lot
Doprava ve městě Tramvaje

V Praze vyjela poprvé modernizovaná tramvaj koupená z Miškolce, úpravy nabraly zpoždění

Nová opravárenská hala pro tramvaje DPP. Foto: Daniel Šabík / DPP
Nová opravárenská hala pro tramvaje DPP. Foto: Daniel Šabík / DPP (nejde o tramvaj z Miškolce)
Praha modernizací vozů z Miškolce rozšiřuje flotilu obousměrných tramvají.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v pátek nasadil poprvé do provozu první z patnácti tramvají KT8D5, který DPP nakoupil v roce 2015 a 2016 jako vyřazené v maďarském Miškolci. V provozu jezdila necelé dvě hodiny na lince č. 5, šlo konkrétně o vůz 9102. Po rekonstrukci mají tramvaje označení KT8D5.RN2P.

Chtěli jsme otestovat zmodernizovaný vůz v reálném provozu s cestujícími. Vozidlo je vybaveno novou ethernetovou sítí a novými digitálními transparenty, díky kterým je zabezpečen rychlý přenos dat. Řidiči mají nový typ řadičů, které instalujeme i do současných vozů tohoto typu z důvodu zvýšení bezpečnosti ovládání vozidla a zamezení manipulace řadičem neoprávněnou osobou. Mimochodem, je to první typ tramvaje v Praze, který má takovýto systém zabezpečení řadiče. Zadržovací tyče již nejsou kotveny do podlahy, ale do konzolí sedaček cestujících, což výrazně zlepšuje úklid vozu zejména současné době covidové,“ řekl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.

Reklamace kvůli těsnosti oken

Podle něj mají tramvaje závadu typu A kvůli nevyhovující těsnosti oken, kterou DPP řádně reklamoval u dodavatele. To ale nebrání DPP s tramvajemi jezdit, jejich provoz schválil Drážní úřad. „Budeme se snažit všechny tři zmodernizované tramvaje postupně nasazovat do běžného provozu, protože to považujeme za hospodárnější řešení, než kdyby měly další minimálně měsíc čekat ve vozovně na výměnu závadných dílů. Jejich výměnu předpokládáme na konci října dle reklamačního řízení s dodavatelem,“ dodal Šabík.

První rekonstruované tramvaje KT8D5.RN2P z Miškolce v barvách DPP
První rekonstruované tramvaje KT8D5.RN2P z Miškolce v barvách DPP

Původní plán oznámený po nákupu v letech 2015 a 2016 počítal s nasazením tramvají už od roku 2019. Celkem mají úpravy vyjít na 21 milionů korun.

Rekonstrukce nabrala mírné zpoždění kvůli reklamaci některých částí u externího dodavatele. DPP už má hotový další vůz číslo 9099, od dubna je rozpracován vůz 9100. Má zrekonstruovaný první článek a práce probíhají na druhém článku, kde je provedena demontáž elektrovýzbroje, otryskání a oprava karoserie. Hotový bude do konce roku. Na něj pak naváže vůz 9103. Provozovat tyto tramvaje bude vozovna Hloubětín.

Výhodou tramvají KT8D5 je jejich obousměrnost, to umožňuje jejich nasazení na linky, kde není na konci tramvajová smyčka, ale z důvodu omezeného prostoru je konec trati osazen kolejovým přejezdem, zejména při různých výlukách.

Odebírat
Upozornit na
guest
125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Konečně jsem se dověděl, proč Praha tak vehementně trvala na zákazu výroby tramvají v Ostravě! Aby se mohly dovážet šroty ze zahraničí a opravovat je v Praze…Určitě to bude, pro nějakého Pražáka, nebo skupinu Pražáků, víc, než výhodné…To se dovíme, až se to bude vyšetřovat!

Vbb

Kdyby se v Ostravě nebo třeba v Horní Pohledi vyráběly tramvaje, tak by si DPP nesměl dovézt oježděný šrot ze zahraničí a sám si ho opravit, příp. si ho nechat opravit třeba v Krnově?

Pražák

Nalijme si čistého vína, je to zoufalost když jeden z nejbohatších regionů v EU kupuje ojeté tramvaje z třetí ruky z východu a ještě se tím chlubí. Ale přeci jen je to o něco málo menší zoufalost než další wany. Tohle, když zahmouřím obě oči dává alespoň nějaký smysl (jako přechodné řešení), ale sólo wany na noční linky není zoufalost, to je prostě čistá pitomost. Signifikantní přitom je, že zatímco kachny jsou dědictvím z předchozího volebního období (a to jsem si tehdy myslel, že dna již bylo dosaženo), tak wany jdou za současnou garniturou.

Ondřej

Hezky jste to napsal.

Tomáš

Nezapomeňte, že ty ,,ojetiny z třetí ruky´´ prošly modernizací a jsou z toho vlastně úplně nové tramvaje. Co se týče wan, máte na noc lepší řešení?

Jarda

to bude opravdu moderní…

Vapa

Malá poznámka k jízdnému v Ostravě. Na nádraží v pokladně ČD je možno zakoupit papírovou jízdenku v ceně 100 ,- Kč, která má platnost 24 hodin od zakoupení s neomezeným používáním po dobu platnosti jízdenky. Jízdenka se neoznačuje , jen se předloží při revizi.

Tomáš Brázda

Dobrý večer, jsem tělesně vadný po obrně a chodím na berlích. Má tato modernizovaná tramvaj ve dveřích opět tři vysoké schody? Nebo má i vstup bez bariér? Z Vašeho článku tohle není jasné. Jo a co prosím Vás znamená tzv. ethernetová síť?
My postižení máme svým způsobem problém se do tramvaje se schody dostat. Většinou po zavření dveří a když Vás nikdo nepustí sednout tak máme problém se vůbec udržet. To samé při vystupování. Natož při naší omezené mobilitě.

Mrc

Tato tramvaj je tříčlánková, prostřední článek má nízkopodlažní nástup, tj bez schodů při vstupu (respektive schody uvnitř při přechodu do jiného článku)

Leoš Konečný

ethernetová síť je vnitřní datová síť, ale vás jako cestujícího to vůbec nemusí trápit

Armin

Kachna je asi nejhorší tramvaj v Praze. To že přibyde 15 dalších je teda dost nevýhra.

Y.K.

Fakt horší než saranče? Kachny mě nijak neuráží, pro DPP jsou jistě dost praktické z provozního hlediska (obousměrnost + částečná nízkopodlažnost).

Armin

Mně osobně hodně vadí to, že vždy je významná část míst v protisměru + u několika se koukáte vyloženě do sloupku. To už umístít sedačky po stranách by v obousměrné tramvaji bylo lepší.

XYZ

To je pravda, taky mi vadí, že je půlka tramvaje v protisměru, protože v protisměru prostě jezdit nemůžu. Ale bohužel je to konstrukční daň daná dobou vzniku za tu praktickou obousměrnost.

Y.K.

To je pravda. Ale asi přeci jen v tram více preferují více jízdu „pozadu“ než boční sezení (neblahá zkušenost se 14T).

Leoš Konečný

a co takhle si nesedat?

Tomáš

Jak toto řešíte v metru, kde je polovina sedadel v protisměru jízdy?

Petr

Souhlasím. Ještě víc než uspořádání sedadel mi vadí příšerný hluk a cukání. Jak se ta tramvaj rozjede nad 20 km/h, tak to rachtá jako by se měla každou chvíli rozpadnout.

Jarda

jestli není kompletně nízkopodlažní nechápu, že jí vůbec sem cpou….kvůli lidem to opravdu není

Tomáš

Je to čistě z provozních důvodů, Praha potřebuje více obousměrných tramvají a každá přijde vhod. Zvláště k chystaným stavbám TT do úvratí, kdy se celá linka musí těmito vozy obsadit (teď pro ukázku linka 18).

Vbb

V běžně naplněné tramvaji je kolik lidí, kteří by nezvládli vylézt ty 3 schody?
Nízký prostředek každopádně, kočárek a babička o holi se do schodů škrábat nebudou, ale zbytek osazenstva po schodech klidně může.
Kompletně LF tramvaj je jaká, Jasánek? Kompletně LF tramvaj je podstatně dražší.

Filip Jirsák

No jo, ale nebýt obousměrných tramvají, poněkud by se hromadily tramvaje v koncových úsecích bez smyček… Třeba teď při výluce mezi Pražského povstání a vozovnou nebo později na dočasné trvalé konečné na Pankráci.

Jiří 24

Fotečka interiéru by nebyla?

XYZ

Asi bude, až tam ty sedačky daj. 😀

Tomáš

Stačí hledat, ale máte pravdu, že u článku by se hodila.

zde ozkaz na foto
https://www.facebook.com/Tram.vcr/photos/a.10156281763080819/10157196194320819/?type=3

Jiří Kocurek

Nemá to být naopak? Praha má přece prodávat na východ do Maďarska, na Ukrajinu, do Rumunska…

Urban Transport Lover

Maďaři si tam koupili nové nízkopodlažní Škodovky z Plzně..
Tyhle tramvaje z Miškolce jsou jenom znouzecnost jak za pár šupů vyrobit nízkopodlažní tramvaj tím, že vykopnou prostřední článek a nahraděj ho článkem se sníženou podlahou…
Chápu, že na nové město nemá prachy, protože:
1.) Pražská tramvajová síť je 3 nejdelší na světě a 2. nejdelší v EU (po Moskvě a Budapešti) a je tedy potřeba velkého množství vozidel..
2.) tiskem v době pořízení proběhlo, že nákup nových tramvají 15T městskou kasu vysál, protože údajně jedna tramvaj stála 80 000 000 korun. – a kupodivu ani jedna neni ze zlata..

XYZ

To máte pravdu. Bémova tramvajka vysála Prahu tak, že to hezký není.

jan

Pořád má ta Praho, „turecké“ hospodářství?

Martin Novak

Tak bych chtěl jenom říct, že pražská tramvajová síť má 142km. V EU máme Bulharsko a tam mají v Sofii 154km tramvají. Německo Berlín 193km. Polské Katowice 178km. Rakouská Vídeň má 177km. Rumunská Bukurešť 145 km. Takže jenom v EU je Praha minimálně 7 a to jsem možná i na něco zapomněl. Nene, zas takovej pupek světa nejsme…

Urban Transport Lover

Právě že jsme – tak to patrně počítáno podle vozokilometrů – prostě v tabulkách je Praha na 3 místě. Pobavilo mě, že tu Vídeňskou tramvajovou Zoufalost s velkým Z srovnáváte s Prahou – jeďte se tam podívat a projet e místními tramvajemi a zkuste se v těch tramvajích nadechnout… žažijete hoooodně krutě negativní kulturní šok..!!!

Martin Hanzal

Tak jsem se dnes ráno pp cestě do práce nadechl a…. šok se nedostavil 🙂

Urban Transport Lover

patrně jezdíte pouze těma rozhrkanejma šrotama na Ringstrasse..
i to je zážitek, kterej by si normální smrtelník rád odpustil..

Martin Novak

Ve všech těch městech jsem samozřejmě byl a tramvají jel. Proto mě napadli, že ta síť tam byla opravdu rozsáhlá. Vozokilometry se velmi těžko porovnávaji, protože ne vždy se dá takový údaj dohledat. Ale porovnání délky sítě v počtu kilometrů tratí mě přijde nejvíc kosher. K tomu ovzduší, já tady nechci na Prahu nijak plivat, to vůbec, jen chci být objektivní, a myslím, že v Praze jsou různá zapáchající individua také v tramvajích velké téma…v tom nemůžeme nikomu nic vyčítat.

Jarda

to špatně není…
kolik mají ty města metra?

Jarda

a vlakových kolejí ?

Jiří Kocurek

To jo, při 15.000 lidech za hodinu a 100 tramvajích je to mnohem jednodušší než při 50.000 lidech za hodinu a 250 tramvajích. Být to 3 oddělené sítě, tak je provoz mnohem jednodušší, úspornější a s vyšším poměrem cestujících na vozidlo klesají příjmy.

XYZ

Proč, když si Maďaři dokážou sehnat novou techniku ze Západu za dotace z EU a mají dnes ve velké míře vozový park mladší 10 let?

Urban Transport Lover

Měl jsem možnost porovnat stav vnitřku té „nové techniky ze Západu“ v Budapešťských tramvajích – konkrétně vloni a předloni – těch nejdelších tramvají na světě od Siemense pro Budapešť – a musím podotknout že úroveň opotřebení látkových potahů sedaček a i celková čistota uvnitř byla obrovská – jinými slovy ty Maďaři jsou totální ale opravdu totální dobytek – dané vozy v délce soupravy metra jezdí na Nagy Korút=Velký polookružní bulvár v intervalu cca 2 minuty ve špičce. Naproti tomu jen o něco málo kratší tramvaje od CAFu s dvojnásobným množstvím kloubů i tramvajových článků se mi jevily jako bez opotřebení… Číst vice »

zdeva

Tyto tramvaje vyrobené ještě za bolševika jsou v Praze nenahraditelné…

Jiří Kocurek

Podle Wiki jsou 2 z roku 86 a 6 kousků z roku 1990

XYZ

Nenahraditelné jsou všude, kam byly dodány. Dnes už obousměrnou tramvaj nikdo téměř nevyrábí.

Luděk

Blbost vyrobí je v podstatě kdokoliv

Miloň

A co Škoda ForCity Smart pro Plzeň? Krom toho i konkrétně pražské typy 14 a 15T jsou v nabídce i v možné obousměrné verzi.

Martin V.

A má Praha v plánu pořídit i nějaké nové obousměrné tramvaje, nebo to bude Kačena forever?

MKzB

Na bázi Poršete Škodova dodala do Wroclawi obousměrné Š19T.

PvvS

Proč mám dojem, že v posledních letech se dodává po světě víc obousměrek, jak jednosměrek ? Člověk se nesmí orientovat jen na okolní provozy a lokálně dodávaný paskvily ze Škodovky..

Jiří Kocurek

Reference by se našly:
Alsotm – Dublin
Bobardier – Mülheim
CAF – Canberra, Newcastle
Kinkisharyo – Los Angeles
Siemens – Portland
Stadler – Bergen

Škoda už tady padla

Který velký výrobce ještě zaručeně neumí vyrobit obousměrnou tramvaj?

Jakub K

Časem se do dá prodat do Brna i se ziskem ;)))

Luděk

Aby náhodou časem neodkupovali do Prahy KTčka z Brna

Prikryl

Vzhledem k vyberku na obousmerne je to vysoce pravdepodobne.

Jiří 3

Technická otázka: Bylo někdy v plánu spojování těchto souprav v provozu pro případně zvýšení kapacity?

Luděk

Historicky se to jednou využilo ale Praha nechce vypravovat delší jak 30m vozidla/soupravy a těch zmiňovaný 30m je délka KT8D5

Luděk

Bylo to využito dvakrát v roce 1993 a 2010

ene bene

Taky je silně znepokojivá otázka, co by se stalo, kdyby tam nechali i původní střední článek – tedy by vznikla čtyřčlánkovka. Použité řešení kloubů u KT8 má sice své limity, ale třeba by to ještě prošlo.

ene bene

(Jeden podvozek ponechat jako běžný, aby se nemuselo příliš moc šahat do elektriky.)

Martin

Je to dost vahy navic, ovlivni to vykon tramvaje, brzdeni, rozjezd, nektera stoupani jsou dost prudka v Praze,…

Miloň

Celkově by z toho byl akorát paskvil.

ene bene

Jste suchaři, žádná zábava s vámi!

Martin

😀

Martin

Ne vsechny zastavky ve meste maji 60m…

Kulík

Bohužel řada zastávek v Praze 60 m nemá…

XYZ

Řekl bych tak 99 %

Bob

Standardní délka zastávek v Praze je 65 metrů – pro dvě dvouvozové soupravy T3 se čtyřmetrovou rezervou. Odhadl bych, že tak možná 10 % zastávek má jen poloviční délku.

Vbb

Snad naopak, ne? Zastávky, kam se nevejde 2x(2xT3) znám jen pár, třeba Staroměstská směr Národní divadlo, nebo pak bohužel nově rekonstruované zastávky Kamenická či Maniny
(DP a MČP7 nakopat do zadku za ty krátké zastávky, zvlášť Kamenická, kde jezdí 5 linek, je napřesdržku)

dopravák

Proč bohužel? I při kratších soupravách je pobíhání po nástupištích při zastavení dvou vlaků za sebou dost zmatkovité a nepohodlné, takže jezdit s dvojicemi dlouhých jednotek by v Praze velký přínos také nemělo – jen by se pravděpodobně prodloužily intervaly. V Brně je asi situace trochu jiná, protože mají dlouhý úsek v protáhlé zástavbě (do Řečkovic), kterou vede jen jedna trať a po ní jezdí všichni jen jedinou linkou a šetří počet nasazených náležitostí.

Radek

U vozů před modernizací se to několikrát během výluk provádělo. Vozy po modernizaci nemají vyvedené zásuvky, se spojováním se tedy nepočítá.

XYZ

Využilo se to asi dvakrát třikrát, mám tušení, že to bylo někdy při povodni, když nejezdilo metro. Nicméně délka soupravy je 60 metrů a v 99 % by se to nevešlo na peron.

ABC

když nejede metro tak jsou kaštani rádi že vůbec něco jede, i kdyby měli skákat z vejšky

Ondra

Původní KT8D5 spojovat šlo, i se to dvakrát použilo jak tu psali jiní. Modernizované KT8D5.RN2P spojovat nejde, protože to nikdo nepožadoval.

Vbb

Ale to spojení bylo umožněno vytažením drátů „ze střev“ (standardní mezivozové zásuvky na KT8 nebyly). Mám dojem, že kdyby bylo potřeba, tak se úplně stejně vytáhnou dráty ze střev i RN2P.

Poudy

A jakto že nejsou v těch nových úžasných barvičkách?

TPal.

Pravděpodobně se o barevném korporátu rozhodlo později než se tramvaje začaly lakovat. Toto chápu.

Kubrt

To jednak, a druhak je to autorské dílo páně Kotase, který vystoupil proti aplikaci nového nátěru na „sva“ vozidla.

Poudy

S čímž ale nepochodil. Nebo se pletu? Nemám o této kauze poslední dobou žádné informace.

XYZ

Zatím se to řeší.

ABC

A zrovna na „hranatých“ tramvajích to vypadá daleko líp než na 14T

Vbb

KT8 je „jeho“ vozidlo? To ho vanrhoval v kolika letech? V 18?

Vbb

„navrhoval“, sory.

Octupus

Gratuluju pane Scheinherr. Na vychod od nas kupuji moderni tramvaje zapadnich vyrobcu, praha nakupuje ojeté z vychodu. A o T3 na wany ani nemluvim. Uz abyste byl pryc.

Rampakk

Četl jste ten článek nebo umite jen hejtovat?

Jan

Lidi jsou zvyklí vše házet na aktuálního představitele, takže třeba za vše špatné může Zdeněk Hřib, i když na většinu věcí takový vliv nemá, maximálně jako hlas v radě HLMP.

ABC

Aktivistu?

leviathan

Budete to financovat?

Dramleo

Nejedná se o první tramvaj opravenou z „Miškolce“ (příšetný tvar), z Miškovce jsou v provozu 9056 a 9098.

MOp

Ne ty nejsou z Miskolce – 9056 (ex Strausberg 23) a 9098 (ex Strausberg 21).

Dramleo

Máš peavdu, spletl jsem se. Beru poznámku zpět a omlouvám se i autorovi.

bkp

No krása nesmírná

Roman

Pokrok nelze zastavit, jenom pražské MHD čím dál víc připomíná muzeum. V Ostravě máme všechny tramvaje nízkopodlažní, z WiFi,USB zásuvkami na nabíječky, klimatizací a ve všech vozech se dá platit bezkontaktně.A Praha kupuje ojeté vozy z Miškolce 😀

Graylag

Hele, já sice jsem Ostravák a jsem fanoušek DPO, ale že bychom tu měli všechny tramvaje nízkopodlažní, všechny s WiFi, USB a klimatizací, to jsem si úplně nevšiml 🙂
Ostrava má u mě plus třeba za ty bezkontaktní platby. Ale třeba s klimatizacemi za Prahou zatím docela zaostává.

Luděk

Za předpokladu že budeme brát v potaz celkový počet vozů s klimatizací tak jich má Praha víc ale to je kapanek liché.
Důležité je % zastoupení a to má Ostrava lepší (a bude se jen zlepšovat) 139 a z nich 40 s klimatizací (podle googlu) vs 800 a znich 126 s klimatizací

Graylag

Už mají klimu i některé Varia, takže jich bude víc než 40. Ale pointa vůbec nebyla nijak hanit DPO. Spíš se ohradit proti opačnému extrému v podobě přehnané glorifikace. Například zrovna ty klimy – DPO byl dlouho jeden z nejzarputilejších odpůrců klimatizací a bránil se jim i v době, kdy ostatní dopravní podniky je začali zvolna pořizovat. Dokonce nechali nepochopitelně demontovat klimatizaci z Trollin odkoupených ze Švýcarska. To, že později otočil a teď kupuje vozidla jedině s klimatizací je rozhodně pozitivní, ale neznamená to, že jsou nejlepší dopravní podnik který může usnout na vavřínech.

Luděk

Ano na ten extrem bylo potřeba uvést na pravou míru ale rozhodně to není až tak černé jak jste napsal v předchozím příspěvku. Nejhůř co do klimatizace vozového parku jsme na tom v Brně sice vidina jistého zlepšení u trolejbusů a tramvají ale nic tak výrazného jako u vás v Ostravě.

Pavel

Je hezké, že jsou v Ostravě nízkopodlažní tramvaje, ale to ničemu nepomůže, kdy Ostravská síť MHD je vůči IAD nekonkurenceschopná. Na rozdíl od té pražské.
Ve Švýcarsku se nebyl problém svézt 50 a více let starými vozidly v běžném provozu a VHD i přes tento hendikep byla víc než konkurenceschopná.

Jiří Kocurek

Nemusíte do Švajcu. Jednotkám 460 bude 50 roků zanedlouho, zastavte se ve ZL/OL kraji.

a8n

Stačí zůstat na Ostravsku.

Robert Šalda

Nevím, jestli se na tom nakonec něco nezměnilo, ale v Ostravě se snad prý nedá již koupit jednotlivá papírová jízdenka na MHD. Jen nějaká kreditová s nutností přikládat čip i při výstupu. Myslím, že v oblasti veřejných služeb to není úplně vhodný prozákaznický přístup. Takže bych tu Ostravu zas tak neadoroval.

Graylag

Přikládání při výstupu je nepovinné, ale jinak máte pravdu. A je to krok docela kontroverzní. Na druhou stranu je ale ten systém vymyšlený tak, že se bez papírových jízdenek obejdete docela dobře a alespoň se tím na papírové jízdenky nezakonzervovali na další desítky let. Jestli to je nebo není dobrá cesta se uvidí až časem, nemá smysl to hodnotit teď pod vlivem emocí a konzervatizmu.

Baraba

Ona ta kreditova je určena právě pro ty , kteří nutne potřebuji mít v ruce papírek….

Jinak je papírová jízdenka hodně drahý přežitek

Leoš Konečný

Co to tady blábolíte, těch pár kolejí v nějaký Ostravě srovnávat s hlavním městem. Máme krásné 15T a těm se ty vaše paskvily ostravský nevyrovnaj.

Aleš

Honzo, omlouvám se za prudění, ale Miškolc v psané formě neexistuje v žádném jazyce. Ano, v maďaršině se to vyslovuje Miškolc, ale psát foneticky snad není normou. Takže správně je buď Miskolc nebo česky Miškovec. Děkuji 🙂

Bob

Mě tedy ta transkripce endonyma nijak neuráží. To město v má sice v různých jazycích různé názvy, ale ten maďarský název je do češtiny přepsán vcelku standardně.

Martin

Ja cetl Miskovec automaticky… ani jsem si nevsiml…

Aleš

Nju Jork by Vás taky neurážel? 🙂

ABC

Nový York a Liptákov, mé obce nejmilejší!

Kaď

Myslím si, že Y se čte jako J.

Bob

Když už bych to přepisoval, tak jako Ňu Jork, ale spíš bych se držel obvyklejšího Nový York.

Peeetr

No nevím, tyhle tramvaje se skoro nulovou nízkopodlažností by se měly do 15 let všechny vyřadit, minimálně je potřeba 1/3 plochy.
Škoda naštěstí konečně po dlouhých letech začíná dělat opravdu dobré nové tramvaje, a letos masově rozjede i s kvalitní obousměrné.

Aleš

Možná je důvodem cena (nákup ojetiny + cena rekonstrukce). Plus to, že Škoda sice možná letos masově rozjede výrobu kvalitních obousměrných tramvají, ale co když nerozjede. Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše, ty obousměrky v Praze dost chybí do rezervy na různé výluky, na chystanou trať na Pankrác atd.

Luděk

Plzeň je má už objednané takže už se dost pravděpodobně i vyrábí když by je měli dostat na podzim tohoto roku

Zabakovec

Vzhledem k ceně jízdného nemůže být vše hned nové..

Peeetr

O to vůbec nejde. Jde o to, že místo klíčových věcí jako nízkopodlažnost se řeší idiotiny jako wifi a zásuvky, přičemž průměrná jízda v tramvaji je cca 20 minut.

Graylag

Záleží jaké skupině cestujících se chcete zavděčit. Pro hodně lidí má wifi a zásuvka mnohem vyšší hodnotu než nízkopodlažnost. Navíc wifi a zásuvky jsou mnohem levnější na pořízení než nízkopodlažnost.
Dobu jízdy do toho nepleťte. Pokud si nutně potřebujete alespoň zapnout vybitý telefon a najít si třeba navazující spoj, tak budete rád za přístup k zásuvce i na dvě minuty.

Martin

Tak to je to nejmensi, neni to nic co by tramvaj zdrazilo, wi-fi je stale jeste u nas celkem zadana, kdyz mame drahe datove tarify, ale jinak je to spise prezitek, USB konektory se docela hodi i za tech 10min. jizdy nejake to procento clovek ziska,…

Martin

No ty tramvaje maji pomerne sirokou skrin, par centimetru udela divy v ulicce, maji velmi dobre usporadani, nejsou predverovane, ani nemaji kabinu jako obyvaci pokoj, a nejsou ani tak spatne, i zakryte podvozky vypadaji dobre, nizkopodlazni cast je dost siroka…
Proste nejsou zas tak spatne, … kazdopadne stejne jednou bude muset mesto nejake nove koupit, ale smlouva se skodovkou jak na 14T a 15T prahu docela zadluzila, cena tedy ted hraje roli,… porad jeste mohou nejaky rok slouzit, coz je vyhoda kolejovych vozidel, vydrzi fakt hodne dlouho…

PvvS

A s nima i wany … Stejnej případ. Jenže čím to nahradit ?

David

„Zadržovací tyč“ je zajímavý pojem. To čtu poprvé. To se tomu fakt tak říká?

Jarek

Taky jsem přemejšlel co to tam maj za gerät… 🙂

Bob

Myslím, že zadržovací tyče bývají na sedačkách lanovek a různých pouťových atrakcí. V tramvaji by asi byly lepší klasické zadržovací pásy, jako jsou v autobusech a autech.

Libor

PARÁDA! super zpráva, tyhle vozejky mám hodně oblíbené.

Zlámalík

No hlavně jak se tady nedávno plivalo na Brňáky, že si z Prahy koupili totální šrot v podobě T6 a že na venkov dobrý… Tak jo, no. Vítejte v klubu.

Tomáš

Ono něco jiného je koupit ojetiny a prakticky bez žádného postupu je dát opět do provozu což je případ Brna a něco jiného je případ Prahy, která si ze šrotu prakticky udělá novou tramvaj.

Zlámalík

No to je taky výhra…

Bob

Já jsem tady tedy na Brňáky neplival, naopak jsem obdivně poznamenal, že retro styl rozjeli ve velkém.