Pendolino bude na jih jezdit minimálně rok ve zkušebním provozu

Pendolino na IV. koridoru při testech rychlosti 200 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPendolino na IV. koridoru při testech rychlosti 200 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V projektové přípravě na rychlost až 200 km/h je přes 300 kilometrů tratí.

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jenda

Pro kontext bych jen zmínil, že v Portugalsku jezdí Pendolina v pravidelném provozu rychlostí 220 km/h od roku 1998. Brzy to bude 30 let. Jezdí převážně na 350 kilometrů dlouhé trati Linha do Norte, ale taky na 250 kilometrů dlouhé Linha do Sol. Úrovňové přejezdy jsou z větší části nahrazeny, ale ne zcela eliminovány. Běžné soupravy tamtéž jezdí 200 km/h. Doporučuju, kdo by si chtěl vyzkoušet Pendolino plně využívající svůj potenciál. Jízdenky jsou za hubičku.

jakub

Jízdenky na Alfa Pendular za hubičku ani zdaleka nejsou, pokud se nekupují dlouhou dobu předem. Bohužel i proto velmi velká část cestujících využívá autobusy, které jsou nesrovnatelně levnější. A jízda běžným IC opravdu žádným zážitkem není.

Princ Krason

Jel sem Lisabon – Faro zacatkem dubna. Jizdenky kupovane den predem za 44 EUR, jestli je to hubicka nevim no, to bude asi individualni. Klopeni v 230km/h byl celkem zazitek, bohuzel, max. rychlosti to jelo jen asi pul hodky u Lisabonu a zbytek na jih se to docela couralo, prumerne tak 80-100km/h. Vlak byl narvanej, zadne volne sedadlo.

Karl vB.

Teď ještě se „za hubičku“ dostat do Portugalska, vlakem to asi nebude…

Knížecí rada

Ví někdo, jestli rychlostí vyšší než 160 tam budou jezdit i klasické soupravy? I pro klasiky se tam totiž projektovala rychlost vyšší.

Os5600

Ne. Většina souprav ma kromě vozů na 200 i vozy na 160. Například vozy ARmpee a Bbdgmee.

Aaabbb

Objednatel v nabídkovém řízení požadoval trochu nelogicky pouze 160 km/h.

Flek

Spis logicky, komplikovat a prodražovat provoz kvůli nějakým 30 sekundam.

Kont

Může prosím někdo pomalejším vysvětlit, co odlišuje zelené a modré úseky v přiložené mapě? Legenda to není a moje kapacita na to očividně nestačí, není to ani modernizace/novostavba, ani příprava/realizace, tak nevím co dál

Motýl Emanuel

Nehledejte za tím vědu, čím víc barev, tím hezčí mapka, tím větší bude pochvala. 🙂

Tomariero

Oranžová hotovo, modrá podle mne územní rozhodnutí a zelená pouze schváleno.

Karl vB.

Vysvětlivky bývají standardní součástí grafických presentací.
Tady zřejmě zmizely díky oříznutí původního obrázku, takže to je dotaz spíš na autora článku.

Princ Krason

Ta mapa je uzasna, nic z tech modrych a zelenych car neexistuje proboha! 😨 Nereknu ze to tam nakresli, kdyby se to aspon stavelo. Hlavne ze tecou miliony na studie!

stan

Proč?

koriandr

Na blbou Otázku , blbá odpověď… Protože BAGR !!!!

MajsterN

Bagr tak rychle jet nedokáže

MK

V mapce chybí výjezd z CB do Vcelne

MK

První ranní Jižní expres z Českých Budějovic neni IC 542, ale IC 544. Bude tedy jezdit na prvním ranním expresu nebo na IC 542?

Mynic

A kdo tu rychlost tam potom využije? Nebo si opravdu myslíte, že kvůli ušetřeným 5 minutám si tam dopravci budou pořizovat vozy a lokomotivy na 200km/h ?

Flek

Dopravci budou pořizovat, co si objednavatel zaplatí.

libor

podle mapky to vypadá, že by jednou tato jižní větev 4.koridoru mohla být z celkem slušné části na až 200. ale samosebou jsou to vše zatím plány s nejistým termínem „hotovo“. Dobré je , že je snaha to prolomit a posunout… ps. a to se plánuje studie ČB-Linz na 250kmh 😀

Zlámalík

Když vynecháte vaše jistě oblíbené Eso a kopřivová Béčka a jejich odvozeniny, pak na 200 km/h už asi existuje celkem slušný vozový park… Zkuste se podívat.
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Z&z=t&p=p

Leinad

Dneska je hodně vozů na 200, i ojetiny. A pokud bude trať dobře udržovaná, vydrží několik desítek let do další rekonstrukce.

Flek

To že vydrží několik desítek let nesouvisí nijak s tím, že to jsou vše úseky, kde to skoro nic neušetří.

VRTjecesta

Postavíme novou trať v parametrech z dávné minulosti, pak čučíme jak puci a chceme mermomocí fotečku s „200“. Tak tam pošleme pojízdnou výstavku. Starou 22 let. A rok to budeme zkoušet. No dobře.

2101

Je škoda že tu není zájem o nová vozidla s naklápěním, zrovna do Lince by to mohlo ušetřit docela dost času, stejně tak do Chebu…

VRTjecesta

Jako jo, takové ty tratě jako Cheb/HavlBrod si o naklápěcí jednotky říkají, ale kde je vzít? Nikdo to už nevyrábí. Leda že by Švýcaři vyřazovali RABDe 500.
Každopádně nepostavit novou trať do Budějic na 200 pro všechny vlaky, to je prostě… no Dobrá Správa.

2101

Tady v Evropě by je ještě dokázal vyrobit Alstom, případně je tu Talgo, to má sice jinou technologii naklápění ale nějaké zkrácení jízdních dob by to taky přineslo. Pak už by zbývalo jen Japonsko, odkud by to bylo asi podstatně dražší než koupit nová Pendolina od toho Alstomu

medical_examiner

Leda že by jich bylo hodně…

ABCD

Kolik jsou vlastně náklady na provoz Pendolina? Jaká je spolehlivost? Kolik stojí opravy a jak často jsou mimořádné, že klopení nefunguje? Kolik by byly u nového vozidla náklady na pořízení/odpisy?
České dráhy to ví moc dobře. Správa železnic asi taky. Já jen že tady plánují tratě se sklopnými vlaky a otázka je, zda je to vůbec v realitě. Nevím jestli to někde veřejné, ale od Správy železnic by byl fajn fér přístup ( a teď říkám, že nevím. Jen tam hlodá ten červíček pochybností).

Vojtěch

Alstom klopidla stále vyrábí – například Avelia Horizon pro U.S. Northeast Corridor je klopidlo.

Karl vB.

Možná v tom hraje roli rozdíl v provozních nákladech na klasická a naklápěcí vozidla.

Karl vB.

Snažil jsem se rozklíčovat zkratku „ES“ certifikát. Z logiky věci mi vyplývá, že jde o CERTIFIKÁT SHODY. Našel jsem, že se dělí do kategorií: – certifikát shody – EU certifikát shody – ES certifikát shody Podle toho, co znamená EU, lze odvodit že ES bude (možná?) Evropské společenství, tedy za podmínky, že jde o zkratku českou. Jaká jsou ale pravidla toho, v jakých případech musí být jaký certifikát, proč to musí v popisovaném případě mít ES a ne EU? Není mezi čtenáři někdo znalý, třeba z VÚŽ, kdo by byl ochotný toto téma stručně objasnit? Při hledání jsem narazil na… Číst vice »

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Jaký má smysl novostavba trati do Znojma na 200? Na jednu stranu je to zajímavý nápad, na stranu druhou, proč tak velkorysý?

lokotomy

Protoze kdyz uz se ma stavajici zcela nevyhovujici spojeni stat konkurenceschopnym, jde to jedine novostavbou, a kdyz uz ta bude, neni vyrazne drazsi postavit to na 200km/h, coz je soudoby standard, nez na nejakych 80?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Jestli tam budou jezdit dálkové vlaky aspoň každé 2 hodiny, tak proč ne. Ale moc to nevidím

lokotomy

Proc by tam musely jezdit dalkove vlaky? 200 dnes v civilizovanych zemich jezdi i rychla regionalni doprava. Tedy z Brna do Znojma spesne vlaky v zakladnim 2h taktu + vlozene spoje ve spickach. Kolik by se usetrilo, kdyby se to postavilo na 160km/h? Ale v CR na takova cisla holt nejsou zvykli a vlak rychlejsi nez auto drazdi.

Ales

Tak ono je rozdíl, zda ta regionální doprava jezdí 200 km/h po stávající trati, o kterou se dělí ještě s dálkovými a nákladními vlaky anebo by se pro tuto regionálku měla stavět speciální trať. Ano, pokud by města a obce na trase měly minimálně 3x tolik obyvatel, pak by to možná smysl mělo. Nicméně si myslím, že k tomuto stejně nikdy nedojde. Stát mě hodně mnohem důležitějších priorit, než jezdit z Brna do Znojma po železnici 200 km/h…

lokotomy

Takze slusnou verejnou dopravu na Znojemsko navzdy zcela odepsat a nechat lidi jezdit po silnici? Ano, zarna budoucnost.

Stráťa

Jenom mezi Znojmem a Brnem žádná existující trať není, jízdní řád autobusů můžou závidět páteřní linky MHD mnoha menších měst a terén je nenáročný.

Jediným důvodem stavět na míň může být drážní byrokracie a zvyklosti.

lokotomy

…jinak jestli do Znojma budou pendlovat spesne vlaky z Brna anebo tam budou prodlouzeny rychliky treba z Ostravy, neni z pohledu cestujiciho moc podstatne, pokud v nich bude platit krajsky tarif a nebudou si privazet zpozdeni.

Ales

Taktéž mě to napadlo. Dříve se řešila ekonomika. Respektive co to bude stát a co to přinese. Takže spousta nápadu neprošla hlavně z tohoto důvodu. Dnes se hází miliardami a prijde mi to tak, že to nejpodstatnější -ekonomiku- nikdo neřeší.

Tomáš Záruba

To vám přijde blbě.

lokotomy

Ekonomika? Zakladnim predpokladem, aby hodpodarsky slabsi regiony nevymiraly, je dobre spojeni do regionalnich center. A proc je novostavba zeleznice (v celkem rovne krajine) horsi, nez podobne dlouha rychlostni silnice, spolu s rozsirenim D52 a desetitisici parkovacich mist ve velkomeste? Jen ta parkoviste budou drazsi nez cela zeleznice! Kdo je zaplati? Jejich uzivatele? 5000 mesicne? Asi tezko, resp. jen mensina. Uz jsem to tu psal: dalnice je investici pro vyvolene, kteri jsou zpusobili ridit auto, maji na nejake adekvatni, jeho provoz a parkovani, nebo jim to plati zamestnavatel. Pritom prijmove nuzky se rozeviraji, dostupnost aut spise klesa. Tem chudsim snad nechate… Číst vice »

Tomáš Záruba

Jaký má smysl tam povolit rychlost nižší, když tím skoro nic neušetříte?

lokotomy

Zkusebni provoz nad 160km/h, na papire 300km trati „az na 200km/h“ – parada. Zatimco Rakousko letos do provozu uvede 125km nove trati na 250km/h. Ale komu tim prospeje, lepsi je preci stavet obri dalnicni odpocivky, aby statem projizdelo jeste vic kamionu, a dovolit ostatnim propletat se mezi nimi 150-km rychlosti, tedy vice dupat na pedaly nez dosud.

Flek

Na které trati?

Michal M

Myslíš, že bez odpočívek by sem ty kamiony nejezdily, kujóne?
Nebo že je v Rakousku nemaj?

lokotomy

Jde o priority.

Flek

Tak kterých 125 km tratě na 250kmh Rakousko otevře?

2101

Zřejmě myslí Koralmbahn, ale na té budou i úseky s nižší rychlostí

lokotomy

Jo, vyjezd z Grazu a Klagenfurtu, to tak v zeleznicnich uzlech byva. Na dalnicich byva kolem velkych mest a krizovatek taky rychlost snizena. Dokonce i v tunelech, narozdil od zeleznice.

lokotomy

Jeste jste neslysel o Koralmbahn?

Michal M

Ano, je prioritnější zalepit desítky let starý technický dluh v nedostatečné kapacitě a kvalitě dálničních odpočívek než – teda nevím co vlastně, protože žádná VRT ani trať na 200 se u nás zatím stavět nedá, protože není připravena.

lokotomy

Ceska zeleznice ma kvalitativne a kapacitne mnohem vetsi dluh nez dalnice. Ta se stavet neda, protoze neni pripravena: proc? Protoze se 30 let hledelo jen na silnice (a ani ty se moc stavet nedari). A kde je psano, ze silnice se maji postavit prioritne? Ano, byl to celospolecensky konsenzus, tak pred 50 lety. Ja ale myslim, ze prioritu by mely mit stavby prospesne vsem pred temi slouzicimi vyvolenym. Zeleznice je pro vsechny. Dalnice jen pro ty, kdo maji na adekvatni auto a jeho provoz a jsou dusevne a telesne zpusobili auto ridit. A zahranicni speditery.

Michal M

Celospolečenský konsensus je poměrně jasný: po železnici jede 10% člověkokilometrů, pro silnicích zbytek.

V zemi, kde do toho lejou několikanásobek peněz víc a významná část populace je koncentrovaná do údolí, se dostali na dvojnásobek. Hm.

lokotomy

Pletete si pojmy s dojmy. O stavajicich prepravnich pomerech rozhoduji investice v minulych desetiletich, nikoliv ty soucasne.

Tomáš Záruba

Kolik z těch silničních člověkokilometrů jsou relace, kterým by nějak měřitelně pomohla dálnice? Většina toho je „v ploše“.

Karl vB.

Na dálnicích se opravujou/ stavěj odpočívky, na železnici se opravujou/ stavěj nádraží – viz např. Plzeň, CB, Havířov, Pardubice…

lokotomy

Jak ta zvysi kapacitu trati a cestovni rychlost na nich – coz by zvysilo poptavku?

Karl vB.

Replika:
Jak parkoviště na dálnici zvýší kapacitu dálnice, cestovní rychlost a poptávku?

lokotomy

Kdyz kamiony maji povinnost delat prestavky nebo dokonce v urcite casy zakaz jizdy a stavajici parkoviste jsou plna, tak stavba novych kapacitu dalnic navysi,protoze vyresi jejich uzke hrdlo, tedy z pohledu kamionu. Ridicum osobaku to jen zkomplikuje cestu, budou volat po dalsich dalnicich, ktere zase jen indukuji dalsi provoz…

Karl vB.

Vy asi po dálnicích moc nejezdíte, že? Jinak byste věděl, že pokud je plné parkoviště, kamiony parkujou kdekoliv, kde se to jen trochu dá. Policie se tomu logicky nevěnuje, protože chyba je na straně státu, a řeší jen extrémní případy nebezpečně odstavených vozidel. V Rakousku, které je na ekologii docela orientované, otevřel Asfinag na A8 Parkoviště Hausruck určené POUZE pro LKW.
https://www.youtube.com/watch?v=zYlt1YGZRHw

medical_examiner

No jezdilo by jich podstatně méně.
A tím by nevznikal absurdní paradox vůči neustálým ekologickým žvástům…

Pampeliška

Je to sice hezké, ale zpomalí ranní R49 s 300 lidmi o 5-10 minut.

lokotomy

Takove prkotiny… Pokud spechate, muzete preci jet 150km/h po dalnici!

Michal M

Která tam není.

Michal M

Kde ho dožene? V Senohrabech?

medical_examiner

Buďte rád, že něco takového vůbec existuje.
Při konsolidaci železniční dopravy se tyhle obskurnosti hned zruší…

koriandr

Krása… Jen bych na tu mapu přidal zelenou čáru od sjezdu z Moravské brány na Olomouc tam se snad i mluvilo o dvoustovce bez ohledu na VRT.. a Olomouc Zábřeh je taky krásná rovinka kde by to šlo v pohodě. Č.B. st. Hranice nic? nedávno o tom psali.

Tomariero

Jsou tam jen schválené projekty, to do Linze zatím není. Ostatní už prošlo schválením alespoň od centrální komise.

koriandr

Každopádně super…

medical_examiner

Z Olomouce do Zábřehu se o 200 km/h mluví nejméně 6 let…

Dan 3

Návrhy těch úseků na 200 km/h jsou celkem dobré, ovšem příliš se mi nezdá úsek Rakvice – Břeclav. Podle mě je to moc krátký úsek, kdy vlak sotva dosáhne té rychlosti a zároveň je pak nucen brzdit před Břeclaví/snížit rychlost na 160 km/h u Rakvic. Osobně by se mi více líbila varianta zvýšení rychlosti mezi Modřicemi a Břeclaví, ta trať je pro to dokonalá, minimum přejezdů (asi 2-3), minium oblouků a celkově i ta vzdálenost je větší a tou 200 km/h by se mohlo skutečně nějaký úsek jet, ne jen jí dosáhnout a pak hned brzdit, jak to nepřímo prezentuje… Číst vice »

Igor

Ono moc nejde o to jak krátký to je úsek, ale spíš je to souběh s VRT takže se to bude najednou předělávat a rovnou to udělají na 200.
https://vrtky.cz/jizni-morava

Tomariero

Do Rakvic má být od Brna plnohodnotná VRT, dál pak jenom ta dvouatovka.

noerf

Pendolino, kdysi tržní produkt ČD luxusního vlaku, nyní čím dál častěji jako součást objednávky ze strany MD jako obyčejný vlak.

Herold

No a? To je snad spíš dobře, ne?

Michal M

A Vindobina dojezdila např. na osobácích do Všetat. To sou paradoxy, pane Vaněk…

Jája

Mohli by dát Vectrony i na ostatní EX, zavézt výhradní provoz ETCS a využít vyšší rychlost na všech EX…

micat1

Bez naklápění je tam rychlost tuším jen 170 až 185 km/h. Možná Sobělsav – Doubí je na víc, ale to je zase dost krátký úsek.

lokotomy

Nebylo by lepsi vsude poslat pendolina? Lokomotiva sama o sobe vlaky nezrychli.

Flek

Těch 30 sekund úspory?

Svojšín

Z čeho jsou tak vyděšení?

petrK

pendolino je asi nějaká nová kosmická technologie, tak je třeba být hodně opatrný 🙂

Svojšín

Asi ano, chápu, že to tam bude potřeba „projet“ , ale zkoušet víc než rok, to mě docela zarazilo…..

Michal M

Zkušebním provozem se vysvětluje proč je to jeden pár spojů.

medical_examiner

Tak kosmická, že už je přežitá…

Johnny

Patrně budou bedlivě sledovat dojivost krav v okolí trati.

Rossec

zase nová studie ? již v roce 84 bylo zjištěno, že krávy reaguji na hluk individuálně a dle toho se mění jejich dojivost, vizuálně studie ještě provedena nebyla, tak to bude asi ono.