SŽ opravuje za 668 milionů památkově chráněnou výpravní budovu nádraží v Plzni
Rozlehlá budova plzeňského nádraží by se měla zaskvět v původní kráse za 2,5 roku.
Správa železnic (SŽ) zahájila komplexní opravu památkově chráněné výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží za 668 milionů korun. Práce by měly trvat 2,5 roku, řekla mluvčí SŽ Nela Friebová. Zakázku získalo sdružení firem Metrostav DIZ, OHL ŽS a Avers.
„Stavba navazuje na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice, která proběhla v minulých letech. Hlavní bude celková rekonstrukce výpravní budovy z roku 1907. Bude zahrnovat především opravu střešního a obvodového pláště a úpravy vnitřních prostor v přízemí a patře odbavovací haly pro zlepšení služeb pro cestující,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Stavbaři přestaví horní halu, která bude sloužit jako čekárna s obchodní pasáží a obchody po obou stranách. Vymění se vnitřní rozvody, okna a dveře, což sníží energetickou náročnost. Vznikne administrativně provozní zázemí složek SŽ a dopravců.
Mezi hlavní a horní halou nechá Správa železnic vybudovat eskalátory a výtahy, přestaví veřejná WC s bezbariérovým přístupem. Hlavní hala bude mít nové osvětlení a kamery. Součástí orientačního a informačního systému budou hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené.
Město Plzeň minulý měsíc za 25 milionů korun zkulturnilo prostor u bočního vchodu na nádraží, vedle autobusového terminálu. Postavilo tam Palubu Hamburk, tedy vyhlídkovou dvanáctimetrovou věž, pobytové schody, lavičky a terasy, stánky s občerstvením a infocentrum. Boční vchod ze Šumavské ulice je už několik let frekventovanější než hlavní vstup s parkovištěm.