Infrastruktura Železnice

SŽDC chystá v Praze další velkou opravu. Rekonstrukce čeká vinohradské tunely

Severní portál vinohradských tunelů. Foto: Josef Petrák
Severní portál vinohradských tunelů. Foto: Josef Petrák

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala s přípravami akce, která může za pár let výrazně na pár let zkomplikovat železniční dopravu v Praze. Chce opravit vinohradské tunely.

Tunely budou za tři roky jediným místem na koridoru z Prahy do Tábora, které neprošly modernizací. Nedávno zahájené vylepšení trati v úseku z Hostivaře do Vršovic vede až k jižním portálům tunelů, samotné podzemní spojky se ale netýká.

Jejich stav není dobrý a musí dojít k rekonstrukci. Proběhne ale nejdříve za tři roky,“ řekl náměstek pro modernizaci dráhy SŽDC Mojmír Nejezchleb.

SŽDC podle mluvčího Marka Illiaše už zadala již zadala zpracování záměru projektu. „Jeho hlavním cílem je definovat investiční náklady a posoudit ekonomickou efektivnost daného záměru. Odevzdání záměru projektu předpokládáme ke konci letošního roku,“ řekl Illiaš.

Zakázku na zpracování záměru získala za zhruba milion korun společnost Sudop Praha, která stála i za posledním rozšířením tunelu v roce 1989

Omezení provozu kvůli rekonstrukci ve vinohradských tunelech může přinést velké problémy. Tunely jezdí nyní nejen vlaky směrem na Benešov a Beroun, ale také se jimi naváží vlakové soupravy z odstavného nádraží v Michli.

Ještě dříve ale u severních portálů tunelů před vjezdem na hlavní nádraží mohou nastat jiné úpravy. SŽDC letos představila plán na vybudování lávky z hlavního nádraží na Vinohrady.

Většina nádraží leží na území Vinohrad, paradoxně se ale z této čtvrti nedá na nádraží rozumně dostat. Někteří cestující proto riskují cestu kolem magistrály, kde chybí řádný chodník. To se má změnit. „Nově bude vybudována lávka podél ulice Legerova propojující hlavní nádraží a Vrchlického sady s křižovatkou ulic Legerova a Vinohradská, ústit bude na začátku mostu nad tunely,“ dodal Illiaš.

Vinohradské tunely jsou 1,1 kilometr dlouhé, jde o soustavu celkem čtyř tunelů, i když od hlavního nádraží se vjíždí do třech. Jeden se ale později rozdvojí. Vznikaly postupně: první vznikl v roce 1871, poslední v roce 1989.

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • No mě by docela zajímalo, jak vážný je záměr nastavět nad jižní zhlaví nějakou budovu, jak je to nakreslené v územních plánech (tedy v podstatě prodloužením tunelů na jejich severním konci). Urbanisticky by to bylo hezké, ale obávám se, že by bylo nemožné skloubit stavbu a provoz. Leda právě při příležitosti rekonstrukce tunelů.

  • To se bude 1.Vinohradský tunel dělat znova? Vždyť ten se před 10 lety (30.6. – 31.8. 2008) rekonstruoval.

  • Severní podchod bude s Italskou ulicí propojen. Střední a jižní ne.

  • Škoda, že se tunely nerekonstruovaly současně s hlavním nádražím. Na berounské trati byly položeny alespoň nové koleje. Tunely mají poměrně zajímavou historii – námět pro další článek.

  • Proc nemuze byt podchod a idealne i cyklopodjezd pod Masnou v urovni posty? Chape investor, ze pesi nadchodem musi prekonat dvakrat vic schodu, nez podchodem?

    • Investor to chápe, ale podchod či podjezd nebyl doporučen. V podzemí se nachází různé stavby včetně důležité infrastruktury, takže výstavba by byla dlouhá a nákladná

  • V tunelech je 6 kolejí. Pokud by šlo dělat každý zvlášť, tedy po 2 kolejích, nemusela by to být katastrofa.

    • Problém je, že na Smíchov vede pouze jeden z těch tunelů a na Vršovice ty zbylé dva, takže nejsou kompletně zaměnitelné…

      • Už jsem tamd tudy nejel docela douho, ale nebylo by možné doplnit u jížních portálů (t. j. ve Vršovicích) třeba výměny z kolejí z prostredního tunelu a tyto výměny napojit na koleje na Smíchov, kolik je vůbec místa hned za portály?

        • Zapojit vyšehradskou trať i do prostředního tunelu (minimálně jednou kolejí) by určitě možné bylo – doufám, že to někdo kompetentní zkusí vybojovat a připravit to propojení třeba právě při opravách prostředního tunelu …

          • Tak to by bohužel možné nebylo. Je tam příliš velké převýšení. Problémem by to bylo i z hlediska zabezpečení (blízkoust sousedních dopraven). Přitom z dopravního hlediska je to zbytečné, stávající uspořádání je dostatečné.

            • Stávající uspořádání je dostatečné při normálním bezporuchovém provozu, ale je bez jakékoli záložní „objízdné“ možnosti při jakékoli poruše na „vyšehradských“ kolejích, která je tak fatální pro provoz mezi hlavním nádražím a Smíchovem. Problémy s převýšením i se zabezpečením lze řešit – nebylo by to asi úplně levné a možná by to znamenalo i menší lokální omezení traťové rychlosti a komplikovanější údržbu, ale technicky to řešitelné určitě je: místa je tam na to vcelku dost. Ale když nebude zájem, nebude ani co řešit.

  • Doplnte do zpravy, zda budou reknstruovany vsechny tunely. Protoze ten prvni byl rekonstruovan priblizne pred sesti lety.

  • Lavka u Legerove zni velmi dobre!

    Stejne jako pripravovane premosteni Masarykova nadrazi pro pesi si clovek rika, ze je skoda, ze uz tam davno nebyla :-).

    Nechce SZDC zvazit jeste vychody ze vsech tri tubusu podchodu Praha hl.n. do ulic Italska a Francouzska? Prece jen je tam vysoka skola, mnoho firem a nekolik zastavek autobusu. Mnoho lidi si kopecek rado vyjde, nez aby jezdilo okolo.

    • O tom, že jeden pochod povede až do budovy VŠE (nebo nějak před ni, už si nepamatuju přesně), se před několika lety mluvilo.

      • O prodloužení jednoho podchodu se uvažovalo už dávno „za bolševika“ (m.j. třeba když se připravovalo rozšíření hlavního nádraží o další peróny), ale pokud vím, tak v pokračování „odjezdového“ podchodu byl tehdy ještě „funkční“ protiletecký kryt (snad i s „protiatomovou“ odolností ), což tehdy znamenalo dost podstatnou překážku u orgánů CO, ale hlavně žádný východ z nádraží na druhou stranu kolejiště nechtěly ČSD, protože se (z pohledu tehdejších právních předpisů asi dost oprávněně) obávaly toho, že se z takového podchodu stane vlastně veřejný průchod a vznikne problém, komu vlastně bude taková podchod „patřit“ = kdo jej bude udržovat a odpovídat za provoz a bezpečnost lidí v něm – a (nejen) na tom tehdy veškeré snahy vždycky ztroskotaly …

        • Možné to je, ale především to nebylo nutné z jiných důvodů – nebyly různé mobilní appky ani nákup jízdenek po internetu, prodej u průvodčího byl za příplatek, takže by jste k té kase musel tak či tak dojít a pak zase zpátky 🙂

          • Nějaká pokladna by mohla být klidně vybudována i u vstupu do podchodu na opačné straně kolejiště, v tom bych nepřekonatelný problém neviděl – tehdy byl skutečně dost podstatný „háček“ v názoru „když tím podchodem půjde někdo bez jízdenky (tedy „necestující“) a zlomí si tam nohu, tak kdo jej odškodní?“: tak se tehdy uvažovalo – ale on to od mnohého současného uvažování vlastně ani příliš velký rozdíl není …

      • To aby co chvíli společensky unavení mladí ekonomové trefili. Stejně to zas zdejší censůra smázne 😀

    • Tak výstup na Francouzskou by mě docela zajímal, protože bydlím poblíž. Ale to je asi blbost a jen jste si to pletl s nějakou jinou ulicí. Ale i do té Italské by to pomohlo a to dost…

      • Až na Francouzskou ulici by to byl skutečně asi kilometrový šikmý tunel – „LK“ asi myslel spíše Španělskou ulici, která je přímo nad protilehlou stranou kolejiště (nejlépe asi i s nějakým rychlovýtahem, je tam dost velké převýšení). Aktuálně ovšem existují i jiné dost šílené nápady – třeba na jakýsi „cyklotunel“ v souběhu s vinohradskými tunely, aby cyklisté nemuseli šlapat přes kopec …

Newsletter

Partneři


Výběr editora