Změna: Mýto na dalších 900 kilometrech silnic první třídy se vybírat nebude

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČRKamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Síť dálnic a silnic I. třídy, za jejichž užití platí dopravci mýto, se rozšiřovat zatím nebude. S nástupem nového výběrčího

Síť dálnic a silnic I. třídy, za jejichž užití platí dopravci mýto, se rozšiřovat zatím nebude. S nástupem nového výběrčího mýta v lednu 2020 se přitom podle schválených vládních plánů mělo nově zpoplatnit 900 kilometrů silnic I. třídy. Při slavnostním zahájení stavby D11 u Hradce Králové dnes ale premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Dan Ťok ohlásili změnu plánu.

Podle Babiše předloží ministerstvo dopravy do vlády návrh, který sporných 900 kilometrů z mýtné povinnosti vyjme. „Vyhovíme starostům, aby tyto úseky nebyly zpoplatněny. Já pana ministra v této věci podpořím,“ uvedl Babiš. Ťok následně upřesnil, že na zmíněných úsecích bude nastavena nulová mýtná sazba a půjde o řešení pro dobu současné vlády. „Jednáme s kraji a Svazem měst a obcí a připravujeme společné memorandum,“ doplnil Ťok.

Na začátku roku 2017 přitom sám na vládu návrh na rozšíření sítě donesl. Už tehdy ale vyjadřoval skepsi a tvrdil, že jen plní usnesení vlády tehdejšího premiéra Bohuslava Sobotky. Ta stanovila rozšíření zpoplatněné sítě v rozmezí od 850 do 3000 kilometrů. Kritikou nešetřily kraje a obce, jejichž zástupci se obávají objíždění nově zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd. Podnikatelské svazy zase argumentovaly zvýšením finanční zátěže dopravců, potažmo jejich zákazníků.

Mapa dnes zpoplatněné sítě dálnic a silnic. Pramen: MYTO CZ

Mapa dnes zpoplatněné sítě dálnic a silnic.
Pramen: MYTO CZ

Podmínka rozšíření o 900 kilometrů (šlo by vesměs o hlavní tahy, například z Hradce Králové na severní Moravu nebo z Českých Budějovic na Brno) se rovněž ukázala jako nejspornější v miliardovém tendru na nového dodavatele a provozovatel mýtného systému. Nynější provozovatel Kapsch tvrdil, že podmínka diskriminuje mikrovlnnou technologii, neboť není možné v časovém limitu osadit zmíněné úseky mýtnými branami, například kvůli stavebnímu řízení či nutnosti elektrické přípojky. V tendru zvítězilo konsorcium SkyToll/CzechToll se satelitní technologií, kterou nakonec nabídli i ostatní tři účastníci soutěže včetně Kapsche. Stát zatím neřekl, co bude dělat s dnešními mýtnými branami.

Mýto se dnes vybírá zhruba na 1450 kilometrech komunikací, z toho na „jedničky“ připadá 200 kilometrů.

Tagy babiš dálnice mýto silnice ťok
15 komentářů