Dopravci Železnice

Trable harrachovského rychlíku. Vlaky nabírají zpoždění, nemohou dojet do cíle

První jízda rychlíku Praha - Harrachov. Foto: Liberecký kraj
První jízda rychlíku Praha - Harrachov. Foto: Liberecký kraj

Více než třetina nově zavedených přímých vlaků z Prahy do Harrachova během posledních třech víkendů a svátků skončila neplánovaně v Tanvaldě a cestující toužící jet přímo bez přestupu z Prahy či středních Čech až na konečnou si museli přestoupit.

Nově zavedený rychlík, který stojí jen letos Liberecký kraj 1,4 milionu korun,  začíná mít problémy hlavně kvůli výlukám. Ty hlavní teprve přijdou.

Zatímco první tři víkendy jely všechny rychlíky až na konečnou v Harrachově, od 5. května z celkem čtrnácti spojů každým směrem (vlaky jezdí pouze o víkendech a svátcích) jich skončilo v Tanvaldě pět a dál nemohly.  Důvod? V Tanvaldě byly už příliš pozdě.

SŽDC ještě před startem rychlíků přijala opatření, podle kterého bude rychlík v úseku Tanvald – Harrachov odřeknut, pokud bude mít zpoždění více než deset minut.  Jinak by totiž narušil provoz na trati z Tanvaldu do Harrachova a dál do Polska.

„Provoz na Semilsku a Tanvaldsku v posledních dnech negativně ovlivňují především výlukové práce na trati mezi Železným Brodem a Košťálovem. Ty se kvůli přestupům od pardubických rychlíků v Železném Brodě přenášejí i na trať do Tanvaldu,“ uvedl náměstek hejtmana pro resort dopravy Marek Pieter.

Rychlíky ale čekají během roku ještě další výluky přímo na trati z Prahy, během léta začne velké omezení v Neratovicích. Na trati jsou navíc zavedeny v některých úsecích pomalé jízdy, například před Bakovem nad Jizerou.

Nové rychlíky jezdí od poloviny dubna. O víkendech a svátcích jezdí dva páry vlaků denně. Cílem je podpora cestovního ruchu. Provoz z Prahy do Tanvaldu platí ministerstvo dopravy, protažení rychlíků do Harrachova Liberecký kraj. Největší část letošních výdajů na zavedení vlaků spolkl informační systém do vlaků, České dráhy na trať musely nasadit namísto motorových vozů 854.0 vozy 854.2, které ale neměly informační systém pro Pražskou integrovanou dopravu.  Informační panely zaplatil Liberecký kraj.

Krajský koordinátor veřejné dopravy Korid LK ve svém vyjádření uvedl, že nově zavedenou nabídku průběžně monitoruje. „K vyhodnocení dojde zhruba po druhém roce provozu obdobně jako u ostatních nových nabídek, které byly v minulosti zřízeny. K dnešnímu dni se uskutečnily čtyři kontrolní jízdy a data o plnění grafikonu má objednatel k dispozici průběžně prostřednictvím svého dopravního dispečinku,“ uvedl Korid LK v prohlášení.

Podle Koridu se Liberecký kraj snaží rozvíjet objednávku dálkových spojů Ministerstva dopravy na úseku Turnov–Tanvald, neboť si uvědomuje v průměru nízkou poptávku s výraznými sezónními výkyvy v celém úseku. „Liberecký kraj má zájem, aby objednávka dálkového spojení pro Mikroregion Tanvaldska byla ze strany ministerstva dopravy dlouhodobě udržitelná,“ uvedl Korid LK.

Korid nově přišel i s dalším důvodem, proč novou linku zavedl: řešení kapacity v úseku Tanvald – Kořenov, kde je často problém v turisticky exponovaných víkendech s kapacitou vlaků linky L1 z Liberce do Harrachova a dál do Polska. „Zavedením přímých spojů Praha–Harrachov je nyní obecně v Tanvaldu k dispozici druhá provozně osvědčená řada drážních vozidel, která mohou být na trati Tanvald–Harrachov se specifickými technickými požadavky nasazována. Tím objednatel získal okamžité i budoucí další možnosti postihnout jinak velmi obtížně řešitelné sezónní nedostatky kapacity na této jedinečné trati,“ vysvětlil Korid. Mohl by tak být v budoucnu například zrušen Cyklovlak. „Souprava potřebná k jeho provozu dosahuje celoročně extrémně nízké efektivity a jeho provoz se nejeví v současné podobě trvale udržitelný,“ tvrdí Korid.

51 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Rychlík z Prahy do Szklarskě Poreby je velmi dobrý nápad. To je další impuls pro rozvoj cestovního ruchu v regionu. Problémem však mohou být Poláky, kteří vždycky dělají nejvíce problémů.

  • Rychlík z Prahy je povinen byt prodloužený až do stanice Horní Sklářská Poruba. Nebylo by problémem odložte vlaku (mnoho železničních tratí), a to ani v případě, že vlak bude spožděný. Byla by to skvělá nabídka pro turisty a turisté z Polska také by získali přímý vlak do Prahy, což je velmi zajímavé. Rychlík z Prahy do Sklářské Poruby mohl by například jet místo jednoho vlaku Liberec – Sklářská Poruba. Stačí se domluvit s Poláky.

  • Martine – ČD za výluky nemůže, v tom se myslíš. To je záležitost SŽDC. Ale jako dopravce by měl nést riziko, ne kraj.
    Ale když dostane zaplaceno za něco, co nevykoná, tak by tu dotaci byla slušnost vrátit zpět.

    Ale ČD, včasnost a slušnost, to moc dohromady nejde, v tom mne dají všichni určitě zapravdu.

  • tak to zhrneme- kraj si objednal dopravu a čd za 1.neměli s čím tam jezdit. 2.nejsou schopni dodržet nic, co kraj chtěl a tak se ptám, neudělali někde na kraji chybu, že oslovili čd?

    • Tak mohli si objednat třeba motorák od Arrivy, žejo? Protože ten tam zaručeně může a navíc, výluku přeletí. Maj recht 🙂

    • Za výluku mohou ČD, jiný dopravce by to jistě zvládl a dojel by včas. Asi díky tomu, co píše Martin Kosek. Co takhle trochu uvažovat, Petře.R.?

  • „Rychlíky ale čekají během roku ještě další výluky přímo na trati z Prahy, během léta začne velké omezení v Neratovicích.“ Tohle mě lehce vystrašilo. Ví někdo k tomu něco víc prosím??

    • 070, výluky léto:
      1.7. – 20.7. MB – Turnov nepřetržitě
      17. – 20.7. Všetaty – MB denní výluky
      21.7. – 2.9. Praha – Neratovice nepřetržitě

    • Jenže ani při vedení rychlíků odklonem přes Poříčany a NAD na pravidelné trase se do Tanvaldu se zpožděním menším než 10 minut asi dojet stejně nedá …

    • SŽDC V-013192/17 537 Neratovice – Všetaty 01.07.2018 do 31.08.2018 62 dnů Nepř.
      Rekonstrukce mostu v km 34,875

    • Ad Coudy:
      Most se opravovat nebude, nejsou penize, mozna nekdy priste…
      Zatím je vyluka planovana v useku Praha-Cakovice – Neratovice.
      Bude se opravovat hlavne cela stanice Mesice u Prahy. Kompletně se vytrha (na etapy) a opravi.
      Pak se opraví přejezd v Čakovicích a v Neratovicich a nějaká drobotina kolem.
      Z vlastní zkusenosti doporučuji rocni plan vubec necist. Sestavoval se v kvetnu 2017 a nikdo nevedel, na co budou a na co nebudou penize.

    • Ad Karel:
      tu informaci jsem četl v tom plánu ale nemám takové informace jako vy 🙂
      tak děkuji za upřesnění…
      ale bude se blbě jezdit v létě na výlety 🙁

    • Děkuji vám všem za odpovědi. Měl jsem asi napsat, že o opravě železničního mostu v Neratovicích jsem věděl to, že na rekonstrukci (natření) nebudou letos peníze, jak jsem se někdy v březnu dočetl v našem neratovickém plátku. Každopádně mě spíš straší další rekonstrukce, viz v Měšicích (holt za rodičema budu v létě na víkendy jezdit autem/autobusem) a výluka MB-Turnov (o to horší bude letos cesta na Svijanské slavnosti).

    • Karel:
      Ze zveřejněného ročního plánu výluk ale LK (i KORID LK) musel vědět, že na turnovské trati je na léto plánováno „hafo“ výluk s NAD, a bez ohledu na nespolehlivost toho plánu musel počítat s tím, že minimálně některé z nich se konat budou a na provoz rychlíků budou silně negativní vliv určitě mít.

  • Ono by to chtělo řešit komplexně a ještě s rozšířenou infrastrukturou a třebas i vhodně s polákama. Pokud vím, chtěli v minulosti pro lepší spolupráci dodrátovat trať z Poreby do Harachova, možná by to šlo až do Kořenova a z Kořenova udělat přestupní uzel, tam je prostoru dostatek. Takhle když si někdo na kraji vyspí a vzpomene a „zasune“ se do stávajícího Jř novospoj, ještě s podmínkou, že když bude 10minut zpoždění, což není nic , že nedojede tam kam má, tak to je k smíchu ať za to může kdokoliv. V tomto případě objednavatel měl při tomto nápadu vystřízlivět než ho podal, že to bude spíš k zlosti.

    • O tom se přece debatovalo hned od počátku: kdyby to spustili až příští rok a bylo to připravováno už od počátku přípravy jízdního řádu pro to období platnosti, tak by bylo dost času na pořádnou přípravu a k velkým problémům by nemuselo dojít.

  • Tenhle web by mohl sloužit jako výborná kulturní vložka pro pobavení mas-někdy se tu hodně zasměju,protože mám raději smích než pláč a brečet kvůli něčí neschopnosti mě nějak nebere-ale vážně a k tématu-to že si sždc bere dopravce jako rukojmí a z cestujících má vyloženě srandu o tom žádná-pánové z tohoto podniku mě se měli povinně a hodně zblízka seznámit s tím,jak se opravují tratě kousek za naší hranicí-pracuje se v noci,pracuje se tak aby byl provoz omezen co nejméně a pracuje se tak,aby opravený úsek byl v provozu mnoho let a ne aby tam byla už za rok pomalá jízda-a ještě za to chtějí platit. Já už se toho nedožiju ale chtěl bych u nás zažít železniční provoz v podobě Švýcarska či Německa,kde se před tím než se něco udělá trošku přemýšlí.

    • Jsem opravdu ten poslední, kdo bude hájit SŽDC. Nicméně k tomu pohledu za hranice se mi stačilo podívat kilometr za ní do Žitavy, jak probíhala rekonstrukce tamějšího nádraží a kolikrát se posouval termín dokončení.

    • Předpokládám, že výluky byly uvedeny buď v dlouhodobém nebo krátkodobém přehledu výluk, takže ten kdo to plánoval, by se měl logicky podívat co se na trati plánuje…. a ne se pak divit

    • Zrovna ta Žitava byla ještě před pár týdny nedokončená, plot-bludiště podél prvního nástupiště. Na druhý nemají výtah ani rampu, takže palec dolů.

  • Nedostatek je bohužel i na straně dopravce (ČD): produkt „Praha-Harrachov bez přestupu“ je nabízen bez toho, aby byl zákazník seznámen s variantou ukončení spoje v Tanvaldu při zpoždění větším než 10 minut.

    • Co chcete, když vám e-shop prodá jízdenku a pak zjistíte, že vám ujel třeba přípoj a čekáte skoro 2h na další… dispečer SŽDC vám řekne, že je to nezajímá, páč jsou jiná firma a v pokladně ČD vám max řeknou, že jim je to líto, páč dispečer SŽDC rozhodl, že nechá rozvázat přípoj. Na dotaz, proč tedy e-shop ČD prodává jízdenky na neexistující spojení vám v pokladně ČD řeknou, že oni nemají s e-shopem nic společného… klauniáda na entou… přitom stejnou jízdenku jako v e-shopu vám klidně prodají v pokladně… ale nikdo za nic nemůže, svádí vinu na druhého… cestující až na posledním místě

    • To: „v pokladně ČD vám max řeknou, že jim je to líto, páč dispečer SŽDC rozhodl, že nechá rozvázat přípoj“
      Pokud pokladní něco takového tvrdí, tak (nejspíše v zájmu loajality k vlastní firmě) sprostě lže: o zachování přípojů rozhoduje v první instanci dispečerský aparát osobní dopravy ČD, ne žádný dispečer SŽDC!

    • To: jízdenky ČD nejsou (až na drobné výjimky) na konkrétní vlak. Takže nepoužívejte formulaci „jízdenka na neexistující spojení“, kdž spoijení existuje.

      Jinak pokud vám ujede přípoj nebo má vlak zpoždění už na odjezdu, můžete samozřejmě jízdenku beze srážky vrátit.

  • Teda šotohydra jako náhrada cyklovlaku, to je hodně černej humor…
    Ono by ale nejdřív bohatě stačilo donutit České dráhy, aby „obtížně řešitelný sezónní nedostatek kapacity“ nevytvářely ony nedodržováním plánovaného řazení souprav (místo 2x 840 jen 840 samotný).
    A pak jsem se probudil – z toho nekoukají žádné finanční výhody, lepší je vymýšlet další nové vlaky.

    • Letos si tu „novotu“ prosadil LK do už hotového a spuštěného GVD – bude-li se s ní pro příští roky počítat předem, mohlo by to při dobré vůli dopadnout lépe. Nespolehlivý (a i pro Pražany pozdní) rychlík z Prahy s odjezdem z Tanvaldu po 10. hodině ovšem nahradí „Cyklovlak“ trasovaný o hodinu dříve jen těžko – časová poloha „Cyklovlaku“ s odjezdem z Liberce těsně po 8. hodině ranní přitom navíc vypadá jako velice logická a vhodná, a to nejen pro cyklisty, ale i pro pěší turisty a výletníky.
      Jakou má vlastně ten „Cyklovlak“ frekvenci, a co se děje s jeho náležitostmi po příjezdu do Kořenova?

    • „časová poloha „Cyklovlaku“ s odjezdem z Liberce těsně po 8. hodině ranní přitom navíc vypadá jako velice logická a vhodná“

      Jasně, všichni Liberečáci touží po tom vstávat mezi půl sedmou a sedmou (aby byli v plné polní před osmou na nádraží) nejen ve všední den do práce, ale i v sobotu kvůli (cyklo)turistice…
      Frekvenčně je to tím pádem katastrofa (ale ještě není plná sezóna).
      Náležitosti pak jedou Sv 2695 do Tanvaldu, hodinu a půl to tam překáží, pak to jde na falešnej postrk R 1145 do Turnova, odtud Sp 1913 do Rovenska (opět prázdnota), no a pak Sp 1914 Rovensko – Liberec, což má být „svozový“ cyklovlak z Českého ráje do Liberce (což taky moc nefunguje).
      Prostě „zdroje jsou“, tak proč je nerozházet za šotoušoviny – nějací cestující nejsou to nejpodstatnější.

    • T.H.:
      Mně 8. hodina pro letní sobotní výlety, kdy svítá už i dlouho před pátou hodinou (i „letního“ SEČ), jako až příliš brzká nepřipadá, ale připouštím, že pro někoho to příliš brzy být může – když se ovšem podívám na jízdní řády „cyklobusů“ v Libereckém kraji, tak odjezdy z výchozích stanic mezi 8. a 9 hodinou jsou tam naprosto běžné, a „Cyklovlak“ navíc zastavuje i ve všech libereckých stanicích na trase, takže zdaleka ne všichni potenciální liberečtí uživatelé nutně musejí pro nástup na vlak zajíždět na „hlavní“ nádraží, nemají-li je „při cestě“: mně naopak připadala jako spíše až dost pozdní ta původní 9. hodina, zejména v kontextu s jízdními řády odpoledních „návratových“ spojů.

  • ČD by hlavně při výlukách a stavu trati měly zohlednit jízdní řády tak, aby naprostá většina spojů jezdila včas a ne, že i drobná výluka vede k pravidelným zpoždením v cílových stanicích a lidi nestíhají plánované přípoje.

    • Proč ČD? Jízdní řády přece sestavuje SŽDC podle požadavků objednatelů!

      A čemu se teď kdo diví – vždyť to, k čemu bude nutně docházet, když si LK tu v podstatě zbytečnost prosadí, přece muselo být od samého počátku všem jasné: minimálně ve chvíli, kdy se stal dostupným plán výluk a maximálně desetiminutové zpoždění bylo vyhlášeno za podmínku nutnou pro vedení vlaků až „na kopec“.
      Kdyby ty zbytečně vyplýtvané finance raději věnovány na doplnění chybějících rychlíků, které MD ČR na trati Praha – Turnov – Tanvald neobjednává, byly by ty prostředky vynaloženy mnohem účelněji – jenže když krajské finance mohou být využity jen na území vlastního kraje, tak je raději vyplýtvají neužitečně, a pak ještě hledají další pochybná a podivná zdůvodnění, proč to bylo nezbytné …

    • „jenže když krajské finance mohou být využity jen na území vlastního kraje“

      Jakože úsek Turnov – Tanvald není na území „vlastního“ Libereckého kraje?
      On je ten důvod daleko prozaičtější – někdo si prostě PŘÍMÝM VLAKEM Z PRAHY DO HARRACHOVA staví pomník.

    • T.H.:
      Ty rychlíky ovšem samozřejmě mnohem víc chybějí mezi Prahou a Turnovem než mezi Turnovem a Tanvaldem – a tam už finance LK nedosahují …
      A pod názor, že „někdo si prostě PŘÍMÝM VLAKEM Z PRAHY DO HARRACHOVA staví pomník“, se klidně podepíši také: to přímé spojení mohlo (a mělo) být zavedeno hned před těmi cca 30 roky, kdy se průchodnost „hyder“ na ozubnici vyzkoušela a provoz na tamních tratích byl mnohem menší než provoz současný – teď už je to skutečně především pouhý nepotřebný populismus.

    • „rychlíky ovšem samozřejmě mnohem víc chybějí mezi Prahou a Turnovem než mezi Turnovem a Tanvaldem – a tam už finance LK nedosahují“

      Že Liberecký kraj platí pro potěchu pár šotoušů a jednoho pomníkáře vlak pro Pražáky z Tanvaldu do Harrachova – OK, to se dá pochopit.
      Ale aby „finance LK dosahovaly“ ještě na placení vlaku pro Pražáky mimo území LK kraje… to už přijde dost chucpe i mně.

    • T.H.:
      Trasovat ten rychlík (resp. všechny) do Harrachova nemá smysl v podstatě ani pro Pražáky, protože těm jezdí „hafo“ autobusů až do města a rychleji než vlak – pokud nejede až do / ze žst. Szklarska Poręba Górna, tak je to prodloužení v současné situaci už v podstatě k ničemu – to možná je užitečnější i ten „Cyklovlak“, a kdyby jezdil také až aspoň do Jakuszyc, tak by to asi bylo ještě rozumnější: cyklotras je tam podle mapy dost.
      Ty rychlíky přece chybějí v obou směrech, takže by to nebylo ani zdaleka jen „placení vlaku pro Pražáky mimo území LK kraje“ – já se na finance snažím nahlížet z „celospolečenského nadhledu“, ale nemám problém s tím, když kraj svoje peníze vynakládá ve svém kraji, vynakládá-li je tak, aby z toho byl užitek obecný a ne jen pro vybranou nevelkou skupinu „vlastních“ občanů.

  • Osvětlí někdo, proč se vlak na trať z Tanvaldu do Harrachova už nevejde, nebo proč by tak hrozně narušil provoz?

    • Autor už to tu několikrát řešil, a to v rámci svého odporu proti těmto spojům.

      1,4 mil.? To je pár metrů nových kolejí, PHS nebo jeden malý drážní domek

    • Problem proč se vlaky na trať nevejdou je dle mého názoru absence možnosti křižovat v Dolním Polubnym a v Korenově. Sice to jsou nádraží, takze by to teoreticky šlo, ale nejsou obsazena vypravcim a co jsem si všiml minule při průjezdu tak ani navestidlama. Tady by bylo potřeba investovat do infrastruktury pak by to mohlo fungovat.

    • Honza: V Dolním Polubném je jen 1 kolej, zřejmě jste myslel Desnou (kde je zase jen 1 kolej s nástupištěm). V Desné i Kořenově je dopravních kolejí dost a i když tam nejsou výpravčí, tak křižování nic nebrání. Jen je potřeba počítat s tím, že když vyhybky přestavuje doprovod vlaku, tak to znamená dalších +5 minut zpoždění.

    • Vida, tak Honza osvětlil – provedená „optimalizace“ dalších dvou nádraží se samozřejmě z jízdního řádu nevyčte … jinak by bylo zvládnutelné i při výjezdu rychlíku 10.50 z Tanvaldu, na okolnostech záleží, zda by to mělo smysl, pokud by rychlík jel poměrně těsně před nebo po osobním vlaku, zda zrovna osobní vlaky jsou schopny všechny pobrat.

    • Martin:
      Ba ne – Honza určitě myslel na křižování v Dolním Polubném, ale tam se jako „křižovací“ koleje už dávno využívalo obvykle koleje vlečkové, protože umožňovala křižování delších vlaků (i když v dopravně ještě bývala další kolej). Křižovat v Desné by nebylo k ničemu (snad kromě pózování pro šotouše) – než by si vlakový personál stihl přestavit výhybky, dojede vlak až do Tanvaldu …
      Problémem této trati je „zjednodušená doprava („D3“) a aktuální technické vybavení infrastruktury: pro více méně „muzejní“ trať s více méně „nostalgickým“ provozem to vyhovuje, ale pro silně frekventovaný turisticko-výletnický provoz to vybavení samozřejmě stačit nemůže – a účelně zkoordinovat obě tyto formy využití tak, aby byli spokojeni i všichni „skalní“ zastánci jen některé z nich, lze jen těžko …

    • Koukám na letecké mapy … dle nich to vypadá, že je to už přes 12 let, co nádraží Dolní Polubný v Desné bylo „zoptimalizováno“. Na nádraží Desná v Tanvaldě se rychlík aktuálně s protijedoucím osobním křižuje.

Newsletter

Partneři


Výběr editora