Tramvaj 27 se vrací, číselnou řadu pražských linek může rozšířit i na několik let

Tramvaj KT8D5. Foto: Andreas Herzberg / RopidTramvaj KT8D5. Foto: Andreas Herzberg / Ropid

Pokud budou aktuální opatření u Libeňského mostu potvrzena jako dlouhodobá, může být linka 27 takto v provozu i 4–5 let.

Dnes začíná nová etapa tramvajové výluky na pražském Libeňském mostě. Tramvaje pojedou od Holešovic po použitelné části soumostí až do nově přesunuté zastávky Libeňský most, za kterou bude povrchový kolejový přejezd a úvraťová konečná pro obousměrné kloubové tramvaje typu KT.

Na Libeňský most se částečně vrátí tramvaje. Současně se však začne opravovat jiná důležitá trať

I díky této změně se na několik let rozrůstá číselná řada pražských tramvajových linek o číslo 27. Ta v pražských ulicích dojezdila v roce 1985 v souvislosti s otevřením prvního úseku metra B (pokud nepočítáme krátkodobé výluky, kdy byla i v pozdějších letech tu a tam zavedena).

Tramvajová linka 27 se objevila v pražských ulicích už v minulých týdnech, od dnešního dne jezdí z Libeňského mostu na pražskou Libuš. Na obou konečných je úvrať, a tak zde mohou jezdit jen kloubové obousměrné tramvaje typu KT. Jde vlastně o jejich nejefektivnější nasazení v hlavním městě v novodobé historii, kdy má linka obě konečné formou úvratě.

Linkové vedení v Praze budou i letos ovlivňovat rozsáhlé výluky, číslo 27 se však stane dlouhodobou stálicí v ulicích hlavního města. Že by vzhledem ke stavu libeňského soumostí a jeho připravované rekonstrukci mohly projet tramvaje v nejbližších letech celý úsek z Manin až na Palmovku, je totiž už nereálné.

„Pokud budou aktuální opatření u Libeňského mostu potvrzena jako dlouhodobá, může být linka 27 takto v provozu i 4-5 let. Po dobu rekonstrukce hlavní části mostu by pak byla zkrácena na Maniny. A následně už může být v pokročilé přípravě či teoreticky i dokončena tramvaj do Bohnic, Zdib či Komořan, takže tato linka pak může být v Praze již natrvalo,“ říká Martin Šubrt, náměstek ředitele ROPID pro městskou dopravu a marketing.

Dopravní podnik má však jen omezený počet obousměrných kloubových tramvají a potřebuje je vypravovat i na linku 19 kvůli úvraťové konečné na pražské Pankráci. Tady se už naplno rozeběhla stavba prodloužení tramvajové tratě až před obchodní centrum ke vstupu do metra, ovšem i prodloužený úsek bude končit po svém zprovozněním úvratí.

Praha pořídila v minulých letech vyřazované kloubové tramvaje z Maďarska, které postupně rekonstruuje pro pražský provoz, a rozšiřuje tak jejich flotilu.

V Praze vyjela poprvé modernizovaná tramvaj koupená z Miškolce, úpravy nabraly zpoždění

„V současnosti máme 56 provozuschopných obousměrných tramvají typu KT. Aktuálně máme rozpracované další dva maďarské vozy KT, evidenčních čísel 9107 a 9108, letos jejich modernizaci dokončíme a nasadíme je i do provozu. Zbyde nám pak zmodernizovat 5 vozidel KT zakoupených v minulosti z Miškolce, plánujeme to zrealizovat v letech 2025 a 2026. O dalším nákupu obousměrných tramvají typu KT v tuto chvíli neuvažujeme,“ říká Daniel Šabík z Dopravního podniku hlavního města Prahy.

DPP: 27 zůstane určitě letos

Zároveň je o trochu opatrnější v predikci, jak dlouho zůstane či nezůstane linka 27 v provozu. „Linku 27 jsme zamýšleli zavést pouze na letošní rok, a to z důvodu několika akcí plánovaných letos na trase páteřní linky 17. Její návrat byl plánován dříve v souvislosti s přípravou harmonogramu oprav a rekonstrukcí na rok 2024, než nastala situace na Libeňském soumostí, která zcela logicky zkomplikovala linkové vedení tramvají. Nicméně pro provoz na části Libeňského soumostí jsme ji aktuálně využili. Jaký bude další postup by se mělo ukázat letos na podzim,“ dodal Daniel Šabík.

Právě proto, že má Praha k dispozici omezený počet obousměrných kloubových tramvají, musela přistoupit opět ke zkrácení linky 19 jen k Ústředním dílnám dopravního podniku s tím, že ji v úseku Strašnická-Lehovec nahradí linka číslo 7. Jde de facto o prohození linek 7 a 19 v jejich koncových úsecích za Strašnickou, které přinese výraznou úsporu tramvají typu KT, které teď mohou začít jezdit na Libeňský most.

Tramvajové číslo 27 mohli cestující vídat v pražských ulicích v pravidelném provozu naposledy před 39 lety. Začátkem listopadu 1985 se rozjelo v Praze metro B, s tím souvisely i velké změny v povrchové dopravě, a tehdy sedmadvacítku, která řadu let jezdila ze Strašnic přes Vršovice a Nusle na Smíchov, nahradila sedmička. Ta si drží tuto trasu dodnes. Naopak vůbec poprvé se linka 27 podle dostupných historických materiálů objevila v Praze jako posilová linka na Dlabačov při Všesokolském sletu 1948, později pak v padesátých letech jezdívala v době Spartakiád.

 

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Libeňský most obousměrné tramvaje PID Pražská integrovaná doprava Tramvaj 27
57 komentářů