lot
Stavebnictví Železnice

Z Prahy do Budějovic do 90 minut. Správa železnic vybírá projektanty na dva tunely

Stavba 4. koridoru Ševětín - Dynín. Autor: Petr Špetlák

Správa železnic (SŽ) ukončila vyhodnocování nabídek v tendru na projekt 4. koridoru v úseku od Ševětína k českobudějovické čtvrti Nemanice. Vítěze zakázky v odhadované 438 milionů bez DPH ale stále nevyhlásila s tím, že výběr ještě neskončil. Jasno má být v příštích týdnech, uvedl náměstek šéfa SŽ Mojmír Nejezchleb. Vítěz má zpracovat dokumentaci pro územní řízení a pro vydání stavebního povolení. Se dvěma dlouhými tunely půjde o nejnáročnější železniční stavbu za dlouhou řadu let.

Podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody bude mít projektant na zpracování potřebných dokumentů až 15 měsíců. Soutěž na zhotovitele, který tunely zbuduje, by pak měla proběhnout v roce 2022. Následující rok už se má stavět. Vše ale bude záležet na tom, jak hladce tendry proběhnou.

Úsek od Ševětína k Nemanicím (odtud zkratka NemaŠe) je dlouhý zhruba 17 kilometrů a jeho součástí budou i dva dlouhé tunely – Chotýčanský o délce 4 810 metrů a Hosínský o délce 3 120 metrů. Prvně jmenovaný bude nejdelším na české železniční síti. Celý úsek je veden v nové stopě. Náklady se dnes odhadují na 11 miliard korun, budování potrvá šest let.

Úsek bude podle Nejezchleba zbudován na rychlost 200 kilometrů v hodině, stejně je tomu i u dvou úseků, které se aktuálně stavějí: Votice – Sudoměřice a Doubí – Soběslav. NemaŠe je posledním úsekem 4. koridoru, po jeho dokončení by měla trvat cesta mezi Prahou a Budějovicemi 90 minut. „Jen blázen pak pojede z Budějovic do Prahy autem,“ řekl Svoboda.

175 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

Přeji všem pěkný den, každému člověku vyhovuje jiný způsob dopravy, auto, bus, či vlak, a ne každý tam potřebuje být co nejrychleji. A přesto že dle slibů ředitele SŽ to bude nejrychlejší doprava nic tohoto pána neopravňuje k tomu nazvat bláznem člověka který bude dál používat auto. Co si o sobě myslí tento člověk , co mu dává právo urážet lidi . Nehledě na to že každý ví jaké problémy má SŽ a s tím jsou spojená zpoždění a další problémy. Takže možná by od tohoto pána slušela omluva a ať nechá lidi rozhodovat co si zvolí bez urážení .

Pavel

Nevíte, jestli po dokončení bude současná trať přes Hlubokou-Zámostí zrušena nebo bude sloužit jen pro regionální dopravu?

Tom

Myslím, že z Budějovic do Hluboké-Zámostí bude trať zachována pro vlečku, od Hluboké do Ševětína bude zrušena.

žlutý klandr

Nevím, školy nemám, ale nebylo by efektivnější aby projekt vypracoval budoucí dodavatel stavby ? Všechny chyby by pak šly za ním, ne za investorem. Jinak to dopadne jako vždycky :-(.

Jedine autem

Vyhozene penize. Auto jede od domu a bez prestupu, je rychlejsi, cisto tam mam, veci dam do kufru, zapnu si hudbu a ne nezdrave do sluchatek, muzu po Budejkach kam chci hned. Vlak bude na stejno, az to bude max za 45 min a bez jistoty zpozdeni. Pak teprve se bude vyplacet autem na hlavak a po Budejicich taxi.

Jiri P

Co třeba ve vlaku mezitím pracovat?

Soukromý kůň

A co pracovat v čase, který by ztratil cestou na nádraží a z něj? Mimochodem, vy si do vlaku berete nádobí, pračku, sekačku na trávu, kancelář plnou šuplíků, montérky a pracujete i v sobotu, neděli, pořád? 😀 Nebo co má znamenat tahle utkvělá představa, že cestou vlakem se zásadně pracuje, nejspíš na noťasu a proto je výhodnější než autem? 😀 Já když se rozhlídnu po vlaku, tak naprostá většina lidí nevypadá, že by zrovna intenzivně pracovala. Mně osobně práce v jakémkoli dopravním prostředku připadá jako totální nouze a pracuji buď normálně v práci, nebo u stolu kde si věci rozložím… Číst vice »

medvěd

Jak vyhozené? Že ty máš auto a ostatní ne, prostě na takový standart nemají. Tak jsou odkázáni na vlak, bus, MHD. Nebuď sobec, dopřej ostatním. Díky.

Jiří Kocurek

Nepřejícnost a sobectví? Psal se rok 1838:

Proti prodloužení tratě se ostře postavil budějovický magistrát, který zaslal dva písemné protesty zemskému guberniu jako orgánu schvalujícímu prodloužení tratě (její prodloužení prý bude mj. sloužit „k obohacení jediného muže tak již zámožného svou plavební činností“).
https://www.koridory.cz/pocatky-zeleznice-v-ceskych-budejovicich-1-cast/

Petr

Akorát, že 200 km/hod bude jen pro naklápěcí soupravy… Ale ono je to jedno, národní dopravce bude stejně hrdě jezdit se starýma béčkama ještě 50 let, než se úplně rozpadnou.

Jan Matoušek

Viděl jste vagony, co se momentálně přestříkávají na žluto-černo?

jirka

super skvělá zpráva!!! jestli bude 4810 metrů tak trumfneme Slovensko, ten Čremošnianský má 4698 m

Ada

Nevím, jestli poslední věta pana Svobody je chytrým tahem pro dopravu. Už vidím, jak se odpůrci dostavby D3 ohánějí tím, že přece i ředitel železnic tvrdí, že D3 není potřeba.

Zdeněk

Co v tomto případě opravdu nebude potřeba, to je českobudějovické letiště. Na rozdíl od potřevné D-3 bohužel už stojí.

kakov

nemějte strach, v českém autostánu, plném autofilních jedinců, to nehrozí……

Jiří Kocurek

Jo no, lidi po revoluci zbohatli. A mnohým to vadí!

pejan

Není to málo? Už před lety ČD dokázaly z Bohumína do mostu za 20minut!

Jiří Kocurek

Jo, dost blbým způsobem. Nemálo jich totiž skončilo v hrobě. A to chtěli do Prahy na Iron Maiden.

roman

máte to špatně bylo to ze Studenky do Mostu za 20 vteřin : )

pejan

Já to slyšel takhle 🙂

Hanzi

Do Budějovic rychle a dál lochnesku. Ten kdo jede dále na Rakousko atp. bude mít vždy lepší auto. Ta dálnice do toho Linz nakonec stejně bude a u kolejí alespoň sousedí nepočítají vůbec s ničím.

Haha

Počítá se s Linz – Pregarten.

Hanzi

No to ano, ale to je kousek co zrovna nic moc neřeší.

Jiří Kocurek

Kolik že lidí jezdí do Budějovic a kolik jich jede o kus dál? Že by většina? Tak těm to dozajista pomůže. A těm, co jedou někam dál, to dozajista nemůže ublížit. Ikdyby jeli autem.

žlutý klandr

Z euro-strategického hlediska by to bylo dobré, ale znamenalo by to komplet novou trať se spoustou tunelů a viaduktů. To se momentálně nedá ekonomicky zdůvodnit.

Martin

Jen blázen pak pojede z Budějovic do Prahy autem… No nevim, po dalnici D3, po jejim dokonceni, to bude +- stejne, jestli to pojedu po dalnici o 15-20min. dele, tak to je spise na tom, zda chci nebo nechci vlakem.. Chybi rychla trat na Benesovsko… to je brzdou cele trati… a nejen to, ze koridor v soucasne podobne na Benesov neni vhodny ani pro dojizdeni do Prahy, pokud primo nebydlite v blizkosti zastavky,… Nicmene po dokonceni Nemase, to bude uz velmi dobre spojeni, vzpominam na jednokolejku a cestu do Budejovic a dnes uz je to jine kafe… Kez by to… Číst vice »

Josef Trögl

Možná od Jesenice. Problém D3 bude výjezd z Prahy. Už teď je Vídeňská přecpaná dojížděči. A jet po okruhu až ke Strakonické, která má napojení na městský okruh už toho moc neřeší, navíc je také přecpaná. Krčská radiála byla odpískána a proti Vestecké spojce se vede stejně usilovný boj jako proti severní části okruhu. Jediné kapacitní spojení do centra bude nadále to současné, tedy D1… To znamená buď jet po jižní části okruhu až k Modleticícm (i tady už je to kapacitně na hraně) nebo sjet u Benešova na starou I/3, tak jako teď… Bez Vestecké spojky nemá smysl D3… Číst vice »

Petr

Strakonická I/4 na D0 napojení má, ale D4 na D0 napojená není. D4 končí na Jílovišti (chybí tam 9km dálnice).

žlutý klandr

V praxi to nepoznáte, respektive auta zpomalí ze 150 na 120 :-).

Petr

Je tam kousek i 50 a dokonce i měří. Ale kdo chce kam. Druhou věcí je že ve štrůdlu stejně jedete podle toho nejpomalejšího. 🙂

Pepa

To co napsal Svoboda je nehorázná drzost. 90 minut pojedu z jednoho nadraží na druhé. A kde je další cesta na nádraží a z něj, a pak možná to auto je rychlejší. Když pojede rodina auto je vyjde rozhodně levneji..? A tak bych mohl pokračovat. Takze v roli blazna je mozná nekdo uplne jiny

Petr

Z Příbrami to máme do Budějic i do Prahy 90minut už teď. 😀 😀

Karel

To se zlepsi, az budou po devadesate modernizaci tlakotesne sukafony 😆

Petr

Ano to bude hned po slavnostním proražení tunelu mezi stanicí Praha-Smíchov a stanicí Praha-Beroun

Kirak

Takhle pánové podle nějakých plánů měla být trať Praha Budějovice pro rychlíky asi na 90 min. Pro Expresy by to mělo být cca 70 – 80 min.

Martin

70min. zni lepe nez 90… ale nebude se stavet VRT z Prahy na Benesov, takze tam zustava rychlost 75-100km/h… tim se puvodni palnovany cas zrejme prodlouzil…

R2R2

Autem to obvykle trva 1,5 az 2 hodiny dle aktualniho provozu a take odkud a kam presne clovek jede (malokdo zije na nadrazi a potrebuje na nadrazi) a kdyz pripocitam cas na/z nadrazi a prumerne pul intervalu, o ktery vlak pojede spatne, tak je auto samozrejme stale jasnou volbou a to opomijim jina nez casova hlediska.

kairos

No já nevím, ve vlaku z ČB do Prahy prostě dvě a půl hodiny pracuju a popíjím pivo a kafe. Jak se dá strávit cesta autem?

Marťas

Posloucháním hudby, konverzací se spolucestujícím a také zábavou, kterou řízení vozu poskytuje, pokud to tak máte nastaveno. Pití kávy a alkoholu nevyhledávám ani normálně a pracuji v tom čase, který vy strávíte čekáním na vlak a cestou MHD v obou městech.

KarelF

Zábavu kterou mne poskytovalo řízení auta skončila tak před 15-20 lety ne, že bych aktivně jezdil vlakem, ale na některých trasách to prostě smysl dává. Jinak Vás mohu ubezpečit, že dneska řízení je o všem jiném, ale určitě ne o zábavě. Nyní při covidu se to přiblížilo tak 15 let zpět přes den a v noci tak prázdniny víkend začátek devadesátek.

R2R2

Je fakt, ze pracovat v nem obvykle moc nemuzete a i v pripadech, kdy to teoreticky jde, napriklad vyrizovani hovoru, to neni uplne rozumne. Na druhou stranu ne kazda prace je ve vlaku zvladnutelna a ne vzdy v nem panuji takove podminky, aby se rozumne pracovat dalo, staci par „podarenych“ spolucestujicich a veskere soustredeni na praci konci. Pokud autem do CB dojedu za 1,5 hodiny a cestou na/z vlaku a cekanim ztravim treba hodinu, tak se bavime jen zhruba o pulhodine prace diky vlaku navic, prace v provizornich podminkach, kterou by clovek pravdepodobne zvladl rychleji a poctiveji zpracovat v kanelari.

Josef Trögl

Já jsem akademik a dost času trávím čtením a psaním. A právě fakt, že není vhodné telefonovat rozhodně zvyšuje produktivitu.
Na psaní vědeckého článku se potřebuji v kuse soustředit.

V. Táborský

Za 90 minut to je tak z Pražského předměstí na Chodov mimo špičku a rychlosti na hraně, či mírně za hranou předpisů. Takže mi cestovní doba vlakem z centra do centra přijde skvělá…

Paja

No argument je že málkdo potřebuje jet z Lannovky na Václavák. Pak získává to auto body navíc. byť teda jak v Praze, tak v ČB se v poslední době dost akcelerují snahy o vymístění aut z města (nikoliv jen centra)

Slosor

Zapomínáte na jednu důležitou věc. Autem jedu kdy chci, vlakem můžu jet jen, když jede vlak.

Jakub P

To sice obecně je výhoda auta, ale pokud ten vlak jezdí dostatečně často, je to na takovýto trase výhoda celkem nepodstatná.

Josef Trögl

Ale také ho musíte někde zaparkovat. V Praze to není nejlehčí.

žlutý klandr

Přesně ! To mi momentálně přijde jako největší výhoda cesty vlakem, tedy alespoň v pracovní dny.

K.S.

Jenže někteří lidé si chtějí po cestě třeba číst, nebo mají z řízení panickou hrůzu.

R2R2

Pokud to pan Svoboda myslel tak, ze kazdy, kdo nema panickou hruzu z rizeni jest blazen, tak to dava smysl a timto se omlouvam za nepochopeni tvrzeni o tom, ze jen blazen by jel autem 😉

Marťas

Čtení, předstírání práce, koukání na filmy a všechny tyhle aktivity jsou jenom způsob, jak alespoň trochu efektivně využít čas. Jen málokdo pojede cíleně vlakem, aby měl ty 2 hodiny jakože volno, ve kterém si může číst.

kakov

tak já tedy když jedu někam vlakem, tak efektivně pracuji a není to předstírání, jen zbytečně dehonestujete jiný názor

Jarda

Budíček za 50 let prosím. Aha, toho se už možná ani nedožiju.

Luděk S.

Nojo, kdysi se postavila první pořádná dálnice (kvůli federaci silnice pro motorová vozidla) na Turnov, bo měl Štrougal chatu na Jizerce.
Dneska má Jiříček sestru v Budějicích a my kvůli tomu musíme stavět tunely. Přitom i odborníci na internetu se vyjádřili tak, že jednokolejka stačí, ekonomika nevyjde a substrát si v tunelu cestu náležitě neužije.

Jarek

Mám stále intenzivnější pocit, že jste psychopat.
Když se něco staví „nedostatečně razantně“, máte kecy. Když se tranzitní koridor má zkrátit o několik kilometrů klikaté a listím zapadané jednokolejky, vymýšlíte si kokotiny zase jiného rázu.

Jakub P

Vždyť celá tahle komentující identita je čirá parodie. Občas mu něco uletí, ale často je vtipnej a trefnej. Nechápu, že někdo bere to, co píše, doslovně a vážně…

Oldřich Sládek

Já mám Luďka rád! Když není Petr.r, tak je sranda aspoň s ním 😉

Luděk Štěkala

Jen bych chtěl upozornit, že i navzdory iniciálám jsme dva různí lidé. S tím, co pan Luděk napsal, nesouhlasím ani trochu.

Luděk S.

Jak bych vám to, Jarku, vysvětlil. Samozřejmě že jsem psychopat. Na Nábřeží a v Dlážděné mohou být pouze 3 druhy lidí: nadšení šotoušci, ti moc dlouho nevydrží. Jednak chtějí aby se něco dělalo a potom nevědí o co nám tak nějak jde. Pak tam jsou užiteční idioti. No a nakonec my, kterým jde tak nějak o maximalizaci (našeho) zisku s co nejmenším vynaloženým množstvím práce. U toho je třeba nakrmit všechny kamarády, co nás do těch židlí vstřelili.
Proto za optimální považuji neustálé rekonstrukce lokálek. Takové stavby, jako je NEmaŠe, jsou naopak jen na obtíž.

kanafasik

„Jen blázen pak pojede z Budějovic do Prahy autem,“ řekl Svoboda. Pravda, protože než se to podaří v této zemi postavit, tak už se bude běžně cestovat teleportací.

Filip

Nevíte někdo, jestli je někde k dispozici zásoba projektů, které tahá z rukávu při navýšení rozpočtu SŽ? Myslím projekty, které lze v krátké době realizovat a záleží jen na financích. Interaktivní mapa SŽ neni dost podrobná.

Luděk S.

1. Vyberte zcela náhodně libovolnou lokálku.
2. Vyberte částku, kterou chcete investovat. Neomezuje se, zdroje jsou.
3. Opakujte, že jde jen o údržbu, tedy ekonomika nemusí vyjít.
4. Opakujte

Jarek

Jistě, momentálně jsou v kurzu staniční budovy, pak se dají dělat těžké stavební obnovy lokálek a taky jdou jednoduše vyměňovat přejezdy. Technický dluh na železnici je tak velký, že tam dvacet giga jen zasyčí a ani to nepoznáte…

K.S.

Pokud je u budovy možnost že pak budou provozní náklady kryty nájmy, nebo dokonce v zisku, tak proč ne?

Luděk S.

Přesně, optimálně jako v UnO! To je náš vzor!

Karel Novák

Jak je to s rekonstrukcí spojení z Budějovic do Linze?

Tomariero

Hotovo někdy od roku 2010 cca. Nic jiného se minimálně na CZ straně neplánuje v nejbližších 10-20 letech, v Rakousku možná něco na úseku Linz-Pregarten.

Ondra

Nemůžu si pomoci, ale tohle je hrozná škoda, tahle trať až bude dokončená bude nejlepší v ČR, skoro až neadekvátně vůči významnosti, myslím, že by bylo fér uvažovat o budoucnosti úseku za ČB, a tedy i novou tratí na Linec, v případě, že by vedle do Českého Krumlova, a pak na hranice, zajímavost téhle trati, i z pohledu Rakušanů, by výrazně vzrostla, samotné ČB by pak mohli značně profitovat z dobrého spojení jak s Prahou, tak Rakouskem

Jaja

Téhle trati hlavně chybí rychlý a kvalitní průchod od hranice Prahy za Benešov!

Ondra

Co s tím? Osobně pochybuji, že projekt nové tratě do Benešova někdy projde jako rentabilní…
Třetí kolej aspoň do Strančic?
Těžko říct, ale v momentě, kdy bude na jihu hotovo bude tahle část hlavní brzdou celé trati a doufám, že nad tím v SŽ aspoň přemýšlí

jkjk

Běži studie proveditelnosti na novou trať Praha – Benešov – Bystřice (200 km/h).

Jaja

Takový provoz panťáků, aby byla potřeba 3 kolej tam není a asi dlouho nebude. Problém je klikatice původní trati a pomalé průjezdy Čerčany a Benešovem…

Vlastimil Kocurek

Trať ČB – hranice ČR byla opravena za 1 miliardu(z EU)(na ty malé peníze to vidět je), z důvodů, že do stávající stopy nelze vložit více peněz, a v nějaké velmi daleké budoucnosti se postaví nová stopa. Průšvih je Praha – Benešov. To byla ta seškrtávací ekonomika té doby, navíc když jste viděli jak se to stavělo, v jednom měsíci jedna patka pro TV, v druhém druhá, …..na to se nešlo ani koukat. Zdálo se, že vlastně do toho Benešova se to ani nedostaví.
Když člověk vidí nynější stavby (ze Soběslavi, ze Sudoměřic a v Praze, to je skutečný pokrok.

jirka

hm pokrok to sice je ale v Africe se staví asi 500 Km tratě najednou 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=gNo5rI454TQ

Vlastimil Kocurek

Varianta přes Č. Krumlov se projednávala, ale jak píšu níže, nebyla prosazena zřejmě z ekonomických důvodů. Stručně řečeno celá tato trať je zabita úsekem Praha – Benešov.

J.K.

Na Plzeň skončí pendolíno s novými soupravami, tak možná právě na jih by se využilo, že by jezdilo rychleji jak úseky na 200 ( pro klopidlo souvisle), tak klikatici u Prahy…

Haha

Neskončí. Ty 2 páry zůstanou.

Romanero

Ideálně trasa Budějovice – Praha – Děčín, pokud se chce využít maximum jejich vlastností..

jirka

no čd by už mělo na hlavní trať do Ostravy koupit něco nového než 20 let stará pendolina a tyhle přesunout právě na Severo – Jižní trasu

Anonymus

Pokud 200km, tak je jasne, ze vlaky by mely jezdit jeste rychleji, nez 90 minut.

jarda V.

ano myslím že SC do Vídně přes ČB a Linec by mohlo jízdní dobou atakovat ty 4 hodiny přes ČT a Brno, ulevilo by se koridoru, využilo by se 230km/h, klopení a třetí sběrač. A ekonomicky by to asi vyšlo.

Martin

Chtelo to zustat u VRT Praha-Benesov-Svetla n/S…. z casove by zkratila cestu o cca 20min. a pak trat na Linec klidne na 160km/h a vyslo by to krasne, skoda, ze se koridor na budejky cely nestavel na 200 od zacatku…

MlB

Tu trasu VRT mezi Benešovem a Světlou bych chtěl docela vidět 😮

KarelF

Že by poloviční Vindobona.

Martin

Tech 200 bude ale jen na par usecich, ktere se preprojektovavaji, a nekde jen pro klopidla… kdyz mate naprojektovanou trat s max. 160km/h a chcete to behem stavby zmenit na 200km/h, tak to nejde uplne vsude a neni to nic jednoducheho, pokud je trat plna oblouku…

Radiátor

A bude to 200 km/h a nebo „200 km/h“ ?
Protože jestli těch 200 bude jen pro klopidla, který se tam stejně nikdy nepodívají …

Jiří 3

A jak víte, jaké vozidla budou pořízena třeba za 5 roků? Bude-li i motivace od MD tato vozidla požadovat, tak se s nimi zde potkat můžete.

Původní Pražák

Určitě. Státní kasa prazdna a MD bude kvůli pár minutam platit klopidla do Budějic.

Jarek

Na této trase budu považovat za velký úspěch žlutý flirt v horizontu 5-10 let…

Vlastimil Kocurek

To je už moc pesimistické.

Kirak

Ne, bude pro normál vlaky

Paja

Tak ony některé úseky byly budovány na 160 taky jen pro klopidla. A některé se kvůli tomu ještě na poslední chvíli měnily, aby to vyšlo i pro klasiku.

Tomāš

„Vítěz má zpracovat dokumentaci pro územní řízení…“

Já myslel, že už to územní rozhodnutí má?

Martin Jarath

Na část stavby v Budějcích územko stále chybí.

None

Času dost.

KarelF

Když už tak Sasu žost, času dost s tímto nemá nic společného.

Mirek111

Doufám, že tomu i bude náležitě odpovídat i, jízdné….Za 1,5 hoďky bych viděl odpovídající taxu, někde, okolo 700 kč jedním směrem, bez žádných slev, pěkně,KOMERČNÍ JÍZDNÉ….

Standa

Důvod?

Mirek111

Za rychlost a kvalitu, se snad, PLATÍ PŘIMĚŘENÁ CENA, NE??

Dalibor

a koli si ti najde PŘIMĚŘENÝCH zákazníků?

Paja

Kolik byste byl ochoten platit za jízdu po rekonstruovaných úsecích D1? Nebo třeba po D3? Postavíme mýtnice a jdem do toho!

KarelF

Žádné známky jen elektronické mýtné všichni. Spíše elektronická peněženka na platbu za projetí mýtnic na trase A-B. Osobák pěkně 30 Kč od mýtnice k mýtnici. Kamion 200 Kč od mýtnice k mýtnici. Jízda po sousedních komunikacích 1 třídy 30 Kč a 200 Kč. Jízda po ostatních komunikacích 20 a 500 Kč. Vjezd do města 50 a 500 Kč dále pak mýtné za projetí pásem v městě. To by bylo peněz na silnice a zbylo by i na vlaky.

-TR-

Tak se odstěhuj do Německa, tam to tak mají, a nezaváděj nám tyto manýry sem.

Mirek111

jááááj, to jsem nasypal sůl do očí, režijkářům…No, tak si počkejte na rychlík, tam je řežijka a z Budějek, je to za 2,5 hoďky….

PetrB

Budějky, jáááj, Budějčáci teď z Vás zvrací 😂😂😂

Petr

Ale v Německu v předstihu koupena zpáteční skupinova jizdenka stoji relativne málo.

Rejow

Trefa 🙂 Mě úplně stejně baví ukončovat diskuze s nadšenými příznivci VRT v ČR dotazem jestli jsou teda ochotný platit 1500 do Brna a 2000 do Ostravy :))
Reakce potom stejný jako pod tvým příspěvkem: )

Mirek111

Každá sranda, NĚCO, HALD, STOJÍ…

Luděk S.

Člověče, to by musel stát lístek z Mělníka do Mšena tak 4 tisíce…

None

Jenže tam za ty 4 tisíce člověk zažije úžasný zážitek. Projede se fungl novou tratí v supermoderním vlaku a neskutečnou rychlostí. Takže tam se ta rekonstrukce za pár korun vyplatila. A dokonce se i hodně ušetřilo za nové mimoúrovňové přejezdy 😉

KarelF

Ono se uvažuje o VRT do Mšena kdy to bude????

Nekdo

Umerena cena je asi 700 do Brna a 1000 na Ostravu. Plus minus cena benzinu. Motivaci je pak cas…

Paja

No úvaha to je krásná, leč trochu nerespektující to, že nejde o to si postavit zahradní železnici a na tý vozit lidi ale že jde o síťovou službu s makroekonomickými přínosy pro národní hospodářství. A když už jsme u toho … že se teď jezdí za podnákladové ceny i na běžných tratích nebo koridorech vám nevadí?

Kalina

Autem (až pět osob) stojí cesta Praha-ČB kolem 200Kč. Za 700Kč by možná jelo pár lidí služebně, spíš ale ani to ne, jelikož používají obvykle služební auto, aby mohli přijet až na místo k zákazníkovi.

Inspektor státních drah

To počítáš jen naftu ne?

munro

Za 200,- máte při mírné spotřebě pouze palivo. Ale to auto si musíte buďto koupit, nebo půjčit.

Tady je 5 let staré počítání a jsou to poněkud jiná čísla….

https://michalptacek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=454824

Kalina

Vlastnictví auta je prakticky součástí už každé domácnosti a toto vlastnictví představuje fixní náklady bez ohledu jestli jezdí více nebo méně. Pro konkrétní cestu tak lze ke spotřebě paliva počítat snad jen opotřebení gum a oleje, což jsou vzhledem k trvanlivosti ale téměř zanedbatelné částky v přepočtu na km. Hlavním srovnávacím kritériem je tak spotřeba a cena paliva.

asdfr

K tomu jeho vypoctu. Napr. on za 18 rokov nabehal 81 000 km. Takze rocny nabeh nema ani 5 000 km. Ja na mojom za 10 rokov nabehanych viacej ako 120 000 km. Takze pocet kilometrov o polovicu vecsi. Naklady na udrzbu az tak nevzrastu, lebo pri vela ukonoch je casovy interval. Napr. olej by sa mal menit raz rocne alebo 20 000 km, podla toho co nastane skor. Kupil som 5 rocne auto, takze nadobudacia cena je niekde inde ako pri novom. Tak isto som nemal lizing, havarijnu poistku. Auto je prestavena na LPG, takze cena paliva sa pohybyje… Číst vice »

Jakub P

Na druhou stranu lidi, co najezděj za rok hodně a jezděj delší trasy, většinou kupujou o dost dražší auta, rychleji je střídaj, nekupujou tolik ojetý, takže ty náklady na pořízení většinou rostou dost úměrně tomu, jak roste počet km, kterým se dělej. A tyhle dražší a novější auta bývaj o dost dražší na servis. Jezdit dálkový trasy tou na koleně opravitelnou Feldou se fakt nedá považovat za pohodlí a pochybuju, že by to lidi rádi dělali často. Neříkám, že to s jiným autem a za jinýho nájezdu nemůže na km vyjít levněji, ale taky to může být i víc. A… Číst vice »

KarelF

Jenže zaplatíte více za servis protože LPG je v tomto ohledu nepřívětivé k autu, Navíc nízké oktanové číslo okolo 75 vás požene do vyšší spotřeby. Já zvolil CNG a nelituji. Zástavba je od výrobce. Oktanové číslo 120 takže na CNG to jezdí lépe než na benzín. Holá spotřeba 0,8 Kč/1km. VW Touran. Pokud bych měl plničku doma tak po návratu investice do plničky 0,3 Kč/1km. Potřeba plnit mimo domov minimální Touran má dojezd na CNG 550 km.

Tuzemák

Oktanové číslo LPG je kolem 100-110. Ja si naopak po přepnutí na tovární LPG, všimnu živějších reakcí plynu oproti benzínu s 95 oktany.

Paja

Asi jako do ceny jízdenky na vlak připočítáváte cenu MHD/auta na cestu na nádraží, přirážku za nepohodlí a delší čas cesty … viďte?

KarelF

V 5 lidech 200 Kč????? Tak to vychází na 1 dospělého a 4 mimina. A prázdné auto. Jo na CNG to ano. Na benzín naftu ztuha. Už jen co propálíte na cestě do centra Prahy.

JindraLne

A vlastně proč ne? Jen ať to objednavatel a ČD zkusí, koneckonců podobně to bylo s koridorem na Ostravu – tak dlouho tam byly přepálené ceny, až to vyřešila konkurence, takže teď máme jeden z nejlevnějších koridorů vůbec v Evropě.

noerf

JindraLne: po dokončení koridoru, možná již po zprovoznění úseků Soběslav – Doubí a Sudoměřice – Votice vstoupí na trať další dopravci (Nemaše neomezí zásadně provoz) i bez objednávky MD.

Mirek111

Už, aby to bylo….

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Jako že klesnou náklady tak zdražíme nad úroveň konkurence? Vysoká škola ekonomická života?

Jiří Kocurek

TO spíš VÚML.

Jarek

A jinak je hezký, jak se tuní trať do Budějovic, ale co ten Liberec? A Kladno s Rakovníkem… To jsou snad největší ostudy na dráze, na které se za 30 let po totáči ani nešáhlo…

Radovan Komínek

Nesouhlasím. To co uvádíte je pouze ostuda. Největší ostuda je Brno -Přerov a Choceň-Ústí nad Orlicí.

Jarek

Máte pravdu, na Brno-Přerov jsem zapomněl, dávám před Kladno.
Choceň-ÚnO je na spadnutí aspoň oprava.

Paja

Tak Kladno je taky na spadnutí už desítky let.

Jiří Kocurek

Na spadnutí je taky Vyšehradský železniční most.

KarelF

Tak na spadnutí je toho na tratích a okolo tratí stačí jen koukat z vlaku ven.

Vlastimil Kocurek

Choceň Ústí n.O. tam přeci chybí tunel, a železnice tam meandruje s řekou. Nebo ne ???

Vlastimil Kocurek

Liberec momentálně není priorita

KarelF

Tak žlutý a zelený může být rád.

KarelF

To mne připomíná Všejanskou spojku půjde se do ní někdy? (Milovice-Všejany)

Jiří Šrámek

Liberec, bohužel, nebyl priorita nikdy.

Kodl

Na spadnutí je celá Česká republika…

Žlutý klandr

Tak snad se toho opravdu dočkáme a zbudou také nějací masinfyrove.

Panoramix

Pokud má vlak zvládnout trasu cca 170 km za 90 minut, vychází průměrná cestovní rychlost na zhruba 113 km/h (bez zastavování v nácestných stanicích). To mi tedy přes rozsáhlou modernizaci a stavbu mnoha nových úseků přijde dost málo. Jestli se všechno rekonstruuje a dostavuje na 160 – 200 km/h, tak proč je výsledná průměrná rychlost tak nízká? Po tak zásadní rekonstrukci bych očekával výsledný čas jízdy blízký jedné hodině (za předpokladu vhodných lokomotiv a vozů). Že by zase jenom trapný marketing státního podniku, přičemž maximálních rychlostí půjde dosáhnout tak na 50 % trati?

Jarek

Počítejte to jen do Bystřice, dál je to poctivě zrekonstruovaná klikatice, kde je homogenizace na 90 km/h prezentována jako úspěch.
Navíc v článku je chyba – všechny stavby kromě NeŠe jsou projektované na 160 km/h, je snaha z toho teď dodatečně vytáhnout co se dá, ale směrově bude vyšší rychlost reálná jen někde.

Aznoh

Veselí (mimo) – Ševětín bude také na 200 (pro klasiku).

noerf

Panoramix: Z hlavního nádraží do Uhříněvsi pojede reálně max 100 km/hod, poté využije maximáln rychlost, ale je otázka, zda-li Benešov, Olbramvice, Soběslav a Veselí může projet maximální rychlostí. V Táboře předpokládám zástavku. Pokud v té době době bude dálnice D3 ve střednách Čechách, tak autem to bude podobné, takže bude rozhodovat, odkud z jižních Čech a kam člověk pojede v Praze včetně možnosti parkování.

Jan Neruda

Ano, může jet maximální rychlostí pro konkrétní typ vlaku. V Benešově díky vedení trati na pražském zhlaví tedy 80, stejně tak v Čerčanech.
Neocekavejme ale nějakou 200, tou pojede asi jen protokolární vlak pro papaláše. Na naprosté většině trati bude 200 jen pro vozidla s naklápěcí skříní.

PetrB

Pokud pojedu do přímo centra nebo vnějšího centra (Vinohrady, Žižkov, Karlín, Holešovice apod.) vyplatí se vlak, pokud to budou okrajové části města jako Jižňák, Stodůlky, Zahradní Město stojí za úvahu auto

Tuzemák

Proč vlastně nemají stavět i ve Veselí? Docela na hlavu-takový to otevěl si hospodu, ale chodili mu tam lidi. Přípoj od/na trať na Jihlavu, Velenice a naopak z těchto směrů na Prahu.. To by i za těch pár minutek zdržení stálo.

Jarek

To jsem doteď taky nepochopil, ale snad vědí, co dělají. 🙂

Tuzemák

Řekl bych, že „žlutej“ to bude vědět určitě. Třeba až se konečně dočkáme jeho nástup k nám na jih. Budou se tu dít věci. Jestli teda na Budějovice nasadí modernizovaný „ojetiny“ na nějakých 160-200km/h. Můžou se jít dráhy s béčkama na Budějice tak akorát vy**t. Jestli pak bude i dostatek cestujících na koridoru i od Veselí na Prahu (což asi i bude), bude tam pro další platící zákazníky stavět i Jančura. Dráhy budou mít pak už jen možnost přizpůsobit se, nebo přijít o cestující.

Paja

Navíc když je ve Veselí velký propad rychlosti.

Tomáš Záruba

160->145. 🙂

noerf

Tuzemák: rychlíky ve Veselí staví, expressy nikoliv, protože na ně nejsou navázané osobní vlaky. Hlavně není důvod, aby vlaky zastavovali v každé vesnici.

Tuzemák

Ke vší úctě k Veselí, neřekl bych teda zrovna vesnice. :-)) Navíc s možností přestupu na Prahu/Budějovice od Hradce,Velenic, Třeboně… Jo vím o „rychlících“ , ale bavil jsem se právě o těch lepších expresech. Ale chápu, u „modrých“ není snaha a nejde to. Mohli by tím jezdit i lidi. Proto jsem tu zvědav na „žlutou“ konkurenci. Doufám, že se mu po zavedení snad postupně trasa ujme a konečně se tu i nám zvedne kultůra cestování. Snad při troše štěstí pak třeba bude Jančura posílat i několik spojů denně? Uvidíme až začne přípaně jezdit na jih, jak kdy a s čím… Číst vice »

Paja

V té době určitě D3 nebude. To je jistota. To bude dřív i tunel do Berouna.

KarelF

Tak té D3 bych se bál, že bude. Pokud bude D3 v středočeském kraji za 15-25 let bude to úspěch. Takže to zrychlení vlaku do Budějovic v kratším časovém horizontu dává smysl.

None

Snad se zavedou i přímé vlaky a doba se dostane pod hodinu.
Stavba bude dokončena v daleké budoucnosti, to se už bude i u nás jezdit určitě přes 250-300km/h a budeme mít za sebou patnácté kolo na přípravu plánování VRT do NDR.

XXXD

Přimé vlaky? No ty už dnes jezdí. Nebo jestli si myslíte, že zavedou spoje, které nebudou stavět na Zahradním městě a Táboře, tak to dost pochybuji a cestovní dobu tím pod hodinu rozhodně taky nedostanete.

Jakub

S vlaky z ČB se plánuje zastavovat na Zahradním městě?

Jarek

R určitě a Ex je v diskusi.

KarelF

Tak v Libni staví i Pendolina jen žlutý Libní pohrdají.

Standa

:D. poslední věta mě fakt pobavila 🙂 ale super. konečně se něco o děje…

Kalina

Tak především je to od p. Mojmíra Nejezchleba totální blábol, jelikož k 90min k cestě z pražského nádraží na budějovické p. Nejezchleb „zapomněl“ připočítat čas pro cestu z výchozího místa na nádraží a z nádraží zas na cílové místo. Což může být další hodina i více. Nehledě na přepravu zavazadel o ceně ani nemluvě. Místo těchto hloupých prohlášení p. Mojmíra Nejezchleba bych se raději dozvěděl, od kdy bude na trati plně funkční zabezpečovač ETCS.

Odpadlik

Tak bez ETCS by neslibovali 200km/h

Jan Neruda

Na části tratě bude ETCS letos, na další na jaře a na zbytku se zprovozněním nových úseků Soběslav – Doubí, Sudoměřice – Votice a Hostivař – hl.n.

Odpadlik

Mno jesli do té doby nedostaví taky D3 přes Jilove, tak bych té větě i rozuměl. Včera jsem jel autem do Budejek asi 3,5 hodiny z toho vetsinu doby trvalo jen přes Benešov.
Neuvěřitelné..

Jan Neruda

Z Benešova do ČB jezdím běžně 70 minut, předevčírem 90 kvůli slibovanému, ale 30 let chybějícímu obchvatu malé vesničky Olbramovice

KarelF

A z Prahy do Benešova jezdíte kolik abych si to mohl sečíst.

Jakub P

Ten není ve státním zájmu, rušil by hosty na Čapáku.

Jarek

V Benešově se neustále něco staví, aktuálně kruháč (namísto MÚK) a následovat bude tunel, takže o zábavu je a bude postaráno.

noerf

Pokud se stavba dokončí v roce 2028, kdyby měla být dokončena dálnice D3 ve středních Čechách (dle plánu výstavba 2024 – 2028), tak budeme mít z jihu Čech velmi komfortní spojení z Prahou.

Koro

Naivko

Odpadlik

Jj, Ťok taky sliboval stavbu (dle mě potřebnějšího) úseku 511 přes Běchovice roku 2019. Stavět se nezačne ani příští rok

Paja

To bude dřív VRT do Krumlova než D3 do Prahy.

Jiří Kocurek

A nebo bude hotová D4 do Písku. Pak přejedete do Tábora a do Budějovic už zase pojedete po dálnici. 😀