Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Pražští radní schválili změnu územního plánu pro trať přes park u Hlavního nádraží

Vrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR Praha
Vrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR Praha
Výstavba trati má proběhnout současně s revitalizací parku, který trpí špatnou pověstí a vysloužil si přezdívku Sherwood

Rada hlavního města Prahy dnes udělala zásadní krok ke zbudování nové tramvajové trati přes Vrchlického sady u Hlavního nádraží. Radní schválili změnu územního plánu, která toto vedení tratě umožní. Oznámil to na twitteru náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Skvělá zpráva a důležitý krok. Věřím, že to bude vidět stejně i zastupitelstvo,“ doplnil Scheinherr. Trať povede z Vinohradské mezi budovami Národního muzea (zde jsou už položené koleje) podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Trať poté odbočí do ulice Politických vězňů a Washingtonovou ulicí se dostane před halu Hlavního nádraží do Vrchlického sadů. Tam by byla též zastávka. Následně se napojí na současnou trať v ulici Bolzanova.

Vedení tramvajové trati Vrchlického sady. Pramen: IPR
Vedení tramvajové trati skrze Vrchlického sady. Pramen: IPR

Výstavba trati má proběhnout současně s revitalizací parku. Magistrát už před rokem zadal svému Institutu plánování a rozvoje (IPR) úkol zorganizovat soutěžní dialog, jehož vítěz novou podobu parku i tratě navrhne.

Vrchlického sady dlouhodobě trpí špatnou pověstí, kvůli které si vysloužily přezdívku Sherwood. Ačkoliv divočina 90. let je již dávno pryč, stále nejde o místo lákající k rekreaci. Správcem parku je městská část Praha 1, která s jeho tristním stavem nedokázala přes řadu slibů po dlouhá léta nic udělat, kromě instalace nekrytých chemických záchodů pro muže. Nová trať a s ní spojená proměna parku má situaci zásadně zlepšit.

Prvořadá bude ale její dopravní funkce. Nové propojení by mělo odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní celoměstský tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou. Podle Scheinherra by se mělo začít stavět v roce 2024.

129 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Úděsný je zase termín. Kolik let se o tom mluví, kolik let se schvaluje a nakonec zahájení až za tři roky???

Pavel

V článku se píše mj.: „Nové propojení by mělo odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní celoměstský tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou. “ Příliš jsem nepochopil, jak se odlehčí úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou, možná tomu kousku mezi Václavákem a Senovážným náměstím.

Byll

Asi se myslí, že vznikne nové propojení z IP Pavlova přes Muzeum do Bolzanovy, takže v případě nemožnosti ježdění Vodičkovou se může jezdit tudy.

Vašek

Za svou špatnou pověst nemůže park, jako takový, ale neschopnost vytěsnit feťáky a houmlesáky z parku a nádraží. A proč nemohou jezdit tramvaje Opletalkou, jako tomu bylo dřív? Je potřeba prostavět hromadu peněz a na určitou dobu udělat před nádražím staveniště? Děkuji předem za konstruktivní kritiku, né jen červené palce.

jkjk

Revitalizace Vrchlického sadů se plánuje tak jako tak (+napojení bude přes Opletalku). Byla ještě varianta komplet přes Opletalku (s křížením na Václaváku) a kroutící se kolem Washingtonky, ale žádná velká úspora tam nebyla, naopak snížení komfort přístupu od nádraží celkem zřejmý.

Vašek

Děkuji za seriózní odpověď.

Jiří Kocurek

Ale notak, po vzoru brněnského nádraží by bylo nejlepší odsunout hlavní k nákladnímu průtahu do Malešic. Dokonce by se tím vyřešil kapacitní problém, nejen bezdomovci. Ironie.

ušatá

Tam je to výhodné v tom, že zastávka bude přímo u vchodu do haly. Ta Opletalka není pro to výhodná. Ono už z těch nástupišť je to pěkně pěšky daleko. A to se kdysi plánovalo, že tam budou pojízdné chodníky. Jinak malá poznámka k článku. Ono to tam je úděsné nadále.

Jan Kavan

Nevíte, jestli už byl někde prezentován projekt souběžného vedení s magistrálou? Předpokládám, že koleje budou na hraně sadů, tzn. u Opery se bude muset Magistrála podbíhat?

beija

Skvělé, konečně se dlouho plánovaný úsek pohnul směrem k realizaci.

Jan Dobiáš

Je to skvělé!!! Dotaz: zastávka bude před Státní operou, ale předpokládám, že i mezi muzey. Je to kousíček. Nebylo by lepší dát zastávku Opera do ulice Politických vězňů nebo do Washingtonovy, kde by byla blíže zástavbě?

Jaaa

Kulturni zvěrstvo. Z nejvýstavnějšího parku Prahy zbude jen asfalt, koleje a zase asfalt. Co komunisti začali potskomunisti dorazi.

Jaaa

Juu, za 1 hodinu -13 hodnocení. 😀 Více jak 95 % lidí tady si myslí, že totálně rozbagrovat park uprostřed města a zničit skoro stovku stromů kvůli tramvaji, která může naprosto pohodlně jet o 50 metrů vedle, je vlastně super. OK, budováním světlých zítřků vpřed… Více jak 95 % lidí tady si snad myslí, že tramvají před hlavákem se dané místo zkulturní a vagabundi, somráci a bezďáci že odejdou? 😀 Ne, velectěné obecenstvo, budou tam dál zasmraďovat, špinit a obtěžovat. Ano, tam na té vaší nové vysněné zastávce před vstupem do nádraží. To bude bájo čekat tam na tramvaj. Tak… Číst vice »

PIDofil

Jak jste přišel na to, že kvůli tramvaji se zničí stovku stromů? Když pominu skutečnost, že TT povede v podstatě po už dávno existujících cestách, obávám se, že „stovku stromů“ lze jen těžko napočítat v celém tom parku, přičemž naprosté většiny se schválená trasa TT vůbec nedotýká!
Naopak bude přitom výhodou logické omezení pohybu pěších mezi hlavním nádražím a Bolzanovou ulicí, které tamní prostor zklidní (i pro lepší pohodu té okolní přírody).

mic

Tak na stávající cesty se tramtrať nevejde. Jak bylo řečeno, opodál vede ulice, kudy dřív tram jezdila a klidně může v pohodě zase jezdit.
Stávající cesty přeměněné v tramtrať budou ovšem chybět pěším, kteří je dnes hojně využívají.
Počet vykácených stromů nedovedu spočítat, ale odhadem jich bude dost, neb se musí vytvořit dost velký prostro pro troleje.
„Zklidnění“ parku má být kvůli bezďákům? Aby měli větší klid?

Jan

1) To že bude zastávka tramvaje konečně (opět) před nádražní budovou je jen dobře a nechápu co na tom může někomu vadit.
2) Vždycky když ten humus, kterýmu se říká „park“ vidím, tak si říkám že by bylo nejlepší celý to místo vyasvaltovat a udělat tam parkoviště… 😀 A i přes to že to zní možná hrozně, tak by to oproti současnému stavu vytvořilo výrazně přívětivější prostředí. Vrchlického sady jsou prostě naprostá odpornost a moc si nedovedu představit, že by se ten stav jen tak změnil…

PIDofil

Ad 1) = „palec nahoru“,
ad 2) ´milion mínusů!

mic

Tak jsem se tam byl večer projít, když jsem čekal na vlak. Stromů, které padnou jsem napočítal 35-40 (podle šířky dráhy). A stejně si myslím, že nejlepší by bylo vrátit tramvaj do Opletalky a to až k Václaváku. Pokud je těch 50m rozdílu docházkové vzdálenosti příliš a je nutné zastavovat tramvají přímo před halou, pak bych se přimlouval za přímé vedení tramky od stávající zastávky „Hln“ rovně kolem haly, přes Washigtonovu někam nad koně. Důvody: přímé vedení tramky je tišší, provoz rychlejší a méně náročný na opravy. Stávající návrh je samý oblouk a křížení s auty. Pojede li tram od… Číst vice »

Zapa

Tuhle jsem někde četl, že fetky byly odstěhovány k Andělu, což neříkám že je výhra, ale evidentně jde s tím něco dělat. Mmch návrh tedy máte jaký, aby se tam neváleli bezďáci a místo se zkulturnilo a obsloužilo i jinak, než jen metrem?

Baraba

Stačí aby ty bezďáky co 10 minut otravovali měšťáci a lidi jim přestali dávat drobné a sami se přesunou někam do klidu. =)

ušatá

Však ono kolem toho Andělu chodit je zážitek. A to nejen večer, ale už i ve dne.

Jan

To nebylo myšleno vážně, že ne…? 😀

beija

To bylo myšleno jako vtip, že? Ten park má už dlouho přezdívku pražský „Sherwood“. Akorát v tom pražském je Robin Hood a spol. nahrazen opilými bezdomovci, prostituty, alkáči a vůbec to není důstojné místo hodné prostoru před Hlavním nádražím.

Jaaa

Vrchlického sady 1913:
https://www.historicka-praha.cz/vrchlickeho-sady/
https://photos.app.goo.gl/XABppPeyQ9ceokYW8

Většina Pražáků je náplava a vůbec netuší, jak město vypadalo před 50 lety a mohlo by zase vypadat. Ten park tam byl kvůli hlaváku.

Místo toho se rozpouští nad tím, že jim tam bude jezdit tramvaj. Mne už to fakt nebaví.

Márty

Časy se mění. Tak, jak místo vypadalo před sto lety už nikdy vypadat nebude. Tehdy mimo jiné nevedl hlavní východ z nádraží do sadů, ale na Wilsonovu ulici, kde je dnes magistrála. Ulicí tehdy také jezdila tramvaj, tedy nová trať přímo u
‘nového’ východu pouze splácí padesát let starý dluh.

Jiří Kocurek

Jóóóóó vystěhujeme z prahy 800.000 lidí neb nejsou dostatečného původu. Navíc jen pobírají sociální dávky a berou původním pražanům práci.

czhunter

Před 50 lety jsem tam nebyl, ale je úplně jasné, že ten park vypadal stejně blbě jako dnes.

Protože ho zničila magistrála, ne „bezďáci a fetky“.
I kdybyste je odtamtud všechny vyhnal, dokud odporná věčně hučící a prášící magistrála zůstane, nebude to místo k odpočinku.

miztli

Takže opět pár hlupáků chce za každou cenu vyrábět tramvajové trasy, které byly kdysi velmi dobře nahraženy metrem a tudíž nikomu nechybí. Jenže zbytečná trmavaj na povrchu doslova napřád zabírá místo, které nemůže využít napříkad silniční. Čili fakticky sníží průjezdnost. Zatímco když žádná kolejová doprava na povrchu neexistuje ,tak je vozovka pochopitelně vždy o to širší a vše se tam lépe vyhne. A to vše jen proto, že se do vedení Prahy opět natahly různé kreatury typu poradce Bursík a jiní zelení škůdci.

Y.K.

To jistě, jedna poloplná tramvaj nebo 80 aut stojících od Muzea až někam v Vinohradské tržnici. Strašně to ucpala ta jedna tramvaj a snížila výkon komunikace.

Jenda

Doprava v nejužším centru Prahy je bohužel na horší úrovni než kdekoliv v širším centru. Mám tedy na mysli pohyb v rámci centra, nikoliv z Jižáku na Václavák a zpět. Dám příklad. Jeden čas jsem skoro každý den docházel z Ovocného trhu na dolní konec Vinohradské. Je to cca jeden a půl kilometru. Kdekoliv v širším centru byste na takto klíčové trase skočil na tramvaj. Ale tady máte jedinou možnost – fárat na Můstku několik minut do metra a na Muzeu zase několik minut nahoru. Což je samozřejmě nesmysl, takže běžíte pěšky. Jeden a půl kilometru, to přece zdravý člověk… Číst vice »

Baraba

já to třeba do kanclu mám 3,5 km a čtyřikrát týdně chodím pěšky, nebo jezdím na kole. Jednou autem, protože objedu i obchody při cestě domů a beru nové sady oblečení na převlečení. Zastávku MHD mám cca 280m od vchodu.

Když je nevlídné počasí, tak to sice není vždy příjemné, Ale celkově se člověk cítí po procházce dobře.

MaT

Nikomu nechybí? Mluvte laskavě za sebe, ano?

Tomáš Záruba

Metro není náhrada za tramvaj na krátké cesty (byť předpokládám, že ten příspěvek je komplet nějaký trolling).

Mirek Zv.

Snad už takovým jako jste Vy odzvonilo a doufám, že už se z propadliště dějin nevyhrabete.

Milan

Jediné potěšující na tom je, že současná pražská koalice to realizovat nestihne a po volbách bude koalice jiná, snad rozumnější.

jura

Hm, mno nevim. Obavam se, ze komsomolcu Piratu se jen tak nezbavime.
Krndo, vrat se, vse odpusteno.

Gogo

Ještě bych to vylepšil o to aby mezi hlavním nádražím a masaryčkou byla přeprava zdarma. V Hradci králové to mezi vlakovým a autobusovým nádražím funguje.

Vojta

Konkrétně v Hradci to dojdete v klidu i pěšky, v Praze to není o moc dal. A nevidím jediný důvod, proč by za přeprava, byť ten kousek, měla být zadarmo…

Gogo

Tak to zkus jít s kufrem nebo o dvou berlích a pochopíš, a furt to přijde levněji než když tam chtěli dělat travelátor.

Baraba

Travelátor je kvůli dotaci… Trať z Kladna musí končit v dopravním uzlu….

Gogo

A až začne jezdit vlak na letiště tak ti co dnes používají AE express budou potřebovat se přesunout a počet přecházejících násobně stoupne.

Aleš

AE express využívá jednotky pasažérů. Nikdy jsem neviděl plný bus až na pár výjimek. Nechápu, které jelito to vymyslelo a ještě větší jelito, které to schválilo

Jirka

Po developerské výstavbě má být na Masaryčku přístup z Opletalky. Pak už je to jen kousek.

starý dědek

Ten váš „kousek“ je bratru skoro 600 metrů, a to počítám jen úsek ten mezi rohem pošty v Hybernské a vchodem do haly hlavního nádraží, nikoli další cesty z peronů a na perony …

px50

už aby to bylo, když zkolabuje doprava v Jindřišské, není kudy by tram jela. napojení ČD – tram – metro je logické a nutné.

jva

Tak tak, druhým krizovým místem je Ječná. A nemusí to být ani havárka, stačí občasná oprava (když o generálce a tudíž delší uzavírce se nedá uvažovat) a je rozhozená tramvajová doprava v celém centru (objíždět Ječnou přes Nuselské údolí či Žižkov, Vodičkovu kolem Letenského tunelu nebo v podstatě rozdělit síť s přebíháním stovek metrů fakt není řešení).

Petr5

Bude i mramorový Hřib?

medical_examiner

Bude, jako v Brně…😁

provokatér

Tam nemají hřib, ale falus!

Raddie

V tomto případě jde o synonyma 🤭

Bertik

Jako že Hřib je falus? Souhlasím.

jirka

ano, konečně po 50letech bude mít cestující po východu z hlavního nádraží možnost nastoupit přímo do hromadné městské dopravy a bez toho aby procházel uličkou hanby lemující spící a vegetící bezďáky na okolních lavičkách!

SaulGoodman

Kdyby jen spící a vegetící… často bohužel také vykonávají nejrůznější tělesné potřeby.

Petr5

Stačí u značky M sejít pár schodů do suterénu.

Prazak

Napřed musí člověk projít dlouhý podchod a dvě nádražní budovy.

Jenda

A po zjištění, že z toho suterénu nejede nic na Žižkov, kam od Hlaváku jezdí ty tramvaje, zase vylézt a pokračovat do té uličky hanby.

Roman Soudný

Kdybych byl mimozemšťan který veškeré informace získává jen z diskuzí, tak bych si myslel, že Žižkov je pupek světa, protože všichni tvrdí jak tam pořád jezdí a je potřeba tam posilovat dopravu.

PIDofil

Není samozřejmě jen Žižkov, ale třeba i rozhlehlá oblast u vltavského nábřeží mezi Revoluční a Pařížskou, kam je spojení povrchovou MHD pořád mnohem lepší než metrem.

Jan

Od nádraží na Žižkov jezdí čtyři tramvajové linky, které jsou běžně ve špičkách dost plné, takže to o zájmu cestujích jezdit v tomto směru o něčem svědčí.

Alibaba

Na Žižkov budete moci jít podchodem na druhou stranu.

Jan

Do školy nebo do kanceláře ano, ale kamkoliv dál asi těžko, zvlášť když přijedu s nějakým kufrem.

Prazak

I tak to bude třeba z konce sedmého nástupiště skoro půl kilometru.

Matěj

Nebude. Zastávka Husinecká (a mj. i Lipanská) se mají posunout směrem do centra, tj. v případě zastávky Husinecká blíže ke kýženému 7. nástupišti.

Erik

Az na to, ze si to Zizkovaci nepreji, i dle pochybne studie,jasne vyplynulo, tak se to provede. Smutny, ale patri jinam..

Jan

Žižkováci si nepřejí velkou díru mezi Husineckou a Lipanskou, proti samotnému přesunu zastávky do výhodnější pozice nic nemají. Bohužel DPP nechce přidávat minutu do jízdního řádu a někdo ještě argumentoval že by zastávky byly příliš blízko. Nebyly, s vloženou prostřední zastávkou bychom se dostali na přibližně 400m, což je běžný průměr na celé Praze 3 i na Vinohradech.

Václav

Na tom půl kilometru jednomu nohy upadnou. 5 minut chůze. Možná by stálo za to zřídit tam půjčovny koloběžek.

jura

Jen to ne. Sdilene elektrokolobezky jsou mor..

Jan

Zdravému neupadnou, stejně tak může chodit pěšky na nákup, do práce, do školy, na úřad, i na poštu. Vše je obvykle do pár km dostupné. Ale ve městě jde přece jen o nějaký komfort, zrychlení přepravy, pomoc těm méně zdravým nebo těm kdo nenesou pouze malý baťůžek či kabelku.

ušatá

No on je hlavně problém v tom, že ti lidé nechtějí chodit po městě pěšky a tahat se třeba taškami a když to není pro ně pohodlné, jedou autem. A problém je na světě. Proto je potřebná ta pohodlná a atraktivní veřejná doprava.

Bertik

Neměla by za to být zodpovědná policie? Jedna i druhá….

ušatá

Oni by i rádi, ale když jim do toho pořád někdo kecá a kritizuje je za oprávněné zásahy. Nakonec vzpomeňte si na současné USA.

Dolfi

Jen tak pro informaci plánuje se taky do budoucnosti vrátit tramvaj na VÁCLAVÁK? Dík za informaci. A přes ten park to je paráda. Držím tomuhle projektu palce. Už aby to bylo rád se tím světu.

Zdrasa

Ano, počítá se s tím v rámci celkové rekonstrukce. Tak, jak je to znázorněno v plánku.

px50

na celý Václavák tram nepojede, jen na horní část od Národního muzea ke křížení s tratí Jindřišská – Vodičkova. dolní část zřejmě nevyjde, není k tomu politické vůle a právě probíhá rekonstrukce dolní části, kde se v projektu s vedením trati ani nepočítá

looki

je tam rezerva

Kalanis

Plánuje se i spodek. Jen to bude až po nějaké době po dodělání vršku a Hlavasu. Ale nejdřív musí opadnout odpor kolem Kříže.

Tomáš Gottschalk

Problém by ani tak nebyly Příkopy, ale úzká 28. října, bez ní by ale obnovení propojení bylo méně než poloviční, bo by se nedalo jet z nám. Piazza della Republica na Nazionale.

Kalanis

28. října je širší než v Brně Masarykova ze Svoboďáku. Mnohokráte měřeno.

ušatá

Navíc tramvaj s pěší zonou funguje dobře. nejen v Brně, ale i v zahraničí.

ušatá

Snad se to do budoucna podaří, Na ty Příkopy je to nutné vrátit. Schází to tam.

mic

Si kladu otázku, proč byla schválena zrovna tahle verze. Podle mého názoru má tramvaj jezdit po ulici a né parkem. Nechal bych jí normálně jezdit Opletalkou na Václavák, kde by zastavila na obnovené zastávce u Koně nebo u Světozoru. Takhle mi to přijde příliš komplikované.

Prazak

Neboj, tramvaj bude jezdit po kolejích, ne přímo parkem.

FRX

Zkuste se tam projìt a spočìtat stromy kterë bude třeba vykácet . Ta tramvaj by měla vëst v ose dnešnìho chodnìku. Do toho vrchnì vedenì…. Vylezete z nædražì rovnou na koleje. Tenhle nævrh nesplňuje snad žádný rozumný požadavek. Mæm pocit že jeho skrytým zámerem je ucpat magistrálu. To by samo o sobě bylo dobře . Ale přece nemůžo být všude pěšì zõny ? Tahle politika vyhánì obyvatele z měst na předměstì. A ve středech měst zůstanou jen bezdomovci a zatlučený auslágy. Už dneska je vybydlený Václavák. A všude špìna jako v Bruselu nebo v Pařìži …a to jsem prosìm frankofil…… Číst vice »

Milan

Zúžit magistrálu je primárním cílem nikoli cílem skrytým. Jen se podívejte kolik tam musí být zbytečných, zpomalujících a mnohdy i hlučných tramvajových oblouků, jen aby to po té magistrále mohlo vést.

mic

Tak to jsem hnedka klidnější. :o) A jsem zvědavej na komentáře ševců, hlavně v listopadu…

Kuba

Možná ten hlavák generuje o něco větší poptávku než Opletalova ulice a je tudíž vhodné se mu trochu víc přiblížit.

Tomáš Gottschalk

No než esíčko, tak bych to spíš táhl Washingtonovou.

Milan

To by jste vůbec nepřiškrtil řidiče aut. Chybí vám rudozelené uvažování.

Zdrasa

Nechtěl byste zkusit vyhledat pomoc? To ani důchodci tak často nezmiňují Kalouska.

realistický odhad

Zjevně není zájem vést TT zbytečně blízko zástavby, vyvolalo by to asi technicky i finančně náročnější řešení kvůli hlučnosti a otřesům – a pak“ je určitě nezbytné zachovat tam místa na parkování IAD ….

mic

ajk je ta Opletalka daleko? Mě to vychází 83m od skleněné stěny nádražní budovy. To mi přijde optimální…

glosátor

Optimální je to hlavně za deště a sněžení, že …

Matěj

V plánovaném řešení bude zastávka však zcela před vchodem do nové haly hlavního nádraží, což bude špica:).

mic

Špica to bude, až se ty davy budou motat po kolejích…

PIDofil

Jistě, usnadní to příjemně i případné přestupy mezi tramvají a metrem.

Jan

Vrchlického sady bych fakt snad raději ani jako park neoznačoval… 😀

Uživatel služeb čd

Jedna z nejdůležitějších věcí v pražském MHD , doufejme že se konečně začne hýbat, přetížené I.P.Pavlova , možnost X-C , efektivní přestup na hlavním nádraží, včera bylo pozdě..

PIDofil

Bude záležet na linkovém vedení, ale možná by to pak chtělo zřídit ještě i další zastávku na Senovážném náměstí.. Ale připouštím, že by to asi byla už přílišná komplikace.

Jan Novak

Odpověď lze nalézt ve strategii rozvoje tramvajových linek v Praze, zpracovanou IPRem z roku 2017.

Nabízí celkovou významnější úpravu linkového vedení při vzniku nových
přímých propojení, např. … – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží –
Hlavní nádraží – Muzeum – Vinohrady/Vršovice/Nusle; nebo Vysočany –
Karlín/Holešovice – Masarykovo nádraží – Vinohrady/Vršovice/Nusle –
Spořilov aj.
Předpokládá se vedení ca tří denních tramvajových linek.

Z mapových příloh se pak dá vyčíst, že předpokládanými linkami jsou linky 5, 13, 24 (95)

John334

Takže platí pořád tohle? https://pid.cz/wp-content/uploads/2018/10/TT_linkove_vedeni_v_Praze_VYHLED_2029.png
13, 24 za mě OK, ale 5 se už zbytečně kroutí a asi by bylo lepší ji nechat přes Žižkov. Nevím přesně, jak je na tom linka 6, ale ta by se mi tam hodila líp.

T478.5

Snad se jednou dočkáme i realizace 🙂
Přetížené tramvajové úseky I.P.Pavlova – Karlovo náměstí a Lazarská – Jindřišská potřebují alternativu jako sůl, i kvůli různým výlukám a mimořádnostem.

LiborV

Souhlasím s vámi. Úsek o, kterém mluvíte je opravdu křehké místo sítě pražských tramvají. Trase před hlavním nádraží pomůže celému systému i onomu zanedbanému parku.

Kosmik

Lazarská- Jindřišská tam se často stojí, když Pražáci stojí v průjezdným průřezu okolo pošty, případně o sto metrů dál mimopražští padnou do pasti na Václaváku a nevědí kam dál.

Jirkw

Napojení nádraží na MHD je dobrá věc. I zkulturnění pochcaného Sherwoodu. Ale může mi někdo místní říci, kudy bude nová trať překonávat magistrálu? Nadjezdem, podjezdem nebo položí koleje přes ní jako u muzea a bude se čekat na semafory?

Jirkw

Koukám na mapu a jediná šance pro tramvaj, jak se dostat na druhou stranu magistrály, je prostě dát přes ní koleje… Tak kdo tohle vymyslel, měl opravdu IQ automatické pračky. Vypnuté.

PIDofil

Proč myslíte? Je tam přece normální světelná křižovatka s úrovňovými přechody pro chodce, takže tramvaj v rámci (asi mírně upraveného) cyklu mohou v pohodě projet také.

Juraj

Zelená pro chodce je tam dnes myslím 40 s, takže podle předpokladu IPR/DPP ani není potřeba úprava cyklu, aby mohly projet dvě soupravy.

Kalanis

V tomhle bodě ne. Trať pojede kolem Federálního Shromáždění ke Státní Opeře, na křižovatce před Operou udělá vlevo přes magistrálu (dneska je tam echt hnusný podchod, řádná světla), před Washingtonovou uhne doprava směrem k hlavasu a pak u stávajícího chodníku až k hale. Jen teď si nejsem jist, jestli se to bude cpát doprostřed ulic Politických vězňů a Washingtonova nebo to bude opravdu vedle.Hlavně kvůli ne úplně malému klesání mezi magistrálou a Washingtonovou. Etapizace: Během oprav prostoru před muzeem / mezi muzei tam přijde plný trojúhelník směrem k Opeře a pak budou ještě postavené kusé koleje až právě k Opeře… Číst vice »

Kalanis

Mínusáři vysvětlení? Já to do toho projektu tak blbě nenakreslil, jen to popisuju.

Milan

Tramvaje mají na světelných křižovatkách na rozdíl od chodců preferenci. Takže ten režim na světelné křižovatce nelze s dnešním stavem přechodů pro chodce vůbec srovnávat. Prostě hlavním cílem je zklidnit provoz na magistrále.

...

Co na tom chcete zklidňovat? Vždyť už dneska to tam víc stojí, než jezdí…

Radek

Žádné mimoúrovňové křížení není potřeba, nutná kolizní fáze tam už dnes je kvůli chodcům, takže žádná krize se nekoná. Stejně jako třeba na I. P. Pavlova.

Dachs

No, mnohem větší problém je stropní deska stanice metra.

Alibaba

A nebylo by lepší trochu zredukovat magistrálu? Ze dvou jednosměrných udělat jednu obousměrnou (Legerova), a druhou zkulturnit na „běžnou pražskou ulici“ (Mezibranská a Sokolská).

Jirka

Kolony na magistrále budou ještě delší.

ušatá

Spíš kdo tam vůbec tu magistrálu vymyslel. To je to nejhorší. Taková silnice a taková doprava v centru města nemá co dělat.

JirKa

Ano, bude to úrovňově. Co si pamatuji nějakou prezentaci, tak na kapacitu magistrály to nebude mít vliv. Špunty jsou dle dopravních modelů jinde. Jinak si nemyslím, že můžete počítat že dálniční forma magistrály tu bude na věky. A myslím si, že to bude i dřív, než se postaví všechny okruhy. A já s tím třeba nemám problém. Křičet se totiž bude vždy a kapacity se zaplní jakékoli. Takže „ažbudeokruhismus“ není moc konstruktivní přístup.

Ondros

Ano, tramvaj se vejde do dnešního intervalu pro chodce. Tohle opravdu není problém. Trať má pro celou síť mimořádný význam, tak držím palce ať to vyjde.

Honza D.

Snad odpovědné nenapadne synchronizovat semafory pro TT s dalšími dvěmi pod Muzeem. To by tak hrálo aby automobily projely SJM na jeden zátah….

Jan

Nějak nechápu pointu vašeho příspěvku. O kousek dál u I. P. Pavlova překonávají tramvaje spolu s chodci magistrálu v obou směrech a obvykle to zvládají na jeden průjezd.

Honza D.

Pointa je v tom, že až snad na dvě výjimky v Praze zelená vlna neexistuje. Tady by dobře narušili jednu z těch dvou protože tramvaj.

MaT

A? To je jako špatně?

Honza D.

Správně je oboustranně přijatelný kompromis vzhledem k nastavení okolních semaforů, absolutní přednost jednoho před druhým je hloupost. Pamatujete, když šly do proti semafory na Palmovce? Následkem preference tramvají byla v ranní špičce totálně zasekaná Balabenka včetně tramvají. Po pár týdnech semafory vypnuli a je klid. Tady by při podobném přístupu byli schopni zasekat magistrálu mimo špičku až na Štvanici a ve špičce až do Argentiny.

pohledem realisty

Všichni „odborníci“ přece tvrdí, že doprava jezdící po magistrále v naprosté většině případů končí a začíná v centru a tranzitních je jen asi 3 % jízd – tak na co potřebujete „zelenou vlnu“ v centru? Ta vám podle toho musí v tom případě přece stačit v okrajových částech města!

Johnny

Mezi novou a starou budovou Muzea už jsou dokonce rok nebo dva položeny koleje.

Milan

To nejsou koleje, to je pomník „Zastávka Adriany Krnáčové“.

Jenda

Od doby zřízení druhého přechodu před Národním muzeem je doba zelené pro chodce tak dlouhá, že během toho stihnou projet klidně i tři tramvaje. Předpokládám, že takový provoz tam nikdy nebude, natož větší.

Jirka

Normálně přes ní. Úzké místo magistrály je až na I. P. Pavlova. Tady klidně můžou dát semafor a klidně i semafor s předností tramvaje.

jkjk

Trať má vést nejdříve kolem nové budovy muzea a pak křížit magistrálu u ulice Politických vězňů, viz třeba https://www.iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/vrchlickeho_sady_zakladni_vymezeni%20uzemi.pdf.