Železnice

Lokálky v ohrožení, stát už na ně nechce krajům posílat miliardy

Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava
Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava

Zhruba tři miliardy korun posílá stát krajům na financování regionální železniční dopravy. Děje se tak od roku 2009 na základě memoranda a později smlouvy vlády s kraji, která má zajistit financování krajské železnice až do roku 2034. Jenže při hledání úspor v rozpočtu na příští rok ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ukázala mezi prvními právě na tuto položku. Ministryně o tom informovala kolegy z vlády, napsal server iDnes.cz.

Železnice v krajích v dnešní podobě stojí a padá s touto částkou, která tvoří zhruba třetinu celkových veřejných výdajů na krajské železniční spoje. Kraje právě v tomto období uzavírají smlouvy s dopravci na další léta, některé – například Zlínský – se přitom rozhodly železnici výrazně posílit. Stát přistoupil na příspěvek krajům v roce 2009 poté, co se od Českých drah oddělilo ČD Cargo do samostatné dceřiné společnosti a skončilo tak křížové financování osobní dopravy ze zisků dopravy nákladní.

„Je to pro nás velké překvapení, které s námi nikdo nekonzultoval. Skoro to působí, jako že levá ruka neví, co dělá pravá,“ komentoval to hejtman Libereckého kraje Martin Půta. O záměru ministryně financí chtějí jednat zástupci krajů příští týden na zasedání Asociace krajů ČR.

Reakci ministra dopravy Dana Ťoka deník Zdopravy.cz shání. Vláda vedená hnutím ANO nicméně začíná hledat úspory ve výdajích na železnici jen pár měsíců poté, co zavedla státem nařízené slevy v dopravě pro mládež a seniory ve výši 75 procent. Kompenzace těchto slev dopravcům vyjde dle dnešních odhadů státní rozpočet na šest miliard korun ročně. Zároveň s tím lze sice předpokládat nižší doplácení na provoz, dle odhadů ale jen v řádech stovek milionů.

Částky určené krajům na železnici. Pramen: MDČR
Částky určené krajům na železnici.
Pramen: MDČR
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Joseph
Host
Joseph

Už na vysoké škole nám jeden doktor říkal, že současné kraje (VÚSC) jsou tak malé, že by bylo výhodnější zemské řízení nebo současné kraje mít ve velikosti NUTS II. A docela mu dávám za pravdu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Však on si už i „bolševik“ asi uměl spočítat, proč se (mu) změna administrativního uspořádání státu z původních 19 československých krajů na pouhých 10 v roce 1960 vyplatí – jen tenkrát měl lépe „ctít“ bývalou česko-moravskou zemskou hranici, aby moravským „ultras“ nedával zbytečně argument pro jejich pozdější ukájení si svých rádoby nacionálních pudů.
A Žilina sice kvůli tomu přišla o statut krajského města, ale naopak díky tomu získala jedinou v ČSSR vysokou školu pro výuku všech dopravních oborů s celostátní působností (nikde jinde v ČSSR nebylo soustředěno studium všech do jediné lokality) …

Joseph
Host
Joseph

Kdyby stát ukázal přehled všech institucí, organizací a spolků, které dotuje… určitě by se na našel balík peněz pro dopravu a její infrastrukturu.

jirka
Host
jirka

aha takže nejdřív začnem rozhazovat na 75% slevách na výlety a pak po 3 měsících se zjití že na to není a tak se hledá jednoduché řešení kde to zas ušetřit a tím se zabijí dvě moucha jednou ranou, ubude spojů a tím pádem i jezdících slevistů.

K.L.
Host
K.L.

Kdyby paní ministryně zrušila dotace solárních elektráren, řepky a dávky pro parazity, ušetřila by několik desítek miliard.

R2R2
Host
R2R2

Kdybych prestal platit byvale manzelce alimenty, tak bych usetril spoustu penez, ale mohu prestat? Mohu, pokud by se zmenil zakon, nebo bych se zakon rozhodl ignorovat, ale nebylo by to moralni rozhodnuti. Pokud jsem se jednou k necemu zavazal, tak bych se k tomu mel postavit celem. Pokud jsem uvedl v platnost zakon (ja ne, ale jsou tu ruzni jini silenci, kteri miluji solarni panely a verejnou dopravu a podobne nesmysly), tak bych mel aspon trosku predstirat, ze to ma jistou vahu.

Bjorn
Host
Bjorn

Jak už bylo jinde řečeno, je přinejmenším vhodné důkladně posoudit všechny možnosti perspektivy či neperspektivy lokálních tratí do budoucna včetně zjištění poptávky veřejnosti v tom kterém daném úseku a nejen v závazku ZDO ale i možností sezonních turistických aktivit. Nejsem rozhodně znalec všech lokálek v ČR abych to tu mohl nějak posuzovat, ale znám přinejmenším velmi dobře lokálky na sever od Prahy, kde u některých stále potenciál do budoucna v tomto smyslu může být, nejslabší je zcela již zřejmý úsek Zlonice-Straškov, kde by stálo za to udělat tam pokus s cyklodrezínami po švédském vzoru. Ostatní podřipské lokálky (Vraňany-Straškov-Roudnice)stále potenciál mají… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Divím se Vám: také jste se nechal nachytat hloupě zavádějícím titulkem a jej zneužívajícími antilokálkovými provokatéry, ačkoli text je vlastně o něčem úplně jiném …

Tronda
Host
Tronda

Co nejrychleji vysoutěžit všechny lokálky a ze tří miliard nasypaných do Černé Díry bude ihned miliarda jedna a dvě se ušetří, při stejném objemu výkonů.

Gwann
Host
Gwann

A na tomhle jste byl kde?

Joseph
Host
Joseph

Máte křišťálovou kouli?

hank
Host
hank

Znovu se ukazuje, jaká hovadina je 14 krajů. 14 hnojišť pro 14 kohoutů. Zajímavé je, že ani v článku ani v diskusi nepadlo ani slovo o tom, co je to veřejný zájem, že už by bylo na čase konečně ho na politické úrovni ve všeobecné shodě široce veřejně prodiskutovat a nakonec definovat tak, aby ta definice vydržela aspoň dvě generace, stanovit jeho rozsah včetně finančních zdrojů na jeho naplnění a hlavně se v souladu s ním chovat. Jenže tomu brání právě těch 14 hnojišť a taky klapky na očích politiků na všech úrovních, které jim brání vidět dál než na… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Jasně , pro ultra socialisty je pořád peněz dost. Jenže..to nejsou peníze jejich , ale naše peníze o které nás odrbou. To nejhorší co může být je zvyšování daní. A ještě k tomu zvyšování daní proto , aby byly z těchto peněz hrazeny nesmysly.. Jinak spíše si kladu otázku, proč kraje dostanou peníze od ministerstva na to, aby si za to mohli uhradit provoz ztrátových vlaků alias si zabezpečili dopravní obslužnost prostřednictvím železnice. Není to nesmysl ? Nebylo by lepší , kdyby stát poslal do krajů peníze na zajištění dopravní obslužnosti a už vůbec neřešil , jak si ten kraj… Číst vice »

AAA
Host
AAA

Přitom by bylo velice jednoduché zavést pravidlo číslo 1: Tady rejžuješ – tady tě zkásnem

… a v referendu o vstupu do EU jste hlasoval pro?

V.N.
Host
V.N.

Ten příspěvek výše je dementní. Zpravidla každá firma , která zde rejžuje je v Čechách registrována a daně z příjmu platí..

AAA
Host
AAA

jistě, ale nikdo jí nemůže bránit aby byla registrovaná jinde v EU … takže hlasoval jste pro?

Y.K.
Host
Y.K.

Ta otázka postrádá smysl. Jinde můžou mít sídlo a pak zisky! daní tam, ale jinak každá firma, která zde provádí peněžní operace bude podojena českým státem. DPH, srážky zaměstnanců, energie… bla bla, tomu se prostě nedá vyhnout a stát to dostane.

AAA
Host
AAA

Pak ovšem postrádá smysl i ten blábol o pravidle číslo 1

V.N.
Host
V.N.

Já jsem hlasoval pro :-).. Nicméně těch firem , které dle prvního příspěvku tady rejžují a daně platí jinde je minimum…. Všechny nejdůležitější firmy , které v ČR podnikají jsou i v ČR registrovány a v ČR platí i daně…

AAA
Host
AAA

Pak ovšem postrádá smysl i ten blábol o pravidle číslo 1

Gwann
Host
Gwann

Zdroje jsou?
Mne po sečtení všeho stát zkasne o 50% příjmu. To myslím stačí.
Spíš s tím nakládat rozumně, ne financovat hromadu úředníků resicich blbiny, které jim zákony prikazuji resit.

rum
Host
rum

70 %. Nezapomenout ještě na DPH/spotřební daň.

Y.K.
Host
Y.K.

Fantastická sbírka hloupostí mimo realitu. Peníze jsou? A co je to tedy schodek rozpčtu? To je, že vám nevyšla výplata a musíte si někde půjčit. Peníze tedy jsou jen zdánlivě. Rejžuješ – skásnem – hmm, bezva závistivecká logika. Co si představujete pod taký slovem rejžovat kefalín. To co firmám zaplatíte obvykle rozpráší na výdajích a daních, spousta firem bankrotuje protože nezvládne být v zisku. Jediný kdo z toho rejžuje je stát, který si své příjmy chrání zákonem (a sebere zhruba polovinu toho co se protočí). Zvyšování daní žádnou produktivitu ani zlepšení nepřinese. Zase lidem i firmám seberete kus hodnoty, kterou… Číst vice »

PetrB
Host
PetrB

Pred kraji objednavali verejnou dopravu okresy, no ja si nedokazu predstavit jak by to vypadalo, kdyby jeden okres se mel domlouvat s druhym na meziregionalni (rozumej spojeni mezi jednim a druhym okresem), kdyz dnes vidim jaka jsou spojeni mezi dvemi kraji (napr. Jihocesky kraj s Vysocinou nebo Jihocesky s Plzenskym v osobni doprave objednavane kraji. Kazdy okres by si hral na svem pisecku jako dnes kraje…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V 90. letech minulého století jsme si všichni (z dnešního pohledu velmi neprozíravě) mysleli, že objednávky regionální dopravy prováděné na úrovni krajů budou „optimální“: v porovnání s objednáváním jednotlivými okresy ta změna skutečně přínosem byla, ale přitom všichni podcenili, že když dálkovou dopravu bude objednávat MD ČR, bude hodně obtížné zkoordinovat představy krajů jako velmi silných subjektů s možnostmi dálkové dopravy tak, aby výsledkem byl skutečně kvalitní síťový systém – a když se v průběhu dalších asi 15 roků podařilo ten systém dotáhnout do jakéhosi většinově docela dobře použitelného stavu, začíná jej čím dál víc nabourávat jak česká pseudoliberalizace, tak… Číst vice »

Šťoural
Host
Šťoural

Pánové Šindeláři a Sůro,

máte opravdu zapotřebí ten totálně zavádějící titulek? Takhle to na první pohled vypadá, že ty zmíněné miliardy ministerstvo posílá na lokálky, což není pravda. Dofinancování „lokálek“ tvoří jen menší část peněz ze zmíněného objemu, což přece oba dobře víte a vyplývá to i z textu článku (jde o „dosyp“ na veškeré regionální vlaky). Laskavě si, prosím, všimněte, že některým diskutujícím (a nejen jim) se už z toho titulku dělá rudo před očima, neboť si bohužel myslí, že za ne zrovna ideální stav železniční dopravy v ČR můžou zejména lokálky.

Jenomjá
Host
Jenomjá

Tahle vláda je neuvěřitelně diletantská a vede zemi prostě náhodně, nebo podle toho jak se vůdce zrovna vyspí. Ještě měsíc spátky bylo vše růžové, všude se přidávalo, všechno bylo skvělé. A o měsíc veletoč o 180 stupňů. A nejenom na dráze.

Na dráze se naleje 6 miliard na slevy, pak se 3 miliardy veme na provoz…

Ale mnohem horší je, že sa také plánují škrtat investice. Přitom ty byly loni, v čase vrcholícího ekonomického cyklu, nižší než za krize za Kalouska/Nečase. To je opravdová tragédie pro zemi. Téměř nic se neinvestuje do budoucnosti, do infrastruktury, jenom se prožírá.

Axel
Host
Axel

Dobrý den, sice je to lehce offtopic ale zareaguji, neboťjde o dlouhodobý dopad, který se projeví i v dopravě. Ale nemyslím že vláda je totálně neúspěšná. Podle příbuzných (působí ve školství) je současný ministr školství docela OK. Spíš mi vadí, že vláda promrhává šance. A hlavně je současná vláda je strašně přelétavá. Je to tím že ve vládě mají převahu extrémisté (vesměs radikální socialisté). Extrémisté ve smyslu, že ti lidé neznají míru a svoje kroky si nepromýšlí. Stejně jako ve vládě Petra Nečase 2010-2014. Tehdy i dnes ve vládě chyběla centristická (klidná) partaj jako KDU (moje první volba) nebo STANezávislý… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ty Vámi zmíněné partaje bych sice nevolil, protože někteří lidé z jiných jsou pro mě spíše příslibem lepších výsledků, ale jinak asi máte docela pravdu.

Gwann
Host
Gwann

Ono se řekne snadno rušit, mnohde opravdu je obsazenost tristní, ale zkusme spočítat průměr ve vlaku za den nebo počet cestujících denně. Řekne to daleko víc. Lokalky a vůbec doprava v závazků je služba. Z principu nerentabilni a dotovana. Všude. Proto stesky, že jen rentabilni zachovame jsou blábol. Pokud si navíc rekneme: OK, vlaky rusime., tak musíme říct i b) – čím to nahradit. Bus? Ale ten mnohde pojede i pomaleji než pomalá lokalka! Ano, má víc zastávek, zajede všude, ale pak taky 25km jede hodinu! A tím už tuplem nikdo nepojede. Tak to taky pak zrušíme? Což znamená buď… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Ohledně posouzení ekonomiky každé tratě by měl být zvolen globální přístup. Nedívat se pouze jenom na to , zda na trase objednat vlaky či autobusy , ale třeba posuzovat i náklady na údržbu trati či silnice. No…a pokud mám vedle tratě solidní silnici , na trati obsazenost vlaků max 20 osob na trati žádnou nákladní dopravu, poté je totální nesmysl zde objednat vlaky a totální nesmysl tu trať vůbec udržovat.

Jirka Sirka
Host
Jirka Sirka

A co jít opačnou cestou a zpřísnit požadavky na technický stav vozidel? Odstranit ze silnic 15 a více let staré šroty, tím utnout vesničanům vstup na silnice a nahnat je do vlaků a autobusů?

Adam Goliáš
Host
Adam Goliáš

Vážení diskutující, znáte někdo z vás publikaci,, Role regionalní železnice ve 21. stol. ,, autorem je M Vyka s kolektivem. Jsou tam popsany mimo jiné až neuvěřitelně rostoucí přepravní výkony, poté, co byla trať mnohdy i již zrušena a následně zmodernizována. Myslíte že je podobný model možný uplatnit i někde v
ČR?

svojsin
Host
svojsin

Někde jistě ano, jinde je zase výhodnější pro VĚTŠINU lidí v relaci udělat kvalitní bus dopravu s přípoji na hlavní trať.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

A kde je třeba v Lbc kraji hlavní trať?

svojsin
Host
svojsin

Nemám dost přehled o Libereckým kraji, ale pro představu odjinud:
Z Vejprt aspol. jedou bus linky směrem do Klášterce a do Chomutova, kde se dá mmj. přestoupit na vlak na trati 130/140.
Nebo z Jevíčka se dá jet busem do Skalice n/Svit. popř do Svitav, kde se dá rovněž přestoupit na vlak.
V obou případech se to děje ve velkém a cestující na to „slyší“…

Je to pro vás dost pochopitelný, jako příklad??

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Nejsem úplně vylízaný a Váš návrh chápu. Jen jej nelze aplikovat v Libereckém kraji.
Ptal jsem se, kde je v Lbc kraji hlavní trať, tak mi tu nepište o Jevíčku či o Vejprtech. Vaší logiku totiž v tomto případě sráží fakt, že v Lbc kraji žádná hlavní trať není. Takže nelze busem dojet někam k hlavní trati a pak pokračovat expresním vlakem, protože to prostě a jednoduše není možné, jelikož ona „hlavní trať“ tu u nás neexistuje.

svojsin
Host
svojsin

Jenže ten Liberecký kraj jste sem vložil Vy.
Takže když chápete mnou daný příklady, bavte se o Libereckém kraji s někým, kdo má výborný přehled o tomto kraji.
Hezký den.

AAA
Host
AAA

No, když ona „hlavní trať“ u vás neexistuje, tak k ní nedojedete ani busem, ani lokálkou, že.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Dobrý den. Myslel jsem to jinak. A to tak, že když se železniční síť v dané oblasti skládá v podstatě výhradně z „lokálek“ bez páteřních hlavních tratí, bylo by zrušení či významné omezení provozu na takových tratích fatální pro železniční dopravu jako takovou. Prostě by nebylo kam vozit cestující busem. Jen až do cíle jejich cesty.

Alibaba
Host
Alibaba

Hlavní trať je 030, 070, 080, 089, 037 (část do Zawidova).
P.S.: Ale takhle si asi hlavní trať nepředstavujete? 🙂

Adam Goliáš
Host
Adam Goliáš

No zrovna ta trať přes Jevíčko má podle mého názoru za určitých podminek, (zejména výraznė zrychlení, pravidelný takt…) potenciál stát se,, dopravní páteří regionu,,. Tam kde je max 40km/h lidé tuto službu vyhledávat nebudou, což s sebou přináší sníženou objednavku spojů a následny další odliv cestujících. Pro ilustraci opačný trend jsem zaznamenal na trati Šumperk -Kouty nad Desnou.

svojsin
Host
svojsin

Zrovna na tom Jevíčku nastal příliv cestujících v době, když se vlak omezil(tehdy ještě nezrušil) a bus doprava začla být použitelná. Dnes tam chybí vlak jen z pohledu nostalgie, jinak ne.

Souprava
Host
Souprava

Vyka je jeden z ultrašotoušů… jeho postoje nedoporučuji vůbec brát vážně. Míchá rád jablka a hrušky, neštítí se demagogie ve „vyplývajících závěrech“. Konkrétní knihu neznám, ale jeho vyjadřování mluví za vše. Ale jako zajímavosti (tipy kam na výlet) pro šotouše, to může být fajn čtení…

Adam Goliáš
Host
Adam Goliáš

Děkuji za názor, sice nevím co to je ultrašotouš, ale některe statisttikou podepřené skutečnosti jsou velmi zajímavé. Průměrná dojezdová vzdálenost autem je cca35km. Okolí velkých měst i mesta samotné denně zažívají nápor těchto dojižděčů. Tohle by přeci za jistých podmínek dokázala řešit integrovaná regionální doprava. 2x Pesa a razem by mohlo byt o 300aut meně.

VRT
Host
VRT

Krásná myšlenka. Máte pocit, že by tratě třeba v okolí Prahy byly nevytížené?
Které lokálky by šly (konkrétně) takto použít?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Co třeba „pacifik“ = dál než do Vraného nad Vltavou? Nebo „slánská“ z Kralup nad Vltavou a minimálně do Klobuk v Čechách, resp i „neratovická“? A jsou i další tratě, kam to ani PIDové autobusy nestíhají do všech tamních vesnic výhodněji …
Samozřejmě to potřebuje adekvátní investice do infrastruktury, a samozřejmě ne takové nesmysly, jaké za drahé desítky milionů vznikly právě na tom „pacifiku“ – ale když se vlak do Slaného plouží slabou šedesátkou s mnoha lokálními ometeními TR, tak jeho využívání asi nikoho příliš lákat nebude.

Jíří Tulipán
Host
Jíří Tulipán

Super věc, když jsem předevčírem využil lokální trať, jela v nevhodnou dobu, ve vlaku tři lidi, přestupní vazby na bus žádné. Dokud se kraje nenaučí tvořit efektivně jízdní řády v celém svém regionu a dělat ho pro lidi, tak je nejlepším způsobem přiškrtit finance a jen ať se snaží za málo peněz vytvořit hodně muziky. Je nutné oddělit plevel od zrna, zrušit nevytížené lokálky a podpořit lokálky s potenciálem. Mnoho zde nadává na finanční podporu pro studenty a seniory, tak nepodporujte finanční podporu pro lokálky bez potenciálu. Cíl peněz je v obou případech stejný.

Bla
Host
Bla

Každý den jezdím lokalkou, která je tak narvaná, že se tam někdy nedá ani pohodlně stát. Lidi co píšou, že jsou lokálky prázdný, neví o čem je řeč.

svojsin
Host
svojsin

A kam pak jezdíte odkud a v kolik hodin??

V.N.
Host
V.N.

Ale no tak…. něco jiného je přece lokálka z Tanvaldu do Liberce a něco jiného lokálka z Mělníka do Mladé Boleslavi..

VRT
Host
VRT

No proto se asi pán nad vámi ptá kdy a kde, že ano…

V.N.
Host
V.N.

Já si myslím, že je to zcela logický krok, který přijít musel. Kladu si otázku, zda jsme tak bohatá země , že si můžeme ve financování regionální železniční dopravy dovolit provozovat i tratě vedoucí liduprázdným územím a subvencovat vlaky , kterými cestuje 10 cestujících…

Hanzí
Host
Hanzí

Přesně tak, železnice samozřejmně ano, ale tam kde smysl dává a kde poptávka je. Financujeme ,,kozí dráhu,, kde za celý den převezeme 50 lidí místo toho abychom se věnovali například rychlému spojení do Mnichova a ty peníze směřovali tam kde výsledek mít budou a prozatím na trati do Domažlic si místy člověk opravdu jak na lokálce přijde.

ombroid
Host
ombroid

Ano i ne. Jezdím do práce každý den lokálkou, neříkám že jezdí nějak plná, ale do Mnichova pojedu tak max. 2x za život. Na druhou stranu příklad hlavní trať Tišnov – Brno. Ve špičce vlaky plné, mimo špičku spíš prázdné a to v intervalu 15minut. Když jedu prázdným vlakem a vedle na silnici je každodenně štrůdl aut a občas zácpa, je asi něco špatně. A zde je vždy vlak rychlejší jak auto a jede z centra do centra…. Jaké je tedy řešení? Proč rychlejší, levnější spojení do centra prohrává s auty? Protože lidi jsou líní jak vši…

Hanzí
Host
Hanzí

Chcete otočit kormidlo času a zakazovat lidem jezdit autem? Měl by jste to jít vysvětlovat na západ od našich hranic proč do každého města natahali autostrády, přivedli i kvalitní železniční spojení a přestali cpát peníze do nesmyslů kde vozili vítr.

ombroid
Host
ombroid

ne nechci otočit žádné kormidlo. To bylo jen zmínění situace hlavní páteřní tratě Praha-Brno v okolí druhého největší města ČR. Nevidím rozdíl mezi vlakem vozící vzduch v okolí velké aglomerace a vlaku mezi horní-dolní. Popravdě mi ale hlava nebere logiku lidí, co jedou autem dvakrát déle v zácpě než vlak, ale hlavně že jedou autem. Takových znám bezpočet osobně.

AAA
Host
AAA

No protože mnohdy ráno sice jedou dvakrát tak déle než vlak, ale večer zase jedou dvakrát tak rychleji. Navíc v dobu kterou sami potřebují.

ombroid
Host
ombroid

myslím že ne, jiný argument? Lenost lidí udělat dva kroky navíc? U nás ve firmě máme velké parkoviště. Vzadu je vždy prázdno, zato u brány se stojí na silnici, na trávě, na autobusové zastávce, v křižovatce….

AAA
Host
AAA

myslet můžete co chcete

Hanzí
Host
Hanzí

Hlavně ten dotyčný si to auto pořídil bez dotací, za svoje, platí si za něj pojistku, benzín, opravy atp, takže je to fakt jen každého vůle zda tím autem pojede. Navíc v autě si zatopí jak chce, zastaví kde chce, zajede si kam chce a vyjede a přijede kdy chce a jak chce.

Hanzí
Host
Hanzí

Jedna zpráva za vše z minulého roku ,, Poblíž obce Chyše v odpoledních hodinách na trati 161 se střetl osobní automobil na přejezdu s vlakem jedoucím z Rakovníka do Žlutic. Spolujezdkyně vyvázla s lehkým zraněním, řidič byl transportován vrtulníkem, ve vlaku se nikomu nic nestalo neb mimo strojvedoucího a vlakvedoucího nikdo nejel,,.
Takže usuzuji, že takovéto lokálky mají zcela jistě plnohodnotný smysl provozovat pokud i v odpoledních hodinách zejí prázdnotou.

Dominik
Host
Dominik

Jeden vlak nic neznamená.

Hanzí
Host
Hanzí

To fakt ne, ale konkrétně na téhle trati se vozí pytlovaný vzduch od Blatna až do Bečova apropo ono jet z Rakovníka do Varů vlakem tři hodiny tak možná Vy máte času dost, ale já to raději pojedu hodinu autem, protože já toho času zas tolik nemám.

svojsin
Host
svojsin

Úsek z Blatna do Bečova je už dnes prakticky nahrazen busem mezi Žluticema a Bečovem, hlavně úsek Toužim – Bečov.
Mezi Blatnem a Žluticema moc ne, přesto tam ve vlaku nejezdí skoro nikdo a jde o jednu z nejhorších (i nejdražších ) lokálek v ČR.

VRT
Host
VRT

On si navíc málokterý šoušouš uvědomuje (a v diskuzi se mnou tuto neznalost hrdě přiznali), že k času vlakem je nutné ještě připočítat interval. Zkrátka pokud mi parkuje před domem auto, mohu jet hned. Pokud zjistím, že musím jet do města 5 minut poté, co odjel vlak, dorazím do města ještě o hodinu a 55 minut později (při 2h intervalu). Nic na tom nezmění ani autobus, který v tom lepším případě bude mít interval stejný. Co z toho plyne? VHD má v těchto končinách smysl pro školáky, na výlety. Pokud někdo žije v zapadlé vesnici (a nemusí to být nutně… Číst vice »

Hanzí
Host
Hanzí

Naprostý souhlas. Ono také většinou vyjma aglomerací , kde lidé sedí v kancelářích pevná pracovní doba moc není, ti lidé z vesnic jsou také většinou nuceni nákupy uskutečnit ve městě, neb na vsi koloniály povětšinou vymřeli a samozřejmně také většinou po pracovním dni jsou tihle lidé rádi, že sednou do auta a jedou přímou cestu domů než aby někde postávali po peronech nebo autobusových zastávkách.

libor
Host
libor

je to tak, jsou prostě lokálky, které provozovat je na silné zamyšlení… co třeba Blatná-Nepomuk, to je taky zajímavý případ. Osídlení malé, stanice často mimo obce. Nechci přímo napsat na zrušení, ale někdy si říkám, zda by bus neudělal vetší parádu za méně peněz… PS. silnice (I/20) tam je, udržuje se a bude tam… Proč udržovat dva systémy (silnice,železnice)?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Za méně peněz asi ano, ale že by „větší parádu“, tím bych si až tak příliš jistý nebyl.

Karl64
Host
Karl64

Je vas hodně co preferujete autobusy a všimli jste si že v oblasti těch lokalek umějí jezdit jen od pondělí do pátku a to jej za světla většinou od 7 do 16 hodin a o víkendu nic

svojsin
Host
svojsin

Pokud někde nejedou autobusy a ta potřeba tam je, tak to není vina těch autobusů.
Stejně tak „zadarmo“ nezačne nikdo sám od sebe posílat vlaky na nějakou lokálku. Ani ČD a nikdo jiný taky ne.

Jenomjá
Host
Jenomjá

Tak to samo o sobě jde vyřešit větším objemem objednaných autobusů. Kde je vůle tam je cesta. Vlaky tak jezdí protože jsou tak objednávany. Ne z vlastní dobročinnosti.

Je to už pak jenom na místních voličích a politcích.

VRT
Host
VRT

Výtečně, takže z 4 párů autobusů jich bude 6. Co se změní?

PetrB
Host
PetrB

Ještě jedna věc, ta částka resp. ty částky v tabulce u jednotlivých krajů jsou za všechny osobní vlaky. Chci tím říct, že by se museli zrušit všechny osobní vlaky na všech tratích! To je diletanství od Schillerové, že by jeden brečel. No ja už vidím, jak např. z Prahy na Kladno, Lysou, Kolín atd. na místo vlaků pojedou autobusy, už vidím jak dopravci (je jedno kdo to je) budou vracet dotace z EU díky, kterým pořídili nové vlaky atd.

Souprava
Host
Souprava

Ono to tak horké nebude, zruší se akorát to nejslabší… Nejdřív se udělá bububu, ale výsledkem bude kompromis a sníží se to třeba jen o 1/3, takže se škrtne miliarda a to nepovede k žádné brutální redukci. Tak 10% na kraj. A to dopadne jen na ty fakt nejzbytečnější lokálky, které nikoho nevozí a stejně by časem zanikly. Tímhle se to jen urychlí, ten přirozený proces. Trochu se ubere, vlk nažere, koza zůstane celá… ne teda šotoušům, ale normálním lidem ano. Středočeský kraj třeba zjistí, že Dobříš v kladiva je kravina, Rožmitál úplná kravina, to samé Kralovice, Ústecký diplomaticky sejme… Číst vice »

PetrB
Host
PetrB

Tak snadné to zas není, hlavně u toho Ústeckého kraje :
zákon 194/2010 Sb. §20:
Dopravce je oprávněn požadovat, aby ve smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících uzavřené přímým zadáním nebo v dokumentaci nabídkového řízení byla obsažena povinnost nového dopravce odkoupit vozidla, která

a) byla nově pořízena se souhlasem objednatele ve druhé polovině doby účinnosti smlouvy o veřejných službách a

b) sloužila k zabezpečování veřejných služeb, které mají být zcela nebo zčásti předmětem nové smlouvy, a

c) nemohou být dopravcem využita pro zabezpečování jiných veřejných služeb.

PetrB
Host
PetrB

Dopravu na pravobřežní trati (Ústí nad Labem Střekov – Velké Březno – Děčín hl.n.) má nově, od prosince tohoto roku, zajišťovat společnost RegioJet, která na ně pořizuje nové vlaky a na tuto trať probíhalo tzv. nabídkové řízení.

Marek Janík
Host
Marek Janík

Tady máte slevu 75%, ale na zastávku nechoďte, spoje jsme vám museli zrušit, aby bylo na slevu 😀

PetrB
Host
PetrB

Problém některých lokálek: nízká provozní rychlost, nevhodně umístěné zastávky/stanice, trať vede okolo obce, ale chybí zastávka, souběh autobusu s vlakem atd. Problém je tedy, že chybí analýza a následná koncepce. Přijít s tím „zrušíme to a ušetříme“ je jednoduše hloupé a nikomu to vážně nepomůže, peníze poletí komínem jinde např. na nekoncepční slevy pro vybrané skupiny cestujících. Chci tím říct, že když se něco dělá tak se to dělá pořádně a navíc bych to měl mít něčím podložené a ne, že přijdu s něčím a vypustím to do světa přičemž vůbec neznám důsledky svého rozhodnutí, které může mít i neblahé… Číst vice »

svojsin
Host
svojsin

Tj pravda, některým lokálkám se dá pomoci,i když na tom nejsou nějak zle s obsazeností už teď. Např. Benešov – Vlašim, Rakovník – Blatno nebo Vsetín – VK apd.

Ale analýza měla být už dávno, ve skutečnosti se do toho pořádně nikomu nechtělo, protože by byl od OSŽ, různých fanatiků atd atd vláčen v médiích, byť za pár km kolejí bez prav. provozu.
A tak se dnes jezdí i tam, kde by to kdekoliv jinde na světě nehrozilo už 20-50 let.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ano, některým lokálkám se dá pomoci,i když na tom nejsou nějak zle s obsazeností už teď: třeba na Vámi zmíněné „Vlašimce“ byla už dávno poskytována sleva z jízdného i bez In-Karty.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

ANO, bude líp.

Vendelín
Host
Vendelín

Na pozadí předání regionální dopravy z úrovně ministerstva dopravy krajům to byl v podstatě očekávání, že kraje posoudí ekonomiku provozu a některé tratě sami navrhnou na zrušení a vlaky nahradí autobusy. Tak teď k realizaci bude docházet.

Martin K.
Host
Martin K.

Jenomže i kolik už teď chybí řidičů autobusů? A co přehuštěná silniční doprava už i na úrovni okresních měst? A problémy s parkovánim v okresních a menších městech? A co ty regionální tratě do kterých se podařilo v posledních letech investovt?? S péčí řádného hospodáře je zavřeme…

svojsin
Host
svojsin

Někde nechybí ani tolik řidičů, co strojvedoucích, ale obojí je řešitelné, což se ukazuje v některých podnicích, kde už dnes těch řidičů moc nechybí….
Jinak ano, u nás se za potlesku šotoušů investuje do tratí bez ohledu na budoucnost, bohužel….

Vendelin
Host
Vendelin

Nejsem zastáncem rušení. Ale takový byl tehdy záměr Zkušenost je taková náhrada autobusy nikdy nebyla plnohodnotná a mnoho spojů bylo zrušeno.

svojsin
Host
svojsin

Tak je třeba rozlišovat, třeba na 137 je náhrada víc než plnohodnotná a spojů i celkový počet cestujících přibylo.
To stejný třeba u Hevlína.
Tím nechci říct, že to někde nebylo uděláno špatně, dávám příklady, kde to dlouhodobě znám…

Partneři



CSCARGO