Analýza: Nečekaný zvrat otevřel cestu k reorganizaci JHMD. Pomohla zvučná jména, nadějí jsou obce

JHMD, lokomotiva T47.0, Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, lokomotiva T47.0, Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Skepsí a uštěpačnými poznámkami k plánům reorganizace zpočátku nešetřil ani soudce Strnad, který loni JHMD už dvakrát do konkursu poslal.

Místo formality a očekávané hladké cesty do konkursu nakonec drama a zarputilý boj o prosazení reorganizace. Tak by se dal shrnout průběh středeční schůze věřitelů Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) v budově Krajského soudu v Českých Budějovicích. JHMD mají 75 věřitelů a dluh 350 milionů.

Věřitelé měli rozhodnout, zda se firma (od října 2022) v úpadku, vydá cestou konkursu, nebo reorganizace. Jako vítěz od soudu nakonec odcházel podnikatel v oblasti nových technologií, IT i cestovního ruchu Jan Kysela, který z pozice věřitele už od května navrhoval reorganizaci. Výsledek nicméně označil za vítězství regionu a obcí podél trati, které podle něj dostaly šanci na zachování úzkokolejky.

Na prosazení reorganizace by si přitom před schůzí vsadil málokdo. Skepsí a uštěpačnými poznámkami na adresu Kysely a jeho týmu zpočátku nešetřil ani soudce Zdeněk Strnad, který loni JHMD už dvakrát do konkursu poslal. Rozhodnutí ale vždy zvrátil Vrchní soud v Praze.

K Vrchnímu soudu v Praze vždy věc hnalo vedení společnosti v čele s většinovým majitelem Borisem Čajánkem, které prosazovalo vlastní variantu reorganizace. Vrchní soud se nicméně s krajským soudem shodl na názoru, že „dlužník byl při návrhu reorganizace veden nepoctivým záměrem“. Chybu ovšem spatřoval v tom, že byl opomenut Kyselův návrh na reorganizaci; rozhodovat tak měli poslední lednový den věřitelé. A ti dali ve středu s posvěcením soudu Kyselovi šanci.

I když zpočátku vypadalo jednání na fiasko. Kysela a jeho tým si u soudce Strnada neposloužili tím, že květnový návrh reorganizace aktualizovali a poslali soudu v pátek 26. ledna před půlnocí. „Takhle si to soud tedy nepředstavuje,“ řekl Strnad. Významně přitom váhal, zda lze o návrhu vůbec hlasovat. Podle jeho názoru šlo o tak významnou změnu, že je třeba minimálně deset dní na seznámení s návrhem. Naopak Kyselova strana trvala na tom, že jde jen o doplnění původního květnového návrhu.

Soudce ale neuspokojil ani obsah, který mimo jiné považoval za příliš obecný. „Nerealizovatelnost bije natolik do očí, že pro soud hraničí až s nepoctivostí,“ vyjádřil se Strnad. V návrhu reorganizace mu mimo jiné chyběla soutěž o cenu, kterou by naopak nabídl konkurs, vadil i „tajemný veřejnoprávní subjekt“, který má být na konci záchrany JHMD. Soudce se vysmál i příslibu členů správní rady, tedy především Borise Čajánka, že v případě schválení reorganizace rezignují. Podle Strnada takové prohlášení nemá žádnou právní platnost.

„Konkurs je dle mého názoru nejrychlejší řešení. Vy tady budete dalších šest měsíců sepisovat návrh a další rok je pro věřitele ztracený,“ nešetřil soudce Kyselova advokáta Michala Žižlavského, jehož jméno později mezi řečí označil „za ozdobu tohoto insolvenčního řízení“. Podle soudce byla u věřitelů jasná vůle ke konkursu už na minulé schůzi.

Právě u věřitelů ale našel Žižlavský zastání, když tito vyjádřili vůli hlasovat ještě na této schůzi. Podle advokáta konkurs nezaručuje zachování provozu úzkokolejky. „My jsme sem přišli ucházet se o důvěru, a pokud ji dostaneme, čeká nás velký kus práce,“ řekl Žižlavský. Vysvětloval, že návrh na povolení reorganizace není ještě reorganizační plán; ten hodlá – pokud dostane souhlas – v potřebném detailu Kysela a spol. teprve zpracovat.

Jako neutrál se následně prezentoval insolvenční správce David Jánošík, který nicméně soudu potvrdil, že pro případ konkursu se mu přihlásili tři zájemci o koupi celého závodu, dva čeští a jeden ze ze zahraničí. „Všichni deklarují obnovení provozu,“ doplnil Jánošík s tím, že netuší, do jaké míry to zájemci myslí vážně. Již dříve uvedl, že přednost by měl prodej firmy jako celku, nikoliv rozprodej po částech.

Pak přišel na řadu Kysela. „Je potřeba to postavit na partnerství veřejného a soukromého sektoru. Proto bylo třeba přivést silné soukromé partnery. S partnerem jsme připraveni provoz zajistit, aby nebyla dál projídána majetková podstata,“ řekl Kysela. Firma totiž aktuálně prodělává zhruba 200 000 až 300 000 korun měsíčně. Funguje dílna a podařilo se obnovit tisk kartonových jízdenek v Kamenici nad Lipou.

Kyselova reorganizace je postavena na třech pilířích: společnostech Good thing a Swietelsky Rail a obcích podél tratě v čele s Jindřichovým Hradcem. Právě obce by se měly ve finále celého procesu stát vlastníkem tratí. Nemovitosti má zpočátku odkoupit Good thing a na tratích zajišťovat osobní dopravu, čímž se uspokojí věřitelé.

Příjmy podle Kysely přinese firmě už samotná příprava na letní sezonu, neboť stroje je třeba dát do pořádku. Práce si Good thing objedná u dílny JHMD a bude za ně platit. Swietelsky Rail pak bude provozovatelem dráhy a jejím údržbářem, přičemž část závodu potřebnou k těmto činnostem od JHMD odkoupí (včetně strojů).

Tratě Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a Jindřichův Hradec – Obrataň mají posléze získat obce, je přitom pro ně podle navrhovatelů třeba najít takový model financování, aby byla akvizice snesitelná pro jejich rozpočty. Kysela naznačil, že by mohly splácet z pronájmu tratí dopravci, zároveň by měly příjem od Státního fondu dopravní infrastruktury na údržbu.

Město Jindřichův Hradec je připravené poskytnout k reorganizaci veškerou součinnost, sdělil následně ČTK jindřichohradecký starosta Michal Kozár.

Právě po představení partnerů začal soudce Strnad opouštět striktně odmítavý postoj k reorganizaci. Zejména značku Swietelsky označil za světovou. Plán tím podle něj nabral jasnějších obrysů. „Za nás je úloha jasná – stát se provozovatelem dráhy,“ řekl jednatel Swietelsky Rail CZ Viliam Perknovský. Podle něj Swietelsky Rail odkoupí potřebnou část majetkové podstaty.

Jasnou vůli ukázali i věřitelé, drtivá většina z nich se vyjádřila pro reorganizaci. Kysela dostal následně od soudu za úkol, aby do 120 dnů předložil podrobný reorganizační plán. Znalce pak soud pověřil, aby určil, kolik by dostali věřitelé v případě konkursu. Ten stále není vyloučen, pokud nebude reorganizační plán předložen nebo reorganizace selže.

„Jak jsem k tomu reorganizačnímu návrhu byl nedůvěřivý – a stále si myslím, že obce vám to (koupi) neodkývají – tak řada mých pochybností odpadla. Podstatné je, aby dlužník přežil,“ řekl soudce Strnad. V narážce na finanční možnosti obcí několikrát během jednání zmínil Prameny na Chebsku, které mají pověst nejzadluženější obce v České republice.

A kdo jsou lidé, kteří za reorganizací stojí? Kysela se objevil v JHMD jako akcionář skrze svou firmu Neoladro na přelomu let 2021 a 2022, krátce poté, co firmě v prosinci 2021 skončila zhruba půlroční soudní ochrana před věřiteli. Kysela získal podíly v JHMD od firmy Railway Capital (majitel Jan Šatava), Igora Hořeního a Jana Hrušky. Celkem 21 procent. Zasedl i ve správní radě.

Změna akcionářů a následná pomoc, kterou poskytli firmě, uchránila tehdy JHMD od zastavení provozu. Drážní úřad totiž vedl správní řízení o odejmutí oprávnění k provozování drážní dopravy, a to z důvodů finanční nezpůsobilosti.

O několik měsíců později ale Kysela ze správní rady zmizel „pro nekompatibilitu“ s většinovým majitelem Borisem Čajánkem, se kterým se také soudil o akcie. Kysela se žalobou domáhal Čajánkova podílu (55,68 %), a to na základě rámcové smlouvy z konce roku 2021. Čajánek spor vyhrál a kontrolu nad firmou si podržel. To už ale běželo insolvenční řízení, od října 2022 byla firma v úpadku, zastavila provoz vlaků a Kysela se zařadil mezi věřitele.

Důležitou postavou je i Jan Hruška. Někdejší akcionář a člen vedení JHMD dnes zařizuje pro její dceřinou firmu Správa úzkokolejných drah potřebná povolení k obnovení provozu. Hruška řídí nákladního dopravce CityRail, ve kterém má (měla) podle výroční zprávy za rok 2022 většinový podíl 1. písecká lesní a dřevařská.

Ta je rovněž propojena s nákladním železničním dopravcem WTT, který na Jindřichohradecku nakládá dřevo. Dcerou WTT je Good thing, zánovní společnost, která má zajišťovat osobní dopravu. Právě síla dřevařské skupiny s miliardovými tržbami pomohla vedle značky Swietelsky převážit misky vah k reorganizaci.

Reorganizaci za Good thing před soudem hájil jednatel Jiří Vokoun. Jednatel Swietelsky Rail CZ Viliam Perknovský pak reorganizaci zaštítil značkou rakouského stavebního koncernu.

Nyní se očekává rezignace správní rady JHMD, tedy Borise Čajánka, jeho syna Ondřeje Čajánka a Vladimíra Zachovala. Dočasně by měl firmu vést jako statutární orgán Jánošík, pak ji převezmou noví lidé.

„Všichni teď dostali šanci udělat správný krok. Musíme nalézt takové řešení, aby soukromí investoři pomohli dosáhnout obcím dlouhodobého výsledku. Předání nebude akt, ale proces,“ řekl k výsledkům schůze věřitelů deníku Zdopravy.cz Kysela. Sám sebe označuje za moderátora, který propojuje jednotlivé partnery v zájmu zachování unikátních tratí.

Turistický provoz by mohl být spuštěn v červnu. Jihočeský kraj už přislíbil jeho letošní spolufinancování ve výši pět milionů korun.

Další podrobnosti přinese deník Zdopravy.cz v rozhovoru s Janem Kyselou koncem příštího týdne.

Úzkorozchodná drezína MUV 69ú na splítce. Pramen: JHMDParní lokomotivy JHMD čekají v remíze na svou šanci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrasátko Railway Capital při opravě v dílnách JHMD. Autor: Jan PíšalaOdstavená vozidla JHMD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, přípojný vůz Balm/ú. Poslední dny provozu před pauzou na neurčito. Autor: Dalibor PalkoJHMD, přípojný vůz Balm/ú, interiér. Poslední dny provozu před pauzou na neurčito. Autor: Dalibor PalkoJHMD, vůz M27. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor PalkoJHMD, vůz M27. Víkend 1. a 2. října 2022. Autor: Dalibor PalkoJHMD, lokomotiva T47.0 v čele vlaku do Jindřichova Hradce u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva U46.101 (polka) JHMD. Autor: Jan Píšala/JHMD
Tagy insolvence JHMD JHMD reorganizace JHMD
78 komentářů