Železnice

SŽDC zachová v Brně historická stavědla, hrozí ale zpoždění oprav nádraží

Historická budova stavědla v Brně. Foto: SŽDC
Historická budova stavědla v Brně. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se rozhodla ponechat na brněnském hlavním nádraží dvě historická stavědla, která měla být v těchto dnech zbourána. Jejich záchrana ale může znamenat prodloužení roční výluky, která v Brně probíhá kvůli rekonstrukci celé stanice, zejména zabezpečovacího zařízení.

Zachování stavědel oznámila SŽDC na svém facebookovém profilu. Stalo se tak poté, co se proti jejich chystané demolici ozvali někteří fanoušci železniční historie i památkáři. Jejich protesty začaly až těsně před demolicí, přesto SŽDC nakonec ustoupila. „SŽDC upraví projekt tak, aby mohla být zachována, a následně je zakonzervuje do doby, než se najde jejich další využití,“ uvedli správci železnic na facebooku. Současně připomněli, že se na stavědla z 19. století nevztahuje žádná památková ochrana.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové zachování stavěděl, která dosud sloužila k provozu, nepřinese navýšení nákladů. „Je však nutné provést dílčí úpravy projektové dokumentace a prověřit termíny realizace. Musíme najít nové technické řešení pro jednotlivá zařízení technické infrastruktury, která jsou v tuto chvíli v kolizi se zachovanými stavědly,“ řekla Šubová. Podle ní jde především o kabelovod zabezpečovacího zařízení, úpravy a změny sestavy trakčního vedení a také zajištění nových přístupů na staveniště.

SŽDC nevyloučila, že změna projektu povede k prodloužení celé stavby. „Délku případného zpoždění nelze v tuto chvíli přesně sdělit. SŽDC a zhotovitel stavby se samozřejmě budou snažit eliminovat jakákoliv zpoždění způsobená touto vynucenou změnou,“ dodala Šubová.

SŽDC nemá pro stavědla využití. „Hledání nové role pro obě stavědla komplikuje fakt, že se nacházejí v těsné blízkosti kolejiště a momentálně k nim není zajištěn přístup využitelný pro širokou veřejnost. Stavědla zakonzervujeme a budeme jednat například s památkáři, městem o jejich dalším využití,“ dodala Šubová.

Stavědla v Brně jsou posledními svého druhu na Severní dráze císaře Ferdinanda, vznikla v 90. letech 19. století.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Hanzí
Host
Hanzí

Ještě bych tam píchnul mechanická návěstidla, na každý peron prodavače s vozíkem co bude u každého vlaku vyřvávat ,,horké párky,, a railjety bych tahal párou, at se vedle z Rakouska mohou jezdit školní výlety dívat jak vznikala železnice.

Standa
Host
Standa

Tak náhodou ti prvorepublikový prodavači občerstvení do okénka vlaku mi na nádražích chybí…
Často vlak někde stojí jen pár minut, v cizím městě a nemáte čas si odbehnout na peron něco koupit

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Především ovšem chybějí kiosky na peronech, které mohly navíc poskytovat právě i zázemí pro ty pochůzkové peronní prodavače …

Děčíňan
Host
Děčíňan

To u nás ve stanici Děčín-hl.n. je historické stavědlo naštěstí předěláno na muzeum. Ale nikde se o tom nemluví, ani nepíše, asi aby to nebyla reklama… Za to jiná města, jsou v médiích stále.

Kubrt
Host
Kubrt

Tak napište článek lákající k návštěvě, domnívám se, že redakce ho zde ráda zveřejní.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Nejsem zběhlý v psaní článků, připojuji tudíž raději odkaz na muzeum:
https://82.117.128.49/index.php/muzeum/muzeum-decin/historie/?lang=cs

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ten internetový odkaz nefunguje správně – lepší je tento:
https://www.tudc.cz/index.php/muzeum/muzeum-decin/?lang=cs
– nebo případně tento s mírně zavádějící informací o otevírací době (ve skutečnosti není celoroční):
http://www.idecin.cz/katalog-mist/cely-katalog/9-muzea/309-zeleznicni-muzeum-decin

Děčíňan
Host
Děčíňan

Máte pravdu, díky za doplnění.

Ondra
Host
Ondra

Dovedu si v těch objektech představit kavárnu nebo klubovou čekárnu typu ČDLounge.

Kubrt
Host
Kubrt

Jasně, na peroně bude stát nádražník a „prémiovým klientům“ byde vysvětlovat, že do lounge se dostanou podchodem na čtvrté nástupiště, pak doprava, po schodech, 20 metrů rovně, další schody, přechod pro chodce, trochu vlevo ale ne moc, uvidíte věž a do třetího patra – tam to každej musí najít.

AAA
Host
AAA

Taky galerie nebo koncertní síň by tam být mohla!

Kubrt
Host
Kubrt

Neee, ty budou na Moldavě.

AAA
Host
AAA

prej měly bejt v Bubenči

železničář v důchodu
Host
AAA
Host
AAA

V pořádku. Pokud si to někdo odkoupil, tak ať se tam klidně staví na hlavu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jak je z textu zřejmé, odkoupil to pražský Magistrát (samozřejmě za veřejné peníze z daní všech občanů) a svěřil do péče Praze 6 – stačí?

jal
Host
jal

V Bohumíně zachovali většinu stavědel, opravili, dali nová okna a … za nějakou dobu z nejodlehlejšího okna zmizela, na jiných rozbita.
To není argument pro bourání, ale k uvažování, jak je využít. Případně k takové opravě, aby vypadala hezky, ale zároveň tak, aby se nedala poškodit.

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

Pane bože, srovnejte se zemí celé to Brno a postavte to znovu a líp. Vždyť je to ostuda. Ve Vídni nádraží nové, moderní a funkční a tady se piplame s kde jakou rozpadlou barabiznou. Na skanzen si jezděte do Ústí nad Orlicí.

XY YX
Host
XY YX

Souhlas. A mám tušení, blížící se jistotě, že „Team SŽDC“ se tak kladně a promtně vyjádřil k zachování, a to jen z jednoho a jen tohoto důvodu.. „..máme na co svést prodloužení výluky“ 🙂
Chichi.

Nekdo
Host
Nekdo

my se snazime o nove nadrazi co to jde, akorat nekteri dojizdejici z vesnic nejak masochisticky trvaji na tom stavajicim nadrazi a vydatne je v tom podporuji ekoteroristicke spolky a nekteri politici…

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Dojíždějící chtějí rychlou cestu do práce/školy/úřadu. Je jim jedno kde nádraží bude. ODSunuté jim evidentně zhorší dojezdovou dobu. Petrov téměř zachová současné doby, dnešní nádraží je pro dojezd.doby optimum ale kapacita vyčerpána.

Až na pár ekologických fanatiků brzdících jakoukoliv změnu asi nikdo nechce zachovat nádraží v současné podobě a místě.

Kubrt
Host
Kubrt

Pěkná boudička, ale nestačila by na památku jedna? I u jedné se bude těžko hledat rozumné využití.

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

Stačila by klidně žádná. Já po nich plakat nebudu. Já chci jezdit moderním vlakem po moderních kolejích. Na památky mám Špilas a Petrov.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Kulturní opice.. Kavárna by z toho byla skvělá, když by se tam šlo z toho čtvrtého nástupiště rozumně dostat.

Jackub
Host
Jackub

A byla by taky tak využívaná, jako ta v podobně zachráněné „historické“ staniční budově v Ústí nad Orlicí? Ta je přímo na peronu a i přes propagaci ze strany L. Hejlíka pro nezájem zákazníků zavřela… 😉

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tak pokud někdo chce srovnávat frekvenci a poptávku po kavárně v půl milionovém městě a centru s nějakým okrajovým nádražím ve větší vesnici, tak ho asi nechám, ať se tou vlastní představou opíjí..

Jackub
Host
Jackub

To je od vás laskavé, ale já se tou představou opravdu neopÁjím. 😉 Mimochodem – velikost sídla nerozhoduje, důležitý je počet cestujících. ÚnO je přestupní uzel a na luxusně širokém nástupišti kolem té omšelé budovy je vždycky dost cestujících, čekajících na svůj vlak. Ale kavárna zavřená pro nezájem. A to je to z ní k vlaku asi 5 metrů, ve směru na Prahu dokonce bezbariérově. Samotné Brno je kaváren plné, tak nevím, proč by někdo chodil na kávu zrovna na nádraží. Ale nechám vás opájet se tou představou! 😉

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Brno je kaváren plné, ale o oproti Praze nebo Vídní je tam pořád hustota pořád menší a i tam pořád vznikají jako houby po dešti.. Ovšem, velikost sídla vůbec nerozhoduje nad vytíženosti podniku, dobře.. O kávu na vesnici a od vesničanů, co jedou do fabrik, je stejný zájem, jako v půl milionovém městě, jo..

Dominik
Host
Dominik

Tak doufám, že to zakonzervování si zaplatí ti šotouši a památkáři, když si to vyřvali. I když budiž zde to alespoň neomezí maximální rychlost, jako vyprávní budova v Ústí n/O.
Ještě chvíli a z železnice bude opravdu živý skanzen.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

O budovu v Ústí se, na rozdíl od Vás, starají velmi dobře, ačkoliv mnozí internetoví kecálkové prorokovali její brzkou zkázu.

Kubrt
Host
Kubrt

Co se v té budově teď děje? Mám to poněkud z ruky, děkuji.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Neděje se tam skoro nic, jen překáží vyšší rychlosti místu, kde je jako propad rychlosti mezi 160, nebo možná i 200 km/h..

a8n
Host
a8n

Přes Bezpráví se jezdí 160 nebo dokonce 200? I vy vtipálku.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

A současný stav takový bude dalších 100 let? Nebude. Bude stát nádraží v Ústí bránice vyšší rychlosti už kvůli tomu postavenou estakádou? Co byste asi řekl..

Jackub
Host
Jackub

Kavárna, co tam byla, tak zavřela a jinak tam není žádná aktivita vidět. Fasáda dál stejně omšelá, zvenku žádné rekonstrukční zásahy vidět nejsou…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Maximální rychlost jízdy přes žst Ústí nad Orlicí ovšem neomezila staniční budova jako taková ani její „zachránci“, ale trucy některých konkrétních zaměstnanců SŽDC (podporované i některými konkrétními místními „politiky“), kteří zadali projektantům vypracování takového nesmyslného řešení, které tam nakonec vzniklo podle hesla „chtěli jste zachovat barák, tak my vám za to to nádraží zku*víme tak, abyste si vy i cestující nadosmrti zapamatovali, že jedinými pravými a nejchytřejšími pány jsme tady my“: existovala i daleko výhodnější a elegantnější možná řešení, ale jak známo, „když se nechce, je to horší, než když to nejde“.

Jan
Host
Jan

A poznáte tie riešenia? Súčasné riešenie je jediné, ktoré dokáže splniť podmienku zachovania VB a zároveň neodpísať nádražie pre nákladnú dopravu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Samozřejmě, že i je znám – a ještě i různá další si dovedu dobře představit či navrhnout i sám (protože jsem se i takovou agendou zabýval v rámci svého zaměstnání): v době, kdy po vedlejších tratích jezdí z odbočných stanic především krátké vratné soupravy či jednotky, stačí třeba budovat pro ně i jen poměrně krátké kusé koleje na ostrovním nástupišti mezi hlavními kolejemi, což m.j. umožní i významně zkrátit přestupní vzdálenosti a učinit tak přestupy pohodlnějšími – místo toho si SŽDC „vytrucovala“ zrůdný paskvil, který neumožňuje ani dost rychle stanici projíždět, ani cestujícím rychle a pohodlně přestupovat. A o budoucí… Číst vice »

rory2k
Host
rory2k

Jestli se nepletu, tak stávající hlavní nádraží v Brně má být opuštěno a nové zřízeno o kus dál? Pak by opuštěná stavědla nikomu nevadila, neboť i ty koleje, které teď brání přístupu, zmizí.

liposh
Host
liposh

No, plán je přesně takový. A to znamená pěkně na pikaču. Městský architekt Sedláček chce mít místo prostoru mezi viaduktem nad Svratkou a samotným nádražím, park. Což je sice bohulibé, ale mít v centru města postavenou záložní kolejovou trasu pro případ, že se něco podělá, je k nezaplacení. A to už ani nerozebírám jak zbastlenej je samotný projekt nádraží u Řeky.

Mira
Host
Mira

Tady tomu někdo rozumí….. 🙂

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Vždycky tomu nejvíc rozumí internetoví anonymní diskutéři, obzvláště kulturním hodnotám 😀

liposh
Host
liposh

Pánové, budete se divit, ale tomuhle (možná náhodou) vážně rozumím. Neříkám, že jsem brouk pytlík a všude jsem byl a všemu rozumím, ale tomuhle teda jo.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Jenže to je projekt na desítky let. Do té doby budou budovy vedle provozované žel.trati, zřejmě budou chátrat pokud do nich někdo víc neinvestuje. A k takové investici (spočívající nejdřív ve vybudování přístupo.cesty) jsem celkem skeptický.

Partneři