Z Prahy do Berlína přes léto jen s místenkou. Dopravci zavádí povinnou rezervaci, přidají pár spojů
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy

Od 1. srpna dojde kvůli rozsáhlé výluce ke zkrácení vlaků z Prahy jen do Berlína.
To by se uživil tgv duplex . Kdyby mel naše systémy.
Zkušenost z dnešní cesty z Německa (Heide Park, Soltau, já+3 děti). Osobák ze Soltau Nord zrušený (prý nejsou lidi), výchozí ale ze Soltau(Ham), což jsme stihli. Odjezd +5, cesto dalších +10, prý „vlak není v jízdním řádu“ (asi v systému). V Hannoveru přijíždíme s +17 na nástupiště 9, kde se právě rozjíždí ICE 555 do Berlína. Přestupujících hafo, mohli tu minutu ještě počkat. Nicméně za pár minut jede další ICE, bohužel s příjezdem (načas, chvíli to vypadalo i na -2, ale dostáli jsme si to) do Berlin HBF ve 13:14, na horní nástupiště. EC do do Prahy odjíždí ve 13:16… Číst vice »
A ještě jsem zapomněl – hodinový takt by se určitě uživil. Chápu, že kapacita tratě na to není, ale po zavedení ETCS by se snad těch pár tras mohlo najít, třeba na prodloužení alespoň některých ICE Frankfurt-Dresden do Prahy.
Přidat 19:16 z Berlína. V Praze v pohode na posledni metro a do Brna Metropolitanem na rozjezdy ve 03:00. Ideál.
…no pokud to není šotovýlet, tak ve čtyřech to bude autem za třetinu a zaparkujete mezi břízkami pár (set) metrů od vchodu do parku…
V Berlíně se ze 14/15 dolů na 1/8 pod dvě minuty doběhnout dá (kolem DB lounge a Rewe), ale prostor pro chyby tam není. Odjezd posledního spoje do Prahy v 17:16 je tristní. Zvlášť s pracovní dobou do pěti a faktem, že závozníci v Berlíně neparkují na chodníku, ale v jízdních pruzích. Linky jako 101 nebo 245 pak mají 40-60min zpoždění… Takže jistota je S-ko. Proto to mám naběháné…
Když už je zmíněno to letiště, chtělo by to dřívější spoj i do Vídně, první RJ tam přijede až někdy před devátou ráno, což je na ranní odlety úplně nepoužitelné. A loterii s Flixbusem fakt hrát nebudu při cestě na letiště, zda vůbec něco přijede.
U toho nového páru (mmch. kdy zrovna u spoje z Berlína do Prahy bych jeho popůlnoční polohou dovedl označit, že to je zejména „pro baťůžkáře, kteří tak ušetří za ho(s)tel“, tzn. vlastně opak než co zde bylo jiným přispěvatelem kritizováno – že kvůli nim nemám být dimenzována kapacita spojů, v nichž i tak jezdí pravidelní dojíždějící; no a najednou bude zaveden spoj, v němž takto po půlnoci těžko pojedou nějací obchodní cestující či pravidelní pendleři) jsem si všiml https://int.bahn.de/en/ O. K., spoj Praha – Berlín po 20. h z Prahy vyhledatelný už od aktuálního data, ale Berlín – Praha po… Číst vice »
Pro cesty z Prahy jinam než do lokalit na trase a jejich okolí je to asi už příliš pozdě, ale pro cestovatele z (delších) cest po severozápadu a severu Evropy, kteří nevyžadují pro noční přejezdy nutně lehátka nebo lůžka, a i pro návraty z krátkých návštěv Berlína či dalších německých měst to vypadá jako docela dobrá nabídka. Hlavně je to ale i „záchranné spojení“ z delších cest pro případy, kdy něco cestou selže a ujede naplánovaný poslední denní spoj do ČR, takže nastane problém s přečkáním celé noci někde v přijatelném prostředí. A pro Němce je ten sudý vlak zcela… Číst vice »
Letní pár vlaků jsou vlastně dva obraty navíc stávajících souprav, které by jinak nocovaly v Praze a v Berlíně.
Určitě se tu cílí na baťůžkáře a studenty, kteří projíždí Evropu na InterRail a další podobné jízdenky popř. hledají nejlevnější spojení.
Kdyby radsi zavedli letecky spoj. Jeste pred 10 lety to bylo nekolikrat denne… Myslim,ze by se poptavka nasla
Berlin ma docela daleko letiště a ten vlak ma výbornou navaznost v centru na kde co… pokud nepotřebujete někam na předměstí Berlina, tak to nedává moc smysl. To už je lepší jet rovnou autem, které tak trochu potřebuje nádraží cestu na Ruzyň
opravdu pred deseti lety letalo do Berlina letadlo nekolikrat denne?
Já bych byl pro zavedení povinné místenky kamkoliv z ČR směr zahraničí a také pro hlavní trasy v ČR (tj. Praha-Brno-Břeclav/Ostrava), protože cesty v pátky a neděle v přeplněných vlacích významně snižují komfort samotné cesty + při cestách do zahraničí to ani nedělá dobrou vizitku dopravcům, když ty vlaky vypadají jak dobytčáky
A ti, kteří se do těch vlaků v pátek/neděli nedostanou, pak budou mít jaký komfort samotné cesty? 🙂
Mmch. „kamkoliv směr zahraničí“ = i do Rakouska, kde žádné povinní místenky nejsou?
Mohou přece cestovat ve středu. Potvrdí 11 z 10 celé dny h***o dělajících šotoušů.
Navíc studenti jezdí se slevou, tzn. obdoba těch – některými zde kritizovaných – „baťůžkářů, na které by neměla být kapacita dimenzována“.
A „jezdí jen dvakrát to týdne a jen v části roku“ (jo, cca v té, kdy nejezdí ti baťůžkáři – jak už jsem psal níže).
** Nebo do Německa, kde na všech přechodech kromě jednoho (Děčín – Bad Schandau) jsou vlaky z pohledu Němců vedeny jako regionální, tzn. dokonce bez možnosti rezervace? 🙂
Je zajímavé, že jako systémové řešení nenavrhujete dostatečnou kapacitu tak, aby se vešli (= „vlaky by nevypadaly jako dobytčáky“) všichni, kteří potřebují jet.
Dynamicky pricing na spickove casy problem nabidky a poptavky krasne vyresi.
Fakt by se nemelo povazovat za normalni, ze muzu jet z Prahy do Berlina za plnou cenu v ulicce a nebo v lepsi pripade sedet na schodech u zachodu.
Už jsem psal níže + ptal se i někdo z dalších – v různých částech trasy jde přepravní špičky různým směrem. Např. taková středa navečer – špička z Prahy do Ústí/Děčína, ale spíše protisměr špičky z Drážďan do Berlína.
Mmch. toto vše jde proti jakýmkoliv GeneralAbo, resp. i jednorázovým jízdenkám „z – do“ s jakýmikoliv přestupy.
S druhým odstavcem souhlas do té míry, že (ano opakuji se poněkolikáté) toto je potřeba řešit dostatečnou kapacitou souprav (ať už každé jednotlivé či všech spojů za den)
Tak moment, chcete aby ty vlaky skutečně měly nějaké procento přepravených cestujících nebo aby byly jen takový „drahý přívěšek k drahým kolejím“?
Jo, jet za plnou na schodech u záchodů … že to omezení na sedačku nevadí u autobusu, letadel, či aut, že?
Ne, za plnou v soupravě, která pojme všechny sedící.
Přičemž vlaková souprava takových sedících dovede pojmout mnohonásobně více než autobus.
(A neřekl bych, že riziko nevejití se do busu/letadla „nevadí“.)
Co maji delat páteční cestujici na lince Praha-Liberec, kdyz se nevejdou do busu a zeleznicni alternativa fakticky neni?
Krátkodobě: přát si zapojení busu do závazkové dopravy.
Dlouhodobě: přát si rychlou trať Praha – Liberec s vlaky jezdícími dostatečně často a kapacitně. A bez místenkové, s prominutím, buzerace.
Některé vagony by asi bylo dobře mít výhradně místenkové, ale zase celý vlak není dobře, protože se zruší flexibilita…
Navíc nevím jak je to u vlaků ve veřejném závazku, jestli vůbec můžou být celé místenkové??
A nebylo by lepší na poptávce vydělat a přidat vozy nebo i spoje? Bude 1 pár stačit? Co zdvojit interjety? Nikdy se to nedělalo? Nevejdou se k nástupištím? Nemáme vozy?
Nejde jen o to, aby se vlaky vešly (u nás) k nástupištím, ale abychom pro ně vůbec měli vozy. Vaše vize je podobná tomu, když všechny možné tratě modernizujeme na vysoké rychlosti pro naklápěcí skříně, ale „pendolín“ máme jen (teoreticky) sedm.
A bude jim letos v létě fungovat klima? A tu místenku můžu pak mít do vozu, který pak i skutečně připojí?
A aby to jelo na čas by jste ještě nechtěl?
Chápu, že můžu mít je 2 z těch 3 věci …
Podle železničářů máte být rád že vůbec dojedete
Pro ně totiž víceméně doprava končí úspěšným objednáním dalších spojů… no je třeba ještě „vyřešit“ aby to nějak dojelo (nebo aby byl „objektivní důvod“ proč to nedojelo) aby nevznikly pokuty dopravci…
Když se zrovna podaří, jinak obvykle spíš 1…
V reálu ani jednu-:)
Dalším řešením kapacity by bylo, když by cd došlo, prodloužit děčínské rychlíky do Drážďan, alespoň o víkendech a v sezóně, lepší ekonomika provozu by pak byla i výhoda do soutěží.
Nejzásadnější problém je právě nedostatečná kapacita koridoru přes státní hranici. Proto ani není možné přidat další EC spoje.
ČD by i chtěly, ale DB nechce. Největší špunt je st.hr. – Pirna, takže si stěžujte na DB Infra GO
Idealně ať se ta linka zruší a provozují si ji DB samy a za své
Zavedl bych to na všech Berlinerech i v ČR. Nejde jen o to, že občas nějaký spoj zavalí nájezd turistů, kteří posedávají na chodbě. Nejvíc mě jako pravidelného cestujícího z Děčína do Prahy (a hatera rychlíku Labe) vytáčí tak běžná věc jako že si téměř každý sedne kam chce, bez ohledu na to, že nad místem celkem evidentně svítí místenka. Následným dohadům ve třech jazycích (prve v češtině, pak v angličtině a nakonec v němčině) by se rázem předešlo.
Já bych naopak místenky zrušil, a tyto problémy by skončily. Do osobáků se lidé také vejdou, a žádné místenky tam potřeba nejsou.
Do osobáků se vejdou jak kdy. Ve špičkách člověk stojí na jedné a ještě cizí noze. Na několik hodin v dálkovém vlaku chce cestující sedět a né se poflakovat na chodbě nebo u záchodu.
Na chodbě nebo u WC by to bylo při „větším než malém“ počtu stojících. A i zde je řešením dostatečná kapacita.
Mmch. i dálkový vlak může být o kratší relaci typu Děčín – Dresden.
Já bych část kapacity dal zcela bez možnosti zarezervování, eventuálně část naopak výhradně rezervovatelnou.
Ale do nemalé míry souhlas a opakoval bych se s tím Švýcarskem (místenky ve vnitru. nejsou a problémy nejsou) + že při dostatečné kapacitě by všichni seděli tak jako tak.
Máte místenku zadarmo? Pak její cena je.. bezcenná.
Máte místenku za příplatek? Pak místo vyfoťte a žádejte ČD o vrácení peněz. Nezajistili vám službu (přestože jste třeba i šel pro vlakový personál).
Cena mistenky „zadarmo“ je v tom, že jsem jim, jako cestující, nezaměstnal lidi v pokladně a díky tomu hypoteticky mohly ČD ušetřit.
Ty lidi v pokladně byste jako cestující nezaměstnal ani tehdy, pokud byste si žádnou místenku nekoupil.
Jak už bylo (nejen mnou) psáno níže, právě „místenka zadarmo“ = riziko, že část lidí toho pak vůbec nevyužije (když by šlo o „doplatek“ k jízdence) nebo to krátce před jízdou vrátí = domněle vyprodaný spoj nakonec má volná místa.
Pokud chci samostatnou mistenku, tak za tu si zaplatím vždy.
Bezplatně ji mám v ceně jizdenky koupené online, čímž jsem ušetřil kapacitu pokladny.
Jedná se o prosté rozhodnutí dopravce, který nijak nerozlišuje to, odkud mistenka pochází a mistenku do ceny jízdenky zahrnul dobrovolně. Neznáte-li SPPO a tarify ČD, nepište o tom.
Mnozí dopravci pak mají mistenku v ceně jízdenky vždy.
Mnohdy je problém v tom, že jsou plné tři vozy u podchodu, zatímco poslední vůz je poloprázdný. Poprvé za ty roky jsem zažil, že průvodčí hlásil, že vzadu je volno.
Mimochodem, jak je to s těmi výlukami kolem Bad Schandau? Někdy v roce 2022 se řešilo, že tam není kapacita na víc vlaků, protože tam kvůli rekonstrukci bývají jednokolejné úseky a stěží se tam procpe nákladní doprava. Tak už je to hotové, ale stále z nějakého důvodu nemůžou jezdit Berlinery v hodinovém taktu?
Pracuje se na dalších úsecích v Německu. Nezapomínat také na silnou frekvenci drážďanského Sbahnu. S1 jezdí z Badu do Drážďan po 30 minutách, do Schöny po 60 a do toho RB28 po 120. Navíc od Pirny směrem k hranicím je to jen klasická dvoukolejka pro dálkovinu, regionálku i náklady dohromady. O hodinovém intervalu na EC nemůže být ani řeč. Pro náklady je to v podstatě jediný použitelný přechod mezi ČR a D.
Díky za tip, že S1 už opět jezdí až do Schöny – zajímavé ve srovnání s tím, že vcelku dlouho byla utnuta v Bad Schandau.
https://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe/dn/KB241_1_H_Taeglich_nur_15122024_29062025_G29112024.pdf?filename=KB241_1_H_Taeglich_nur_15122024_29062025_G29112024.pdf&orig=sS
Tzn. přinejmenším do toho 29. 6. bych považoval za pokrytecké tvrdit, že dodatečný 2.. pár dálkových spojů ve 2h periodě by se tam nevešel.
Když se tam vejde (IMHO objektivně méně užitečný) 1h takt příměstských vlaků (které tam vcelku dlouho vůbec nejezdily; musel stačit 2h takt Desir Rumburk – Bad Schandau – Děčín).
Spoje S1, které byly vedeny do Schöny a z důvodu výluky a nedostatečné kapacity tratěmusely končit v Badu byly nahrazeny autobusy. U této tratě je problém, že jsou tam strašně dlouhé úseky bez možnosti předjetí, kde by mohlo eSko nebo náklad uhnout. Prostřední Žleb – Bad Schandau (15 km) Bad Schandau – Pirna (23 km)
Tam ale je téměř rovnoběžný grafikon, tzn. předjíždění téměř netřeba.
No tak to je 6 osobních vlaků za 2 hodiny. Do toho kolik nákladních? Třeba 2? Takže na koridoru zvládneme maximálně 15 minut takt?
Asi bychom jim měli domluvit exkurzi na trať Poříčany – Kolín, nebo Praha – Kralupy, aby to bylo i s těmi Berlinery.
Nebo např. Curych – Winterthur (ne-li Zurych – Zug!) a mnoho dalších ve Švýcarsku.
Nákladních vlaků jezdí mezi Prostředním Žlebem a Německem i více. Jinak by nebylo nutné nahrazovat během výluk některé EC autobusy. Trati by mohlo pomoci zvýšit kapacitu přidání odboček mezi těmi dlouhými mezistaničními úseky.
A co teda znamená „i více“? Je to něco jako „někdy i tři“?
Už snad 20 let tam šnečím tempem furt něco vrtají a konec v nedohlednu. Zlaté naše koridory.
Jo, už z léta 2007 si pamatuju utnutí každého 2. S-Bahnu v Königsteinu (který coby odstavné nádraží nedlouho poté zrušili – srov. se zdejší argumentací o kapacitě tratě či nedostatku spojek) kvůli kopáním v Bad Schandau.
A když je řeč o místenkách – 27. 4. jsem v Břeclavi potřeboval koupit (pro ten vlak každpopádně povinnou) místenku (výhradně samostatnou rezervaci) na noc z 1. na 2. 5. pro EN v relaci Berlín – Břeclav. Pokladní se s tím prala na vícekrát, strávila nad tím celkem 5 – 10 minut, ale nevydala ji. Jen zkusmo viděla, že lze prodat kompletní jízdenku za 2+ tis. Kč (tu jsem ale nepotřeboval). Podobnou věc jsem zažil už asi před 3 lety v jiné stanici, když jsem se „orientačně ptal“ na možnost vydat rezervaci pro tehdejší EN v relaci Břeclav – Wroclaw.… Číst vice »
Loni to bylo zdůvodňováno fotbalovým mistrovstvím. Už tehdy šlo o podivné zdůvodnění, když to platilo 3 měsíce, zato mistrovství bylo jen asi 1 měsíc.
A jestli dobře chápu, tak i nyní se to bude týkat výhradně přeshraničních úseků, tzn. Berlín – Drážďany atd. půjde tak jako tak bez místenek?
Ano, úsek s povinnou rezervací je Bad Schandau-Schöna Gr.
A naštěstí lze očekávat, že se to v reálu nebude moc řešit… Nicméně problém nemožnosti nákupu jednotlivé jízdenky vázané na vlak zůstane. Loni jsme si takhle počkali v Berlíně vynuceně 3 hodiny, to fakt chcete…
A to jste měli kliku, že za ty 2 h bylo „volno“.
Mmch. při možnosti vrácení relativně krátce před odjezdem tam je riziko, že stejně nebylo přes hranici úplně plno, ale nějaká místečka by se našla.
To právě byl ten zde adorovaný případ, kdy jsme měli přesný plán cesty asi 14 dnů předem, takže nás „zachránilo“ těch pár posledních míst v „pouze“ o jeden takt pozdějším vlaku.
Vůbec – návrat z výletu s rodinou (chápu-li správně množné číslo). 2 týdny předem odhadnout, jaké bude počasí, jak se dětem kde bude líbit atd. To pak takový důvod ke zkrácení (nebo naopak prodloužení) výletu o 2 (či i více) hodin nastane snadno.
Tak my byli na Rujáně s jasnou délkou ubytování… Ale i v takto „jasném“ případě, kdy o nějaké rezervaci nešlo mluvit, jsme měli (částečně) smůlu.
A ještě: Snad ještě bych dokázal pochopit místenky severně od DD, kde to je narvané, a existují aspoň nějaké alternativy. Ale právě přes čáru v tom vlaku sedí lidí nejméně a možnost jet jinak je značně omezená. Už se těším na ty davy v U28, kam ti „vícecestující“ přetečou, kde ale na rozdíl dlouhé soupravy existují velmi reálný fyzický limit i k stání.
Tohle je takové podvratné německé „My tu nechceme mít problémy, ale zároveň nechceme, aby nám naši vlastní občani nadávali“ – a z tohoto pohledu nemorální a tedy dodržování nehodné. 😉
A v Schona Gr. se zastavuje?
Dráhy už garantují, že první vlak na ten třeba povinně místenkový připoj dojedou podle JŘ? Co se bude dít, když náhodou včas nedojede a připoj nebude, to poveze vzduch a já se můžu otočit, jet domů nebo čekat na nádraží dva dny, týden, než si budu moct koupit místenku 🤔.
Nerado se to slyší, ale místenkování Berlineru v letní sezóně je o ochraně stálých klientů (pravidelní cestující) a high value klientů (1. třída, 2. třída full fare s rezervací) a vlakového personálu před nájezdy baťůžkářů. Personál prostě potřebuje nástroj na vyhazování z vlaku kterým se ani nedá projít. První třida chce komfort a služby “as usual” (a ne že se k nim ani nedostane obsluha z jídeláku) a vlastně nikdo kromě baťůžkářů nemá náladu na pivní parties v představcích. A není to jediné místo v Evropě, kde se toto děje … viz Holandsko Německo, to byla taky šílená aféra. Jezdil… Číst vice »
– Nikde není psáno, že ty místenky nevykoupí právě „baťůžkáři“ a nezbude místo na část těch stálých cestujících.
– Ne, každý nemůže kliknout v appce místenku – pokud cestujících má být více než sedadel. A pokud má být cestujících méně než sedadel, tak by všichni seděli i bez místenky.
P. S. (dotaz míří na p. Zao či na kohokoliv, kdo dal jeho příspěvku palec nahoru) pokud by byla jeho teze platná, tak ti baťůžkáři tedy v létě pojedou jakým způsobem?
P. S. č. 2: Jestli je řeč o STÁLÝCH klientech, tak už by dopravci měli mít přehled o tom, kolik takových klientů je (a kolik jich potenciálně může být) a podle toho dimenzovat kapacitu s dostatečnou rezervou.
Znovu – „matching supply with demand“. Provozovat nadkapacitu? Držet kapacitu na posilování dva měsíce v roce? (kolik mio EUR by asi v life cycle costs stálo těch bájných „pár posilových vozů na 230“, o kterých se tu jinde sní …). To k úspěchu nepovede. Rozložit cenovými nástroji poptávku do dne tak, aby se využila kapacita včetně okrajových poloh? Pokud se to udělá dobře, budou ještě všichni nadšeni. Přestaňme si namlouvat, že vlak na trase Praha Berlin, obsluhovaný materiálem jako je Comfort Jet, je produkt typu „kdykoli přijdu a vždy jedu“. Problém prakticky veškeré dopravní infrastruktury v Evropě je přetížení ve… Číst vice »
Dopravní poptávka je téměř neflexiblní, takže na nějaké rozkládání v čase ze dne do noci rovnou zapomeňte. Ty lidi prostě vyháníte do jiných dopravních prostředků, z velké části i do budoucna.
Ten vlak jede jednou za dvě hodiny … nebavíme se o něčem, kde by „flexibilita“ znamenala jet v pondělí nebo ve středu.
Máte segmenty, které jsou časově méně flexibilní a pak segmenty, které jsou více až velice flexibilní. 30 let dynamic pricingu v letectví by o tom mohlo vyprávět dlouhé hodiny.
Zato auto může jet kdykoliv. Ne 1x za 2 h. Úplně kdykoliv. A bez rezervace. A bez „cenové flexibility“.
Navíc ten vlak má zčásti i úsekovou frekvenci. To u letadel moc nebývá.
Ty vlaky jsou plné celý den (takže teoreticky lze lze namísto v poledne jet v 6 nebo nově přijet o půlnoci) a právě tady jsou hlavně ty časově neflexibilní cesty (pravidelná dojížďka, „obchodní cestující“ a pak turisté, kteří ale mají nějaký pevně daný termín „dovolené v Evropě“ a tak jim reálně moc volby nezbývá, snad s výjimkou tzv. mladých batůžkářů).
A může se člověk SKUTEČNĚ spolehnout že teda když takovýmto spojem nebude mu umožněna jízda (došly místenky) že to znamená jen dvě hodiny počkat (kdyby měl extrémní smůlu tak čtyři) anebo je tendence ty údajně poloprázdné mimošpičkové spoje rušit a tím pádem když v 16h nepojedu že je plno, v 18h taky ve 20 už nic nejede??
Jakože když se vrážejí desítky miliard do infrastruktury, tak stamiliony do „rezervních“ vagonů už se nedají, a tím ta služba dál umírá na úbytě?
Tu kapacitu lze přemístit z linek, které jsou posilovány mimo léto (studijní dojížďka).
U železniční infrastruktury je jedno, jestli ta jedna trasa je využila vlakem 7vozovým či 14vozovým, tzn. do této míry nepřirovnatelné.
Mmch. povinná rezervace nejsou „cenové nástroje“. Navíc takové „cenové nástroje“ vůbec nepočítají s jízdenkami typu „GeneralAbo“.
A když je o tom řeč, tak v příměstské dopravě je eventuálně cca polovina kapacity „jen kvůli pár hodinám v pracovní den ráno/odpoledne“.
A taky to není řešeno povinnou rezervací apod. Prostě se to řeší posilovými vozy, které mimo špičku mají údržbu či jsou odstaveny.
Ano, protože tu žijeme ve světě kde existují pracovní doby a školní rozvrhy. Ve světě, kde jsme se konstruktem společenské smlouvy domluvili na tom, že budeme z veřejných peněz financovat přesouvání z A do B na hromadě v jeden čas a bude to tak křížově prodotované, že už nikdo neví, kolik jsou vlastně jeho náklady bydlení v A a práce v B.
Příměstská doprava je zdaleka nejen o jízdách do práce/školy.
Náklady práce = (v tomto kontextu) – ?
… a k „nadkapacitě“ – opět viz Švýcarsko, kde (nejen) dálkové vlaky mají kapacitu takovou, že v prakticky 100 % případů všichni sedí i bez místenek.
Nazval bych to také jinak – jestliže má železnice mít proklamované úlohy ve smyslu relevantního podílu na přepravním trhu, tak je důležité, aby kapacita souprav (resp. úhrnná denní kapacita) byla dostatečně vysoká, aby se relevantní podíl lidí do těch vlaků vůbec vešel.
A ne to řešit na limitovanou kapacitu souprav, velmi často obsazených na (zcela či téměř) 100 % a s povinnými místenkami.
Rozloží se do nabídky během dne. Viz ten večerní z Prahy a obdobu „Nacht ICE“ z Berlína do Prahy. Když interrailujete Evropou, tak je to super, ušetříte za ho(s)tel. Ne všechny vlaky během dne jsou přetížené. Tj. úkol nezní dotlačit kapacitu, ale rozložit poptávku do existující kapacity. Akorát je to v naší geografii považováno za stejně asociální jako kdyby se řeklo že důchodci nejezdí v MHD ve špičce zdarma. Tj. ten problém najdete v každé učebnici managementu v kapitolách „segmentace“ a „matching supply with demand“. Ad druhý bullet – dobře, opravuji vyjádření na „každý si do vlaku s volnou kapacitou… Číst vice »
Naplněnost vlaku se už teď pěkně reguluje cenou. Taky radši vyberu levnější poloprázdný vlak než dražší, i když by mi umožnil strávit na výletě o několik hodin navíc (místenku mám samozřejmě vždy). Baťůžkář může vždy využít regionální vlaky, které jedou pomaleji, ale stejným směrem s více přestupy nebo využije nabídku autobusů, kde dopravce může být flexibilnější a přidat nějaký bus navíc, když je poptávka a má ho volný.
Tou regionálkou myslíte sólo Desiro na U28? No, loni tam byly k vidění fakt zajímavé scény.
Navíc ekonomicky vzato (blahé paměti i viz články Ing. Pohla v ŽM), náklady na sedadlo jsou výhodnější u dálkových vlaků, vlivem vyššího denního km-proběhu.
Tzn. cestující na dlouhé vzdálenosti by primárně měli být směrováni právě do nejrychlejší vrstvy.
Přesně tak.
Naopak – vlaky jsou posílitelné lépe – 1 strojvedoucí na 7 nebo i 14 apod. vozů.
Vs. 1 bus s 1 řidičem a 2 busy se 2 řidiči.
Ano a na Německo obrovské lákadlo jménem Deutschlandticket.
A zejména 9-EURO-Ticket (léto 2022), který tehdy přetížil regionálku tak, že údajné snahy o nepřetížení vlaků EC (a to jen v přeshraničních úsecích) v části léta jsou o to… zvláštnější.
Ušetření za ho(s)tel se týká noci. Tato povinná rezervace se v naprostá většině týká denní doby (vč. spojů, které navečer dojedou do Prahy = tam leda tak být v tom ho(s)telu). „každý si do vlaku s volnou kapacitou může kliknout místenku“ Jednak, ne každý má Smartphone. Ale to je vedlejší. No a hlavně – pořád platí to původní – jestli je volná kapacita, pak všichni budou sedět i bez místenek. “ Ne všechny vlaky během dne jsou přetížené. Tj. úkol nezní dotlačit kapacitu, ale rozložit poptávku do existující kapacity“ Srov. s tím, že povinné místenky se budou týkat VŠECH spojů.… Číst vice »
Pokud má být vlak alternativa k autu, ideálně dokonce vedoucí nejen k vynechání konkrétní cesty s ním ale rovnou k jeho vůbec nezakoupení, tak takovéhle uvažování prostě musíte vypnout.
Co by vám asi lidi řekli, kdybyste zavedl „namísto dalšího rozšiřování dálnic drsné mýto ve špičce s cílem poptávku rozložit v čase a tak zlepšit ekonomiku“… Tohle je totéž.
Nevadí, pak tu zas přijdou bulit o spiknutí galaktických rozměrů proti chudince dráze.
Chcete-li ekonomicky rozumně optimalizovat, zavedete autobusy…
Má to posílení tedy smysl, když odpadnou cestující z Hamburku?
Neodpadnou, jen budou v Berlíně přestupovat.
Což to prodloužení, prodražení a komplikování část lidí odradí.
Ano, posílení je od května do září a výluka začína v srpnu 🫠
Co místo toho přidat spoje tak, aby se toto nemuselo řešit
Nebo aspoň vagony? 😉
Aby to šlo musíte omezit stavební aktivitu v Bad Schandau Ost nebo sebrat trasy nakládce.
Jednu trasu za 2 hodiny v každém směru (má-li být řeč o 1h taktu namísto 2h taktu), že.
Mmch. jak dlouhou už zrovna v Bad Schandau Ost (kudy už nyní jezdí pouze 2 páry vlaků osobní přepravy ve 2h periodě, tzn. nejnižší počet široko daleko, co se hlavní trasy týče) ta stavební aktivita trvá a jak dlouho ještě potrvá?
Ano, jde správně o jednu trasu za hodinu (nebo 1 trasu za 2 hodiny*2 směry) navíc, kterou ale InfraGO nenabízí a nakládka se jí vzdát nechce. Jaké pro to máte řešení?
Psal jsem to výhradně pro upřesnění.
I když – dalo by se namítnout, že při jednokolejkách např. z Bad Schandau k Pirně se tam vešly 3 páry vlaků osobní přepravy za 2 hodiny (S-Bahn osekaný na 1h takt + nadále 2h takt EC), tzn. je zvláštní, že při „jednokolejce“ z Bad Schandau k Dolnímu Žlebu se tam prý nevejdou taktéž 3 páry vlaků osobní přepravy namísto dvou.
Mmch. nakládka tam těch tras ve 2h periodě má kolik? (ať už jedním směrem či v součtu oběma směry)
Minimálně první třída by měla být povinně místenková na všech spojích, na kterých je nabízena.
I na osobácích, co jezdí 4× za hodinu? To by byla míň komfortní než 2. třída, vzhledem k neflexibilitě
1. trieda v osobákoch je zbytočnosť.
Srov. se Švýcarskem a mj. jeho tamní víceméně neexistencí vnitrostátního místenkování (přesto všichni prakticky vždy sedí).
Možná tam u Vás:-(
= veškerá neflexibilita pro ty, kteří si nejsou předem jisti, kdy jim skončí obchodní jednání atd.
A jaký smysl pak má jízdenka do první třídy, kde ale budu celou cestu stát?
Opět – jediným řešením je dostatečná kapacita tak, aby všichni seděli (a opět viz Švýcarsko, kde je 1. třída skoro všude a povinná rezervace tam do ní není nikde).
Comfortjety maji mezivozové přechody, ale vozy na 230 bohužel žádne nejsou. Takže by to asi chtelo jich pár objednat, aby se soupravy daly posilovat smerem na Hamburg.
V Německu se vám na nějaké šíbování posilových Bmzetek vykašlou.
Z toho že místenky mají platit na celém území Německa, všechny časy, všechny směry, mezi všemi zastávkami = z toho logicky vyplývá že jsou přetížené stále a všude, a tedy netřeba ničím šibovat – posilu potřebují v sezóně celou trasu, celý den!
Vozy na 230 ani nebudou, to by se muselo posilit další jednotkou. Podle mě to ale nemá moc cenu, rozdíl mezi 200 a 230 není tak velky, je to jen mezi Berlínem a Hamburkem a navíc plné propadu na 160-210, to by mělo jezdit za vlastně stejný čas.
Místo adekvatní kapacity a zkracením intervalů ty vlaky zabetonujeme povinnýma místenkama. Uvažování hodné železnice
Souhlas
Jak chcete zkratit interval, kdyz v Elbtalu nejsou trasy? A tudiz se bude jako tradicne rusit Railjet.
Zvýšení kapacity souprav.
Mmch. zrovna přes státní hranici jsou EC obvykle nejméně vytížené na celé trase Praha – Berlín.
Však se navyšuje, 9ti vozové Comfortjety, velkoprostor místo kupatek.
Pokud jsou spoje přes hranici nejméně vytížené, tak to není žádný problem, protože právě tam je povinné místenkové úsek, a vy dostanete rezervaci zadarmo.
Jestli jsou přes hranici nejméně vytížené, pak celé opatření nedává smysl – vždy/téměř vždy tam budou všichni sedět i bez místenek.
Proč nedává smysl? Asi jde hlavně o úsek Dresden – Hamburg.
V něm povinná rezervace nebude.
Problém přetížení Berlinerů není nijak nový. Prostoru pro zvýšení kapacity tratě bylo dost, že jsou Němci neschopní je věc druhá. Minimalně by však ty vlaky měly jezdit 15vozové když už nejsou schopni zajistit hodinový interval a ještě do toho buzerují s povinnými místenkami.
Vejde se 15 vozu do všech nástupišť?
Ve stanicích odpovídajících expresu by mělo už teď.
Pokud je povinná rezervace míst, je tam třeba vždy zaplatit onen rezervační příplatek navíc k jízdnému?
Není, rezervace je součástí (ceny) jizdenky.
U ČD zdarma, u DB se platí, alespoň v těch nejlevnějších tarifech, ale může to celkově stále vyjít levněji.
Tak pro mě to znamená, jestli se aplikuje ta studentská sleva.
Při nákupu on-line je místenka i do zahraničí zdarma.
Je škoda, že u nás nejsou všechny dálkové vlaky místenkové jako třeba ve Finsku u VR. Výrazně by to zvýšilo komfort cestování a hlavně by odpadlo to potupné dohadování se s někým kdo člověku sedí na místě.
Bylo by lepší místenky a nemístenky ve vlacích segregovat, než všechno dělat povinně. Komfort je možnost i na poslední chvíli zakoupit jízdenku, nebo se moct přesunout na čtyřku, kde momentálně nikdo nesedí.
Což už se často děje, akorát na jiných vlacích. Některý vagon nejde rezervovat nebo místa zešednou třeba den před odjezdem, takže jsou volná pro toho kdo dřív přijde.
V rámci zvýšení komfortu zabijeme flexibilitu cestování.
co je na tom neflexibilniho?
že keď má vlak vypredané miesta na sedenie, tak človek ostane stáť na nádraží namiesto toho aby stál vo vozni?
a proc by mel stat ve vozni? obtezuje to ostatni.
v osobaku jedoucim pulhodiny at si klidne stoji i na strese, ale u dalkoveho vlaku …
Mnoho osobáků jede déle než půl hodiny.
A mmch. (ať se držíme tématu) úsekem Bad Schandau – Děčín projede EC za dobu kratší než půl hodiny.
P. S. jak to ti Švýcaři dělají, že místenky v jejich vnitrostátní dopravě se snad vůbec neřeší?
To samé vnitrostátka v Nizozemsku nebo Belgii.
Víceméně všechno.
Každý si najde tu svoji zemi – srov. např. se Švýcarskem (Kdo se tam s kým dohaduje?).
Za komfort nepovažuji, vázat se předem na konkrétní spoj z mnoha.
Posílit vlaky? ❌
Vyházet část cestujících povinnými mistenkami? ✅
Železnice jinak uvažovat neumí.
Takhle uvažujou úplně všichni. Přidává aerolinka druhý letadlo když se jedno vyprodá? Zapřáhne bus dopravce valník když je vyprodáno? Když je restaurace plná, tak vás tam snad nechaj jíst na stojáka? Divadla, koncerty, sportovní akce… Že by se finále MS v hokeji hrálo několikrát, protože se všichni najednou nevešli?
Bus dopravce umí přidat další bus ve stejný čas, ale jen pokud se mu to vyplatí a má ho volný.
Podpora železnice (ať už infrastruktury či objednávkou spojů) je o tom, aby – coby pozitivní externalita – převzala co nejvíc výkonů.
To co píšete je komerční pojetí toho celého, které je ale něčím úplně jiným než co by mělo být cílem u železnice.
Aerolinka nebere dotace ani se jí nestavějí za peníze všech koleje…
Navíc neřeší úsekovou frekvenci (resp. pokud, tak jen velmi okrajově).
A i letadlo se posiluje hůře než vlak (nedá se „připojit vagón“ či „připojit druhá jednotka“).
Do Německa díky špatnému spojení a vysokým cenám jezdím jinak jen autem 🙂 Až bude Praha – Berlín, Praha – Linz a Praha – Mnichov pod jednu hodinu tak vyjedu vlakem
Tak jsme se pobavili : – )
Sice nevím, kolik je vám let, ale troufnu si předpokládat, že se jednohodinových jízdních dob do vámi uvedených cílů asi nedožijete.
Tak to by ten vlak musel jet tak 400 km/h
Tak ještěže to víme
Mohu se zeptat jaké auto řídíte, že se dostanete do Mnichova pod jednu hodinu? 🙂
Tak to dříve umřete.
Nebo si najde jiné „zdůvodnění“, proč vlakem nepojede.
Do Německa díky špatnému spojení a vysokým cenám jezdím jinak jen autem 🙂 Až bude Praha – Berlín, Praha – Linz a Praha – Mnichov pod jednu hodinu tak vyberu vlakem
Pod hodinu budou tak max. Drážďany, Budějovice a Schwandorf (bude-li VRT podél D5). Ale vysoké ceny zní jako blbý argument, když auto bude vycházet na min. 10Kč/km (samozřejmě s amortizací/ nutnými opravami), pokud tedy nejedete v 4-5 lidech…
V roce 2009 jsem koupil auto s 89 tkm za 139 tisíc. Prodával jsem ho 2020 s 290 tk. Na opravy, STK atd., šlo pod 200 tisíc korun. Spotřeba 6.9 litru. Ukažte mi těch vašich 10 korun na kilometr, kterými tu pořád všichni šermujete.
Povinné ručení, havarijní pojištění? Asistenční služby?
Podle ceny v roce 2009 to byla aspoň 10 let stará ojetina.
Bylo to schopné jezdit pravidelně dálniční rychlostí do Německa bez strachu z tamní policie?
Je nepochopitelné proč to nemají ČD všude na Railjet, Comfortjet i Interjet a Pendolino
Protože pokud ty soupravy obsluhují spoje v závazku tak objednatel to nepovoluje jako povinně místenkové vlaky – zářným příkladem budíž Pendolino na západ Čech (úsek Ostrava – Praha povinně místenkové a dál místenka nepovinná, protože z Prahy na západ jede ve veřejném závazku)… 🙂
Znamená to tedy, že od toho dne bude Ex5 vyjmuta v úseku Děčín – Děčín st.hr. z objednávky ZDO, nebo je do další stanice za Děčínem výjimka a do Bad Schandou místenka třeba není, aby byla dodržena podmínka, že nástup do dotovaného vlaku z veřejných zdrojů nesmí být podmiňován zakoupením místenky. Jak ostatně jasně prohlásil ministr dopravy, když ČD chtěli zavést povinné místenky do railjetů na trase Praha-Brno. V opačném případě by to bylo porušení podmínek a hrozí navracení značných částek do státního rozpočtu.
Za tohle jsem tady dostal minule velký hate, tak enjoy:) Už aby EC vlaky do Berlína, Vídně a Budapešti byly čistě komerční a k tomu se platily ze ZDO max. nějaké Sp vlaky z Brna/Děčína do Vídně/Blavy/Drážďan…
Vzhledem k tomu jakou raketu stojí mezinárodní lístek byť jen mezi pohraničními stanicemi, tak bych řekl že ten úsek dotovaný nikdy nebyl. Ještě že na úrovni IDS vznikají zajímavé mezinárodní lístky. (Labe-Elbe, nebo Nisa)
Závazek veřejné služby v ČR končí v Děčíně jako poslední stanici na území ČR. V Německu je jsou dálkové vlaky formálně komerční, takže tuto praktiku nemá formálně kdo zakázat. Popravdě by mě však zajímalo, jestli DB Fern opravdu nevěře žádné provozní dotace od státu.
Závazek končí na české hranici a DB Fern opravdu nedostává žádné provozní dotace od státu.
Nebude, Reservierungspflicht je až od Schöna Grenze. Takže tato podmínka porušena není a na českém území žádná povinná místenka není.
dám si na hlavu turban, na oči burku, do ruky korán a žádný německý průvodčí si netroufne nic kontrolovat 😀
Do Německa (a vůbec dálkovým vlakem prakticky všude) jezdím zásadně s místenkou, nechápu lidi kteří si koupí jízdenku bez místenky a pak různě postávají po vlaku. V cizině na to nejsou zvyklí?
Já tedy kupuji místenku i u vnitra, pokud je to možné. Přes Můj vlak je zadarmo a člověk má (skoro vždy) jistotu místa.
A „jistotu“ toho, že musí jet tím kterým spojem.
Mmch. dovedl byste uvést, v kolika % z vašich jízd bylo plno do posledního sedadla = že byste bez místenky neseděl?
Nezůstává mmch. docela slušné procento místenkovaných míst nevyužité? Když jsou za levno až zadara tak bych to rozhodně očekával…
Ano, to jsem v (pravda, mnoha) zdejších komentářích také zmínil. Resp. i kdyby to bylo „jen“ např. 5 nebo 10 % míst, která jsou domněle vyprodaná.** Anebo pak stav, kdy potenciální vyprodání bude jen na ten krátký přeshraniční úsek, ale tím pádem nepůjde koupit jízdenku Berlín – Praha, protože „u Bad Schandau je vyprodáno“… ** což je důvod, proč lze považovat stav zcela bez možnosti místenkování pro jednotlivce (tzn. ne pro organizované skupiny, kde to smysl dává každopádně) v lecčem lepší než „dominantní strategie v bezplatném, byť tzv. dobrovolném, místenkování“ (kdy nakonec v naprosté většině spojů všichni sedí tak jako… Číst vice »
Do Německa vzhledem ke spolehlivosti jejich drah (a dalších úkazech v těch vlacích o kterých se nemluví) jezdím už řadu let zásadně autem.
No, když „popojíždím“ na poslední chvíli třeba jen z Prahy do Ústí, tak to holt vezmu bez místenky, když nejsou nebo když zapomenu
Záleží v jaké cizině, rozhodně na to nejsou zvyklí v Beneluxu, Švýcarsku a tak napůl v Dánsku. Já ji na delší cestu v Německu většinou mám, ale pokud jsou tam více než dva přestupy, už to neřeším, stejně skončím v jiném vlaku 🙂 Rád bych ji měl i na RE do Norimberka, abych neseděl na schodech, ale to nejde. Jednou jsem to řešil jedničkou, občas nestojí o moc víc než dvojka.
Oni na to do určité míry nejsou zvyklí ani v Německu – obdobou našich rychlíků (kam se dá místenka koupit a i ČD to v posledních letech protlačují vcelku dost, přitom i tam platí, že buď by seděli všichni i bez místenek, anebo někdo sedět nebude a pak se hraje jen o to, kdo to bude) jsou v Německu spíše vlaky RE, kde není ani možnost rezervace míst.
Já jezdím prakticky vždy bez místenky (není-li povinná).
Nestál jsem (ani v německé dálkovce) prakticky nikdy.
Problém je že se místenka nedá koupit k jízdence „pid lítačka“. Takže když jedu např. Praha – Hořovice, tak můžu mít buď 60 kč PID jízdenku (bez místenky) nebo 100 kč ČD „můj vlak“ jízdenku (s místenkou) a to už je dost velký cenový rozdíl.
Konecne mistenky, konecne 21 stoleti!!!
Pouze pro cesty do Německa, při vnitrostátní jízdě v rámci ČR tato povinnost není.
Česko-Něměcká tragédie. Jinde by standardně jezdilo 7 vozů a ve špičce 14, ale my se vydali naši Českou cestou kde budeme mít jak ve špičce tak mimo ni stále 9 vozů. ….
Mistenky by mely byt povinne, ceske rychliky jsou spis dobytcaky
Povinné místenky nic neřeší, jestliže mám nedostatečnou kapacitu, tak není řešením povinná místenka, ale posílit vlaky. Pardubice – Praha cca 50 minut, Pardubice – Třebová 36 – 46 minut, na takové trase nepotřebuji nutně sedět, raději pojedu na stojáka než vůbec.
Ale cestujícímu kterému funíte za krk nebo do něj šťoucháte svým batohem z uličky to jedno obvykle není.
Trochu tolerance k ostatním , prosím všichni se potřebujeme občas přemisťovat. A dost často v časech špičkové poptávky, kdy bývá trochu nouze o místo
Nouze o místo je díky liknavosti železnic. Nejsou schopní zajistit posilové vozy.
Proč by to dělali když je tolik lidí ochotných jet na stojáka v dobytčáku? Dokud nebude někomu kvůli nedostatečné kapacitě nebude utíkat tržba tak se kapacita zvyšovat nebude.
to, že jste si lístek koupil dřív, vám nedává morální ani právní nárok na pohodový prázdný vlak
A proto jezdí většina lidí autem, cestovat v dobytčáku se chce málokomu.
Narozdíl od sobeckých cestujících, kteří svá zavazadla pokládají na sedadlo vedle sebe, já svůj batoh dávám vždy dolu, a to i když stojím, takže do nikoho nešťouchám.
Však právě jak p. FP1 píše – řešením je dostatečná kapacita.
Pardubice – Praha jede tolik vlaků, že tam je místenkování o to větší nesmysl – vázat se na konkrétní spoj, když si člověk může vybrat z několika vlaků za hodinu.
Nejen to, ještě to sníží výběr jízdného (bude moct jet míň cestujících)…
Napište si tak 2-3 týdny předem s přesností na 2 hodiny všechny svoje jízdy autem. Co nebude na seznamu, nesmíte realizovat.
Blbý, co?
Tady někdo jezdí autem?
Jinak nevim, jak vy, ale já mezinárodní cesty (ať už vlakem, autem či letadlem) plánuji dopředu a podobně to mají i lidé, které znám.
Plánovat můžete co chcete, ale můze vam ujet přípoj, mimořádnost, a díky povinným místenkám se pak uz do cíle nemusíte dostat (v létě reálná hrozba) a co potom???
zustanete v zahranici navzdy jako v jinych zemich, kde jsou povinne mistenky a hromadi se tam mezinarodni cestujici, kteri se nikdy nedostanou domu…
Nejste schopen odpovědět (nejen nyní) bez demagogie?
Mmch. demagogie je i to „tady někdo jezdí autem“ – protože množina cestujících vlakem je tak jako tak větší než kdo jsme „my tady“.
A ano, lidé jezdí i autem. A nic si v nich místenkovat nemusejí.
No spíš prostě pojedete jinak, stejně jako v těch vašich úžasných „jiných“ zemích, kde se s nějakými přestupujícími v zásadě nepočítá.
I třeba jednodenní výlety z Ústí do Drážďan?
Když už máme hentu Unii, ani pasy/občanky nám (většinou) nekontrolují, tak se nám dráhy starají o to abysme na ty hranice náááhodou nezapomněli…
Comfortjety stejne jako Railjety se daji zdvojovat. V Rakousku celkem bežný jev. Ale není jich tolik a nastupiste nejsou tak dlouhá.
Comfortjet se dá dokonce posilovat normálními vozy – má na zádi přechodový můstek.
Jaký normální vozy na 230 km/h znáte? Až se otevře Berlín-Hamburk a ČD bude mít 230 Km/h Vectrony, tak už do Německa těžko posílíte.
To samé na začátku roku směr Villach.
A nemají oni náhodou ty místenky zavádět už dřív, ještě než ta bájná 230ka bude povolená??
Myslel jsem že právě proto tam chtěly ČD mezivozový přechod, aby se to dalo posilovat. Mimochodem kdy je na trase Praha – Kodaň ta špička?
Ty mezivozové přechody mají ale jenom InterJety, ne? 🙂
ComfortJet také.
Dresden – Hamburg
Ano, já se ptal kdy ta špička je 🙂 Jasně že to nebude nikdo posilovat vozy na úsek Dresden – Hamburg, tam je to posílené dalšími vlaky.
Mohl byste prosím vypsat konkrétní čísla vlaků, které dle vás jsou špička?