SŽ spustila další pokus o protlačení tunelů pod Střešovicemi. Posunula trasu pod nemocnicí
Stavba představuje soubor tří propojených tunelů. U obou portálů budou hloubené dvoukolejné tunely propojené dvěma jednokolejnými raženými troubami.
Správa železnic se po dvouleté nucené pauze snaží znovu posunout vpřed přípravu nejsložitějšího úseku nové tratě z centra Prahy na letiště, kterým jsou tunely z Dejvic do Veleslavína. Opětovně poslala záměr do procesu posouzení vlivů na okolí (EIA) a věří v souhlas ministerstva životního prostředí (MŽP).
Příprava se zadrhla před dvěma lety právě na MŽP, které tehdy vrátilo dokumentaci EIA k dopracování. Podle MŽP v dokumentaci chyběly „zejména geologické/hydrogeologické podklady pro stanovení vlivů na horninové prostředí a podzemní vody“. Proti plánu brojil především Spolek za ochranu Střešovic a Břevnova, jehož připomínky se nyní Správa železnic snaží vypořádat v jedné z příloh k dokumentaci. Ostatní námitky komentuje SŽ zde.
Podle mluvčí Nely Friebové chce Správa železnic získat kladné stanovisko ministerstva životního prostředí do poloviny roku 2025. Od toho se budou odvíjet další stupně přípravy, jako je územní a stavební řízení. Tendr na stavební práce by měl být dle aktuálních předpokladů SŽ vypsán v průběhu roku 2026. Stavět se má v letech 2027 až 2030.
Stavba představuje soubor tří propojených tunelů. U obou portálů budou hloubené dvoukolejné tunely propojené dvěma jednokolejnými raženými troubami. Tunely na východním konci navážou na novostavbu podzemní stanice Praha-Dejvice a na západním konci na novostavbu stanice Praha-Veleslavín.
Celý úsek od Výstaviště do Veleslavína přitom procesem EIA prošel už před 15 lety a kladné stanovisko bylo několikrát prodlouženo. Trať původně měla vést po povrchu a být už dávno hotová. Především na Praze 6 se ale proti ní vzedmula vlna odporu a i po zapuštění tratě pod zem se „bojovalo“ o každý metr na sever či na jih. Původní stanovisko EIA tak bylo možné využít pouze pro úsek Výstaviště – Dejvice, kde nedošlo k zásadním změnám. Zde SŽ nedávno vybrala projektanty.
Pro vybranou tunelovou variantu se musí proces uskutečnit nanovo. Nakonec se našla shoda na tunelové variantě JIH, která vede pod Ústřední vojenskou nemocnicí, kostelem sv. Norberta a ulicí Pod Hradbami. Jde o nejhlubší trasu. Místy trať povede až 83 metrů pod povrchem, téměř tři čtvrtiny raženého úseku budou hlouběji než 50 metrů pod zemí.
Správa železnic přitom variantu JIH v rámci vypořádání námitek ještě upravila a pod označením varianta JIH ÚVN ji v úseku pod vojenskou nemocnicí posunula až o 80 metrů. „Tato korekce spočívá v posunu trasy mimo objekty, v nichž probíhá onkologická léčba a výzkum s využitím protonových technologií a velmi senzitivních přístrojů, které jsou umístěny z důvodu zajištění ochrany v případě ohrožení našeho státu v podzemních prostorách. Touto dílčí úpravou trati tak bude vyloučen dopad provozu trati i výstavby na tyto extrémně citlivé přístroje,“ stojí v předložené dokumentaci.
K posunu došlo na základě dohody ministerstev obrany a dopravy. Větší úprava podle SŽ není možná, aby nebyl ohrožen komín teplárny na Veleslavíně.
Všechny varianty, včetně zvolené varianty JIH ÚVN jsou v plánku zde. Další informace jsou i v letáku ke stavbě. SŽ rovněž nedávno vypsala tendr na geotechnický průzkum k tunelům.