Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

SŽDC koncem roku vypíše tendr na uzel Pardubice, cestující čekají velké výluky

SŽDC chce koncem roku vypsat tendr na uzel Pardubice, cestující čekají velké výluky

Správa železniční dopravní cesty upřesnila termín vypsání jednoho z největších chystaných železničních tendrů. Soutěž na zhotovitele čtyřmiliardové přestavby uzlu Pardubice vypíše na přelomu letošního listopadu a prosince.

Stavět by se mělo začít během následujícího roku, práce potrvají tři roky. Cestující se přitom budou muset smířit s výlukami. „Práce v uzlu Pardubice omezí železniční provoz zásadním způsobem, a to především ve druhém roce výstavby,“ uvedl mluvčí SŽDC Tomáš Johánek.

Ve druhém roce stavby bude zcela vyloučen provoz v úsecích Pardubice-závodiště – Pardubice-Rosice nad Labem i Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem, a to zhruba na pět měsíců. Předtím i potom bude omezen provoz i v mezistaničních úsecích Kostěnice – Pardubice hl. n. a Pardubice hl. n. – Přelouč. Rovněž kapacita samotné stanice Pardubice hl. n. bude omezena.

Celá přestavba se aktuálně projektuje. Zakázku získaly loni v květnu firmy Sudop Praha a Sudop EU s cenou 95 milionů. Na projektování mají 14 měsíců. Ještě před odevzdáním celého projektu by měl Sudop podle smlouvy dodat „Technický průkaz prokazující možnost následné realizace Ostřešanské spojky.“ To je léta plánovaná nová trať na Chrudim, její stavba je ale kvůli odporu obcí v nedohlednu; součástí modernizace pardubického uzlu není.

Dělníci v Pardubicích přestaví podstatnou část kolejiště, prodlouží podchod a vybudují nové ostrovní nástupiště číslo 5. Kompletní modernizací projdou také všechna stávající nástupiště tak, aby umožnila bezbariérový nástup do nízkopodlažních vlaků. Osazen bude nový informační a orientační systém a zvukové majáčky pro nevidomé. V podchodech budou nově pojízdné schody. Nově vznikne i lávka, která propojí severní a jižní části města a bude mít přístupy na perony. Průjezdná rychlost se zvýší ze 100 kilometrů v hodině na 160 kilometrů v hodině.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dave.exe

Já nechápu, proč si vláda u důležitých staveb nedokáže na obce dupnout. Dobře, ostřešanská spojka je spíš lokální záležitost, ale třeba takový pražský okruh je stavba celostátního významu, takže to že suchdoláci účinně blokují považuji za naprosto nehorázné. U takových staveb by se měl přijmout speciální zákon o dané stavbě, který by stavbu umožnil i přes nesouhlas obce.

Rossec

Na Suchdole se kdysi dávno povídalo, že by jim ten okruh umožnil za podmínky, že by tunel začínal blíže Horoměřicůma a byl ražený, samozřejmě o miliardu-y dražší.

T.H.

Něco jako když komouši nacpali R10 do Benátek nad Jizerou, aby byla dál od Rusáků v Milovicích? Jo, tam to vlastně bylo na příkaz nějakého okresního tajemníka = „se souhlasem“… No, dneska už snad jsme o něco dál a jen pár úchylných šotoušků se furt vidí v silových a direktivních řešeních „umožnit i přes nesouhlas“ (dokud se to nedotkne přímo nich).

Rossec

Já myslím, že k zahájení rekonstrukce příští rok nedojde, Estébákovo ano chce začít šetřit na investicích do dopravy a to jak se někde psalo 9,5 miliardy, takže oni jsou vlastně radši, když se zahájení naslibovaných staveb prodlužuje, a tím to vylepšuje rozpočet. Tak hlavně že je na slevy a nebude za pár let čím a po čem jezdit.

Vorech

Hlavne,ze poukazoval na Kalouska,ze neinvestoval. Jsem netrpelivym a smutnym pozorovatelem,jak Babis vymysli zas nejakou PR lez,aby nakrmil to svoje stado🤦‍♂️

a8n

Tohle má být CEFová stavba, tam si to snad nikdo nelajzne.

DRABADURA

Jsem rád, že bude v rámci přestavby Pardubického železničního uzlu možnost následné realizace Ostřešanské spojky. Snad se bude realizovat i když kdo ví, protože Chrudimským politikům ani po 170 letech nedošlo, kde mohli bejt s hlavní tratí přez město – tam prostě maj nejdelší vedení na světě.

Fan_thomas

Nejdelší vedení mají politici v Brně !!

čecháček

No aspoň něco. Z městotvornýho pohledu cenim tu lávku, ta je hodně potřeba.

Trochu snění navíc:
– zdvoukolejnění Pardubice hl. n. – Stéblová
– Ostřešanská spojka
– elektrizace a modernizace Pardubice-Chrudim jih (na úrovni sídl. U Stadionu)

Standa

Zdvojkolejnení do Stéblové , jakožto i dál od Opatovic do Mechova se má začít v 20. roce.
Zbývá vyřešit pár prudičů s těmi jejich stromečky

Fan_thomas

No toŤok…Vždyť se má přece šetřit. A tady se vyhazují peníze oknem.

IGCT

Až Vám na hlavu spadne dům v havarijním stavu, taky budete říkat, že opravou byste vyhodil „peníze oknem“?

Fan_thomas

Zvyšovat rychlost na 160 je plýtvání srovnatelné snad s tím, že se střecha dělá z ryzího zlata.

Skinheads & Punks united

Těch 160 tam umožní nové výhybky a koleje, které tam musí přijít tak jako tak, takže..

Michal

Jo, co je tam za problem s Chrudimi? Ty lidi ve vesnicich okolo nikdo za 20 let nepresvedcil/nezkorumpoval/neumel najit reseni o kus dal ci za zemn valem?
Je to o „mravenci praci“, kterou evidentne nikdo nedotahl do konce.
O par set metru vedle pritom sedel „milovnik zeleznice“ Dusomir, ktery se realizoval na kokotinach typu Chornoce, Stity a Cerveny potok a tohle bylo zjevne zcela mimo jeho mentalni horizont.
Ona to ta SZDC nestavi pro sebe, ale pro lidi v kraji…

Gogo

Jeden z důvodů je že vesnice kolem kterých by ta nová trať měla vést, Nemošice, Ostřešany, Nové Jesenčany i Dražkovice mají už dnes spojení pardubickou MHD takže by jim nová trať moc nepomohla, a jak je v Čechách zvykem, když to nepomůže mně tak ani nikomu jinému, to prostě blokují.
To je jako z dálnicemi, každý chce dálnici ale nikdo ji nechce za svým domem, kudy ale tedy mají vést?

DRABADURA

Přesně tak.

MPE

Není to kupodivu fenomén jen specificky český…🙂. Angličtina pro to má dokonce hezkou zkratku, NIMBY: Not In My Backyard (ne na mém dvorku).

Michal

No ale tady se nejedna o spalovnu, dalnici, kyanidove louhovani zlata ani nic podobneho. Jedna se o elektrizovanou osobni trat, co na te komu vadi?

Alibaba

Nejvíc vadí hluk, pak členění krajiny/prostoru.

Standa

Hluk? Elektrické vlaky jsou sakra tiché…

Hanzí

Šotouškům odepírají kus kolejí? No mne taky kus D3 přes a neječím.

T.H.

Vadí především to, že „na stole“ je už zase nějaká jiná varianta (na vysokém náspu) než ta, kterábyla dříve odprezentována a „vymravencována“. Chrudim v tom nehraje žádnou velkou roli a to „odmítnutí“ holt už dnes nemůžete přebít tím, že budete „pachatele“ kriminalizovat a vezmete ho klackem po hlavě, jak to dělal ten opěvovaný socík.

Michal

Njn, měnit varianty je asi to nejhorší, co se dá v dané situaci udělat. Pro to byl jakože nějaký zásadní důvod?

Jirka

Pokud je vhodná lokomotiva a vhodné vozy, tak vyšší rychlost využije projíždějící nákladní vlak.

Oldřich Sládek

Maximálně někdy kontejnerový vlak na 120 km/h. Jinak nadále jezdíme a budeme jezdit stovkou. Vyšší rychlosti nemají ekonomický smysl a zároveň přinášejí technické potíže.

Petr

160 km/h využijí nákladní dopravci pro Lv vlaky.

Alibaba

To je teda výhra. 🙂

Michal

Ta Vam vznikne sama od sebe, kdyz mate stanici v prime a vymenite svrsek 😁

Jaroslav

Průjezdní rychlost 160km/h je k čemu, když tam staví každý osobní vlak?

svojsin

To bych taky rád věděl

Ondra

160km/h je zmíněno jen tak pro lepší efekt sdělení, ale praktický přínos je nulový – žádný vlak nebude stanicí projíždět 160km/h. A směrem na Chrudim se dál bude jezdit zřejmě úvratí přes Rosice jelikož stát je ve slabé, nedůrazné pozici a nechá všeobecně prospěšné stavby blokovat pár dědky z okolí. Budou to neefektivně vyhozené čtyři miliardy z veřejných peněz, místo aby se investovalo do skutečných uzlů, aby tam doprva pravidelně nekolabovala, jako např. včera v podvečer… 08. února 2019 16:02 „Vzhledem k rozsáhlé poruše nelze přistavovat soupravy vlaků dálkové dopravy do stanice Praha hl.n. – soupravové vlaky v úseku Praha… Číst vice »

Michal

Tak k ničemu, ale aby byla nižší, musel byste tam udělat schválně na kolejích nějaké esíčko.

noerf

Hlavně, aby se na některé nástupiště vešli i vlaky s 15 – 16 vagony.

Tronda

To už určitě RJ připomínkoval, jiní dopravci tak dlouhé vlaky nemají.

Skinheads & Punks united

Ukažte mi nějaký vlak Rj, který měl 15-16 vozů.

noerf

Skinheads & Punks united: Zpravidla noční do/z Košic mají obvykle 14 vagonů, ve špičkách (pátky, neděle) 15-16 vagonů.

Skinheads & Punks united

Tak noční vlaky mívají docela dlouhé všichni, ale 15 vozů bych neřekl, já se ptám na to který klasický vlak Rj na Ostravu měl alespoň 15 vozů, foto, video, reálné řazení z vagonwebu, neb já nikdy delší než 12 neviděl, nevim kde by je vůbec vzal, když na Brno jezdí i v pěti.

Alibaba

A uvědomujete si, že právě tolik vagónů mít už nesmí, protože se to nevejde normálně k nástupištím?
Pardubice maj oměřením na mapách 355m což je 14 vagónů délky 25m (13 á 26,5m).
A ten vlak do Banátu měl nějakou provozní výjimku, asi se do některých vagónů nenastupovalo přímo ale skrz jiné.

karel

VždyťJančula nemá ani tolik vagónů.S velkou slávou jel do Banætu a vozy měl půićeny od Carga a Čd

železničář v důchodu

Nejsme v Rusku a už z dob „bolševika“ je dávno dobře vyzkoušeno, že vlaky se 12 a více vozy jsou při pobytech v mezilehlých stanicích velice „těžkopádné“ (i na přímých kolejích), takže z provozního pohledu rozhodně „nebrat“!

Petr Novotný

Sice v Rusku nejsme, ale mimo jiné jít cestou úspor tak že se nová nástupiště staví co nejkratší, zrovna taky není košer…

železničář v důchodu

Tak si ovšem nejdřív rozmyslete, co chcete víc, protože obojí dost dobře skloubit nelze: buď budete moci cestovat častěji a rychle, protože Vám budou stačit minutové pobyty při mezilehlých zastaveních a dynamika jízdy vlaku bude příznivá, nebo budete mít vlaky se 17 vozy, ale každý pobyt bude trvat 3 minuty a každý propad rychlosti Vás zdrží o desítky vteřin jak kvůli délce soupravy, tak i kvůli pomalejšímu rozjezdu těžšího vlaku (který platí samozřejmě i pro všechna pravidelná zastavení). Jistě, jde „jen“ o minuty nebo malé desítky minut, ale tak to zkrátka je, protože fyziku (a ani psychiku cestujících) nezměníte.

Martin

Kvůli tomu vymyslel Rakušák railjet. 🙂

železničář v důchodu

Ano, sedmivozovou soupravu o délce 185 metrů (+ lokomotiva). A i když jede někdy i dvojmo, tak 2 x 7 = 14 a ne 17 (a víc) a má to dvě hnací vozidla.

Dominik

Noerf: současná kapacita 3. a 4. nástupiště je 14 nebo 15 vozů, když se pojede do odbočky. A prodloužit peron by znamenalo rozvrtat kolejiště, jelikož by se museli posunout cesťáky a upravit poloha snad všech sudých kolejí, jelikož by v tu chvíli začala 4. kolej zasahovat do 6.