Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Zprávy

Trať v Sherwoodu se bude řešit zároveň s obnovou parku, stavět se má za čtyři roky

Vrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR Praha
Vrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR Praha

Projekt nové tramvajové tratě z pražských Vinohrad přes Vrchlického sady u hlavního nádraží se nebude řešit samostatně, nýbrž společně s novou podobou přednádražního parku. Pražský magistrát aktuálně zadal svému Institutu plánování a rozvoje úkol zorganizovat soutěžní dialog, jehož vítěz novou podobu parku i tratě navrhne.

Vrchlického sady dlouhodobě trpí špatnou pověstí, kvůli které si vysloužily přezdívku Sherwood. Ačkoliv divočina 90. let je již dávno pryč, stále nejde o místo lákající k rekreaci. Správcem parku je městská část Praha 1, která s jeho tristním stavem nedokázala přes řadu slibů po dlouhá léta nic udělat, kromě instalace nekrytých chemických záchodů pro muže.

Nová trať a s ní spojená proměna parku má situaci zásadně zlepšit. „Lokalita Vrchlického sadů je v současnosti pouze místem, kterým lidé rychle procházejí, když směřují na hlavní nádraží. Naším cílem je vytvořit ze současného stavu park, kde se Pražané nejenom nebudou bát, ale budou zde chtít trávit i volný čas,“ uvedl náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.

Trať povede z Vinohradské mezi budovami Národního muzea (kde už jsou položené koleje) podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Trať poté odbočí do ulice Politických vězňů a Washingtonovou ulicí se dostane před halu hlavního nádraží do Vrchlického sadů. Tam by byla též zastávka. Následně se napojí na současnou trať v ulici Bolzanova.

Vedení tramvajové trati Vrchlického sady. Pramen: IPR
Vedení tramvajové trati skrze Vrchlického sady. Pramen: IPR

„Dáme sice trať do parku, ale díky architektonické soutěži a výslednému řešení týmu urbanistů, dopravních inženýrů i krajinářských architektů budou společně dobře fungovat, tvořit komplexní celek a přestupy na různé druhy dopravy budou blíž k sobě,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Nové propojení by mělo odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní celoměstský tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou. Podle Scheinherra by se mělo začít stavět v roce 2024.

Řešitelské týmy, které se soutěžního dialogu zúčastní, se musejí skládat z odborníků z řady různých oblastí. IPR požaduje účast například krajinářského architekta, urbanisty či dopravního inženýra. Rada městské části Prahy 1 schválila vedení tramvajové trati přes park loni v listopadu.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdenek

nechápu proč musí trať nutně vést přes park se zastávkou přímo před halou ?? To by jako cestující neušli těch párt metrů ? Proč nevést tramvaj raději Opletalkou, kde už kdysi byly koleje ?

Navíc koleje na magistrále před státní operou , když Praha zamítla Bémův projekt tunel na magistále pod muzeem ? Už tak je tam doprava v pr..li a teď tam přibude ještě další semafor a koleje ?

ušatá

Kolik let se o tom mluví a zase je to na další roky. Kdyby se chtělo zahájit by se mohlo do půl roku. A do roka hotovo. Stačí se podívat na naše předky jak a kolik toho postavili a za jakou dobu.

žlutý klandr

Možná by pomohlo obehnat ta zákoutí po stranách nádražní budovy čtyřmetrovým ocelovým plotem, aby tam houmlesáci nemohli kempovat.

Petr

Achjo. Ta doba, než se v téhle zemi cokoliv udělá, je opravdu neúnosná. Za 4 roky se možná začne stavět. Mezitím budou volby, noví radní budou chtít uprostřed tratě vodotrysk a bude se začínat znovu…

jkjk

Kdyby tak. Podle oficiálního plánu je zahájení stavby plánováno na 2028.

Honza D.

Mezitím došlo na ÚMČ k puči a tím k návratu starých pořádků i zaměstnanců na původní místa jak bylo za časů Lomeckého. Ve výsledku je nejisté další směřování Prahy 1.

K.S.

Je dobře že se to má navrhnout takto naráz a v koordinaci, zejména bude třeba dbát toho aby se předešlo osazení nejlevnějších sloupů TV, které by mohly celý park zničit. Jsem si jistý že se podaří najít takové řešení, které nebude park tak moc narušovat. Ať už by to bylo použití železniční troleje s většími rozestupy sloupů, nebo kvalitní návrh vzhledu sloupů, které by pak mohly být použity i jinde.

Jaaa

Snaha nacpat tramvaj do parku je pěkný nesmysl, ale to musí vědět každý městský architekt. Ten prostor to úplně zabije a přestupní vazby nijak zvlášť nezlepší. Lepší by snad bylo udělat tam obchoďák s parkovištěm. :-/ Vrchlického sady byly před bolševickým zásahem nejkrásnějším a nejvýstavnějším parkem ve městě, s velkou fontánou, květinovými záhony a celou řadou uměleckých děl, který sloužil jako hlavní městská promenáda (bez ohledu na nádraží, které samo o sobě je architektonicky hodnotné). Teď je to jenom ubohost a zmar a tenhle „plán“ to všechno jenom zhorší. Tramvaj šlo vést ulicí a ty slavné pohyblivé chodníky mohli instalovat… Číst vice »

robert

Ne, nezabije.

Kalanis

Když už zkrášlovat, tak jinak. Ještě více zesílit vnitřní konstrukci vestibulu nádraží a přidat ještě jedno patro nahoru nad parkoviště. Zazeleněné. A opravdu jen nad parkovištěm, část s nástupišti busu nechat otevřené. Aby ta halda zbytek zcela nezabila. Magistrála do tunelu nemůže – nemá kudy. Na jedné straně jsou tunely metra, na druhé by bylo třeba vykřížit koleje a trefit se pod historickou budovu a podchody. A magistrálu zrušit nelze – není kudy tahat tu dopravu. Je to jediná kapacitní spojka v dosahu, hlavně s ohledem na centrum a vrch Vítkov a Riegrovy sady. Jo a zrušit nakládací prostor pro… Číst vice »

ušatá

Ta magistrála sem nepatří a nikdy se tu postavit neměla. Takže její zrušení by bylo jen logickým vyřešením tohoto místa. Rozhodně sem nepatří provoz desítek tisíc aut denně.

Zdeněk

zavřít a zalít betonem

Kalanis

KAM s tou dopravou? To má jezdit zase po Příkopech?!

Kalanis

Mimochodem – směr východ-západ takovouto kapacitní komunikaci léta neměl a jak stál (a dodnes stojí) za vyliž…

Jakub

Já bych se nebál ten park úplně zrušit a nechal bych tam volné prostranství

Y.K.

To by mělo vliv?

Jakub

Ano, odstranil by se ten hnusný park a v přednádraží by vzniklo volné prostranství. Bezdomovcům by ubylo místo, kde se mohou válet atd.

ušatá

Oni se válejí kdekoliv, i na volných plochách, na náměstích, ulicích. Trochu se po té Praze procházejte. Nejde ale jen o klasické bezdomovce. Horší jsou ty zfetované a zchlastané partičky, navíc žebrající.

Jiří Kocurek

A co to oplotit, na polovinu zasít obilí a na druhé polovině… řepku? Pasoucí se krávy by mohly způsobil globální otepl-, čo to tárám, změnu klimatu, tak raději místo pasení krav zasít řepku.

milanek

Také mě to napadlo, jen bych tam namísto volného prostranství zbudoval nové náměstí. Nevím o žádném jiném hlavním městě, ve kterém by byl před nádražní budovou místo náměstí s navazujícími dopravními prostředky park. Mohli by tam být i kavárny, trafika, restaurace, refíže se smyčkou por posilové spoje apod. Prostě moderní náměstí pro 21. století jako třeba v Hradci Králové.

Kik

Mohu se zeptat které náměstí v HK máte na mysli? Tu vydlážděnou plochu u nádraží – Riegrovo náměstí – kde kdysi býval park se vzrostlými stromy a záhony květin nebo podobně řešenou plochu – nám. 28. října – u Tesca? Tak také bývalo více zeleně a naštěstí se podařilo pár vzrostlých stromů zachránit. U nádraží je to v létě rozpálená bílá plocha od které bolí oči a těch pár stromečků to tam nezachrání. U Tesca stoji podivná stavba zvaná tržnice (typl bych si autor Kotas ohledně podoby střechny s terminálem) kdy při dešti prší buď na prodávající nebo na kupující… Číst vice »

milanek

Ano, myslím Riegrovo náměstí. Je to pěkný kultivovaný prostor. Jesti je podle Vás Sherwood nebo přerostlé stromy a trávník plný psích exkrementů, co v Hradci dříve byl, hezčím místem, pak Vaše estetické cítění nesdílím. Mám parky rád, ale pojďme je dělat tam, kde mají smysl, a to prostě před hlavním nádražím celé země smysl nedává. Konečně ty sady by se celé rušit nemuseli, stačil by úplně prostor přímo před nádražím.

Kik

No, vzhledem k tomu že jako Hradečák si to bývalé Riegrovo náměstí dobře pamatuju, si dovolím nesouhlasit. Právě to staré náměstí s lavičkami mezi záhony a stromy podél chodníků bylo mnohem příjemnější. Ono by totiž stačilo se u o ty stromy trošku více starat což se ale tady v HK moc neděje. Místo toho vznikla vydlážděná, místy už zprohýbaná, plocha, s pár stromy přes kterou musíte dojít k zástávkám MHD. Což bývá v zimě nebo v dešti někdy zajímavé protože ta dlažba klouže. Máte pravdu v tom, že ten Sherwood by se neměl vykácet celý, ale jen nějak vyčistit předpokládanou… Číst vice »

milanek

Máte ode mě palec nahoru za kompromis, s kolejemi v Opletalově souhlasím, protože by to současně i vyřešilo přestup mezi Masaryčkou a hlavákem, který je v současné době s přestupem v metru zoufalý.

Kik

Omlouvam se za hrubku – melo byt tipl bych

PatriK

Trať měla především vést Opletalovou ulicí, aby sloužila i pro obsluhu obydleného území a nejen pro dopravu k přestupnímu uzlu – hlavní nádraží.

Kubrt

Jojo, z Opletalky na MHD, to je štrapáce. Vo co, že nikoho kdo tam bydlí a pracuje, nikdy nenapadlo, že to má daleko na metro/tramvaj.

PatriK

Oblast Opletalova x Politických vězňů x Václ. nám. je od zastávek MHD poměrně daleko. Zato vedení tramvaje kolem magistrály nedává žádný smysl, kromě toho budou komplikace vedení tramvaje přes park a nad tunelem metra mělce pod povrchem, což se sice vyřeší, ale za zvýšených nákladů.

Kubrt

Poměrně daleko? Muzeum AC, HlN C, tram Jindřišská, tram Václavské náměstí, tram Hlavní nádraží. To je pro místní obsluhu málo? S tímto přístupem by MHD musela jezdit každou ulicí a stavět co 100 metrů, abyste byl spokojen. Tak to nikde není a ani nebude, z mnoha důvodů.

PatriK

10min chůze k zastávce je v centru na tak velkou koncentraci lidí a pro mnohé daleko. K tramvaji v Opletalové, jak navrhu já, by to přitom bylo od nádraží sotva o 60m dál, než je aktuální plán.

Kubrt

Z kterého místa je to 10 minut chůze na MHD?

ušatá

Třeba ze 7. nástupiště na tramvaj do Dlážděné, do JIndřišské a i do toho metra na nástupiště to trvá cca 7 minut a při večerním intervalu 10 minut a nutném dalším přestupování je pak ta MHD k ničemu. A když máte zavazadla tak radostí přímo poskakujete.

Marek Turnovec

Za deset minut dojdu z Hlavního nádraží na Staroměstské náměstí. Kde máte mezi zastávkami třeba současné trati v Jindřišské, Bolzanově, u MasNy, vzdálenost větší než 10 minut pěšky? Nebo máte nějaké pohybové omezení? Průměrná rychlost chůze je tak 5 km/hod, já někdy dávám i 6. Jak rychle chodíte Vy? A hlavní věc – kolik lidí bude chtít z té tramvaje na nádraží? A kolik do Opletalky, případně těch několika dalších přilehlých ulic? Jestli zrovna Vy tam někde bydlíte, tak chápu, že by se Vám to líbilo mít co nejblíž, ale kolik celkově v té oblasti ještě bydlí lidí? Myslím, že… Číst vice »

ušatá

Přestupy mají být ideálně hrana – hrana a ta tramvaj by správně měla být u nástupišť vlaků. Bohužel se toto řešení v minulosti neprovedlo – důvody byly docela záhadné, nikdy se po pravdě neřeklo, proč se to nechce. Pokud chcete, aby lidé veřejnou dopravu využívali, musíte jim ji udělat atraktivní a neřešit ji podle vašeho uvážení a soukromého názoru.

Jiří Kocurek

Autor se nám snaží naznačit, že MHD by neměla zajíždět do přestupních uzlů, aby mohla obsloužit 150 m vzdálenou obydlenou oblast? Tak přesně takto se lidi vyhánějí do aut – vnutit jim 150 až 200 m dlouhý přestup.

...

Doufám, že to Voda z Tetčic taky napadne.

Občan

Ta trať by mohla nadělat víc problémů než užitku. Samozřejmě vítám nějaké nové tangenciální spojení v centru, ale jsem zvědav na 2 věci – jak tramvaje ovlivní dopravu na magistrále a jak se při přípravě a stavbě vypořádají s poměrně mělkou stanici metra, nad jejímž vestibulem to bude projíždět ( teď mluvim i o té spojce na Václavák). Ale držím pěsti, aby se s tím poprali.

jkjk

Stropní deska Muzea se bude muset nechat zesílit (kvůli trati na Václavák). Na hlavák trať pojede nejprve vedle nové budovy Muzea a magistrálu překříží až u vyústění ulice Politických vězňů. Tedy jeden semafor navíc, žádná velká věda.

Kalanis

Deska se bude opravovat tak jako tak. Koleje se akorát svezou s uzavírkami.

Kamui

Mohl by mi někdo vysvětlit, co na té přípravě trvá tak strašně dlouho? Před 100 lety byla doba mezi vydáním koncese na stavbu a zahájením provozu v řádu měsíců.

jkjk

– změna územního plánu
– soutěž na projektovou dokumentaci
– vypracování PD
– získání územního rozhodnutí
– získání stavebního povolení
– soutěž na zhotovitele stavby

robert

Vypracování projektu je v pohodě a jde to i za krátkou dobu. Ale to projednávání je dost vopruz.

ušatá

Správně, čili dáme na to tři měsíce. To je tak akorát, zvlášť když se to už řeší, co já pamatuji asi 30 let. JInak se podívejte na předminulé století, jak se stavěla třeba trať z Olomouce do Prahy, navíc při tehdejší primitivní technice.

Kalanis

Kolik papírů bylo potřeba před 100 lety a kolik dneska? A jak by se někteří vztekali, pokud by ten jejich papír nebyl brán v potaz?

XXXD

No mám tedy dost obavy, že tramvaj tudy nebude jezdit asi ani 20 km/h, protože tam nejspíš budou všichni chodit mezi tramvajema asi jako na Andělu.

Hanzi

Tam bude přejetých blbcu s mobilem v ruce a sluchátkama na hlavě až vystřelí z hlaváku rovnou pod tramvaj.

XXXD

No právě, takže tam pak tramvajáci radši nebudou jezdit moc rychle.

Radek

Tak schválně, kolik je přejetých u Anděla?

ušatá

No každý si svůj osud dělá sám.

Jiří Kocurek

Já bych se toho nebál, bude to podobné jako na Masaryčce nebo v Brně. A tam se žádný masakr tramvají/šalinou nekoná.
A jestli je někdo tak blbý, že nedokáže poznat stopu železného oře, tak bude ve věčných lovištích kutat ze země brambory.

XXXD

Jenže tady půjde o otevřené prostranství, kde bude chodit spousta lidí a tramvajové koleje asi ani nebudou nějak odděleny. U Masaryčky je úplně běžná ulice, to je naprosto jiný případ.

ušatá

V Německu bylo a je zvykem, že jsou pěší zony s tramvají a funguje to dobře.

Marek Turnovec

A kolik myslíte, že je průměrná rychlost tramvaje někde v centru? Já měl za to, že je to právě tak kolem 20 km/hod. A Andělem vždycky strašil v diskuzích na iDnesu nějaký Drda, že to tam jsou prý děsná jatka, každý měsíc aspoň 5 mrtvých a tak a občas na něj prý ty tramvaje skáčou i na chodník, aby ho dostaly… Ale já se přes Anděl pohyboval pěšky také dost často (a teď asi častěji na kole) a nikdy jsem s tím neměl problém. A co jsem před časem viděl nějaké statistiky, tak nějak moc nehod tam také není…

XXXD

Tak kdyby byla průměrný rychlost 20 km/h, tak je vyhráno, ale tady bude 20 km/h maximální a průměrná bude někde docela pod 20 km/h, do průměrné rychlosti se totiž započítává i to, když tramvaj stojí. Že by byli na Andělu nějaká jatka netvrdím, ale známe případy, kdy tam chodce srazila tramvaj a navíc právě tam se tramvaje dost courají (u nástupišť, která jsou nejvíc kritická, jez většinou právě pod těch 20 km/h). Ale za nějakých pár desítek let uvidíme, možná se pletu. .