Ťok jako poklepávač základních kamenů. Stříhání pásek se nedočkal

Ministr dopravy Dan Ťok s kladívkem na D3 Hodějovice - Třebonín (březen 2019). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMinistr dopravy Dan Ťok s kladívkem na D3 Hodějovice - Třebonín (březen 2019). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministr dopravy Dan Ťok po více než čtyřech letech ve funkci dnes oznámil rezignaci. I tak je porevolučním rekordmanem, kterému

Ministr dopravy Dan Ťok po více než čtyřech letech ve funkci dnes oznámil rezignaci. I tak je porevolučním rekordmanem, kterému se podařilo překonat v délce působení Milana Šimonovského. Zajímavé je, že nebyl oznámen termín odchodu z funkce, ani žádný nástupce. S rychlým odchodem to proto nemusí být tak horké, i když ministr by chtěl podle svých slov vltavské nábřeží opustit co nejdříve. To nicméně oznamoval už loni v červnu. Redakce se pokusila shrnout některé úspěchy a neúspěchy končícího ministra.

Co se Ťokovi povedlo?

1. Přežít. Samotné dlouhodobé působení jediného ministra je dobrou zprávou. Rezort dlouho trpěl personálními otřesy, za Ťoka zavládl klid a lidé v podřízených organizacích (Ředitelství silnic a dálnic a Správě železniční dopravní cesty) mohli více času věnovat skutečné práci a nikoliv vlastní záchraně.

2. Dodávka registračních značek. Skončil letitý monopol jediného dodavatele, firmy Hicon. Cena tabulky klesla v tendru téměř na polovinu. Za poplatek si každý může na značku napsat, co chce.

3. Registr vozidel. Zjednodušila se procedura převodů, změny lze dělat na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností.

4. Příprava a zahajování staveb. Ministr nastartoval přípravu projektů navýšením rozpočtu a stal se z něj zřejmě nejpilnější poklepávač základních kamenů. Pásky bude stříhat někdo jiný.

5. Zintenzivnily se opravy silnic a dálnic. Nepopulární krok, na kterém nelze kvůli kolonám nahnat politické body.

6. Fotografie. Ťok zrušil nedůstojné pohřebiště bývalých ministrů v podobě dlouhé řady velkých portrétů na ministerské chodbě. Řada se musela často posouvat, neboť úřadující ministr byl vždy první. Poslední dekáda dala kapacitě chodby zabrat.

Co se Ťokovi nepovedlo?

1. Liberalizace železnice. Zadrhla se neustálými odklady, z vládního harmonogramu je cár papíru. Ťok sice pustil na dotované linky soukromníky, ale nestandardně skrze takzvané rozstřely.

2. Slevy v dopravě. Ministr nikdy nevysvětlil, proč byly zavedeny. V době rozpočtových škrtů se mělo šest miliard investovat, nikoliv projíst.

3. Chybějí stále klíčové články dálniční sítě. Nepohnulo se s dostavbou velkého pražského okruhu, není dálnice do Rakouska. Nedostavěné zůstávají koridory.

4. Billboardy. Přes jejich zákaz jich jsou kolem silnic stále stovky.

5. Kalamita na D1. Dnes už spíše jen humorná historka, ukázala nicméně na hlubší problém s podrážením cen ve stavebních tendrech a zapojení firem, jejichž kapacity „svět neviděl“.

6. Privatizace ČD Cargo. Vypuštěný balonek, který po bouřlivé reakci dementoval premiér. Obecně Ťokovi po většinu mandátu chyběla podpora premiéra.

Zatím bez hodnocení

Mýto. Stát má smlouvu s novým provozovatelem, cesta k ní ale byla trnitá a ještě může skončit u soudu. Ukázala se i Ťokova slabost, že za svými zády „nechal vyšívat“ kolegy z ANO, především Jaroslava Faltýnka.

Tagy Dan Ťok rezignace
90 komentářů