SŽDC má dva zájemce o lokálku z Hrušovan do Hevlína
Nepotřebné lokálky se pomalu začínají přesouvat z kategorie neprodejného zboží mezi žádaný artikl. Posledním příkladem je sedmikilometrová trať z Hrušovan
Nepotřebné lokálky se pomalu začínají přesouvat z kategorie neprodejného zboží mezi žádaný artikl. Posledním příkladem je sedmikilometrová trať z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína na jižní Moravě. Správa železniční dopravní cesty obdržela do uzávěrky prodejního kola dvě obálky s nabídkou ceny. Stát žádal zhruba milion a půl.
Zatím ale není jasné, kdo chce devět let nepoužívanou trať koupit. Zasedání výběrové komise je naplánováno na pondělí. Zájem a podání nabídky potvrdil pouze starosta obce Hevlín Antonín Pichanič (Moravané). „Trochu jsme předběhli dobu a máme už partnera, který by s námi trať provozoval. Rýsuje se více možností. Může tam jezdit vlak, nebo také drezíny, které jsou v současné době poměrně moderní,“ citovala nedávno Mf Dnes Pichaniče.
SŽDC požaduje u nezrušených prodávaných tratí pětiletou udržitelnost. To znamená, že nový majitel se musí zavázat, že do pěti let od nabytí trati v případě zájmu o zavedení dopravy, tedy v případě objednávky dopravy ze strany ministerstva či kraje, umožní tuto provozovat. Po uplynutí této lhůty může trať zrušit.
Správě železniční dopravní cesty se nedávno podařilo najít kupce i na patnáctikilometrovou jihomoravskou lokálku z Čejče do Uhřic. Novým majitelem by se měla stát firma TMŽ podnikatele Martina Dvořáka, nyní se čeká na souhlas vlády. Naopak pro lokálku Velká Kraš – Vidnava v Jesenickém výběžku se kupec nenašel, a tak ji SŽDC poslala do správního řízení na zrušení.
Česká železnice má hned několik příkladů odstátnění tratí. Od roku 2007 je v soukromých rukách například trať Česká Kamenice – Kamenický Šenov, kterou od SŽDC koupila společnost KŽC. V roce 2016 koupila od státu společnost AŽD Praha tratě Čížkovice – Obrnice a Kopidlno – Dolní Bousov. Ve vlastnictví obcí je trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, která se vine údolím říčky Desné v jesenickém podhůří. Privatizací prošly v 90. letech i jindřichohradecké úzkokolejky, které nový majitel (JHMD a.s.) koupil od tehdejších Českých drah za korunu.