Železnice

Lokálky v ohrožení, stát už na ně nechce krajům posílat miliardy

Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava
Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava

Zhruba tři miliardy korun posílá stát krajům na financování regionální železniční dopravy. Děje se tak od roku 2009 na základě memoranda a později smlouvy vlády s kraji, která má zajistit financování krajské železnice až do roku 2034. Jenže při hledání úspor v rozpočtu na příští rok ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ukázala mezi prvními právě na tuto položku. Ministryně o tom informovala kolegy z vlády, napsal server iDnes.cz.

Železnice v krajích v dnešní podobě stojí a padá s touto částkou, která tvoří zhruba třetinu celkových veřejných výdajů na krajské železniční spoje. Kraje právě v tomto období uzavírají smlouvy s dopravci na další léta, některé – například Zlínský – se přitom rozhodly železnici výrazně posílit. Stát přistoupil na příspěvek krajům v roce 2009 poté, co se od Českých drah oddělilo ČD Cargo do samostatné dceřiné společnosti a skončilo tak křížové financování osobní dopravy ze zisků dopravy nákladní.

„Je to pro nás velké překvapení, které s námi nikdo nekonzultoval. Skoro to působí, jako že levá ruka neví, co dělá pravá,“ komentoval to hejtman Libereckého kraje Martin Půta. O záměru ministryně financí chtějí jednat zástupci krajů příští týden na zasedání Asociace krajů ČR.

Reakci ministra dopravy Dana Ťoka deník Zdopravy.cz shání. Vláda vedená hnutím ANO nicméně začíná hledat úspory ve výdajích na železnici jen pár měsíců poté, co zavedla státem nařízené slevy v dopravě pro mládež a seniory ve výši 75 procent. Kompenzace těchto slev dopravcům vyjde dle dnešních odhadů státní rozpočet na šest miliard korun ročně. Zároveň s tím lze sice předpokládat nižší doplácení na provoz, dle odhadů ale jen v řádech stovek milionů.

Částky určené krajům na železnici. Pramen: MDČR
Částky určené krajům na železnici.
Pramen: MDČR
184 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joseph

Už na vysoké škole nám jeden doktor říkal, že současné kraje (VÚSC) jsou tak malé, že by bylo výhodnější zemské řízení nebo současné kraje mít ve velikosti NUTS II. A docela mu dávám za pravdu.

železničář v důchodu

Však on si už i „bolševik“ asi uměl spočítat, proč se (mu) změna administrativního uspořádání státu z původních 19 československých krajů na pouhých 10 v roce 1960 vyplatí – jen tenkrát měl lépe „ctít“ bývalou česko-moravskou zemskou hranici, aby moravským „ultras“ nedával zbytečně argument pro jejich pozdější ukájení si svých rádoby nacionálních pudů.
A Žilina sice kvůli tomu přišla o statut krajského města, ale naopak díky tomu získala jedinou v ČSSR vysokou školu pro výuku všech dopravních oborů s celostátní působností (nikde jinde v ČSSR nebylo soustředěno studium všech do jediné lokality) …

Joseph

Kdyby stát ukázal přehled všech institucí, organizací a spolků, které dotuje… určitě by se na našel balík peněz pro dopravu a její infrastrukturu.

jirka

aha takže nejdřív začnem rozhazovat na 75% slevách na výlety a pak po 3 měsících se zjití že na to není a tak se hledá jednoduché řešení kde to zas ušetřit a tím se zabijí dvě moucha jednou ranou, ubude spojů a tím pádem i jezdících slevistů.

K.L.

Kdyby paní ministryně zrušila dotace solárních elektráren, řepky a dávky pro parazity, ušetřila by několik desítek miliard.

R2R2

Kdybych prestal platit byvale manzelce alimenty, tak bych usetril spoustu penez, ale mohu prestat? Mohu, pokud by se zmenil zakon, nebo bych se zakon rozhodl ignorovat, ale nebylo by to moralni rozhodnuti. Pokud jsem se jednou k necemu zavazal, tak bych se k tomu mel postavit celem. Pokud jsem uvedl v platnost zakon (ja ne, ale jsou tu ruzni jini silenci, kteri miluji solarni panely a verejnou dopravu a podobne nesmysly), tak bych mel aspon trosku predstirat, ze to ma jistou vahu.

Bjorn

Jak už bylo jinde řečeno, je přinejmenším vhodné důkladně posoudit všechny možnosti perspektivy či neperspektivy lokálních tratí do budoucna včetně zjištění poptávky veřejnosti v tom kterém daném úseku a nejen v závazku ZDO ale i možností sezonních turistických aktivit. Nejsem rozhodně znalec všech lokálek v ČR abych to tu mohl nějak posuzovat, ale znám přinejmenším velmi dobře lokálky na sever od Prahy, kde u některých stále potenciál do budoucna v tomto smyslu může být, nejslabší je zcela již zřejmý úsek Zlonice-Straškov, kde by stálo za to udělat tam pokus s cyklodrezínami po švédském vzoru. Ostatní podřipské lokálky (Vraňany-Straškov-Roudnice)stále potenciál mají… Číst vice »

železničář v důchodu

Divím se Vám: také jste se nechal nachytat hloupě zavádějícím titulkem a jej zneužívajícími antilokálkovými provokatéry, ačkoli text je vlastně o něčem úplně jiném …

Tronda

Co nejrychleji vysoutěžit všechny lokálky a ze tří miliard nasypaných do Černé Díry bude ihned miliarda jedna a dvě se ušetří, při stejném objemu výkonů.

Gwann

A na tomhle jste byl kde?

Joseph

Máte křišťálovou kouli?

hank

Znovu se ukazuje, jaká hovadina je 14 krajů. 14 hnojišť pro 14 kohoutů. Zajímavé je, že ani v článku ani v diskusi nepadlo ani slovo o tom, co je to veřejný zájem, že už by bylo na čase konečně ho na politické úrovni ve všeobecné shodě široce veřejně prodiskutovat a nakonec definovat tak, aby ta definice vydržela aspoň dvě generace, stanovit jeho rozsah včetně finančních zdrojů na jeho naplnění a hlavně se v souladu s ním chovat. Jenže tomu brání právě těch 14 hnojišť a taky klapky na očích politiků na všech úrovních, které jim brání vidět dál než na… Číst vice »

V.N.

Jasně , pro ultra socialisty je pořád peněz dost. Jenže..to nejsou peníze jejich , ale naše peníze o které nás odrbou. To nejhorší co může být je zvyšování daní. A ještě k tomu zvyšování daní proto , aby byly z těchto peněz hrazeny nesmysly.. Jinak spíše si kladu otázku, proč kraje dostanou peníze od ministerstva na to, aby si za to mohli uhradit provoz ztrátových vlaků alias si zabezpečili dopravní obslužnost prostřednictvím železnice. Není to nesmysl ? Nebylo by lepší , kdyby stát poslal do krajů peníze na zajištění dopravní obslužnosti a už vůbec neřešil , jak si ten kraj… Číst vice »

AAA

Přitom by bylo velice jednoduché zavést pravidlo číslo 1: Tady rejžuješ – tady tě zkásnem

… a v referendu o vstupu do EU jste hlasoval pro?

V.N.

Ten příspěvek výše je dementní. Zpravidla každá firma , která zde rejžuje je v Čechách registrována a daně z příjmu platí..

AAA

jistě, ale nikdo jí nemůže bránit aby byla registrovaná jinde v EU … takže hlasoval jste pro?

Y.K.

Ta otázka postrádá smysl. Jinde můžou mít sídlo a pak zisky! daní tam, ale jinak každá firma, která zde provádí peněžní operace bude podojena českým státem. DPH, srážky zaměstnanců, energie… bla bla, tomu se prostě nedá vyhnout a stát to dostane.

AAA

Pak ovšem postrádá smysl i ten blábol o pravidle číslo 1

V.N.

Já jsem hlasoval pro :-).. Nicméně těch firem , které dle prvního příspěvku tady rejžují a daně platí jinde je minimum…. Všechny nejdůležitější firmy , které v ČR podnikají jsou i v ČR registrovány a v ČR platí i daně…

AAA

Pak ovšem postrádá smysl i ten blábol o pravidle číslo 1

Gwann

Zdroje jsou?
Mne po sečtení všeho stát zkasne o 50% příjmu. To myslím stačí.
Spíš s tím nakládat rozumně, ne financovat hromadu úředníků resicich blbiny, které jim zákony prikazuji resit.

rum

70 %. Nezapomenout ještě na DPH/spotřební daň.

Y.K.

Fantastická sbírka hloupostí mimo realitu. Peníze jsou? A co je to tedy schodek rozpčtu? To je, že vám nevyšla výplata a musíte si někde půjčit. Peníze tedy jsou jen zdánlivě. Rejžuješ – skásnem – hmm, bezva závistivecká logika. Co si představujete pod taký slovem rejžovat kefalín. To co firmám zaplatíte obvykle rozpráší na výdajích a daních, spousta firem bankrotuje protože nezvládne být v zisku. Jediný kdo z toho rejžuje je stát, který si své příjmy chrání zákonem (a sebere zhruba polovinu toho co se protočí). Zvyšování daní žádnou produktivitu ani zlepšení nepřinese. Zase lidem i firmám seberete kus hodnoty, kterou… Číst vice »

PetrB

Pred kraji objednavali verejnou dopravu okresy, no ja si nedokazu predstavit jak by to vypadalo, kdyby jeden okres se mel domlouvat s druhym na meziregionalni (rozumej spojeni mezi jednim a druhym okresem), kdyz dnes vidim jaka jsou spojeni mezi dvemi kraji (napr. Jihocesky kraj s Vysocinou nebo Jihocesky s Plzenskym v osobni doprave objednavane kraji. Kazdy okres by si hral na svem pisecku jako dnes kraje…

železničář v důchodu

V 90. letech minulého století jsme si všichni (z dnešního pohledu velmi neprozíravě) mysleli, že objednávky regionální dopravy prováděné na úrovni krajů budou „optimální“: v porovnání s objednáváním jednotlivými okresy ta změna skutečně přínosem byla, ale přitom všichni podcenili, že když dálkovou dopravu bude objednávat MD ČR, bude hodně obtížné zkoordinovat představy krajů jako velmi silných subjektů s možnostmi dálkové dopravy tak, aby výsledkem byl skutečně kvalitní síťový systém – a když se v průběhu dalších asi 15 roků podařilo ten systém dotáhnout do jakéhosi většinově docela dobře použitelného stavu, začíná jej čím dál víc nabourávat jak česká pseudoliberalizace, tak… Číst vice »

Šťoural

Pánové Šindeláři a Sůro,

máte opravdu zapotřebí ten totálně zavádějící titulek? Takhle to na první pohled vypadá, že ty zmíněné miliardy ministerstvo posílá na lokálky, což není pravda. Dofinancování „lokálek“ tvoří jen menší část peněz ze zmíněného objemu, což přece oba dobře víte a vyplývá to i z textu článku (jde o „dosyp“ na veškeré regionální vlaky). Laskavě si, prosím, všimněte, že některým diskutujícím (a nejen jim) se už z toho titulku dělá rudo před očima, neboť si bohužel myslí, že za ne zrovna ideální stav železniční dopravy v ČR můžou zejména lokálky.

Šťoural

Nevadí mi samozřejmě termín „lokálky“, ale to, že de facto píšete, že na ně stát (každoročně) posílá ty zmíněné miliardy. Doporučuji Vám proto oživit si články a diskuze z doby, kdy Kalousek chtěl před několika lety provést totéž. Tehdy si díky zavádějícím článkům a diskuzím rovněž velké procento čtenářů a bohužel i politiků myslelo, že jde jen o peníze na dotování provozu na lokálkách. Prostě hodně lidí dodnes nechápe, že pojmy „regionální železniční doprava“ a „doprava na regionální trati“ neznamenají totéž. A vy jste tomu opět jaksi napomohl… Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že především mnohé lokálky by tímto byly… Číst vice »

železničář v důchodu

„především mnohé lokálky by tímto byly ohroženy“
Pochopitelně – protože i pro „krajské úředníky“ platí, že „bližší košile než kabát“ a „co oči nevidí, to srdce nebolí“, takže zrušit i jeden regionální vlak na celostátní trati u krajského města je pro ně mnohem větší problém než zrušit jeden vlak na koncové lokálce někde v pohraničí.

PetrB

Pro Jihocesky kraj to neplati… podivejte se na jizdni rad trate 220 a na relaci Ceske Budejovice – Veseli n. L. a oak mrknete na jizdni rad autobusove linky 390820 a 390821 Ceske Budejovice – Veseli n. L. – Tabor a zjistite pak se podeli vlaky z teto celostatni trate jezdici z krajskeho mesta…

železničář v důchodu

Jihočeský kraj je kapitola sama pro sebe už hodně roků – hlavně se tam povedla ta superdůležitá elektrizace trati z Českých Budějovic do Českých Velenic. A Kafka se Študlarem jsou zjevně dobří kamarádi …

Jenomjá

Tahle vláda je neuvěřitelně diletantská a vede zemi prostě náhodně, nebo podle toho jak se vůdce zrovna vyspí. Ještě měsíc spátky bylo vše růžové, všude se přidávalo, všechno bylo skvělé. A o měsíc veletoč o 180 stupňů. A nejenom na dráze.

Na dráze se naleje 6 miliard na slevy, pak se 3 miliardy veme na provoz…

Ale mnohem horší je, že sa také plánují škrtat investice. Přitom ty byly loni, v čase vrcholícího ekonomického cyklu, nižší než za krize za Kalouska/Nečase. To je opravdová tragédie pro zemi. Téměř nic se neinvestuje do budoucnosti, do infrastruktury, jenom se prožírá.

Axel

Dobrý den, sice je to lehce offtopic ale zareaguji, neboťjde o dlouhodobý dopad, který se projeví i v dopravě. Ale nemyslím že vláda je totálně neúspěšná. Podle příbuzných (působí ve školství) je současný ministr školství docela OK. Spíš mi vadí, že vláda promrhává šance. A hlavně je současná vláda je strašně přelétavá. Je to tím že ve vládě mají převahu extrémisté (vesměs radikální socialisté). Extrémisté ve smyslu, že ti lidé neznají míru a svoje kroky si nepromýšlí. Stejně jako ve vládě Petra Nečase 2010-2014. Tehdy i dnes ve vládě chyběla centristická (klidná) partaj jako KDU (moje první volba) nebo STANezávislý… Číst vice »

železničář v důchodu

Ty Vámi zmíněné partaje bych sice nevolil, protože někteří lidé z jiných jsou pro mě spíše příslibem lepších výsledků, ale jinak asi máte docela pravdu.

Gwann

Ono se řekne snadno rušit, mnohde opravdu je obsazenost tristní, ale zkusme spočítat průměr ve vlaku za den nebo počet cestujících denně. Řekne to daleko víc. Lokalky a vůbec doprava v závazků je služba. Z principu nerentabilni a dotovana. Všude. Proto stesky, že jen rentabilni zachovame jsou blábol. Pokud si navíc rekneme: OK, vlaky rusime., tak musíme říct i b) – čím to nahradit. Bus? Ale ten mnohde pojede i pomaleji než pomalá lokalka! Ano, má víc zastávek, zajede všude, ale pak taky 25km jede hodinu! A tím už tuplem nikdo nepojede. Tak to taky pak zrušíme? Což znamená buď… Číst vice »

V.N.

Ohledně posouzení ekonomiky každé tratě by měl být zvolen globální přístup. Nedívat se pouze jenom na to , zda na trase objednat vlaky či autobusy , ale třeba posuzovat i náklady na údržbu trati či silnice. No…a pokud mám vedle tratě solidní silnici , na trati obsazenost vlaků max 20 osob na trati žádnou nákladní dopravu, poté je totální nesmysl zde objednat vlaky a totální nesmysl tu trať vůbec udržovat.

Jirka Sirka

A co jít opačnou cestou a zpřísnit požadavky na technický stav vozidel? Odstranit ze silnic 15 a více let staré šroty, tím utnout vesničanům vstup na silnice a nahnat je do vlaků a autobusů?

Adam Goliáš

Vážení diskutující, znáte někdo z vás publikaci,, Role regionalní železnice ve 21. stol. ,, autorem je M Vyka s kolektivem. Jsou tam popsany mimo jiné až neuvěřitelně rostoucí přepravní výkony, poté, co byla trať mnohdy i již zrušena a následně zmodernizována. Myslíte že je podobný model možný uplatnit i někde v
ČR?

svojsin

Někde jistě ano, jinde je zase výhodnější pro VĚTŠINU lidí v relaci udělat kvalitní bus dopravu s přípoji na hlavní trať.

Jiří Šrámek

A kde je třeba v Lbc kraji hlavní trať?

svojsin

Nemám dost přehled o Libereckým kraji, ale pro představu odjinud:
Z Vejprt aspol. jedou bus linky směrem do Klášterce a do Chomutova, kde se dá mmj. přestoupit na vlak na trati 130/140.
Nebo z Jevíčka se dá jet busem do Skalice n/Svit. popř do Svitav, kde se dá rovněž přestoupit na vlak.
V obou případech se to děje ve velkém a cestující na to „slyší“…

Je to pro vás dost pochopitelný, jako příklad??

Jiří Šrámek

Nejsem úplně vylízaný a Váš návrh chápu. Jen jej nelze aplikovat v Libereckém kraji.
Ptal jsem se, kde je v Lbc kraji hlavní trať, tak mi tu nepište o Jevíčku či o Vejprtech. Vaší logiku totiž v tomto případě sráží fakt, že v Lbc kraji žádná hlavní trať není. Takže nelze busem dojet někam k hlavní trati a pak pokračovat expresním vlakem, protože to prostě a jednoduše není možné, jelikož ona „hlavní trať“ tu u nás neexistuje.

svojsin

Jenže ten Liberecký kraj jste sem vložil Vy.
Takže když chápete mnou daný příklady, bavte se o Libereckém kraji s někým, kdo má výborný přehled o tomto kraji.
Hezký den.

AAA

No, když ona „hlavní trať“ u vás neexistuje, tak k ní nedojedete ani busem, ani lokálkou, že.

Jiří Šrámek

Dobrý den. Myslel jsem to jinak. A to tak, že když se železniční síť v dané oblasti skládá v podstatě výhradně z „lokálek“ bez páteřních hlavních tratí, bylo by zrušení či významné omezení provozu na takových tratích fatální pro železniční dopravu jako takovou. Prostě by nebylo kam vozit cestující busem. Jen až do cíle jejich cesty.

Alibaba

Hlavní trať je 030, 070, 080, 089, 037 (část do Zawidova).
P.S.: Ale takhle si asi hlavní trať nepředstavujete? 🙂

Adam Goliáš

No zrovna ta trať přes Jevíčko má podle mého názoru za určitých podminek, (zejména výraznė zrychlení, pravidelný takt…) potenciál stát se,, dopravní páteří regionu,,. Tam kde je max 40km/h lidé tuto službu vyhledávat nebudou, což s sebou přináší sníženou objednavku spojů a následny další odliv cestujících. Pro ilustraci opačný trend jsem zaznamenal na trati Šumperk -Kouty nad Desnou.

svojsin

Zrovna na tom Jevíčku nastal příliv cestujících v době, když se vlak omezil(tehdy ještě nezrušil) a bus doprava začla být použitelná. Dnes tam chybí vlak jen z pohledu nostalgie, jinak ne.

Souprava

Vyka je jeden z ultrašotoušů… jeho postoje nedoporučuji vůbec brát vážně. Míchá rád jablka a hrušky, neštítí se demagogie ve „vyplývajících závěrech“. Konkrétní knihu neznám, ale jeho vyjadřování mluví za vše. Ale jako zajímavosti (tipy kam na výlet) pro šotouše, to může být fajn čtení…

Adam Goliáš

Děkuji za názor, sice nevím co to je ultrašotouš, ale některe statisttikou podepřené skutečnosti jsou velmi zajímavé. Průměrná dojezdová vzdálenost autem je cca35km. Okolí velkých měst i mesta samotné denně zažívají nápor těchto dojižděčů. Tohle by přeci za jistých podmínek dokázala řešit integrovaná regionální doprava. 2x Pesa a razem by mohlo byt o 300aut meně.

VRT

Krásná myšlenka. Máte pocit, že by tratě třeba v okolí Prahy byly nevytížené?
Které lokálky by šly (konkrétně) takto použít?

železničář v důchodu

Co třeba „pacifik“ = dál než do Vraného nad Vltavou? Nebo „slánská“ z Kralup nad Vltavou a minimálně do Klobuk v Čechách, resp i „neratovická“? A jsou i další tratě, kam to ani PIDové autobusy nestíhají do všech tamních vesnic výhodněji …
Samozřejmě to potřebuje adekvátní investice do infrastruktury, a samozřejmě ne takové nesmysly, jaké za drahé desítky milionů vznikly právě na tom „pacifiku“ – ale když se vlak do Slaného plouží slabou šedesátkou s mnoha lokálními ometeními TR, tak jeho využívání asi nikoho příliš lákat nebude.

Jíří Tulipán

Super věc, když jsem předevčírem využil lokální trať, jela v nevhodnou dobu, ve vlaku tři lidi, přestupní vazby na bus žádné. Dokud se kraje nenaučí tvořit efektivně jízdní řády v celém svém regionu a dělat ho pro lidi, tak je nejlepším způsobem přiškrtit finance a jen ať se snaží za málo peněz vytvořit hodně muziky. Je nutné oddělit plevel od zrna, zrušit nevytížené lokálky a podpořit lokálky s potenciálem. Mnoho zde nadává na finanční podporu pro studenty a seniory, tak nepodporujte finanční podporu pro lokálky bez potenciálu. Cíl peněz je v obou případech stejný.

Bla

Každý den jezdím lokalkou, která je tak narvaná, že se tam někdy nedá ani pohodlně stát. Lidi co píšou, že jsou lokálky prázdný, neví o čem je řeč.

svojsin

A kam pak jezdíte odkud a v kolik hodin??

V.N.

Ale no tak…. něco jiného je přece lokálka z Tanvaldu do Liberce a něco jiného lokálka z Mělníka do Mladé Boleslavi..

VRT

No proto se asi pán nad vámi ptá kdy a kde, že ano…

V.N.

Já si myslím, že je to zcela logický krok, který přijít musel. Kladu si otázku, zda jsme tak bohatá země , že si můžeme ve financování regionální železniční dopravy dovolit provozovat i tratě vedoucí liduprázdným územím a subvencovat vlaky , kterými cestuje 10 cestujících…

Hanzí

Přesně tak, železnice samozřejmně ano, ale tam kde smysl dává a kde poptávka je. Financujeme ,,kozí dráhu,, kde za celý den převezeme 50 lidí místo toho abychom se věnovali například rychlému spojení do Mnichova a ty peníze směřovali tam kde výsledek mít budou a prozatím na trati do Domažlic si místy člověk opravdu jak na lokálce přijde.

ombroid

Ano i ne. Jezdím do práce každý den lokálkou, neříkám že jezdí nějak plná, ale do Mnichova pojedu tak max. 2x za život. Na druhou stranu příklad hlavní trať Tišnov – Brno. Ve špičce vlaky plné, mimo špičku spíš prázdné a to v intervalu 15minut. Když jedu prázdným vlakem a vedle na silnici je každodenně štrůdl aut a občas zácpa, je asi něco špatně. A zde je vždy vlak rychlejší jak auto a jede z centra do centra…. Jaké je tedy řešení? Proč rychlejší, levnější spojení do centra prohrává s auty? Protože lidi jsou líní jak vši…

Hanzí

Chcete otočit kormidlo času a zakazovat lidem jezdit autem? Měl by jste to jít vysvětlovat na západ od našich hranic proč do každého města natahali autostrády, přivedli i kvalitní železniční spojení a přestali cpát peníze do nesmyslů kde vozili vítr.

ombroid

ne nechci otočit žádné kormidlo. To bylo jen zmínění situace hlavní páteřní tratě Praha-Brno v okolí druhého největší města ČR. Nevidím rozdíl mezi vlakem vozící vzduch v okolí velké aglomerace a vlaku mezi horní-dolní. Popravdě mi ale hlava nebere logiku lidí, co jedou autem dvakrát déle v zácpě než vlak, ale hlavně že jedou autem. Takových znám bezpočet osobně.

AAA

No protože mnohdy ráno sice jedou dvakrát tak déle než vlak, ale večer zase jedou dvakrát tak rychleji. Navíc v dobu kterou sami potřebují.

ombroid

myslím že ne, jiný argument? Lenost lidí udělat dva kroky navíc? U nás ve firmě máme velké parkoviště. Vzadu je vždy prázdno, zato u brány se stojí na silnici, na trávě, na autobusové zastávce, v křižovatce….

AAA

myslet můžete co chcete

Hanzí

Hlavně ten dotyčný si to auto pořídil bez dotací, za svoje, platí si za něj pojistku, benzín, opravy atp, takže je to fakt jen každého vůle zda tím autem pojede. Navíc v autě si zatopí jak chce, zastaví kde chce, zajede si kam chce a vyjede a přijede kdy chce a jak chce.

Hanzí

Jedna zpráva za vše z minulého roku ,, Poblíž obce Chyše v odpoledních hodinách na trati 161 se střetl osobní automobil na přejezdu s vlakem jedoucím z Rakovníka do Žlutic. Spolujezdkyně vyvázla s lehkým zraněním, řidič byl transportován vrtulníkem, ve vlaku se nikomu nic nestalo neb mimo strojvedoucího a vlakvedoucího nikdo nejel,,.
Takže usuzuji, že takovéto lokálky mají zcela jistě plnohodnotný smysl provozovat pokud i v odpoledních hodinách zejí prázdnotou.

Dominik

Jeden vlak nic neznamená.

Hanzí

To fakt ne, ale konkrétně na téhle trati se vozí pytlovaný vzduch od Blatna až do Bečova apropo ono jet z Rakovníka do Varů vlakem tři hodiny tak možná Vy máte času dost, ale já to raději pojedu hodinu autem, protože já toho času zas tolik nemám.

svojsin

Úsek z Blatna do Bečova je už dnes prakticky nahrazen busem mezi Žluticema a Bečovem, hlavně úsek Toužim – Bečov.
Mezi Blatnem a Žluticema moc ne, přesto tam ve vlaku nejezdí skoro nikdo a jde o jednu z nejhorších (i nejdražších ) lokálek v ČR.

VRT

On si navíc málokterý šoušouš uvědomuje (a v diskuzi se mnou tuto neznalost hrdě přiznali), že k času vlakem je nutné ještě připočítat interval. Zkrátka pokud mi parkuje před domem auto, mohu jet hned. Pokud zjistím, že musím jet do města 5 minut poté, co odjel vlak, dorazím do města ještě o hodinu a 55 minut později (při 2h intervalu). Nic na tom nezmění ani autobus, který v tom lepším případě bude mít interval stejný. Co z toho plyne? VHD má v těchto končinách smysl pro školáky, na výlety. Pokud někdo žije v zapadlé vesnici (a nemusí to být nutně… Číst vice »

Hanzí

Naprostý souhlas. Ono také většinou vyjma aglomerací , kde lidé sedí v kancelářích pevná pracovní doba moc není, ti lidé z vesnic jsou také většinou nuceni nákupy uskutečnit ve městě, neb na vsi koloniály povětšinou vymřeli a samozřejmně také většinou po pracovním dni jsou tihle lidé rádi, že sednou do auta a jedou přímou cestu domů než aby někde postávali po peronech nebo autobusových zastávkách.

libor

je to tak, jsou prostě lokálky, které provozovat je na silné zamyšlení… co třeba Blatná-Nepomuk, to je taky zajímavý případ. Osídlení malé, stanice často mimo obce. Nechci přímo napsat na zrušení, ale někdy si říkám, zda by bus neudělal vetší parádu za méně peněz… PS. silnice (I/20) tam je, udržuje se a bude tam… Proč udržovat dva systémy (silnice,železnice)?

železničář v důchodu

Za méně peněz asi ano, ale že by „větší parádu“, tím bych si až tak příliš jistý nebyl.

Karl64

Je vas hodně co preferujete autobusy a všimli jste si že v oblasti těch lokalek umějí jezdit jen od pondělí do pátku a to jej za světla většinou od 7 do 16 hodin a o víkendu nic

svojsin

Pokud někde nejedou autobusy a ta potřeba tam je, tak to není vina těch autobusů.
Stejně tak „zadarmo“ nezačne nikdo sám od sebe posílat vlaky na nějakou lokálku. Ani ČD a nikdo jiný taky ne.

Jenomjá

Tak to samo o sobě jde vyřešit větším objemem objednaných autobusů. Kde je vůle tam je cesta. Vlaky tak jezdí protože jsou tak objednávany. Ne z vlastní dobročinnosti.

Je to už pak jenom na místních voličích a politcích.

VRT

Výtečně, takže z 4 párů autobusů jich bude 6. Co se změní?

PetrB

Ještě jedna věc, ta částka resp. ty částky v tabulce u jednotlivých krajů jsou za všechny osobní vlaky. Chci tím říct, že by se museli zrušit všechny osobní vlaky na všech tratích! To je diletanství od Schillerové, že by jeden brečel. No ja už vidím, jak např. z Prahy na Kladno, Lysou, Kolín atd. na místo vlaků pojedou autobusy, už vidím jak dopravci (je jedno kdo to je) budou vracet dotace z EU díky, kterým pořídili nové vlaky atd.

Souprava

Ono to tak horké nebude, zruší se akorát to nejslabší… Nejdřív se udělá bububu, ale výsledkem bude kompromis a sníží se to třeba jen o 1/3, takže se škrtne miliarda a to nepovede k žádné brutální redukci. Tak 10% na kraj. A to dopadne jen na ty fakt nejzbytečnější lokálky, které nikoho nevozí a stejně by časem zanikly. Tímhle se to jen urychlí, ten přirozený proces. Trochu se ubere, vlk nažere, koza zůstane celá… ne teda šotoušům, ale normálním lidem ano. Středočeský kraj třeba zjistí, že Dobříš v kladiva je kravina, Rožmitál úplná kravina, to samé Kralovice, Ústecký diplomaticky sejme… Číst vice »

PetrB

Tak snadné to zas není, hlavně u toho Ústeckého kraje :
zákon 194/2010 Sb. §20:
Dopravce je oprávněn požadovat, aby ve smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících uzavřené přímým zadáním nebo v dokumentaci nabídkového řízení byla obsažena povinnost nového dopravce odkoupit vozidla, která

a) byla nově pořízena se souhlasem objednatele ve druhé polovině doby účinnosti smlouvy o veřejných službách a

b) sloužila k zabezpečování veřejných služeb, které mají být zcela nebo zčásti předmětem nové smlouvy, a

c) nemohou být dopravcem využita pro zabezpečování jiných veřejných služeb.

PetrB

Dopravu na pravobřežní trati (Ústí nad Labem Střekov – Velké Březno – Děčín hl.n.) má nově, od prosince tohoto roku, zajišťovat společnost RegioJet, která na ně pořizuje nové vlaky a na tuto trať probíhalo tzv. nabídkové řízení.

Marek Janík

Tady máte slevu 75%, ale na zastávku nechoďte, spoje jsme vám museli zrušit, aby bylo na slevu 😀

PetrB

Problém některých lokálek: nízká provozní rychlost, nevhodně umístěné zastávky/stanice, trať vede okolo obce, ale chybí zastávka, souběh autobusu s vlakem atd. Problém je tedy, že chybí analýza a následná koncepce. Přijít s tím „zrušíme to a ušetříme“ je jednoduše hloupé a nikomu to vážně nepomůže, peníze poletí komínem jinde např. na nekoncepční slevy pro vybrané skupiny cestujících. Chci tím říct, že když se něco dělá tak se to dělá pořádně a navíc bych to měl mít něčím podložené a ne, že přijdu s něčím a vypustím to do světa přičemž vůbec neznám důsledky svého rozhodnutí, které může mít i neblahé… Číst vice »

svojsin

Tj pravda, některým lokálkám se dá pomoci,i když na tom nejsou nějak zle s obsazeností už teď. Např. Benešov – Vlašim, Rakovník – Blatno nebo Vsetín – VK apd.

Ale analýza měla být už dávno, ve skutečnosti se do toho pořádně nikomu nechtělo, protože by byl od OSŽ, různých fanatiků atd atd vláčen v médiích, byť za pár km kolejí bez prav. provozu.
A tak se dnes jezdí i tam, kde by to kdekoliv jinde na světě nehrozilo už 20-50 let.

železničář v důchodu

Ano, některým lokálkám se dá pomoci,i když na tom nejsou nějak zle s obsazeností už teď: třeba na Vámi zmíněné „Vlašimce“ byla už dávno poskytována sleva z jízdného i bez In-Karty.

Skinheads & Punks united

ANO, bude líp.

Vendelín

Na pozadí předání regionální dopravy z úrovně ministerstva dopravy krajům to byl v podstatě očekávání, že kraje posoudí ekonomiku provozu a některé tratě sami navrhnou na zrušení a vlaky nahradí autobusy. Tak teď k realizaci bude docházet.

Martin K.

Jenomže i kolik už teď chybí řidičů autobusů? A co přehuštěná silniční doprava už i na úrovni okresních měst? A problémy s parkovánim v okresních a menších městech? A co ty regionální tratě do kterých se podařilo v posledních letech investovt?? S péčí řádného hospodáře je zavřeme…

svojsin

Někde nechybí ani tolik řidičů, co strojvedoucích, ale obojí je řešitelné, což se ukazuje v některých podnicích, kde už dnes těch řidičů moc nechybí….
Jinak ano, u nás se za potlesku šotoušů investuje do tratí bez ohledu na budoucnost, bohužel….

Vendelin

Nejsem zastáncem rušení. Ale takový byl tehdy záměr Zkušenost je taková náhrada autobusy nikdy nebyla plnohodnotná a mnoho spojů bylo zrušeno.

svojsin

Tak je třeba rozlišovat, třeba na 137 je náhrada víc než plnohodnotná a spojů i celkový počet cestujících přibylo.
To stejný třeba u Hevlína.
Tím nechci říct, že to někde nebylo uděláno špatně, dávám příklady, kde to dlouhodobě znám…

Rampa

Tak jistě není potřeba zachovávat každou lokálku, protože jsou takové, které už rentabilní nikdy nebudou. Rozhodnutí o rušení ale musí VŽDY předcházet důkladná analýza, která zohlední nejen současný provoz, ale i potenciál té které tratě za předpokladu nasazení moderních vozidel, zavedení taktového JŘ nebo třeba budoucí výstavby v okolí. To, co je tragické v tomto případě, je naprosto nekoncepční výkřik ministryně, která se zrovna teď, na začátku února 2019, rozhodla, že je najednou potřeba šetřit. Resortem dopravy protečou každoročně gigantické sumy, v rámci kterých ty necelé tři miliardy tvoří nevýznamnou položku. Kolik peněz se utápí v předražených dálnicích, netransparentních zakázkách,… Číst vice »

Vlada

Lokalky bych zrusil a za usetrene penize postavil rychlodrahy nebo aspon koridory.

VRT

Kritérium nerušení musí být jediné. Počet cestujících. V tomto je třeba donutit zveřejnění dat dopravcům, kteří jezdí v závazku veřejné služby.
Vlaky do Nového Údolí shledavám smysluplnější, než tu komedii do Mochova.

Martinm

Akorát vaše srovnání nic nesrovnava když se jedná o jiný kraj

VRT

Snad člověk ve vlaku je pořád člověk ve vlaku? Bez ohledu na kraj.

Skinheads & Punks united

Tohle posuzování by mohlo být i místy ne fér, když je někde doprava zničená krajem a časy totálně nepoužitelná.

Petr

Vstoupit do diskuze…

Jiří Šrámek

Klidně. Vítej.

Lokálka?

Ve zmíněném Zlínském kraji je podíl opravdových lokálek snad jen 10% – Zborovická, nevím zda má cenu ji udržovat…? Místo ní bych raději viděl investici do dostavby Baťovky… Potom zbývají Rožnovka a Karlovická, které jsou na poměry našich lokálem slušně vytížené…. Ostatní jsou hlavní trati, byť třeba část Vláry MD degradovalo na dráhu regionální, ale začal „jim“ tam jezdit expres z Prahy do Nitry, takže je to asi jediná „papírově“ regionální dráha po níž jezdí dálkové vlaky, byť jen 2 vlaky za den o víkendu 4… Jinak obecně k lokálkám – jsem toho názoru, že by se mělo omezit zastavování… Číst vice »

petr.r

omezit zastavování? ten zborovický expres se naplnil, že postavili jednu zastávku navíc, snad moderní vozidla mají tlačítko zastavíme na znamení no akdyby tam nejezdila 810, tak…………

Skinheads & Punks united

Tlačítko mívají i 810, je to docela snadno dosaditelné..

Zdeněk Hynek

Investice do infrastruktury ve Zlínském kraji jsou vůbec příkladem, jak se to nemá dělat. Trať do Velkých Karlovic, kdyby se vytrhaly koleje, celá trať se postavila znova a pořádně, třeba i s nějakými přeložkami, aby se dalo jezdit aspoň 80 až 100 km/h, zavedly se ve špičce nějaké regionalexpresy, které by mezi Hrozenkovem a Vsetínem nezastavovaly, tak nemá časově šanci ani auto, natož pak autobus, když je téměř celé údolí jedna roztahaná dědina, udělat u zastávek P+R parkoviště, aby se dostali na vlak i lidé z bočních údolí, případně je svážet autobusy. Ale místo toho máme cyklostezky nebo opravené nádraží… Číst vice »

Alibaba

A pokusil jste se tu trať do Velkých Karlovic na ten váš požadavek 80-100 natrasovat?
Já jen, že tímhle relativně hustě zastavěným údolím toho už moc levně neprotáhnete. U téhle tratě bych si dovedl představit nějaké lokální přeložky. A další podmínka je zabezpečovací zařízení pro trať a na přejezdy. Bez toho se zvednout rychlost nedá.

K.S.

Tak, a co se říkalo je tady, peníze začínají chybět, jak j možno si povšimnouti, je to suma asi třetinová oproti tomu, kolik se ročně má utopit ve slevách. Konečně se ukazuje, s chládnoucí ekonomikou, že tato vláda není o moc lepší v hospodaření než většina před ní a že populisticky jen rozházela peníze, místo vytvoření rezervy, nebo investic. Pokud se nepletu, čas letí, tak předloni byl přebytek kolem 60 mld, před tím snad 4mld, nějak tak, místo umoření dluhu, místo vytvoření rezervy rozázeno následkem čehož teď musí šetřit, ani raději nezmiňuji jak dlouho by zvládlo oněch X miliard přebytků… Číst vice »

železničář v důchodu

„Pokud se nepletu, čas letí, …“
Pokud se nepletu, tak se skutečně pletete …

K.S.

Máte pravdu, bylo to už 2016

Jedine vlaky

Rovnou zrušte vlaky a podpořte IAD a autobusy.
Lokálky chtějí zachovat i obce, nejen šotouši. Pokud nějakou zrušíte, tak ji plnohodnotně vynahraď te autobusem, jinak to dopadne jako Mutěnice-Kyjov, kde po likvidaci trati se nedá urazit VHD pod hodinou 20 km. Kdyby lokálky, které jsou v slušném stavu, udělali další větší modernizaci,tak by člověk z vesnice do města dostal docela rychle, viz. Hevlín-Brno, trvá strašně moc času VHDopravou. No jo, IAD není špatný, že bychom to měli zrušit, ale omezovat IAD potřebujeme. Jinak za pár let nastanou strašně kritické situace.

svojsin

Ten Hevlín – Brno a rychlost, to nebyl zrovna dobrej příklad pro vlak…

MichalS

Tak ona to může být jen vypuštěná tzv. vějička, sondující reakce, jak se příslušní objednatelé a uživatelé zachovají a v podstatě to nemusí autoři výroku o úsporách myslet vážně. Ale bohužel také to může být bráno vážně, viz například sic dobře míněné, ale nakonec s tragickými důsledky aplikované úspory ministra Bárty. Ono by to chtělo spíše naprostou změnu koncepce, ale kdo jí udělá, když na většině míst na úřadech sedí naprostí diletanti? Ze současného stavu může mít maximálně radost uživatel Souprava a jemu podobní, kteří ve svatém džihádu za své vysněné úspory nechápou důsledky …

Xander

Tak není lokálka jako lokálka. Je jich mnoho perspektivních, a naopak mnoho je na zavření – těmi myslím například (Rakovník) – Blatno – Bečov nad Teplnou, Merklín nebo Rožmitál pod Třemšínem, které vedou buď územím ničeho, v souběhu s kvalitní silnicí a využití je mizivé.

VRT

Ale 810 tam musí zůstat, jinak stávka. To by nešlo tohle. Jedině vlak! 810- nejlepší vozidlo! Co na tom, že tam jezdí spoje, ve kterých nikdo nesedí.

Pavel

Vrt ….ale on tam nemusí nikdo sedět jen kvůli tomu že jízdní řád je špatně sestaven.To se stalo i u nás vlak jezdil plný,po změnách v Jř byl náhle prázdný….

VRT

Jak chcete líp postavit JŘ do Mochova, Rožmitálu atd?

VRT

No konečně! Stát přeci nemůže dotovat velmi úzké skupině nadšenců jejich koníček. Většina lokálek vozí vzduch a autobusy, které odvezou lidi z vesnic, kde ještě někdo zbyl odveze autobus do města, nebo k nádraží na páteřní trati autobus kvalitněji a výrazně levněji.
Možná by to ještě mohli šotouši uhrát na nějaký sociální program: „Integrace šotouše do společnosti prostřednicím vlakové dopravy“, nebo tak něco.

VRT

Bohužel nejde editovat, takže to „autobus“ tam nepatří.

ApolloXI.

Spousta autobusů jezdí taky prázdná, co zrušit i Ty. A co takhle zrušit VHD úplně? Víte, co se ušetří peněz? Stát každému koupí auto od Škody a bude pořešeno 😀

VRT

Když někde jede prázdný autobus, je na místě ho zrušit. Pokud je třeba, nechat jako školní, případně turistický. Pokud je vesnice, kde je 20 lidí s autem, nedá se nic dělat. Stejně by tam jeli tak 2 páry a to si fakt lidi raději koupí auto.

Dominik

Ne vždy je na místě ho zrušit ono se taky musíme podívat v jaký jede čas a jaký má případně přípoje, to samé platí u vlaků. Avšak je kontraproduktivní, když v jeden čas, jede bus i vlak, a pak další 2 hodiny nic.

Michal

Autobusů je konečné množství, a proto se točí. Ráno jezdí z Prahy všechny autobusy prázdné, ale kdyby se tyhle nevyužívané spoje zrušily, začaly by se v Praze hromadit odstavené autobusy i s řidiči. VHD je služba veřejnosti, takže je třeba financovat i málo vytížené časy, protože lidi chtějí (musejí) jezdit i mimo špičku. Ale tohle asi v diskusi na zdopravy nevyřešíme 😉

MildaIV

Budete se divit, ale existuje na světě spousta zemí. kde není hromadná doprava dotovaná.

petr.r

třeba?

Martinm

Seychely:-)

petr.r

Nemáte pravdu.

Martinm

Seychely, Komory, Kiribati, Fidži, Nauru, Tuvalu, Samoa, Brunej, Sierra Leone, Uganda, Mali, Mauretánie, Niger, Svazijsko, Svatý Tomáš a princův ostrov, Rovníková Guinea, Guinea, Guinea-Bissau, Lesotho, Zambie, Čad, Súdán, Jižní Súdán, Středoafrická republika, Malawi, Burkina faso, Burundi, Somálsko, Gambie, Kongo, Libérie, Gabon, Benin, Togo, Mosambik, Zimbabwe, Zambie, Angola, Botswana, Namibie, Surinam, Guyana, Svatý Kryštof a Nevis, Trinidad a Tobago, Antigua a Barbuda, Svatá Lucie, Svatý Vincenc a Grenadiny, Grenada, Bahamy, Barbados, Honduras, Salvador, Belize, Haiti, Dominika, Dominikánská republika, Guadeloupe, Montserrat, Martinik, Turk a Caicos, Panenské ostrovy, Anguilla, Panama, Mikronésie, Guam, Palau, Papua- Nová Guinea, Tonga, Pitcairnovy ostrovy, Norfolk, Niue, Vanuatu, Marshallovy… Číst vice »

Lex

Všechny vyjmenované země jsou buďto ostrovní státy a nebo státy třetího světa, kde není ani pitná voda…

Daniel Mach

Státy třetího světa, kde není ani pitná voda … to čtete Alberta V. Friče, nebo jste se dostal už alespoň k cestopisům Hanzelky a Zikmunda? Oni by o vás asi prohlásili, že je to typická nafoukanost člověka ze země, která se ani nedá najít na mapě světa :).

Jiří Šrámek

Vynechal jste Ptačí ostrov. Ten na Mácháči.

Adam Goliáš

Ghana? Pobřeží slonoviny? Osobní železnični přeprava, krom několika lukrativních spojů, je v civilizované části světa, kde je standartem vézt se v moderních bezpečných strojích, bez dotací nerealizovatelná.

Děčíňan

To snad není možné…

Romanero

Tady ale přeci nejde jen o lokálky! Tady jde o regionální dopravu, tj. všechny vlaky Os a Sp, klidně na celostátních drahách. A to může mít opravdu zásadní dopady na železnici jako celek.

ApolloXI.

Zpět k dopravní politice „modrých ptáků“ z devadesátek, nechat 30% a zbytek vyjezdit a pak zavřít. Vivat Říman 😀

Hodně štěstí

To už je těžký politický level. Nabídneme vám slevu, ale vlaku razantně omezíme. Stejné jako na Slovensku, Pro vybrané skupiny jízdné zdarma, ale v reálu se vyjma hlavních tahů skoro nikam vlakem nedostanete.

Martinm

Prostě šetříš dvakrát. Můžeš jezdit skoro zadarmo, ale protože nemáš čím tak ti to je k prdu.
Ale chtělo by to zdůraznit že se nejedná o lokálky ale o regionální dopravu. Klidně můžou zrušit osobák Pardubice-Choceň,ale nechat Choceň- Vysoké Mýto

Hans-Jurgen

Však je to na kraj cca 215 milionů a jelikož kraje soutěžemi ušetřili tak si to mohou pak dál zaplatit.

ApolloXI.

Ministryně vypustí blbost z huby a novináři mají Vánoce 😀

mgr.pavel

A proč ministryně vypouští z huby blbosti?

A jak víte, že jde fakt o blbost, jestliže vláda podobně hledá možnosti úspor kdekoliv?

ApolloXI.

A která vláda nehledala? Za posledních třicet let už těch utahujících opasků, úsporných balíčků a podobných zhovadilostí bylo, ale utahoval si a spořil jen někdo, hentý oný ne. Ale o to tu nejde, jde o to, že ministryně, která jednou skončí v propadlišti dějin jako vši(e)chni(y) před ní (ať jsme genderově vyvážení) a ničím významným se do dějin nezapíše, prostě někde něco plácne a novináři se můžou pos.at 😀

Martinm

Tak jsou lidi , kteří můžou placat nesmysly a jsou lidi kteří je placat nemůžou. A placat by je neměli ty co je můžou i uskutečnit

kolin

6 miliard na slevách na jízdné je větší blbost, nemyslíte? Od někoho, kdo se chlubí VŠ titulem, bych čekal aspoň špetku kritického myšlení. Jak od Vás, tak od ministryně.

železničář v důchodu

To se ptejte přímo té ministryně, ale ne v nějaké internetové diskusi!

Jan Sůra

Ministryni si neplatíte na to,aby vypouštěla blbosti.

Martinm

Já ministryni neplatil vůbec

Jan Sůra

Vy jste v ČR neměl nikdy žádný příjem ani si nic nekoupil nebo jen nemáte zrcadlo?

Martinm

A na jejím platů se to nějak projeví jestli jo nebo ne? Veškeré daně jsou víceméně jen virtuální peníze nebo myslíte že kdyby nebyla daň z příjmu ze byste dostal na účet víc?

Jan Sůra

Jestli jsou podle vás daně virtuální peníze, tak asi nemá smysl pokračovat v debatě-)

Petr

Bylo by dobré připomenout, jak tato rozpočtová položka tenkrát vznikla – tedy sebráním této částky krajům a jejím nahrazením přerozdělením podmíněným uzavřením smluv na 10 let s ČD a.s.

Martinm

Nesmysl

Moza14

Super, že důchodci budou cestovat za 75 %, smůla, že se již nedostanou z vesnice do města. Bohužel to odnesou vesničtí, bohužel i ti, kdo ANO, ČSSD a KSČM nevolili…

Grossák

Super, že důchodci mají slevu 75 %. Smůla, že to nepojede.

Moza14

Ale většina dosavadních voličů jim stejně zatleská, jak na ně ten Babiš myslí. Že jim ten vlak zruší kvůli němu (resp. jeho vládě, kterou on vede), to už si nespojí. A budou nadávat na ČD.

petr.r

kdyby čd na tych lokálkách jezdil vozy, kde vystoupí i babička s čaganem a dá sama maminka kočárek, tak asi se nemusí rušit. Za tohle můžou čd a ty jejich přiklepnutý výkony.

JAN

Ano. Opět duchaplný, intelektuální komentář petra.r. Za vše mohou ČD. Takže jsem to pochopil, že tím vlakem jezdí pouze matky s kočárky a stařenky? Už se opravdu proberte .

bob

Mám takový dojem že u pana petra.r to R znamená retard.

svojsin

U některých lokálek by to byla škoda, např. Rakovník – Jesenice – Blatno, jinde by převod na kvalitně udělanou bus dopravu bylo pro většinu obyvatel v relaci požehnáním, např. Rakovník – Petrovice – Kožlany – Kralovice – (Plzeň)……

Moza14

Jasně. Jsou lokálky, jejichž zachování cenu má, i když nejsou rentabilní, hlavně horské lokálky, kde by se musel autobus plahočit do prudkých kopců (sesunutá trať 097 Teplice-Lovosice). Pak jsou lokálky, které stojí za to provozovat v pátek odpoledne a o víkendu. A pak je samozřejmě spousta lokálek, která by šla nahradit busem. Na komfortu pro dojíždějící by to tolik neubralo a bylo by to mnohem levnější. Je třeba to ale posuzovat jednotlivě a ne šmahem odsodit všechny nerentabilní lokálky (=všechny lokálky) ke skáze.

ApolloXI.

Jen slibotechny. Opravy 097 se nedočkáme, zapomeňme.

Moza14

Babiš s Ťokem slíbili… Stejně tak slíbili České středoškolské unii, že od roku 2019 přidají na školství 30 miliard. Pak to odložili na rok 2020. Teď říkají, že se bude muset šetřit. Co to znamená, víme všichni.

malý bobeš

skoro to vypadá, že cca 30% občanů to neví…

JAN

No, to víte. Chtějí opět zvýšit sociální dávky. Na tohle peníze jsou. A že se jisté etnikum bude tetelit blahem a každých devět měsíců to bude ze sebe vrhat, tak to víme všichni. To bych radši přispěl na ty lokálky. Škoda, že neexistuje zákon, kde by každý měl právo rozhodnout, na co stát použije jeho daně, sociální a zdravotní pojištění😀.

hank

„… jisté etnikum…“
Už ti tam chybí jen migranti. 😛

noerf

Moza14: Problém vidim v tom, že za tím nikdo neuměl říct, tyto lokalky z důvodu obsazenosti nesmysl. A ušetřené peníze investujeme do opravy a zrychleni těch tratí, kde je provoz zajímavější a potenciál zákazníků (cestujících) velký.

Moza14

Jj, přesně tak to je. Ale stejně se vždy najdou nostalgikové a rádobyšoutouši, kteří budou požadovat opravu Kozí dráhy (Újezdeček-Děčín) atd. i když ta trať nemá šanci na to, aby tam nikdo jezdil. Když máte zastávku busu 50 m od domu a zastávku vlaku 500 m do kopce, je to fakt rozdíl. A když vám autobus zastaví přímo před fabrikou a když vám vlak zastaví 2 km od ní a vy to musíte dojít pěšky…

František

Když naděláte všem zastávky 50 m od domu, pojedete tu trasu půl dne. Uznávám, že 2 km a kopec jsou extrémy, ale ne všudypřítomné. Ostatně i autobusy často z týchž důvodů jezdí pouze po hlavní silnici.

Souprava

Busy staví u každého patníku, zato lokálky jsou vrcholem rychlosti… proto se např. ze Sázavy jezdí do Prahy hlavně busem, že. 😀 A co takový luxusně vlakem obsloužený Mníšek pod Brdy. Šotorealita tradičně pokřivená… 😉

VRT

Noerf, Moza. Konečně někdo s rozumem.

František

Ale právě autobus je do kopců vhodnější než vlak, protože se tam vyškrábe snáze. Sebelepší autobus však nenabídne větší pohodlí než auto, navíc zvýší opotřebení silnic. A to ani nemluvím o nákladních autech. Nejprve by bylo na místě se pokusit navrhnout opatření, která mají šanci dnešní prudký nárůst dopravy zvládnout co nejvíce po kolejích (odstranění rychlostních omezení, provozních prostojů, zlepšení návazností ve veřejné dopravě jako celku a zvýšení jejího celkového pohodlí včetně jednoduchého používání a přehledného jízdného), a pak teprve případně něco omezovat. Nahradit bídu často ještě větší bídou lze vždycky…

Souprava

Zato vlak má stolečky a záchod, ten trumfne i auto, co…? A teď nám povězte, šotoušku, proč vás nezajímá obsluha např. Mladé Vožice vlakem. A taky, zda opotřebení silnic vás trápí jen v oblastech s hustou železniční sítí a zbytek je vám tak nějak fuk… tam je totiž málo kolejí, nedá se nic dělat, zachráníte to aspoň tam, kde to je? Nevybíráte si jen co se vám hodí, aby vám jel vláček na výlet? Přijde mi, že vše co jste napsal je jen na oko, abyste nemusel potupně přiznat, že chcete motoráčky a lokálky na výlety… 😀

petr766

Tak můžou busem

Ondra

Nepadlo ani slovo o omezení dopravní obslužnosti, ale o financování lokálek. Z toho plyne, že se zřejmě uvažuje o nahrazení autobusy. Ačkoli jako fanda železnice je třeba si přiznat, že lokálky pro čistě osobní dopravu z hlediska efektivity nevychází dobře. A nehledě na fakt, že mnohdy jede za den pár vlakových spojů souběžně s trasou autobusů.

ApolloXI.

A kdy vycházely v té v průměru stopadesátileté historii, povězte mi to?

Ondra

Lokálky původně vznikaly dost často, možná převážně, pro nákladní dopravu, která ve většině případů časem buď zanikla zcela nebo se omezila na pár vagónů se dřevem. Pro osobní a mnohdy i nákladní dopravu postupně ztratily význam vinou automobilizmu.

František

A tak rušíme tratě a nezvládáme opravovat silnice, o zdraví obyvatelstva nemluvě. 😉

Souprava

Tím, že nebudeme rušit tratě, ulevíme silnicím jak? Jak silnicím ulevují koleje mezi Kácovem a Zruší nad Sázavou nebo koleje do Rožmitálu, Mochova, Kralovic či u Žlutic a dále a dále? Ulevují jim tím, že takovéto lokálky pouští krajským rozpočtům žilou a následně nejsou prachy na opravy silnic? Nebo je přeprava těch 0-5 cestujících vlakem místo busem nějak jinak zásadní? (že šotoušek chce koukat na krajinu z vláčků a drncat o kolejích není dostatečný důvod to draze dotovat)

hank

No, ono je nutno připomenout, že zvlášť v Království Českém naši předci při prosazování lokálek často používali jako argumenty výstupy z velice kreativního účetnictví… To se projevilo už v roce 1905, kdy zemský sněm po spočítání skutečného stavu tu ruku s garancemi a subvencemi ze dne na den zavřel… Na Moravě a v Moravském Slezsku se tak furiantsky nechovali.

Moza14

Pokud nedá stát krajům peníze na (ztrátové) lokálky, nebudou mít kraje peníze na jejich provoz. Na to, že jsou neefektivní jsem již narážel níže. Část lokálek však autobusy nikdy nenahradíte – jde hlavně o lokálky s vyšším převýšením. Např. na sesunuté trati 097 se autobusy totálně neosvědčily, neboť funění do kopce, pomalá rychlost a prudké zatáčky moc na komfortu nepřidají.

Ondra

Přes Červenohosrké sedlo, na Ovčárnu nebo na Pustevny je malé převýšení? Je to totiž přesně naopak, lokálka většinou končí v údolí, kdo chce pokračovat do kopce musí autobusem. Holt nejsme ve Švýcarsku.

Apollo17

Přesně tak.Třeba ze Žiliny do Rajce se dostanete vlakem.Z Rajce dál do Prievidze musíte autobusem.

Martinm

Naopak nepadlo ani slovo o lokálkách, ale o snížení peněz krajům na dopravu. To jak by se k tomu kraje postavily je věc druhá. To jen novinář dělá závěry od počítače.

Jan Sůra

co je regionální osobní doprava?

Ondra

Čerpám informace z tohoto článku i z textu idnes, kde se píše: „Stát pak také plánuje ukončit podporu ztrátových regionálních železničních spojů, do nichž ročně nalije tři miliardy.“

železničář v důchodu

Že by to převzal jeden od druhého?

Martinm

No když se podíváte jaké skupiny jak volily, tak bych řekl, že to odnese dost jejich voličů

Partneři


Czechtoll

pst
podcast