Z Prahy do Berlína přes léto jen s místenkou. Dopravci zavádí povinnou rezervaci, přidají pár spojů
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy

Od 1. srpna dojde kvůli rozsáhlé výluce ke zkrácení vlaků z Prahy jen do Berlína.
Mimochodem, jak je to s těmi výlukami kolem Bad Schandau? Někdy v roce 2022 se řešilo, že tam není kapacita na víc vlaků, protože tam kvůli rekonstrukci bývají jednokolejné úseky a stěží se tam procpe nákladní doprava. Tak už je to hotové, ale stále z nějakého důvodu nemůžou jezdit Berlinery v hodinovém taktu?
Pracuje se na dalších úsecích v Německu. Nezapomínat také na silnou frekvenci drážďanského Sbahnu. S1 jezdí z Badu do Drážďan po 30 minutách, do Schöny po 60 a do toho RB28 po 120. Navíc od Pirny směrem k hranicím je to jen klasická dvoukolejka pro dálkovinu, regionálku i náklady dohromady. O hodinovém intervalu na EC nemůže být ani řeč. Pro náklady je to v podstatě jediný použitelný přechod mezi ČR a D.
Díky za tip, že S1 už opět jezdí až do Schöny – zajímavé ve srovnání s tím, že vcelku dlouho byla utnuta v Bad Schandau.
https://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe/dn/KB241_1_H_Taeglich_nur_15122024_29062025_G29112024.pdf?filename=KB241_1_H_Taeglich_nur_15122024_29062025_G29112024.pdf&orig=sS
Tzn. přinejmenším do toho 29. 6. bych považoval za pokrytecké tvrdit, že dodatečný 2.. pár dálkových spojů ve 2h periodě by se tam nevešel.
Když se tam vejde (IMHO objektivně méně užitečný) 1h takt příměstských vlaků (které tam vcelku dlouho vůbec nejezdily; musel stačit 2h takt Desir Rumburk – Bad Schandau – Děčín).
Spoje S1, které byly vedeny do Schöny a z důvodu výluky a nedostatečné kapacity tratěmusely končit v Badu byly nahrazeny autobusy. U této tratě je problém, že jsou tam strašně dlouhé úseky bez možnosti předjetí, kde by mohlo eSko nebo náklad uhnout. Prostřední Žleb – Bad Schandau (15 km) Bad Schandau – Pirna (23 km)
A když je řeč o místenkách – 27. 4. jsem v Břeclavi potřeboval koupit (pro ten vlak každpopádně povinnou) místenku (výhradně samostatnou rezervaci) na noc z 1. na 2. 5. pro EN v relaci Berlín – Břeclav. Pokladní se s tím prala na vícekrát, strávila nad tím celkem 5 – 10 minut, ale nevydala ji. Jen zkusmo viděla, že lze prodat kompletní jízdenku za 2+ tis. Kč (tu jsem ale nepotřeboval). Podobnou věc jsem zažil už asi před 3 lety v jiné stanici, když jsem se „orientačně ptal“ na možnost vydat rezervaci pro tehdejší EN v relaci Břeclav – Wroclaw.… Číst vice »
Loni to bylo zdůvodňováno fotbalovým mistrovstvím. Už tehdy šlo o podivné zdůvodnění, když to platilo 3 měsíce, zato mistrovství bylo jen asi 1 měsíc.
A jestli dobře chápu, tak i nyní se to bude týkat výhradně přeshraničních úseků, tzn. Berlín – Drážďany atd. půjde tak jako tak bez místenek?
Ano, úsek s povinnou rezervací je Bad Schandau-Schöna Gr.
A naštěstí lze očekávat, že se to v reálu nebude moc řešit… Nicméně problém nemožnosti nákupu jednotlivé jízdenky vázané na vlak zůstane. Loni jsme si takhle počkali v Berlíně vynuceně 3 hodiny, to fakt chcete…
A to jste měli kliku, že za ty 2 h bylo „volno“.
Mmch. při možnosti vrácení relativně krátce před odjezdem tam je riziko, že stejně nebylo přes hranici úplně plno, ale nějaká místečka by se našla.
To právě byl ten zde adorovaný případ, kdy jsme měli přesný plán cesty asi 14 dnů předem, takže nás „zachránilo“ těch pár posledních míst v „pouze“ o jeden takt pozdějším vlaku.
Vůbec – návrat z výletu s rodinou (chápu-li správně množné číslo). 2 týdny předem odhadnout, jaké bude počasí, jak se dětem kde bude líbit atd. To pak takový důvod ke zkrácení (nebo naopak prodloužení) výletu o 2 (či i více) hodin nastane snadno.
A ještě: Snad ještě bych dokázal pochopit místenky severně od DD, kde to je narvané, a existují aspoň nějaké alternativy. Ale právě přes čáru v tom vlaku sedí lidí nejméně a možnost jet jinak je značně omezená. Už se těším na ty davy v U28, kam ti „vícecestující“ přetečou, kde ale na rozdíl dlouhé soupravy existují velmi reálný fyzický limit i k stání.
Tohle je takové podvratné německé „My tu nechceme mít problémy, ale zároveň nechceme, aby nám naši vlastní občani nadávali“ – a z tohoto pohledu nemorální a tedy dodržování nehodné. 😉
Nerado se to slyší, ale místenkování Berlineru v letní sezóně je o ochraně stálých klientů (pravidelní cestující) a high value klientů (1. třída, 2. třída full fare s rezervací) a vlakového personálu před nájezdy baťůžkářů. Personál prostě potřebuje nástroj na vyhazování z vlaku kterým se ani nedá projít. První třida chce komfort a služby “as usual” (a ne že se k nim ani nedostane obsluha z jídeláku) a vlastně nikdo kromě baťůžkářů nemá náladu na pivní parties v představcích. A není to jediné místo v Evropě, kde se toto děje … viz Holandsko Německo, to byla taky šílená aféra. Jezdil… Číst vice »
– Nikde není psáno, že ty místenky nevykoupí právě „baťůžkáři“ a nezbude místo na část těch stálých cestujících.
– Ne, každý nemůže kliknout v appce místenku – pokud cestujících má být více než sedadel. A pokud má být cestujících méně než sedadel, tak by všichni seděli i bez místenky.
P. S. (dotaz míří na p. Zao či na kohokoliv, kdo dal jeho příspěvku palec nahoru) pokud by byla jeho teze platná, tak ti baťůžkáři tedy v létě pojedou jakým způsobem?
Má to posílení tedy smysl, když odpadnou cestující z Hamburku?
Neodpadnou, jen budou v Berlíně přestupovat.
Což to prodloužení, prodražení a komplikování část lidí odradí.
Co místo toho přidat spoje tak, aby se toto nemuselo řešit
Nebo aspoň vagony? 😉
Aby to šlo musíte omezit stavební aktivitu v Bad Schandau Ost nebo sebrat trasy nakládce.
Jednu trasu za 2 hodiny v každém směru (má-li být řeč o 1h taktu namísto 2h taktu), že.
Mmch. jak dlouhou už zrovna v Bad Schandau Ost (kudy už nyní jezdí pouze 2 páry vlaků osobní přepravy ve 2h periodě, tzn. nejnižší počet široko daleko, co se hlavní trasy týče) ta stavební aktivita trvá a jak dlouho ještě potrvá?
Ano, jde správně o jednu trasu za hodinu (nebo 1 trasu za 2 hodiny*2 směry) navíc, kterou ale InfraGO nenabízí a nakládka se jí vzdát nechce. Jaké pro to máte řešení?
Psal jsem to výhradně pro upřesnění.
I když – dalo by se namítnout, že při jednokolejkách např. z Bad Schandau k Pirně se tam vešly 3 páry vlaků osobní přepravy za 2 hodiny (S-Bahn osekaný na 1h takt + nadále 2h takt EC), tzn. je zvláštní, že při „jednokolejce“ z Bad Schandau k Dolnímu Žlebu se tam prý nevejdou taktéž 3 páry vlaků osobní přepravy namísto dvou.
Mmch. nakládka tam těch tras ve 2h periodě má kolik? (ať už jedním směrem či v součtu oběma směry)
Minimálně první třída by měla být povinně místenková na všech spojích, na kterých je nabízena.
I na osobácích, co jezdí 4× za hodinu? To by byla míň komfortní než 2. třída, vzhledem k neflexibilitě
1. trieda v osobákoch je zbytočnosť.
Srov. se Švýcarskem a mj. jeho tamní víceméně neexistencí vnitrostátního místenkování (přesto všichni prakticky vždy sedí).
= veškerá neflexibilita pro ty, kteří si nejsou předem jisti, kdy jim skončí obchodní jednání atd.
A jaký smysl pak má jízdenka do první třídy, kde ale budu celou cestu stát?
Comfortjety maji mezivozové přechody, ale vozy na 230 bohužel žádne nejsou. Takže by to asi chtelo jich pár objednat, aby se soupravy daly posilovat smerem na Hamburg.
V Německu se vám na nějaké šíbování posilových Bmzetek vykašlou.
Vozy na 230 ani nebudou, to by se muselo posilit další jednotkou. Podle mě to ale nemá moc cenu, rozdíl mezi 200 a 230 není tak velky, je to jen mezi Berlínem a Hamburkem a navíc plné propadu na 160-210, to by mělo jezdit za vlastně stejný čas.
Místo adekvatní kapacity a zkracením intervalů ty vlaky zabetonujeme povinnýma místenkama. Uvažování hodné železnice
Souhlas
Jak chcete zkratit interval, kdyz v Elbtalu nejsou trasy? A tudiz se bude jako tradicne rusit Railjet.
Zvýšení kapacity souprav.
Mmch. zrovna přes státní hranici jsou EC obvykle nejméně vytížené na celé trase Praha – Berlín.
Však se navyšuje, 9ti vozové Comfortjety, velkoprostor místo kupatek.
Pokud jsou spoje přes hranici nejméně vytížené, tak to není žádný problem, protože právě tam je povinné místenkové úsek, a vy dostanete rezervaci zadarmo.
Jestli jsou přes hranici nejméně vytížené, pak celé opatření nedává smysl – vždy/téměř vždy tam budou všichni sedět i bez místenek.
Proč nedává smysl? Asi jde hlavně o úsek Dresden – Hamburg.
V něm povinná rezervace nebude.
Pokud je povinná rezervace míst, je tam třeba vždy zaplatit onen rezervační příplatek navíc k jízdnému?
Není, rezervace je součástí (ceny) jizdenky.
Při nákupu on-line je místenka i do zahraničí zdarma.
Je škoda, že u nás nejsou všechny dálkové vlaky místenkové jako třeba ve Finsku u VR. Výrazně by to zvýšilo komfort cestování a hlavně by odpadlo to potupné dohadování se s někým kdo člověku sedí na místě.
Bylo by lepší místenky a nemístenky ve vlacích segregovat, než všechno dělat povinně. Komfort je možnost i na poslední chvíli zakoupit jízdenku, nebo se moct přesunout na čtyřku, kde momentálně nikdo nesedí.
V rámci zvýšení komfortu zabijeme flexibilitu cestování.
co je na tom neflexibilniho?
že keď má vlak vypredané miesta na sedenie, tak človek ostane stáť na nádraží namiesto toho aby stál vo vozni?
a proc by mel stat ve vozni? obtezuje to ostatni.
v osobaku jedoucim pulhodiny at si klidne stoji i na strese, ale u dalkoveho vlaku …
Mnoho osobáků jede déle než půl hodiny.
A mmch. (ať se držíme tématu) úsekem Bad Schandau – Děčín projede EC za dobu kratší než půl hodiny.
P. S. jak to ti Švýcaři dělají, že místenky v jejich vnitrostátní dopravě se snad vůbec neřeší?
To samé vnitrostátka v Nizozemsku nebo Belgii.
Víceméně všechno.
Každý si najde tu svoji zemi – srov. např. se Švýcarskem (Kdo se tam s kým dohaduje?).
Za komfort nepovažuji, vázat se předem na konkrétní spoj z mnoha.
Posílit vlaky? ❌
Vyházet část cestujících povinnými mistenkami? ✅
Železnice jinak uvažovat neumí.
Do Německa díky špatnému spojení a vysokým cenám jezdím jinak jen autem 🙂 Až bude Praha – Berlín, Praha – Linz a Praha – Mnichov pod jednu hodinu tak vyjedu vlakem
Tak jsme se pobavili : – )
Sice nevím, kolik je vám let, ale troufnu si předpokládat, že se jednohodinových jízdních dob do vámi uvedených cílů asi nedožijete.
Tak to by ten vlak musel jet tak 400 km/h
Tak ještěže to víme
Mohu se zeptat jaké auto řídíte, že se dostanete do Mnichova pod jednu hodinu? 🙂
Do Německa díky špatnému spojení a vysokým cenám jezdím jinak jen autem 🙂 Až bude Praha – Berlín, Praha – Linz a Praha – Mnichov pod jednu hodinu tak vyberu vlakem
Pod hodinu budou tak max. Drážďany, Budějovice a Schwandorf (bude-li VRT podél D5). Ale vysoké ceny zní jako blbý argument, když auto bude vycházet na min. 10Kč/km (samozřejmě s amortizací/ nutnými opravami), pokud tedy nejedete v 4-5 lidech…
Je nepochopitelné proč to nemají ČD všude na Railjet, Comfortjet i Interjet a Pendolino
Protože pokud ty soupravy obsluhují spoje v závazku tak objednatel to nepovoluje jako povinně místenkové vlaky – zářným příkladem budíž Pendolino na západ Čech (úsek Ostrava – Praha povinně místenkové a dál místenka nepovinná, protože z Prahy na západ jede ve veřejném závazku)… 🙂
Znamená to tedy, že od toho dne bude Ex5 vyjmuta v úseku Děčín – Děčín st.hr. z objednávky ZDO, nebo je do další stanice za Děčínem výjimka a do Bad Schandou místenka třeba není, aby byla dodržena podmínka, že nástup do dotovaného vlaku z veřejných zdrojů nesmí být podmiňován zakoupením místenky. Jak ostatně jasně prohlásil ministr dopravy, když ČD chtěli zavést povinné místenky do railjetů na trase Praha-Brno. V opačném případě by to bylo porušení podmínek a hrozí navracení značných částek do státního rozpočtu.
Za tohle jsem tady dostal minule velký hate, tak enjoy:) Už aby EC vlaky do Berlína, Vídně a Budapešti byly čistě komerční a k tomu se platily ze ZDO max. nějaké Sp vlaky z Brna/Děčína do Vídně/Blavy/Drážďan…
Vzhledem k tomu jakou raketu stojí mezinárodní lístek byť jen mezi pohraničními stanicemi, tak bych řekl že ten úsek dotovaný nikdy nebyl. Ještě že na úrovni IDS vznikají zajímavé mezinárodní lístky. (Labe-Elbe, nebo Nisa)
Závazek veřejné služby v ČR končí v Děčíně jako poslední stanici na území ČR. V Německu je jsou dálkové vlaky formálně komerční, takže tuto praktiku nemá formálně kdo zakázat. Popravdě by mě však zajímalo, jestli DB Fern opravdu nevěře žádné provozní dotace od státu.
Závazek končí na české hranici a DB Fern opravdu nedostává žádné provozní dotace od státu.
Nebude, Reservierungspflicht je až od Schöna Grenze. Takže tato podmínka porušena není a na českém území žádná povinná místenka není.
dám si na hlavu turban, na oči burku, do ruky korán a žádný německý průvodčí si netroufne nic kontrolovat 😀
Do Německa (a vůbec dálkovým vlakem prakticky všude) jezdím zásadně s místenkou, nechápu lidi kteří si koupí jízdenku bez místenky a pak různě postávají po vlaku. V cizině na to nejsou zvyklí?
Já tedy kupuji místenku i u vnitra, pokud je to možné. Přes Můj vlak je zadarmo a člověk má (skoro vždy) jistotu místa.
A „jistotu“ toho, že musí jet tím kterým spojem.
Mmch. dovedl byste uvést, v kolika % z vašich jízd bylo plno do posledního sedadla = že byste bez místenky neseděl?
Do Německa vzhledem ke spolehlivosti jejich drah (a dalších úkazech v těch vlacích o kterých se nemluví) jezdím už řadu let zásadně autem.
No, když „popojíždím“ na poslední chvíli třeba jen z Prahy do Ústí, tak to holt vezmu bez místenky, když nejsou nebo když zapomenu
Záleží v jaké cizině, rozhodně na to nejsou zvyklí v Beneluxu, Švýcarsku a tak napůl v Dánsku. Já ji na delší cestu v Německu většinou mám, ale pokud jsou tam více než dva přestupy, už to neřeším, stejně skončím v jiném vlaku 🙂 Rád bych ji měl i na RE do Norimberka, abych neseděl na schodech, ale to nejde. Jednou jsem to řešil jedničkou, občas nestojí o moc víc než dvojka.
Já jezdím prakticky vždy bez místenky (není-li povinná).
Nestál jsem (ani v německé dálkovce) prakticky nikdy.
Konecne mistenky, konecne 21 stoleti!!!
Pouze pro cesty do Německa, při vnitrostátní jízdě v rámci ČR tato povinnost není.
Česko-Něměcká tragédie. Jinde by standardně jezdilo 7 vozů a ve špičce 14, ale my se vydali naši Českou cestou kde budeme mít jak ve špičce tak mimo ni stále 9 vozů. ….
Mistenky by mely byt povinne, ceske rychliky jsou spis dobytcaky
Povinné místenky nic neřeší, jestliže mám nedostatečnou kapacitu, tak není řešením povinná místenka, ale posílit vlaky. Pardubice – Praha cca 50 minut, Pardubice – Třebová 36 – 46 minut, na takové trase nepotřebuji nutně sedět, raději pojedu na stojáka než vůbec.
Ale cestujícímu kterému funíte za krk nebo do něj šťoucháte svým batohem z uličky to jedno obvykle není.
Trochu tolerance k ostatním , prosím všichni se potřebujeme občas přemisťovat. A dost často v časech špičkové poptávky, kdy bývá trochu nouze o místo
to, že jste si lístek koupil dřív, vám nedává morální ani právní nárok na pohodový prázdný vlak
Narozdíl od sobeckých cestujících, kteří svá zavazadla pokládají na sedadlo vedle sebe, já svůj batoh dávám vždy dolu, a to i když stojím, takže do nikoho nešťouchám.
Však právě jak p. FP1 píše – řešením je dostatečná kapacita.
Napište si tak 2-3 týdny předem s přesností na 2 hodiny všechny svoje jízdy autem. Co nebude na seznamu, nesmíte realizovat.
Blbý, co?
Tady někdo jezdí autem?
Jinak nevim, jak vy, ale já mezinárodní cesty (ať už vlakem, autem či letadlem) plánuji dopředu a podobně to mají i lidé, které znám.
Plánovat můžete co chcete, ale můze vam ujet přípoj, mimořádnost, a díky povinným místenkám se pak uz do cíle nemusíte dostat (v létě reálná hrozba) a co potom???
zustanete v zahranici navzdy jako v jinych zemich, kde jsou povinne mistenky a hromadi se tam mezinarodni cestujici, kteri se nikdy nedostanou domu…
Nejste schopen odpovědět (nejen nyní) bez demagogie?
Mmch. demagogie je i to „tady někdo jezdí autem“ – protože množina cestujících vlakem je tak jako tak větší než kdo jsme „my tady“.
A ano, lidé jezdí i autem. A nic si v nich místenkovat nemusejí.
No spíš prostě pojedete jinak, stejně jako v těch vašich úžasných „jiných“ zemích, kde se s nějakými přestupujícími v zásadě nepočítá.
I třeba jednodenní výlety z Ústí do Drážďan?
Comfortjety stejne jako Railjety se daji zdvojovat. V Rakousku celkem bežný jev. Ale není jich tolik a nastupiste nejsou tak dlouhá.
Comfortjet se dá dokonce posilovat normálními vozy – má na zádi přechodový můstek.
Jaký normální vozy na 230 km/h znáte? Až se otevře Berlín-Hamburk a ČD bude mít 230 Km/h Vectrony, tak už do Německa těžko posílíte.
To samé na začátku roku směr Villach.
Myslel jsem že právě proto tam chtěly ČD mezivozový přechod, aby se to dalo posilovat. Mimochodem kdy je na trase Praha – Kodaň ta špička?
Ty mezivozové přechody mají ale jenom InterJety, ne? 🙂
ComfortJet také.
Dresden – Hamburg
Ano, já se ptal kdy ta špička je 🙂 Jasně že to nebude nikdo posilovat vozy na úsek Dresden – Hamburg, tam je to posílené dalšími vlaky.
Mohl byste prosím vypsat konkrétní čísla vlaků, které dle vás jsou špička?