Rozhovory Zprávy

Rozhovor: Nechci být jako Prachař, svému nástupci do práce mluvit nebudu, říká Ťok

Zahájení stavby silnice I/16 Slaný - Velvary. Autor: ministerstvo dopravy
Zahájení stavby silnice I/16 Slaný - Velvary. Autor: ministerstvo dopravy

„Někdy jsem v dobré víře slíbil věci, které jsem možná slibovat neměl,“ říká v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz odcházející (a nejdéle sloužící) český ministr dopravy Dan Ťok.

Dan Ťok se označuje za sběratele kladívek. Po něm má přijít střihač pásek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Dan Ťok se označuje za sběratele kladívek. Po něm má přijít střihač pásek.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nelitujete toho, že jste se před více než čtyřmi lety uvolil ujmout ministerstva dopravy?

Litování asi není na místě, byla to obrovská zkušenost. Možná kdyby člověk věděl dopředu, co to obnáší, tak by do toho nešel, ale to nikdy nevíte, než do té vody vstoupíte.

Co považujete za svůj největší omyl během působení na ministerstvu?

Nevím, jestli to byl omyl, či ne. Ale možná jsem měl věnovat více času politickému marketingu a nějaké sebeprezentaci. Na druhou stranu ale k tomu nejsem založen. Sám o sobě vím, že raději pracuji, než bych pracoval na tom, abych prodával svou práci. Takže asi bych to vlastně ani zpětně neměnil.

A další věci, kde jste se třeba spletl?

Pokud jde o omyly, tak jsem mnohdy v dobré víře nasliboval věci, které jsem možná slibovat neměl. Jedním z mých omylů, který už bych neopakoval, bylo použití výrazu kulový blesk ve vztahu k odstraňování billboardů. Užil jsem jej ve víře v to, že majitelé budou odstraňovat billboardy sami. To bylo velké ponaučení, že to tak nefunguje.

Není v tom i ponaučení, že státní správa je jen těžko rozhýbatelný kolos se spoustou procesů? Jako někdejší manažer ze soukromé sféry můžete srovnávat.

To je pravda, ale myslím si, že jsem si vůbec neuvědomil jednu věc: že to, co může soukromý sektor, který využívá až nejzazší meze zákona, tak si státní správa dovolit nemůže.

Mluvil jste nějak do výběru svého nástupce?

Pan premiér mi nabídl, že mu mohu říci, koho bych navrhoval. Ale já jsem to nevyužil a vůbec jsem do toho nemluvil.

Nebudete tedy ani komentovat jméno svého nástupce?

Nechci. Po zkušenostech s tím, jak mě s oblibou a mnohdy velmi neodborně kritizoval pan Prachař, tak jsem se zařekl, že Prachař číslo 2 nebude.

Co ale Vladimíra Kremlíka čeká?

Spousta věcí, které jsou rozdělané a na kterých se dá získat poměrně rychlý úspěch: například elektronická dálniční známka, stříhání pásek u úseků, jejichž stavbu jsme zahájili, plus další věci. Ale je toho mnohem víc, asi by měl ten rezort více otevřít lidem, aby byl přívětivější k zákazníkům, což jsou hlavně řidiči.

Jedním ze znaků vašeho působení byla stabilita vedení ŘSD, zároveň se začíná mluvit o osudu toho současného. Doporučoval jste třeba svému nástupci pokračování spolupráce.

Chvilku jsem se s ním o tom bavil a doporučil jsem mu to, ale jedním dechem jsem dodal, že to je jeho věc a já mu do toho nebudu mluvit.

Co budete dělat po odchodu z ministerstva vy?

Nevidím se ani ve stavebnictví, ani v dopravě, ani v dalších bývalých oborech, kterými jsem prošel.

Kde se tedy vidíte?

Teď se vidím v odpočinku a možná mě něco dobrého napadne.

V soukromém sektoru?

Určitě.

Trochu se vám připisuje přízvisko „poklepávač“. Nemrzí vás, že jste spíše nestříhal pásky?

Odpovídá to skutečnosti, stavby jsme hlavně zahajovali. Celkem šlo o více než 160 kilometrů dálnic. A určitě přijde doba stříhání pásek. Moji nástupci mají šanci stříhat více než poklepávat.

Štítky

12
Diskuze

avatar
7 Komentáře
5 Reakce na komentáře
10 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
10 Autoři komentářů
OndřejJan SovaArimatejskySchwabische Verkehrželezničář v důchodu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondřej
Host
Ondřej

Pan Ťok byl jediný kvalitní manažer, kterého hnutí ANO ve skutečnosti mělo. Spousta projektů, co léta letoucí stála, se za jeho působení dala do pohybu jak na železnici, tak na silnici. Samozřejmě za tím je práce mnoha dalších lidí, ale kdo trochu sleduje dění kolem sebe (v realitě, ne v médiích či na sociálních sítích), musí pokrok uznat. Nijak jsem se nikdy netajil tím, že k hnutí ANO mám poměrně velký odpor, ale kvality pana Ťoka nemůžu zpochybnit. Na to by mi tu asi mnoho lidí hned rádo odpovědělo opakujícími se kauzami na D1, za které byl Ťok dost kritizován.… Číst vice »

Schwabische Verkehr
Host
Schwabische Verkehr

Za nevyhozeni nekterych sedych eminenci velky palec dolu. Jenze on si chtel asi užívat, poklepavat a myslel ze osvedcene kadry a „tradicni dodavatele“ vse vyresi… Na prolomeni monopolu dodavatelu ani tuk…

jan
Host
jan

Možná to ukazuje, že když p. Babiš prý měl problém nalákat do toho průšvihu nějakého dalšího manažera, tak to ukazuje, že ministr dopravy by měl být asi více placen. Aby to přebilo nevýhody české politiky. Celkem chápu, že se tam nikomu nechce.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pouhé vyšší příjmy by to určitě nevyřešily – jen ty samy by různé „nefinanční“ problémy přebíjely jen velice těžko a spíše by tam nalákaly nějakého hrabivce, jemuž by o prospěch ostatních občanů nešlo vůbec.

Radim Cenek
Host
Radim Cenek

Základní chyba pana ministra je, že za „zákazníky“ považuje hlavně řidiče, většina lidí se totiž přepravuje veřejnou dopravou. Podle statistiky jeho ministrestva se za rok 2017 přepravilo 2837 mil. osob veřejnou dopravou vs. 2368 mil. osob autem (čili po odečtení spolujezdců jen cca 1973 mil. řidičů). Ovšem ministerstvo dopravy na veřejnou dopravu kašle a nechá kraje a města, aby si ji prznily po svém.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Tak nevím jestli na elektronické dálniční známce lze nasbírat plusové body. Pan Ťok to prostě vidí jinak.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Samozřejmě že lze na elektronické známce získat velké plus a pan Tok má minus za to, že za 5 let nedokázal dohnat Slováky nebo Maďarsko, kde elektronické známky dlouho a dobře fungují.

Jan Sova
Host
Jan Sova

No pro fyzické osoby nebude zrovna dvakrát potěcha, když projedou řekněme Praha-Brno 2x tam a zpět a už budou mít 1500,- utraceno….

Gejza
Host
Gejza

Za ten velmi pomalý rozjezd bez schopnosti zavedení změn, které by zjednodušily proces přípravy staveb despekt, ale za stabilizaci rezortu a ŘSD a proklepání se do zahajování staveb ve stávajícím systému respekt! Dan Ťok 2019 byl o parník dál než cca 2017. Doufám ve světlé zítřky, ale bojím se, že budeme ještě s nostalgií vzpomínat na tempo zahajování staveb v posledním cca roce a půl.

tom
Host
tom

mám souseda ten taky zahájil 3 baráky a po 10 letech tam jsou 3x staveniště
Jo jo pan klepal to je, ake těch dokončených staveb…

Gejza
Host
Gejza

Státu se na rozdíl od vašeho souseda jen tak nestane, že by mu došly peníze do takové míry, že by přerušil rozběhnuté stavby…

Janek
Host
Janek

Boha jeho ten pán má snad jméno SKROMNOST jeden z jeho největších úspěchu je a to doopravdy že tak dlouho na svém postu vydrzel

Partneři