cargo

Trable harrachovského rychlíku. Vlaky nabírají zpoždění, nemohou dojet do cíle

První jízda rychlíku Praha - Harrachov. Foto: Liberecký krajPrvní jízda rychlíku Praha - Harrachov. Foto: Liberecký kraj

Více než třetina nově zavedených přímých vlaků z Prahy do Harrachova během posledních třech víkendů a svátků skončila neplánovaně v

Více než třetina nově zavedených přímých vlaků z Prahy do Harrachova během posledních třech víkendů a svátků skončila neplánovaně v Tanvaldě a cestující toužící jet přímo bez přestupu z Prahy či středních Čech až na konečnou si museli přestoupit.

Nově zavedený rychlík, který stojí jen letos Liberecký kraj 1,4 milionu korun,  začíná mít problémy hlavně kvůli výlukám. Ty hlavní teprve přijdou.

Zatímco první tři víkendy jely všechny rychlíky až na konečnou v Harrachově, od 5. května z celkem čtrnácti spojů každým směrem (vlaky jezdí pouze o víkendech a svátcích) jich skončilo v Tanvaldě pět a dál nemohly.  Důvod? V Tanvaldě byly už příliš pozdě.

SŽDC ještě před startem rychlíků přijala opatření, podle kterého bude rychlík v úseku Tanvald – Harrachov odřeknut, pokud bude mít zpoždění více než deset minut.  Jinak by totiž narušil provoz na trati z Tanvaldu do Harrachova a dál do Polska.

„Provoz na Semilsku a Tanvaldsku v posledních dnech negativně ovlivňují především výlukové práce na trati mezi Železným Brodem a Košťálovem. Ty se kvůli přestupům od pardubických rychlíků v Železném Brodě přenášejí i na trať do Tanvaldu,“ uvedl náměstek hejtmana pro resort dopravy Marek Pieter.

Rychlíky ale čekají během roku ještě další výluky přímo na trati z Prahy, během léta začne velké omezení v Neratovicích. Na trati jsou navíc zavedeny v některých úsecích pomalé jízdy, například před Bakovem nad Jizerou.

Nové rychlíky jezdí od poloviny dubna. O víkendech a svátcích jezdí dva páry vlaků denně. Cílem je podpora cestovního ruchu. Provoz z Prahy do Tanvaldu platí ministerstvo dopravy, protažení rychlíků do Harrachova Liberecký kraj. Největší část letošních výdajů na zavedení vlaků spolkl informační systém do vlaků, České dráhy na trať musely nasadit namísto motorových vozů 854.0 vozy 854.2, které ale neměly informační systém pro Pražskou integrovanou dopravu.  Informační panely zaplatil Liberecký kraj.

Krajský koordinátor veřejné dopravy Korid LK ve svém vyjádření uvedl, že nově zavedenou nabídku průběžně monitoruje. „K vyhodnocení dojde zhruba po druhém roce provozu obdobně jako u ostatních nových nabídek, které byly v minulosti zřízeny. K dnešnímu dni se uskutečnily čtyři kontrolní jízdy a data o plnění grafikonu má objednatel k dispozici průběžně prostřednictvím svého dopravního dispečinku,“ uvedl Korid LK v prohlášení.

Podle Koridu se Liberecký kraj snaží rozvíjet objednávku dálkových spojů Ministerstva dopravy na úseku Turnov–Tanvald, neboť si uvědomuje v průměru nízkou poptávku s výraznými sezónními výkyvy v celém úseku. „Liberecký kraj má zájem, aby objednávka dálkového spojení pro Mikroregion Tanvaldska byla ze strany ministerstva dopravy dlouhodobě udržitelná,“ uvedl Korid LK.

Korid nově přišel i s dalším důvodem, proč novou linku zavedl: řešení kapacity v úseku Tanvald – Kořenov, kde je často problém v turisticky exponovaných víkendech s kapacitou vlaků linky L1 z Liberce do Harrachova a dál do Polska. „Zavedením přímých spojů Praha–Harrachov je nyní obecně v Tanvaldu k dispozici druhá provozně osvědčená řada drážních vozidel, která mohou být na trati Tanvald–Harrachov se specifickými technickými požadavky nasazována. Tím objednatel získal okamžité i budoucí další možnosti postihnout jinak velmi obtížně řešitelné sezónní nedostatky kapacity na této jedinečné trati,“ vysvětlil Korid. Mohl by tak být v budoucnu například zrušen Cyklovlak. „Souprava potřebná k jeho provozu dosahuje celoročně extrémně nízké efektivity a jeho provoz se nejeví v současné podobě trvale udržitelný,“ tvrdí Korid.

Tagy Korid LK rychlík Praha - Harrachov výluky
51 komentářů