cargo

Rozhovor: Nechci být jako Prachař, svému nástupci do práce mluvit nebudu, říká Ťok

Zahájení stavby silnice I/16 Slaný - Velvary. Autor: ministerstvo dopravyZahájení stavby silnice I/16 Slaný - Velvary. Autor: ministerstvo dopravy

„Někdy jsem v dobré víře slíbil věci, které jsem možná slibovat neměl,“ říká v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz odcházející (a

„Někdy jsem v dobré víře slíbil věci, které jsem možná slibovat neměl,“ říká v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz odcházející (a nejdéle sloužící) český ministr dopravy Dan Ťok.

Dan Ťok se označuje za sběratele kladívek. Po něm má přijít střihač pásek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dan Ťok se označuje za sběratele kladívek. Po něm má přijít střihač pásek.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nelitujete toho, že jste se před více než čtyřmi lety uvolil ujmout ministerstva dopravy?

Litování asi není na místě, byla to obrovská zkušenost. Možná kdyby člověk věděl dopředu, co to obnáší, tak by do toho nešel, ale to nikdy nevíte, než do té vody vstoupíte.

Co považujete za svůj největší omyl během působení na ministerstvu?

Nevím, jestli to byl omyl, či ne. Ale možná jsem měl věnovat více času politickému marketingu a nějaké sebeprezentaci. Na druhou stranu ale k tomu nejsem založen. Sám o sobě vím, že raději pracuji, než bych pracoval na tom, abych prodával svou práci. Takže asi bych to vlastně ani zpětně neměnil.

A další věci, kde jste se třeba spletl?

Pokud jde o omyly, tak jsem mnohdy v dobré víře nasliboval věci, které jsem možná slibovat neměl. Jedním z mých omylů, který už bych neopakoval, bylo použití výrazu kulový blesk ve vztahu k odstraňování billboardů. Užil jsem jej ve víře v to, že majitelé budou odstraňovat billboardy sami. To bylo velké ponaučení, že to tak nefunguje.

Není v tom i ponaučení, že státní správa je jen těžko rozhýbatelný kolos se spoustou procesů? Jako někdejší manažer ze soukromé sféry můžete srovnávat.

To je pravda, ale myslím si, že jsem si vůbec neuvědomil jednu věc: že to, co může soukromý sektor, který využívá až nejzazší meze zákona, tak si státní správa dovolit nemůže.

Mluvil jste nějak do výběru svého nástupce?

Pan premiér mi nabídl, že mu mohu říci, koho bych navrhoval. Ale já jsem to nevyužil a vůbec jsem do toho nemluvil.

Nebudete tedy ani komentovat jméno svého nástupce?

Nechci. Po zkušenostech s tím, jak mě s oblibou a mnohdy velmi neodborně kritizoval pan Prachař, tak jsem se zařekl, že Prachař číslo 2 nebude.

Co ale Vladimíra Kremlíka čeká?

Spousta věcí, které jsou rozdělané a na kterých se dá získat poměrně rychlý úspěch: například elektronická dálniční známka, stříhání pásek u úseků, jejichž stavbu jsme zahájili, plus další věci. Ale je toho mnohem víc, asi by měl ten rezort více otevřít lidem, aby byl přívětivější k zákazníkům, což jsou hlavně řidiči.

Jedním ze znaků vašeho působení byla stabilita vedení ŘSD, zároveň se začíná mluvit o osudu toho současného. Doporučoval jste třeba svému nástupci pokračování spolupráce.

Chvilku jsem se s ním o tom bavil a doporučil jsem mu to, ale jedním dechem jsem dodal, že to je jeho věc a já mu do toho nebudu mluvit.

Co budete dělat po odchodu z ministerstva vy?

Nevidím se ani ve stavebnictví, ani v dopravě, ani v dalších bývalých oborech, kterými jsem prošel.

Kde se tedy vidíte?

Teď se vidím v odpočinku a možná mě něco dobrého napadne.

V soukromém sektoru?

Určitě.

Trochu se vám připisuje přízvisko „poklepávač“. Nemrzí vás, že jste spíše nestříhal pásky?

Odpovídá to skutečnosti, stavby jsme hlavně zahajovali. Celkem šlo o více než 160 kilometrů dálnic. A určitě přijde doba stříhání pásek. Moji nástupci mají šanci stříhat více než poklepávat.

Tagy Dan Ťok
12 komentářů