Železnice Zprávy

Ťok: Zrušení dotací na regionální vlaky není realistický návrh, musely by kývnout kraje

Regionální vlaky v Táboře. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Regionální vlaky v Táboře. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Návrh ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) na zrušení třímiliardového státního příspěvku na krajské vlakové spoje nedává smysl. Tak by se dala tlumočit reakce ministra dopravy Dana Ťoka (ANO). Návrh rezortu financí vyvolal v krajích bouři nevole.

„To není náš návrh. Ale hlavně na tyto dotace je podepsána smlouva, která by se musela zrušit. A na to musí přistoupit všechny zainteresované strany. Nevidím to jako realistický návrh,“ sdělil dnes ministr deníku Zdopravy.cz.

Poukázal tak na skutečnost, že regiony na dotace mají nárok ze smlouvy, kterou se všemi kraji i jejich asociací uzavřela vláda Bohuslava Sobotky. Kraje státní příspěvek na vlaky dostávaly od roku 2009 na základě memoranda. V době krize a šetření za vlády Petra Nečase ale tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek označil memorandum za právně nezávazné. Reakcí proto byla později smlouva, která závazná je.

Ministr dopravy Ťok tak potvrdil včerejší dojem libereckého hejtmana Martina Půty. „Skoro to působí, jako že levá ruka neví, co dělá pravá,“ řekl Půta. O záměru ministryně financí chtějí jednat zástupci krajů příští týden na zasedání Asociace krajů ČR. Je přitom téměř jisté, že od smlouvy neodstoupí.

Částky určené krajům na železnici. Pramen: MDČR
Částky určené krajům na železnici.
Pramen: MDČR
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bjorn
Host
Bjorn

Jak už bylo jinde řečeno, je přinejmenším vhodné důkladně posoudit všechny možnosti perspektivy či neperspektivy lokálních tratí do budoucna včetně zjištění poptávky veřejnosti v tom kterém daném úseku a nejen v závazku ZDO ale i možností sezonních turistických aktivit. Nejsem rozhodně znalec všech lokálek v ČR abych to tu mohl nějak posuzovat, ale znám přinejmenším velmi dobře lokálky na sever od Prahy, kde u některých stále potenciál do budoucna v tomto smyslu může být, nejslabší je zcela již zřejmý úsek Zlonice-Straškov, kde by stálo za to udělat tam pokus s cyklodrezínami po švédském vzoru. Ostatní podřipské lokálky (Vraňany-Straškov-Roudnice)stále potenciál mají… Číst vice »

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Jen aby si to tedy nevynahradili na dálkovce – daleko podstatnější, ovšem nekryté „smlouvou“ s třetím subjektem…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Záleželo by na tom, na jaké: proč třeba přidávat další rychlíky mezi Brnem a Bohumínem – jen proto, že je bude provozovat Jančura?

-TR-
Host
-TR-

Rychlíky Brno – Ostrava – Bohumín spojují druhé a třetí největší město v ČR. Na této trase by měl být hodinový interval samozřejmostí.

IGCT
Host
IGCT

-TR- naprostý souhlas s Vámi. Navíc po rekonstrukci a zdvoukolejnění Brno-Přerov, kdy dojde k rapidnímu zkapacitnění dopravní cesty si myslím, že zde bude jezdit mnohem víc lidí.

petr.r
Host
petr.r

zdvoukolejní nad 160 nebude, prostě by se to kdyby to bylo za třicet let, tak už v obcích projednávat, ale znám dvě obce, že to smetly ze stolu.

Tronda
Host
Tronda

Rychlíky navíc by jezdili i kdyby vyhráli ČD, pak by to přidávání nevadilo, takhle je to spiknutí.

Michal
Host
Michal

Cune, vykony se pridavaji i na jinych tratich, jake spekulace nabidnete tam? Zadne, tam je to objektivni pravda, ze? 😁

T.H.
Host
T.H.

No jak je bude provozovat Jančura, tak nemají smysl a měly by se okamžitě zrušit :).
Tady je vidět, jak jsou tihle modrogumáci největšími nepřáteli železnice, i když mají plná ústa jejích „zájmů“: proč přidávat mezi druhým největším městem ČR a třísettisícovou aglomerací vlaky na smysluplný takt, když to bude provozovat Jančura a neplatí tam režimka, že… Chudáci.

PetrB
Host
PetrB

Na to kraje nepristoupi, byli by sami proti sobe…

petr.r
Host
petr.r

plně stebou souhlasím, ale je tady ALE, třeba ve zlínském kraji o tym rozhoduje ZEMEK a co on řekne tady platí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A to se jako Zemek dobrovolně vzdá dotací od státu?

petr.r
Host
petr.r

zemek. zemek, zemek je podnikatel a provozuje i autobusovou dopravu a když on řekne, že vlaky se budou rušit, že to stihne odjezdit, tak to platí. Nebo vy znáte nějaký kraj, kde autobusový dopravce třikrát přesvědčí kraj, že výběrko se má odložit na neurčito?

PetrB
Host
PetrB

Zkuste podat stížnost k Evropské komisi nejspíše dochází k porušení právních předpisů EU, jelikož v souladu s evropským právem by měl kraj mít nejpozději v roce 2018 linkové dopravce vysoutěžené. V odkazu níže je formulář v češtině, stížnost lze podávat v jakémkoliv jazyce států jež jsou v EU, tedy i česky, pokud neumíte anglicky či německy a uvést všechny skutečnosti nasvědčující k porušení pravidel EU. Odpověď dorazí též v češtině.
Odkaz: https://ec.europa.eu/assets/sg/report-a-breach/complaints_cs/

petr.r
Host
petr.r

a proč bych to dělal, změnil jsem zaměstnavatele, koupil dvě auta a kola a tak mně je doprava ve zlínským kraji ukradená. Snad v kancélářích sedí lidi, co jsou za to placený, ale oni mají taky rodinu a děcka, tak do ztracena. A stejný jak ten spolek blokuje hulín-fryšták- nemá učetní uzávěrku a přitom soud by ho mohl peěžitě potrestat a blokaci zastavit, ale to neudělá protože má asi od něho zisky.

petr.r
Host
petr.r

už je tady článek, lidi z kanceláří pracovali.

Martin.dilli
Host
Martin.dilli

Tak je jasné, že na ÚV ANO se spolu nebaví. Jdou na to stylem napíšeme do Rudého Idnesu a z vše lidového ohlasu to zplácáme. Hlavně ať to nějak nepohne výrazně preferencemi. Musíme zkusit, co je vše proveditelné

Kubrt
Host
Kubrt

Mě docela překvapuje, že se v diskuzi hlavně u toho předešlého článku, dost stírá rozdíl mezi objednáváním osobních vlaků ze strany krajů – a tady vůbec nejde jen o jaksi vágně definované „lokálky“, ale i o „hlavní“ tratě – a mezi existencí oněch tratí, jejich udržováním v provozu. Třeba tam padl příklad Rožmitálu, kde by osobní vlaky nikomu nechyběly už před 30 lety, ale vůbec by to neznamenalo konec té tratě, protože tam je relativně (na lokálkové poměry) silná nákladní doprava. Rozlišujem to, prosím, jinak ty debaty nemají smysl.

VRT
Host
VRT

No přesně tak. Navíc šotouškové nepochopili, že jde jen o vlaky v závazku veřejné služby. Jestli tam budou o prázdninách jezdit nostalgické jízdy, to jim pochopitelně nikdo nezakazuje.

Michal
Host
Michal

Jenže k tomu, aby o prázdninách mohly jezdit nostalgické jízdy, je třeba trať udržovat 12 měsíců v roce.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Tak to dopadá, když 2 ministři strany „nekecáme, makáme“ spolu nekecají..

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

A nebo kecají oba dva … nám.

Pavel Klicpera
Host
Pavel Klicpera

A nebo nemakají …

XXXD
Host
XXXD

A nebo obojí zároveň.

Souprava
Host
Souprava

To se dalo čekat… k nějaké redukci sítě ale dříve či později stejně bude muset dojít (tak o 1/3)… současný rozsah sítě je při našem slabém osídlení v mnoha oblastech jen plýtváním. Ale takhle skokem to nebylo reálné.

Y.K.
Host
Y.K.

Slabém osídlení? Česko má hustší osídlení než Čína (průměrně)! Síť je navíc síť, regionální tratě sváží zátěž na páteřní tratě (stejně jako dálniční síť bez ostatních komunikací bt byla k ničemu).

VRT
Host
VRT

Mochov?

Miloš
Host
Miloš

Na 233 by po zkapacitnění trati Praha-Lysá mohly fungovat příměstské vlaky Praha – Mochov a zpět, a to bez přestupu v Čelákovicích.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, nevím – to tedy, když už něco, tak asi ne Mochov, ale Toušeň a Brandýs nad Labem …

J.K.
Host
J.K.

Tak co treba slevy zmenit na 50%, a tri mld jsou doma?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

To by mohlo projít, ale až po volbách do EP. #populistaBabiš

Y.K.
Host
Y.K.

Přesně to mě napadlo též.

petr.r
Host
petr.r

to bude, až půjdete do důchodu.

bob
Host
bob

V Čr prostě chybí plánovací úřad (jako ve Francii).mě to u nás v Čr připomíná písničku z pohádky pekařův císař,biť s menší obměnou-Ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady nedělají nic.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Státní plánovací komise už tady za bolševika byla. Chraň nás pánbu se toho znova dožít. Pro nevzdělané a naivní boby, plánovali tak skvěle, že nebyl ani hajzlpapír.

bob
Host
bob

Jistě mezery ve vzdělání určitě mám. Pořád se je co učit. Naivní jsem bezpochyby také. Ale určitě neholduji tomu aby plánovací úřad vedli komunisté z řad uvědomělého dělnictva z dob dávno minulých. Nemyslím si že je vhodné plánovat jen na dobu volebního období. Nějaké dlouhodobé koncepce by být měli. Prosazování reforem je běh na dlouho trať,ani Řím nepostavili za den. Zdar technokracii a vládě odborníků. Jinak nepíše se hajzlpapír ,ale toaletní papír.
Zdar,váš utopista.

Kajman
Host
Kajman

A taky se nepíše biť, ale byť.

bob
Host
bob

Dik

bobek
Host
bobek

Tak si utopisticky řiďte vlastní život a neřikejte vostatním co maj dělat, vy technokrate

bob
Host
bob

Díky za info.

petr.r
Host
petr.r

nevím, ale za komunistů nebyla toaleta, ale hajzl, tak olda má pravdu.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

V pohodě. Akorát nevím, co nám tím chtěl básník říci? Jakože když státní plánovací komisi povedou jiní uvědomělí straníci než komunisté, tak doputujeme k zářným zítřkům? Pokud si to fakt myslíte, pak ano, jste utopista :-).
My se toho komunismu zase všichni fakt zjevně dožijeme, pokud bobů bude nadkritické množství 🙂
Zdar, Váš pesimista!

bob
Host
bob

Vážení pane.nejprve jste mne označil za naivního a nevzdělaného.budiž,přešel jsem to s humorem.ale vysvetle te mně proč mně pořát podsouváte ten komunismus,když jsem slovo komunismus nepoužil ani v jediném ze svých komentářů .A následně mně osočíte a osoby podobně smýšlející jako já za opětovný nástup komunistů. Nerad to dělám a předem se za to omlouvám ale nedaváte mně na výběr- Pane jste IDIOT.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Vážený anonyme, já to taky bral a beru s humorem, viz moje pointa s hajzlpapirem, ale zřejmě podléháte dojmologii a máte asi problém s pochopením textu, nikde Vám totiž nic nepodsouvám. Pouze jsem konstatoval, že pokud vás podobného smýšlení bude hodně, tak se toho komunismu skutečně dožijeme, neboť Vaše poznámka o chybějícím plánovacím úřadu, mě vskutku ohromila natolik, že jsem prostě nevěřil, že se nám tyhle obludnosti po 30ti letech vrací zpět v podobě přesvědčení lidí jako jste zřejmě vy. Neuvěřitelné. A toho idiota od vás beru, téměř je to poklona, protože někoho takto oslovit z bezpečí nicku hovoří za… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pane kolego, mě zase, s dovolením, překvapuje, že i když „socialistické zřízení“ pamatujete už z dob svého aktivního působení v pracovním procesu, nepřipustíte sobě ani jiným, že i tehdy i ten „zlý kapitalista“ fungující na jih a západ od našich hranic velmi pečlivě plánoval – a mnohem lépe, než tehdejší naši „plánovači“ (což samozřejmě tehdy „bolševik“ nemohl a nesměl přiznat): možná, že kdybyste byl svoji první kritiku formuloval lépe a pregnantněji, nemusela tahle debata vůbec vzniknout …

Michal
Host
Michal

A dnešní „hodný kapitalista“ nadále plánuje. Bez plánování prostě vznikne džungle.

AAA
Host
AAA

jo ve Francii. Tam to úspěšně doplánovali až ke žlutým vestám….

bob
Host
bob

To ale svědčí o ničem jiném ty žluté vesty.Francie je národ jejíž občané nejsou líní vyjít do ulic pokud nabidou dojmu že vládnoucí elita je vede do chudoby. Nenechají na sobě dříví štípat.proto nemají ve vládě českého Berlusconiho a za prezidenta vlastizrádce.

AAA
Host
AAA

no když nabydou tohoto dojmu tak to svědčí o tom že ten plánovací úřad asi něco naplánoval špatně.

Kubrt
Host
Kubrt

Není nutné budovat „plánovací úřad“, úplne by stačilo, kdyby jednotlivá ministerstva, ale i úřad vlády, měly nějakou koncepci, vizi, cíl ke kterému se dopracovat. Tím by se řídily dílčí aktivity. Po roce 1989 byla vize, že bude vybudována tržní ekonomika, že chceme jít na Západ a vstoupit do NATO a EU. To pochopitelně nekonvenovalo 100% občanů, ale politická reprezetace (vyjma KSČ a Sládka) se na tom shodla a činila dílčí kroky tímto směrem. Toto vyvrcholilo v roce 2004 vstupem do EU a od té doby tady žádná vize není, ani na celospolečenské, ani na vládní úrovni. Jednotlivá ministerstva si netroufám… Číst vice »

bob
Host
bob

Ano,s tím se dokážu ztotožnit .díky za tento osvícenecký příspěvek.

AAA
Host
AAA

Po roce 1989 byla vize, že bude vybudována tržní ekonomika

…hmmm 🙂 Ale mnozí nám teď budou tvrdit že klíčema necinkali pro kapitalismus. Ono nebýt Klause tak tady žádnou tržní ekonomiku nikdo nebudoval.

Kubrt
Host
Kubrt

Tržní hospodářství by bylo i bez Klause – ten tomu dal masku a jakýsi étos a své (byvší) charizma, ale i bez něj bylo i těm inteligentnějším soudruhům zřejmé, že plánované hospodářství selhalo. Část populace toužila po svobodě a demokracii, část by ráda i dál měla nad sebou pevnou ruku KSČ, ale všem vadilo zaostávání životní úrovně a neudžitelnost dosavadního ekonomického systému.

bob
Host
bob

Jistě, cinkali proti totalitě .

JarynJarin
Host
JarynJarin

No nevím. Z Francie si rozhodně nemíním brát příklad v ničem.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vaše škoda: třeba víno a bagety mají výtečné – a také třeba TGV je něco, co nemáme a špatné to není …

petr.r
Host
petr.r

letadla a auta, jen lidi jsou lemry, nemění olej, udržba žádná.

Partneři