Rakve i bardotky. České dráhy řeší ETCS do dalších vozidel, některé řady se ho už nedočkají
Motorový vůz 843 a jednotka Regionova. Foto: České dráhy

Dopravce řeší retrofit pro zhruba stovku dalších vozidel.
Dopravce řeší retrofit pro zhruba stovku dalších vozidel.
Nemělo by větší smysl na R27 nasadit 754 a do nic dát ETCS?
Přede jen motorová loko je více užitečnější než motorový vůz do budoucna
Tam je třeba vratnou soupravu a 754 v kombinaci se syslem není úplně ideální, chybí jim mj. EDB a protismyk. 750.7 snad, 754 s původním motorem náchylným na poruchy opravdu ne, snad jedině po remotorizaci.
Smutné. Vzhledem k tomu, že 843 byly špatné už na papíře. A bylo by lepší kdyby nevznikly vůbec. Dvojice uřvaných Liazů, přes jejichž řev není slyšet vlastního slova, extrémně líné rozjezdy. Nejdříve minuta řevu a pak se ten starej krám teprve pohne. Absence klimatizace, v létě je v tom otřesný vedro, protože teplo od motoru stoupá skrz mizerně odhlučněnou a izolovanou podlahu do oddílu pro cestující. Neustálé problémy s přeskoky na TM, způsobené použitím zastaralé technologie odpovídající 60. létům minulého století.
z našich „klasických“ motoráků má zrovna 843 nejsvižnější rozjezdy a rozhodně na to není potřeba minuta řevu, ale rozjíždí se okamžitě, mnohem rychleji než „moderní“ motoráky. Ale jinak souhlas, zastaralé byly už v době výroby, hlavně koncepčně, technologie byly ještě celkem poplatné době, ale je to jen takový facelift řady 860.
Ty rozjezdy si naprosto přesně plete s Hydrama.
Nepletu, obě řady jsou nesmírně líné.
843 je technicky perfektní stroj a narozdíl od hydry se s tím dá skoro vždy dojet. Oproti 842 a 854 má svižnější rozjezd a větší výkon. Vedro mi v něm nikdy nebylo,protože má stahovací okna narozdil třeba od pojízdné sauny řady 845. Jedine mínus je ten hluk od motorů v oddíle a to by šlo řešit, kdyby se chtělo. Dekly nad motory už vůbec netěsní. Ale ČD už na 843 celkem kašlou. Samozřejmě nevýhodou je vysokopodlažnost, ale má to aspoň plošinu.
Zastaralé v době vzniku byly 842. Ty vycházely z 860. 843 měly už elektrický přenos výkonu. Zastaralá byla tak maximalně vysokopodlažnost a absence vakuového WC.
Zrovna 843 mám rád. Elektrický přenos místo tisíce litrů oleje za ty roky provozu hydroměniče, vaky, promyšlený interiér (clony, kotvení sedadel do stropu, sklopné podsedáky), velmi snadný úklid, dospělé chodové vlastnosti… …ano, jsou poplatné době vzniku, ale narozdíl od RS1 nebo LinkI/II je to malé dospělé dráží vozidlo, nikoli powerpack z kamionu našroubovaný do LRV…
A to zrovna řada těch 814 a 811 má mnohem méně km, než 843. Taky mi přišlo divné, že dráhy nechtěly provozovat 842 s 943 a jejich vozy, které jsou o 30 let mladší, než ty současné, lehčí a mohou na horní rychlostniky, takhle to vypadá, že 4 943 zamíří do šrotu.
843 může i podle ,, filmových“ rychlostníků ne? Kdyžtak mě opravte.
A zatímco jinde využijí tento generační předěl k obměně vozového parku, ČD si svůj park naopak zabetonují. To si vážně někdo na GŘ myslí, že vysokopodlažní rakve udají ještě do nějakého provozního souboru v budoucnosti? Nebo se ceny ETCS už tak propadly, že se hledá, kam to ještě dát? 😀
Vysopodlazni 845 nevadí?
Vadí, proč? Tady se bavíme o ČD a 843, neodbočujte.
„Jinde“ není jen Arriva ČR, koukejte dál a na ty lepší příklady.
ČD nic nezabetonovaly.. nové Foxy a další. Jestli někde dojezdi pár 843 to není tak otřesné. Ale když tady někdo doveze vysopodlazni 845 tak to není zlepšení dopravy.
Vysokopodlažní 845 se utkaly v zakázce s vysokopodlažními 843 a 854. Zadavatel požadoval ojetá vozidla, protože krátkodobým kontraktem chtěl získat čas na rozhodnutí, co s příslušnými tratěmi do budoucna, to za prvé, za druhé se zadavateli podařilo ušetřit nějaké peníze, protože majitel 845 nabídnul nižší cenu, než majitel 843 a 854.
Zlepšení dopravy by nenastalo, ani kdyby vyhráli modří, protože by tam zůstal zachován status quo.
Zachován statusu Quo nehořícími jednotkami, ve kterých se dá dokonce vyvětrat a sednout si proti jinému člověku?
Dokážete pochopit psaný text? Kde píšu o Foxech? Připomínka byla, že nevidím smysl v investici do šrotů 843, když nemám jistotu, že je budu moci využít. S už namontovaným ETSC budou „muset“ jezdit tak dlouho, aby se to zaplatilo a proto to zhorší postavení ČD v případných tendrech na další zakázky. Nebo jezdit nebudou a pak je to čistá ztráta – a to je to, o čem mluvím.
A 845 jste sem dotáhl vy.
Pochopil jsem text. A psal jsem že ČD nic nezabetonovaly. Jestli někde dojezdi pár 843 nebude vadit. ČD mají motorové vozy navíc? To jsem si opravdu nevšiml
Zabetonovávat bude nebo nebude objednavatel. Pokud bude zase výběrové řízení, kde stačí stará vysokopodlažní vozidla, s moderními vozy kvůli ceně nevyhrajete. Pokud budete mít v kapse smlouvu na instalaci ETCS do rakví, máte šanci s těmi rakvemi uspět proti 845 konkurenta. Podmínkou je, aby to výběrko na instalaci ETCS umožnilo dodávku nerealizovat. (Může ale být např. neodeberem nic, nebo minimálně 10 ks, kvůli nákladům na prototyp)
Asi tak, mohli te zmeny vyuzit ke kvalitativni zmene – a tam kde se to nevyplati uz konecne mohli jezdit autobusy s naklady na sedacku 8-10x mensi.
Ale ne, nekde radsi bude porad opravovat nejakou starou popelnici bez klimatizace, hlucnou, s vysokou nastupni hranou apod.
Jo například 845
Proč sem pořád taháte 845?
Mě se moc líbí, jak je teď moderní odstřelit všechno, co není nízkopodlažní……to už nám fakt vadí udělat tři kroky po schodech ? A když už výjimečně jede někdo mimoradne špatně pohyblivý, vždycky to tak bylo a vždy byl způsob, jak tam takovou osobu důstojně dostat. Mimochodem co je na bezbarierovosti na dnešních spousty vozidlech ? Mnohdy jen přímý vstup ze dveří, kde je pár sklopných verpánků pro tyto osoby, protože pak už nemají šanci se po nových supermoderních jednotkách pohybovat , protože je to uvnitř samý schod, roh, výklenek a všude narvana nějaká technika. To je bezbarierovost v dnešním… Číst vice »
Nikdy nebylo tolil důchodců jako dnes a navic jich syale vice nemá ambici řidit auto – což je dobře. Jak jinak byste si tedy představoval kvalitativní posun u cestování vlakem za posledních 30 let? Nový potah sedaček? Wifi? Starý usb nabíjecí konektory? Zásuvky na 150W?
Myslel jsem, že jedna z nejdražších položek na ETCS je projekt pro zástavbu do dané řady. Proto mi nedává smysl, když už se bude ETCS dávat do Rakví, aby se nedalo do všech, ale jen čtvrtiny z nich. Připadá mi to divné. Čekal bych, že buďto už je dost Foxů na to, aby Rakve mohly dojezdit úplně, nebo teda naopak vybavit Rakve všechny, pak se ale zase nemusely zachraňovat 842. Co se týče Bardotek, tam tuším už cestičku prošlapávají menší dopravci, tak se k nim ČD mohly jen přidat a dává to smysl možná paradoxně i víc, než třeba vymýšlet… Číst vice »
Tak asi nemá význam to osazovat do více, než je provozní potřeba. Šance, že do budoucna vzroste, je asi dost minimální. Spíš je otázka, jestli má smysl to do těch pár kusů instalovat, nebo se spíš pokusit objednatele přesvědčit, ať přihodí rovnou na Foxy.
Ono u 843 to nebude jen o instalaci ETCS, ale i o různě velkých opravách toho zázraku. A 9 z 30 není čtrvtina…
Z logiky věci to bude počet, který je někde zasmluvněný. A odhaduju to na Bruntálsko, jehož součástí bude R27. A tam je situace taková, že od 12/2029 musí být ETCS kvůli vjezdům do Olomouce a Svinova. A smlouva má opci do 12/2031.
Takže předpokládám, že výsledek tržních konzultací bude podkladem pro rozhodování o využití té opce.
Poslední vývoj naznačuje, že cestičku za ETCS do 749 právě prošlape ČD a ostatní se svezou… Bohoušu ani další se k tomu po zjištění nákladů a byrokracie kolem nemají.
Keces nesmysly, ale mega nesmysly. Mega. Nic o tom uvidentne nevíš, tak nekecej a vlastně neurážej dosavadní marné úsilí ostatních. Děkuji
842 mají o více než 15 let mladší motory, já spíš zase nechápal, proč to nechtěly dat spolu s 943 a 753, které jsou o 30 let mladší než bdtn, lehčí a umí horní rychlostníky.
ČD žádné 753 nemají
Flek tím myslel vagóny k 843, tedy bývalou řadu 043, dnes Btn753.
Mě to příjde jako blbost dávat ETCS do 30 i víc let starých vozidel.
Takže například do esa je blbost to dle Vás dávat? Aha.
Tak je rozdíl mezi elektrickou Lok motivou s motorakem..
To ne ale esa mají velkou perspektivou zato 843 ty už dojezdívají.
Někomu zase přijde blbost vyhazovat vozidla, jejichž provoz má ekonomické opodstatnění.
A někomu zase přijde blbost tlačit výhradní provoz například na vjezdu do Olomouce od Opavy.
Já nejsem přesvědčen o nutnosti výhradního provozu. Ať dojíždí staré vlaky s nějakou pakárnou (poplatek za DC vyšší, aby bylo na údržbu barvičkovače. Omezená vmax. Kde barvičkovač není, tam mezistaničně. Z nevybavené lokálky vždycky dojet do uzlu)
Ty rakve by potřebovaly předešvím nějakou generálku-rekonstrukci. Už se z některých ozývaly hrozné zvuky a výkon taky nic moc (nepředpokldám, že se fíra kochá, když má zpoždění).
Ale to si musí ČD spočítat, jestli to má ještě smysl.
Kde s těmi ETCS rakvemi chtějí jezdit? Kvůli těm řidičákům mě napadá R27, to je asi tak jediná linka kde se to může nějak ospravedlnit. Na vlaky typu Jihlava – Třebíč snad přijde něco novějšího (klidně ojetého) nízkopodlažního.
V podstatě jediný důvod je prozatím R27. Vozidla mohou prozatím zajízdět do uzlových stanic s ETCS (Olomouc, Ostrava) ale taky tu výjimku mohou zrušit dříve a bude po ptákách. 843/943 jsou navíc nepoužitelné pro uzel Ostrava, dříve rychlíky zajížděly na nádraží Střed, nyní končí ve Svinově. Komplikované jsou rovněž převozy souprav Olomouc-Ostrava-Opava při dlouhodobých výlukách. Argumentace, že 843 nahradí na R27 bateriové soupravy je zatím lichá, protože celý proces ostrovní elektrizace bude určitě trvat déle, než se plánuje. Můj odhad 843 na lince R27 je do roku 2030.
Nebo jako zálohy za zdechlé Foxe.
Zřejmě to není tento případ, ale podobně zavedení ETCS ukončilo provoz řady 843 z Olomouce do Jeseníku.
Pokud je zůstatková hodnota regionovy 8milionu tal do ni dávat ETCS za 10mega fakt smysl
Nema
Vzhledem k tomu, kolik jich je, tak by právě ty s dokázali ještě hodně dlouho provozovat s díly z těch bez.
Ale nedává smysl dávat ETCS do loko co nemá ani hodnotu ETCS
Nechápu, proč se do těch vraků cpe sofistikované zařízení za desítky miliónů
Protože tlak státu na výhradní provoz ETCS a současně nedostatek peněz na obměnu úplně všech vozidel, natož když mnohá ještě mohou poměrně dlouho sloužit. Nebo se má příslušná část výkonů přesunout na silnice a funkční vozidla sešrotovat, pro něčí radost?
Nicméně je to typický příklad státní neefektivity vynucené předpisy zcela bez aplikace analýzy rizik.
bez aplikace technicko-ekonomické studie. Analýza rizika je úplně o něčem jiném.
Analýza rizik je tady o tom, zda výhradní provoz je opravdu nutný anebo by bylo možno za nějakých podmínek (co já vím, třeba omezená rychlost a prázdná trať) připustit provoz smíšený.
Super že ho Regionovy mít nebudou, rakve jsou přeci jen lepší než Regionovy, jediná vada je vysokopodlažnost
Je v rámci té instalace ETCS nějaká exkluzivita? Tak, že přijde do firmy dopravce A s vozidlem X, že chce ETCS, a musí zaplatit celou tu anabázi včetně prototypu a schválení. Pak ale přijde dopravce B s vozidlem stejné řady X a chce též ETCS – jenže pro něj to bude už mnohem levnější o ten prototyp. Dělá se v takových případech nějaká licenční smlouva, že dokumentace k instalaci je majetkem dopravce A a pokud ji chce použít dopravce B, tak musí platit dopravci A?
Ono to je maličko jinak. Přijde dopravce Č, že chce ETCS do vozidla E. Vysoutěží dodavatele, ten nabídne ETCS od výrobce třeba A, a to ve verzi Vé, aktuální k datu soutěže. Všecko se to zprocesí, namaluje, udělá, vypapíruje, schválí. Za 5 let přijde dopravce R, že má stejná vozidla E, jen jiné barvy 🙂 . A jde se soutěžit. Ale ouha, výrobce A už verzi Vé nenabízí, nabízí jen novější verzi Vé1, a ta je dražší než konkurent C, takže soutěž vyhraje zařízení od výrobce C, což znamená úplně jiné zařízení… takže zpátky na sromy a všecko odznova. Ono… Číst vice »
To asi bude součástí smluvních podmínek.