Dopravci Železnice

Francouzské dráhy šetří, zbaví se čtvrtiny souprav TGV. Zůstanou hlavně dvoupodlažní

TGV Atlantique na nádraží Montparnasse. Foto: By SeeSchloss (Own work) [CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons
TGV Atlantique na nádraží Montparnasse. Foto: By SeeSchloss (Own work) [CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons

Francouzské státní dráhy SNCF chtějí ušetřit dvacet až třicet procent nákladů na své rychlovlaky TGV. I kvůli tomu se chtějí zbavit až stovky nejstarších souprav.

Na setkání s novináři to uvedla šéfka Voyages SNCF Rachel Picard. Podle Railway Gazette chce být firma více konkurenceschopná v porovnání s nízkonákladovými aerolinkami či autobusovými dopravci. Jde o součást velkého plánu státního dopravce na úsporu až 2,5 miliard euro.

Firma nechce provoz TGV výrazně omezovat, ale více využít ostatní soupravy, aby jezdily až 13 hodin denně namísto stávajících 7-8 hodin denně. Například mezi Paříží a Lyonem dosud firma nasazuje celkem 24 souprav, nově chce jezdit jen s 19, aniž by se to dotklo výrazně jízdních řádů. Více vlaků čeká údržba přes noc namísto během dne.

V praxi to znamená, že firma chce snížit počet souprav TGV ze 400 na 300. Pryč mají jít hlavně nejstarší soupravy PSE a Atlantique, které jezdí přes 35 let. Ve flotile zůstanou s výjimkou jednotek POS  jen  dvoupodlažní soupravy Duplex. Zmizet z flotily mají do roku 2021. Firma chce úsporami nákladů odradit i možnou konkurenci od vstupu na francouzský trh. Síť pro rychlovlaky se má otevřít v roce 2021.
Ve Francii je z plánů na změny velké téma: místní média očekávají, že některá města touto změnou přijdou o spojení s TGV.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nicky
Host
Nicky

Mně se líbí ty studie podle kterých má stát jízdenka na rychlovlak Praha – Brno cca 250 Kč.

Tady si lidé vůbec neuvědomují jak je to nákladná záležitost a rychlovlaky jsou všade na světě luxusní záležitost a cena jízdenky je po dotacích srovnatelná s letenkou bez dotací.

Doufám, že někoho nenapadne to tady budovat, než by to dodělali, tak už budou mít všichni ostatní řádově rychlejší hyperloop.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Nešiřte tu prosím bludy. Za prvé, provoz TGV není dotován. Za druhé, dost často je jízdenka (nedotovaná) levnější než jízdenka na dotovaný „osobák“TER na téže trase. Proč? Inu proto, že vyšší rychlost znamená menší náklady na oskm.

Proč asi u nás Jančura provozuje expresy a ne osobáky, že ano.

Petr
Host
Petr

Chvíli jsem přemýšlel, při čtení nadpisu, jaké třípodlažní TGV jezdí 😉

Jirka
Host
Jirka

LOL😂

Vlastimil
Host
Vlastimil

Vida, zavedou oběhy a údržbu po našem. Takže na 9 denní oběh bude 9 vozidel, údržba se provádět bude jako neúdržba, ostré obraty a aspoň SNCF zažijí tu zábavu s náhradami jiných řad.

petr.r
Host
petr.r

doufám, že manažeři českých dopravců už objednávají repas před koupí.

K.S.
Host
K.S.

Taky si říkám, že by to byla možnost jak zlepšit kvalitu vozového parku, trochu. Jenom je problém v tom že to asi nesmí pod 15kV, takže by nám zbylo aby to jezdilo buď na vnitrostátních linkách, nebo do Polska, Maďarska a na Slovensko. Také je otázka jestli TGV umí i 3kV, pokud ne, tak je to bez dotažení 25kV do Prahy naprosto zbytečná úvaha.

noerf
Host
noerf

K.S.: Na trasu Brno-České Budějovice-Plzeň by to napájením šlo. Otázka je spíše u polomeru zatáček a tratove rychlosti, která nepřesahuje 100 km/hod.

petr.r
Host
petr.r

Možná by se to nějak mohlo předělat, máme na to škodu, mně to tak napadlo, jak jsem v itálii viděl na trati co u nás jezdí 810 jezdit staré pendolino. Škoda aby to šlo třeba do šrotu.

K.S.
Host
K.S.

noerf:
A jaká je tam frekvence cestujících, nebo by mohly být? Myslíte že jízda přes Havlbrod, Jihlavu etc. by jich vygenerovala dost? Rozhodně by to bylo ale dobré na zvýšení kultury cestování. Nějakou představu kolik cestujících by to mohlo vygenerovat asi nemáte, že?
Oblouky by snad nebyly problém, ale nenašel jsem ani technická data o minimálním poloměru, ani jsem nenašel vhodnou fotku TGV kde by na boku byla taková ta tabulka s údaji.

K.S.
Host
K.S.

petr.r: No předělat by to šlo, ale nevím jestli se do TGV vleze napevno DC-DC snižující měnič a jestli z toho nebude jenom další problém s rušením třeba na 30-100kHz a harmonických někam třeba do 10MHz, alternativ v podobě odporu nepřichází moc v úvahu. Nejspíš bude třeba relativně velká tlumivka a baterie kondenzátorů + filtry aby to zvládlo plný výkon Atlantique. Jo pak samozřejmě přizpůsobit na naše ZZ. Ale obávám se že to nikoho nenapadne, nebo do toho nepůjde, přitom, jestli mají jít do šrotu, tak to bude zalevno a SNCF jistě bude chtít pojistku že se jí do Francie… Číst vice »

Honza
Host
Honza

A je to tu znova, zavedeme trh, ale kupodivu nekonkurenceschopné relace asi zaniknou. Ale přínosy VRT a dobré VHD jsou větší než dotace.

K.S.
Host
K.S.

To není o konkurenci, ale je dost možné že byly jednotky provozovány neefektivně, pokud vozidlo stojí cca 16 hodin denně, pak to není dobře, to se nemůže zaplatit. Problém s VRT je ale jinde, ruší se vlaky na normálních tratích. resilience.org/stories/2013-12-17/high-speed-trains-are-killing-the-european-railway-network/ Mezí Bruselem a Paříží byly po spuštění VRT zrušeny rychlíky které trasu udělaly za 4h 20 minut, dnes to VRT dělá za 3h 19 minut. (dle článku), to je stejné jakoby se kvůli koridoru zrušily rychlíky přes Vysočinu. To je s dovolením Nonsens! Spíš bych čekal že by mohlo dojít i k obnovení některých relací, pokud to bude za… Číst vice »

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

VRT to dělá za 3 hodiny a 19 minut? Z Paříže do Bruselu? To je nějaká blbost, vlastně hned dvě. Zkratka VRT znamená vysokorychlostní trať. Trať nedělá nic. Tu rychlost může dát až nějaký vlak. Ale ten čas mi také nesedí. Zrovna z Paříže do Bruselu je to asi 300 kilometrů, pokud by to někdo jezdil za 3:19, tak to tedy moc vysokorychlostní není. Já právě tuhle trasu jednou jel Thalysem (v podstatě TGV, ale pod jinou značkou) a trvalo to jen něco málo přes hodinu.

K.S.
Host
K.S.

Marek Turnovec:
Jak jsem koupil, tak prodávám, je to z toho článku co jsem na něj dal odkaz, a tedy se omlouvám za zkratku VRT použitou ve smyslu vysokorychlostní železnice, netušil jsem že se to někoho dotkne.

Nojva
Host
Nojva

K.S.: Taky byste si mohl přečíst ten článek pořádně, nebylo to mezi Paříží a Bruselem, ale mezi Paříží a Amsterdamem a teď názorně vysvětlím, kde je problém.. Vlaky Thallys ujedou trasu Paris Nord – Bruxelles Midi každou hodinu bez zastávky za 1h 22min (cca 300km, naprostá většina trasy po VRT s Vmax 300km/h), některé pokračují do Amsterdamu a to jim trvá dalších 1h 50min (cca 210km) to je pomalé že? ale je to z důvodu že má mezi Bruselem a Amsterdamem 3 zastávky (Antwerpy, Rotterdam, Amsterdam Schipol letiště), po vysokorychlostní trati jede jen v úseku Antwerpy-Rotterdam (VRT 70km) a Rotterdam-Schipol… Číst vice »

Nojva
Host
Nojva

K.S.: Málem bych zapomněl co jsem chtěl ještě napsat. Současné časy si bez problému můžete najít a ověřit třeba na IDOSu, takže tak… V tom Holandsku nebo v Belgii, kde je husté osídlení a VRT jsou zapojené přímo do měst tak výrazné zrychlení není možné dosáhnout. V rozlehlé centralizované Francii nebo ve Španělsku je to o něčem jiném, navíc tam jsou i železniční obchvaty velkých měst třeba Lyonu, nebo i Paříže. takže je zvlášť linka Paris-Lyon a Paris-Marseille s tím že Lyon to objíždí kolem v téměř plné rychlosti, stejně tak průjezdné TGV od Strasbourgu projede kolem PAříže, zastaví na… Číst vice »