Dopravci Železnice Zprávy

Ťok versus Babiš. V plánu není ani částečná privatizace ČD Cargo, řekl premiér

Lokomotiva 750 společnosti ČD Cargo na trati mezi Libercem a Turnovem u Dlouhého Mostu. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva 750 společnosti ČD Cargo na trati mezi Libercem a Turnovem u Dlouhého Mostu. Foto: Jan Sůra

Předseda vlády Andrej Babiš dnes na tiskové konferenci po jednání kabinetu zopakoval, že je proti privatizaci společnosti ČD Cargo, a to i formou odprodeje menšinového podílu. Dostal se tak do střetu s ministrem dopravy Danem Ťokem, který v nedělním rozhovoru pro deník Zdopravy.cz záměr prodat menšinový balík akcií na burze potvrdil. Zopakoval to i dnes při příchodu na vládu.

„Už jsem o tom s panem premiérem mluvil a vysvětlil mu to. Říkal, že v novinách to vyznělo jinak, nabídnout minoritní balík na burze nepovažuje za nic špatného,“ uvedl Ťok v rozhovoru pro Zdopravy.cz. Dodal nicméně, že nepůjde proti premiérovi. Ten se zatím Ťokem naopak přesvědčený necítí. „Privatizace jakýmkoliv způsobem, alespoň pro mě není na stole,“ řekl Babiš na tiskové konferenci. Na twitteru byl pak ještě důraznější, když napsal velkými písmeny, že se nic privatizovat nebude.

U Ťoka si nicméně objednal prezentaci o stavu firmy a její další strategii. Ministr dopravy prosazuje prodej minoritního balíku především kvůli investičním prostředkům, které by za to do skupiny Českých drah natekly. ČD Cargo se navíc musí podle něj stát součástí nějaké větší skupiny, aby v budoucnu obstálo v tvrdé konkurenci na trhu. „Je nebezpečí, že pokud se ČD Cargo té konsolidační hry nebude aktivně účastnit, tak můžeme za pár let zjistit, že máme nějaké aktivum, které je nám k ničemu, protože nejsou zakázky,“ myslí si Ťok. Podle něj je i otázkou, zda má stát vůbec provozovat nákladní železniční dopravu, když na silnici žádnou přepravní firmu nemá.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Tomu říkám – podpora přepravy zboží po železnici.

    Pokud takto budou pokračovat, tak stát bude zase cálovat a sanovat (rozbité silnice a dluhopisy ČD).

    Doufám že ministrině financí udělá součet ztrát a soudci to nechají hošánky zaplatit!

    http://www.sosad.cz/alarmujici-privatizacni-snahy-protistatniho-ministra-dopravy/

    Myslím , že kdyby si pan ministr vyměnil židli s panem Berounským , tak by to železnici prospělo! Andy dej mu šanci. Uvidíš.

  • Ťok se snaží všemi způsoby oslabit ČD(rozdrobení-atomizace),proč to asi všechno dělá?Ve prospěch koho tak činí?Kdo ho úkoluje když to není Babiš?On sám nic nerozhodne,Skansku svými schopnostmi zmenšil o 70%(a šel do politiky)

  • Jsem pro privatizaci. A to kompletní. Nejenom části firmy. Alespoň se ta firma trochu rozhýbe , dostane nový impuls a řada věcí se v ní změní k lepšímu. Nyní je to dost šílený moloch. Ale chápu , že Bureš nic privatizovat nechce. Aneb politika populismu (nikoliv co je správné , ale co jej udrží déle u koryta) v přímém přenosu ….

    • Máte i s Ťokem naprosto správný pravicový názor. Všechno, co ještě nepatří soukromníkúm a vydělává (třeba to Cargo, ČD Telematika,Budvar, Lesy atd.) by se mělo ihned zprivatizovat. Tomuto postupu se eufemisticky říká kapitalizace zisku a socializace ztrát a byl už v ČR mnohokrát použit.

      • fensterglaser: Otázka je, jak ČD Cargo bude fungovat i nadále. Ale momentálně si myslím, že by se dal prodat za výhodnou cenu a není důvod, aby stát vlastnil nákladního dopravce.
        Co se týče ČD Telematiky, tak bud by SŽDC opravdu někdy vysoutěžilo činnosti, jež pro ně Telematika dělá, tak by se dostali na poloviční ceny a Telematika by neměla práci. Stejně jako instalace wifin do railjetů stále ČD 2 až 2,5 krát na vagon více, než platí ostatní dopravci.

    • A na základě čeho soudíte, že je to správné? Protože když to bude v rukou soukromníka, máte automaticky pocit, že je to tak správně a lepší? Víte kolik soukromníků a států už zkrachovalo? Počet zkrachovalých států spočítáte na ruce.

      • To: Samostatné Řecko od poledního osvobození bankrotuje průměrně po 30 letech. Představa, že v reálné ekonomice někdo půjčí Řecku, Itálii či Francii při jejich zadlužení za méně než 15 % úrok je nulová. Proto dluhopisy skupuje ECB, MMF a penzijní fondy, které prakticky jinam investovat nemohou.
        To že Cargo nebude státní, bude znamenat, že případné problémy nezaplatí stát, ale soukromý majitelé přijdou o penize. Druhá věc je, že za současného stavu, kdy se peníze z Carga sypou do osobní dopravy, nemůže si Cargo vytvářet penize pro významnější obnovovu vozového parku.

    • Říkají Vám něco názvy ČKD lokomotivka,Železárny Chomutov,Královopolská strojírna,Zbrojovka Brno,Transporta Chrudim,ETA Hlinsko,SONP Kladno a další a další?Všechny byly „úspěšně privatizovány“ a kupodivu už neexistují.Zřejmě hltáte články v iDNES a podobném „materiálu“.Jako pravicový ideolog opakující jednoduché mantry by jste byl skvělý,realita ekonomiky je ale jiná…

        • Ano,pár privatizací se povedlo.Většina do zahraničních rukou,takže dividendy jsou vyváděny a my jsme se stali kolonii,zajišťující růst ekonomik a životní úrovně jiných zemí.Já bych byl v tom hodnocení prospěšnosti opatrný pane Sůra.Škoda je výjimka,ten poměr úspěšných a neúspěšných privatizací je tak 1:10.A hlavně-prodali jsme svoji úspěšnější budoucnost(Škoda je v rámci VW po Porsche nejziskovější značkou,jestli někdo získal,jsou to Němci)

          • Doporučuji Vám nastudovat si například stav Škody před převzetím VW, jaká „úspěšná“ budoucnost ji čekala, kdyby šla cestou ve státních rukou. Pokud chcete dobře nastudovat příklad prosperující firmy v rukou státu, můžeme zůstat v oboru: ČSA. Tam došlo k částečné privatizaci a poté opět návratu plně do státních rukou.

          • Všechny průmyslové podniky v Československu byly v roce 1990 v situaci, kdy potřebovaly i) kapitál na modernizaci výroby a ii) přístup k zákazníkům ochotným platit za jejich výrobky (což CCCP nechtěl, ten chtěl jen odebírat, nikoliv nakupovat). Tyto dvě věci jim mohl zajistit jen přímý prodej zahraničnímu investorovi, nikoliv „prodej“ vykutáleným manažerům typu Marouška, Soudka, Stehlíka, nebo snad dokonce „držitelům investičních kupónů“. Asi všichni víme, které cesta privatizace byla úspěšná a která nikoliv. Za to, že značná část dividend odchází do zahraničí, poděkujte soudruhům, kteří 40 let ten průmysl řídili a dovedli ho tam, kde v tom roce 1990 byl – podinvestovaný, bez kvalitních výrobků, s jedním dominantním odběratelem, který jakýkoliv rozvoj usilovně brzdil, protože by se mužici museli učit opravovat jinou tramvaj než odporovou T3, což by jim, dle mínění jejich vedení, dalo strašnou práci.

      • Všechno jsou to firmy, které centrálně řízená ekonomika nechala dojít do situace, kdy už byly totálně nekonkurenceschopné a ani privatizace už to nedokázala zvrátit. Pokud se má prodávat (a já jsem jednoznačně pro prodej), tak jedině firmu ve slušné kondici a né když už mele z posledního.

      • Tuším, že Transporta Chrudim před pár lety ještě existovala, dokonce po jižních Čechách dělala několik výtahů a pak je servisovala. ČKD se rozpadlo na několik různých firem.
        A říká Vám neco CZ Loko? Holt některé firmy vznikají a jine zanikají. Některé pak fungují stovky let. Tomu se říká trh.

  • Prosím, ať ten Ťok dá na stůl svoji demisi a v tichosti odejde, už toho moc napáchal a ať toho nestihne víc zničit.

    • To nepůjde tak snadno . Devastace úřadu ministra dopravy ještě nedosáhla úrovně Skansky za působení všeho schopného manažera pana Ťoka . Ten kdo pochopil čeho je “ schopny “ / ABB , KKCG a Skanska / jej vyhodily zavčas / Nicméně zodpovědnost je na straně toho kdo si ho vybral a spoluzodpovednost ten kdo mu umožnil vládnout . Personální krize ANO v přímém přenosu pokračuje

Newsletter

Partneři


Výběr editora