Při opravě mostu pod Vyšehradem má zůstat jedna kolej, shoda chybí

Vizualizace nového železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: SŽDCVizualizace nového železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: SŽDC

K výměně železničního mostu přes Vltavu v Praze mezi Výtoní a Smíchovem může dojít nejdříve v roce 2022. S takovým

K výměně železničního mostu přes Vltavu v Praze mezi Výtoní a Smíchovem může dojít nejdříve v roce 2022. S takovým harmonogramem zatím počítá Správa železniční dopravní cesty. Ta počítá s tím, že by provoz během stavby zůstal alespoň po jedné koleji.

Jestliže SŽDC začne v lednu příštího roku připravovat záměr projektu stavby a v dubnu získá dopravně územní rozhodnutí, je zde reálná možnost zahájení výstavby kopie současného mostu v letech 2022 až 2024,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

SŽDC přitom běží čas: nová studie Kloknerova ústavu ukázala, že stav mostu je tak špatný, že vydrží při současném provozu do pěti let. Aktuálně jsou plány SŽDC neproveditelné, protože most je stále pod památkovou ochranou.

Ohledně budoucnosti železničního mostu pod Vyšehradem včera proběhlo jednání mezi zástupci SŽDC, IPR, Kloknerova ústavu ČVUT, pražského magistrátu a Národního památkového ústavu. Výsledek ale nepřineslo.

Všichni zúčastnění se shodli pouze na tom, že ze stávající stavby lze po důkladné sanaci zachovat v podstatě jen zděné mostní pilíře. Na budoucím osudu současné ocelové mostní konstrukce nenalezli shodu,“ dodal Illiaš. Podle něj proběhne další jednání v polovině prosince.

Výsledky průzkumu aktuálního stavu železničního mostu, vypracovaného Kloknerovým ústavem ČVUT, potvrdily závěry studií společnosti Sudop Praha a Žilinské university. „Most je na konci své životnosti, přičemž určujícím faktorem není koroze mostní konstrukce, ale blížící se konec únavové životnosti prvků mostovky,“ dodal Illiaš. Podle něj je nutné provést rekonstrukci mostu v co nejkratším čase. „Mezní čas provedení prací do pěti let je z pohledu zachování železniční dopravy skutečně hraniční,“ dodal Illiaš.

Most je pro řadu železničních spojení prakticky nenahraditelný: Branický železniční most je pouze jednokolejný a nezvládl by počty vlaků, které denně mezi Smíchovem a Výtoní jezdí. Další mosty jsou pro vlaky směrem na Plzeň nevyužitelné.

Tagy Kloknerův ústav Správa železniční dopravní cesty Vyšehradský most železniční most pod vyšehradem
43 komentářů