Téměř bezcenné hašišbedny. Soudce cupoval posudek k JHMD

JHMD, neprovozní motorové vozy M27. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, neprovozní motorové vozy M27. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Reorganizace mimo jiné počítá s tím, že nemovitosti a vozidla vykoupí na základě znaleckého posudku soukromý investor.

Čekání na reorganizační plán Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) vyplnilo předložení odborného posudku hodnoty firmy. Soudce českobudějovického krajského soudu Zdeněk Strnad si v této souvislosti vyžádal slyšení znalce, přičemž vyjádřil řadu pochybností nad věrohodností posudku. Svodka z jednání soudu se objevila v insolvenčním rejstříku.

Odhad od znalecké společnosti Statikum určil hodnotu majetkové podstaty firmy na 112 milionů. Zhruba 62 milionů by pak směřovalo k uspokojení k věřitelů.

Soudce přitom v posudku zaujala řada nedostatků. Zmínil například skutečnost, že posudek zmiňuje predikce HDP a inflace pro rok 2023. „Máme ale již rok 2024,“ uvedl soud. Doplnil, že celé pasáže aktuálního posudku byly převzaty z posudku loňského.

Soudce také zaujalo, že došlo k výraznému snížení hodnoty železničních vozidel. Zatímco loňský posudek je ocenil na více než 60 milionů korun, ten letošní na 46 milionů, přičemž ocenění prováděl stejný odborník. Insolvenční správce JHMD David Jánošík se pokusil soudu vysvětlit, že po výměně vedení firmy se zlepšila spolupráce se znalcem.

Dosavadní vedoucí oprav a nový člen představenstva JHMD Jan Píšala podle Jánošíka výrazně korigoval „doporučení ohledně vozů, tzv. ponorek, které jsou dle jeho názoru téměř bez hodnoty (některá vozidla byla dokonce kanibalizována ve prospěch jiných)“. Jde o motorové vozy M27, kterým se spíše než ponorky přezdívá hašišbedny; JHMD mají čtyři tyto vozy.

„To, co uvádí insolvenční správce, může být pravda, ale proč to nebylo uvedeno v posudku. I tak, bezmála 14 milionů diference během půl roku je prostě zarážející,“ reagoval soudce. Podle něj tato pochybnost výrazně znevěrohodňuje předložený posudek. Znalecká kancelář slíbila dodat soudu reakci později.

Podle soudu vzal znalec při posuzování hodnoty majetku JHMD v potaz jen jediný scénář, a to rozprodej majetkové podstaty po částech v likvidačním konkursu, což prý vede ke snížení odhadu majetkové podstaty.

Soud proto požaduje cenový interval dle různých scénářů vývoje. Připomněl mimo jiné, že při soudních jednáních byla vždy zmiňována varianta prodeje jako celku a obnovení provozu, s obnovení provozu počítá i skupina, která aktuálně chystá reorganizační plán. Soud uvedl, že složitost prodeje po částech si nedovede představit ani insolvenční správce.

„Znalecký posudek má nastavit zrcadlo navrhované reorganizaci, aby reorganizační plán byl posléze uvěřitelný. Je proto potřeba, aby posudek přinesl každému procesnímu subjektu co nejvíce relevantních informací a aby byl přesvědčivý a úplný. Aby nebyl jen velmi precizní prací s nepřesnými vstupními daty,“ uvedl soudce Strnad. Společnost Statikum při jednání slíbila znalecký posudek opravit a doplnit.

JHMD jsou od října 2022 v úpadku, jehož řešením má být reorganizace. Tu prosadil koncem ledna na schůzi věřitelů (s následným posvěcením soudu) věřitel Jan Kysela. Jeho tým nyní připravuje podrobný reorganizační plán. Podrobnosti vysvětloval Kysela v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz.

Mimo jiné počítá s tím, že nemovitosti a vozidla vykoupí na základě znaleckého posudku soukromý investor (což má uspokojit věřitele), který majetek následně převede na nově založený svazek obcí. Svazek pak bude majetek splácet z výnosů dráhy. S obnovením provozu se počítá v červnu. Dopravcem má být dle volby Jihočeského kraje a Vysočiny Gepard Express. Vlaky naposledy vyjely na úzkokolejky začátkem října 2022.

JHMD mají 75 věřitelů a dluh 350 milionů. Stále přitom není vyloučena ani cesta konkurzu, a to v případě selhání či neschválení reorganizačního plánu. Příští schůze věřitelů má být koncem května.

Seriál článků o JHMD v problémech naleznete pod tagem insolvence JHMD.

JHMD, neprovozní motorové vozy M27. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, vůz M27 a lokomotiva T47.0. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor PalkoJHMD, vůz M27. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor PalkoJHMD, vůz M27. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor PalkoJHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27 na konečné v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna), interiér. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZelený vůz M27.003 a červený M27.004. Autor: JHMD/Jan PíšalaJHMD, motorový vůz M27.003 v Jindřichově Hradci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

 

 

Tagy insolvence JHMD JHMD reorganizace JHMD
143 komentářů