vrchlického sady by tramvajová trať vedla z Vinohradské mezi budovami Národního muzea podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Trať by poté odbočovala do Vrchlického sadů se zastávkou před budovou Hlavního nádraží. Následně by se napojila na současnou trať v ulici Bolzanova.

„Tato varianta trati je výhodná hlavně díky přímému přestupu cestujících u nádraží. Při projektování musí být maximálně omezeno kácení vzrostlých stromů. Zásah do parku musí být minimální,“ doplnila náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Trať ve variantě Opletalova/Wilsonova by vedla z Vinohradské ke Státní opeře po stejné trase jako v první variantě, u opery by se ale odklonila přes Washingtonovu do Opletalovy ulice (kde jsou dodnes zbytky dávno nepoužívaných kolejí), kudy by vedla k Bolzanově. Pro cestující by byl přesun z tramvaje na nádraží méně pohodlný, nemusely by se ovšem dělat takové zásahy přímo v parku.

Třetí varianta navrhuje vést trať z Vinohradské ulice na Václavské náměstí, odkud by uhýbala do Opletalovy až k Bolzanově.

Jak dnes oznámil pražský Institut plánování a rozvoje (IPR), je možné ke změně územního plánu podávat připomínky od 25. dubna do 25. května. Po jejich zapracování bude následovat veřejné projednání a pak se materiál dostane na radu a do zastupitelstva. „Lze očekávat, že novou trať by cestující mohli využít v optimálním případě již za čtyři až pět let,“ píše IPR.

Ještě předtím chce ale město připravit v dolní části Vinohradské třídy mezi budovami muzea kolejový triangl, který bude před protažením přes magistrálu dočasně sloužit pro manipulaci tramvají.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Opletalova/Wilsonova se mi libi vice… i kdyz me desi vzhled tech sadu, oproti tomu, co tam bylo pred vystavbou nove odbavovaci haly je nesrovnatelne…
    Vyhledove bych jeste zvazoval zlutou trasu na Vaclavske nam…

    • Vedení trati sadem je jednoznačně lepší, protože zastávka u hlavního nádraží by byla blíž k vlakům i metru a naopak dál od obytných domů a hotelů, kde by tak méně rušil hluk a otřesy vyvolávané těžkými tramvajemi – navíc odpadne souběh trasy tramvaje s automobilovou dopravou.
      Stromy v parku lze nahradit (místa je tam dost), navíc to stejně bude brzy třeba udělat, protože leckteré ty stávající jsou už staré.

    • Vést tramvaj přímo před vchody do nádraží (tj. tam, kde se shromažďují lidi) je podle mého názoru nerozum. Navíc si zničit park (byť Sherwood) nějakými kolejemi, když 20 metrů vedle je dostatečně široká ulice, to už je snad barbarství…

    • Já: „Vést tramvaj přímo před vchody do nádraží (tj. tam, kde se shromažďují lidi) je podle mého názoru nerozum.“
      Naopak – aspoň tam bude méně prostoru a příležitostí pro shromažďování se těch odporných kreatur, které tam teď často „kazí vzduch“ a dělají nepořádek!
      Má-li být VHD atraktivní, je třeba pěší přesuny při přestupech mezi jejími spoji řešit jako co nejkratší – těch pochodů se zavazadly ve stylu „100 jarních kilometrů“ mezi nádražím a tramvajovou zastávkou v Bolzanově ulici bylo dost už dávno a nemá smysl přidělávat zbytečnou další podobnou hloupost!

    • Vsem:
      No to je jasne, ze by byla blize vlakum, ja jen videl fotografie, kdy tam jeste byl park a nebyla ta odbavovaci hala, od vlaku uz je to i pred ni daleko, tech par metru uz by nemelo hrat roli… Z toho parku uz fakt nic nezbude…
      Skoda jen, ze je nejde vest zase Wilsonovou, nadrazi budova je pekna a bylo by to hodne blizko,..
      Magistrala je neco prisernyho takhle v centru,….

  • Docela by mě zajímalo, jak ta trať překorčí Magistrálu. Napadlo mě tunelem, ale neřekl bych, že tam na něj je místo.

    • Ja myslim, ze uplne stejne jako treba na IPP… tedy urovnove…

  • Myslím, že se ale nakonec zvolí trasa tak jak bývala dřív, tj. Opletalovou, ačkoli dál od nádraží, tak se využije pro obsluhu více obydleného území, než je kolem trasy v první variantě. A kromě toho se nebude muset kácet v parku. Ideálně ale dát magistrálu do tunelu a tramvaje vrátit nahoru k historické budově – ideální pro přestup na vlaky i na metro;)

  • Bez výstavby tramvajové trati minimálně v horní části Václavského náměstí bude jakákoli varianta trati okolo hlavního nádraží stejně jen nedokonalým polovičatým řešením – spojení hlavního nádraží s Vinohrady je sice samozřejmě rovněž potřebné, ale mnohem důležitější je spojení hlavního nádraží s Václavským náměstím (především jeho středem + dolní částí = skutečným centrem města) přímo bez nepohodlného a komplikovaného použití metra a přestupu či dlouhé pěší chůze.
    Jinak samozřejmě nejlepším řešením je trať vedená sady přímo nejblíže okolo hlavního nádraží (kde je m.j. i možnost snadného přestupu s metrem).

    • Jsem taky za první variantu. Už jen z metra je to k vlakovým nástupištím pěkný kus cesty, natož teď od tramvaje. Tramvaje před nádražím by taky usnadnily přesun mezi hlavním nádražím na Masaryčkou.

    • Taktéž jsem za variantu přes Sherwood, akorát bych možná ji vedl déle středem a odbočku zřídil naproti té „T“ budově co je vidět na snímku. Byla by tak i šance že se to poněkud podaří vyčistit.

    • No pro me optimalni by byla primo wilsonova, pred starou budovou, je nadherna,… ale je to nerealne…

Newsletter

Partneři


Výběr editora