SŽDC zachová v Brně historická stavědla, hrozí ale zpoždění oprav nádraží

Historická budova stavědla v Brně. Foto: SŽDCHistorická budova stavědla v Brně. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se rozhodla ponechat na brněnském hlavním nádraží dvě historická stavědla, která měla být v těchto

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se rozhodla ponechat na brněnském hlavním nádraží dvě historická stavědla, která měla být v těchto dnech zbourána. Jejich záchrana ale může znamenat prodloužení roční výluky, která v Brně probíhá kvůli rekonstrukci celé stanice, zejména zabezpečovacího zařízení.

Zachování stavědel oznámila SŽDC na svém facebookovém profilu. Stalo se tak poté, co se proti jejich chystané demolici ozvali někteří fanoušci železniční historie i památkáři. Jejich protesty začaly až těsně před demolicí, přesto SŽDC nakonec ustoupila. „SŽDC upraví projekt tak, aby mohla být zachována, a následně je zakonzervuje do doby, než se najde jejich další využití,“ uvedli správci železnic na facebooku. Současně připomněli, že se na stavědla z 19. století nevztahuje žádná památková ochrana.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové zachování stavěděl, která dosud sloužila k provozu, nepřinese navýšení nákladů. „Je však nutné provést dílčí úpravy projektové dokumentace a prověřit termíny realizace. Musíme najít nové technické řešení pro jednotlivá zařízení technické infrastruktury, která jsou v tuto chvíli v kolizi se zachovanými stavědly,“ řekla Šubová. Podle ní jde především o kabelovod zabezpečovacího zařízení, úpravy a změny sestavy trakčního vedení a také zajištění nových přístupů na staveniště.

SŽDC nevyloučila, že změna projektu povede k prodloužení celé stavby. „Délku případného zpoždění nelze v tuto chvíli přesně sdělit. SŽDC a zhotovitel stavby se samozřejmě budou snažit eliminovat jakákoliv zpoždění způsobená touto vynucenou změnou,“ dodala Šubová.

SŽDC nemá pro stavědla využití. „Hledání nové role pro obě stavědla komplikuje fakt, že se nacházejí v těsné blízkosti kolejiště a momentálně k nim není zajištěn přístup využitelný pro širokou veřejnost. Stavědla zakonzervujeme a budeme jednat například s památkáři, městem o jejich dalším využití,“ dodala Šubová.

Stavědla v Brně jsou posledními svého druhu na Severní dráze císaře Ferdinanda, vznikla v 90. letech 19. století.

Tagy Správa železniční dopravní cesty stavědla SŽDC Top Železniční uzel Brno
44 komentářů