Informační technologie Infrastruktura Logistika Nákladní doprava Silnice Silniční nákladní doprava

Změna: Mýto na dalších 900 kilometrech silnic první třídy se vybírat nebude

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Síť dálnic a silnic I. třídy, za jejichž užití platí dopravci mýto, se rozšiřovat zatím nebude. S nástupem nového výběrčího mýta v lednu 2020 se přitom podle schválených vládních plánů mělo nově zpoplatnit 900 kilometrů silnic I. třídy. Při slavnostním zahájení stavby D11 u Hradce Králové dnes ale premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Dan Ťok ohlásili změnu plánu.

Podle Babiše předloží ministerstvo dopravy do vlády návrh, který sporných 900 kilometrů z mýtné povinnosti vyjme. „Vyhovíme starostům, aby tyto úseky nebyly zpoplatněny. Já pana ministra v této věci podpořím,“ uvedl Babiš. Ťok následně upřesnil, že na zmíněných úsecích bude nastavena nulová mýtná sazba a půjde o řešení pro dobu současné vlády. „Jednáme s kraji a Svazem měst a obcí a připravujeme společné memorandum,“ doplnil Ťok.

Na začátku roku 2017 přitom sám na vládu návrh na rozšíření sítě donesl. Už tehdy ale vyjadřoval skepsi a tvrdil, že jen plní usnesení vlády tehdejšího premiéra Bohuslava Sobotky. Ta stanovila rozšíření zpoplatněné sítě v rozmezí od 850 do 3000 kilometrů. Kritikou nešetřily kraje a obce, jejichž zástupci se obávají objíždění nově zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd. Podnikatelské svazy zase argumentovaly zvýšením finanční zátěže dopravců, potažmo jejich zákazníků.

Mapa dnes zpoplatněné sítě dálnic a silnic. Pramen: MYTO CZ
Mapa dnes zpoplatněné sítě dálnic a silnic.
Pramen: MYTO CZ

Podmínka rozšíření o 900 kilometrů (šlo by vesměs o hlavní tahy, například z Hradce Králové na severní Moravu nebo z Českých Budějovic na Brno) se rovněž ukázala jako nejspornější v miliardovém tendru na nového dodavatele a provozovatel mýtného systému. Nynější provozovatel Kapsch tvrdil, že podmínka diskriminuje mikrovlnnou technologii, neboť není možné v časovém limitu osadit zmíněné úseky mýtnými branami, například kvůli stavebnímu řízení či nutnosti elektrické přípojky. V tendru zvítězilo konsorcium SkyToll/CzechToll se satelitní technologií, kterou nakonec nabídli i ostatní tři účastníci soutěže včetně Kapsche. Stát zatím neřekl, co bude dělat s dnešními mýtnými branami.

Mýto se dnes vybírá zhruba na 1450 kilometrech komunikací, z toho na „jedničky“ připadá 200 kilometrů.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To by mě zajímalo, jací starostové si stěžovali. Aby to nebylo něco podobnýho jako když v Praze chtěli jednoho podnikatele donutit, aby přestal vozit vlakem a začal používat toho správného autodopravce. Městská část mu zakázala kvůli hluku vagony nakádat, že prý si stěžují obyvatelé. Když zjišťoval, kdo si stěžoval, tak tam byla napsaná jedna cca 80tiletá paní. Když za ní zašel, proč jí to vadí, tak o ničem nevěděla.

  • Tak v tom případě doufám,že nákladní železniční dopravci budou platit
    poplatky za dopravní cestu pouze na koridorech.Na ostatních tratích bude jen nějaký min. paušál,
    či bez poplatku.V rámci rovných podmínek pro dopravce, ne?

  • Já jsem z toho prohlášení (k zahájení D11ky) pochopil že mýto na I.třídky se zavádí (možná později než 2020?, kde si asi nechávají otevřená vrátka kvůli divokému vývoji s nenažraným KAPSCHem), ale na některých úsecích na přání starostů bude mýtné nulové.. „Můj“ Pelhřimov a I/34 je třeba příkladem který si mýto jedniček přeje – a to aby nákladní doprava od Humpolce na ČB jela po D3 a ne I/34.. je to stejně daleko, D3 kapacitnější, rychlejší, bezpečnější..

  • To zase někdo dostal další úplatek od Kapsche, aby bylo čím zpochybnit tendr, který Kapsch díkybohu prohrál.

    Není to žádný ústupek starostům, ale ústupek lobystům najatých dopravci. Zpoplatnění silnic je naopak třeba rozšířit na všechny silnice, včetně těch krajských (samozřejmě s nižší sazbou za km).

  • To snad není možné…

    Horší jak v Kocourkově. Máme tu vybudován systém na vybírání mýta na dálnicích, který výborně funguje a mohl se nadále používat. Jenže není vhodný, či by si nestihl rozšířit na silnice 1. třídy.
    Takže se kvůli silnicím 1. třídy vybrala jiná technologie, která se teprve bude muset vybudovat. A teď páni politici řekli, že se sice na silnicích 1. třídy vybuduje, ale nepoužije… Kde je hospodárnost?

    • Vašek: Holt se blíží volby. A je potřeba zajistit, aby lidi podpořili správnou stranu.

      • správná strana už tam je a dost roků jsme na to čekali, že můžeme svobodně jezdit bez rezervy. Každý nemá auto, kde je hever a rezerva.

  • A nemělo by se tedy mýto vybírat hlavně na silnicích nejnižších tříd, aby to všichni objížděli po dálnicích?

    • Jistě, tak by to mělo být (resp. různé sazby a dálnice z toho nejlevnější), ale je to moc složité. Na dálnicích se to kasíruje jedna báseň. Vždyť to tady píšou, už ta 1. třída silnic je komplikací.
      Aneb: Proč hledáte tu pětikorunu tady, když jste ji ztratil támhle? Tady je světlo a líp se hledá.

    • taky se dívým, že vyhověl starostům, ale asi ty placené useky by se mohli objet právě přes ty vesnice tych starostů co to řešili.

    • Určitě všude. A ještě víc za případnou jízdu mimo silnice. Při dnešním stavu techniky a satelitním systému by evidence jízd a rozúčtování majitelům komunikací i jiných pozemků neměl být problém. Problémem je omezená rychlost myšlení politiků.

  • A v té špatné Sobotkově vládě, to měl tuším na starosti jistý Ťok. Ťuk ťuk ťuk.

Newsletter

Partneři


Výběr editora