Obrazem: V Plzni se otevírá nedokončená budova nádraží. Ministr dorazil vlakem

Plzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Je zima, lidé by se měli mít kde schovat, uvedl k předčasnému otevření ředitel SŽ.

Po téměř deseti letech příprav a třech letech prací se tento pátek v Plzni otevře pro veřejnost budova hlavního nádraží.

Završuje se tak projekt kompletních oprav železničního uzlu Plzeň. Ty začaly rekonstrukcí veškeré železniční infrastruktury a pokračovaly opravami nástupišť. „Zbývá nám dokončit seřaďovací nádraží a kolejiště, to však budou už neveřejné části,“ řekl pro deník Zdopravy.cz generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Svoboda dorazil spolu s ministrem dopravy Martinem Kupkou na slavnostní otevření budovy z Prahy vlakem. A hned úvodem museli oba čelit otázkám, proč otevírají budovu, když práce nejsou na první pohled ani zdaleka dokončené.

Je zima, lidé by se měli mít kde schovat,“ uvedl k tomu Svoboda. Dodal, že zpoždění je přibližně jeden kvartál, nicméně halu nádraží chtěla mít SŽ otevřenou, co nejdříve to bude možné.

Opravovat památky podle něj není lehké. „Je na to spousta názorů, které nás někdy překvapí,“ povzdechl si.

Náměstek SŽ pro investice Petr Kolář, který měl rekonstrukci na starosti, si však spolupráci s plzeňskými památkáři pochvaloval. „Chtěli mít zkrátka krásnou budovu, netrvali dogmaticky na jednotlivostech. Na rozdíl třeba od Teplic, kde s námi téměř nekomunikují,“ uvedl při prohlídce prostor Kolář.

„WC jako v obchoďáku“

Největší viditelnou změnou po rekonstrukci je vymístění pokladen roztříštěných dříve různě po budově do jedné odbavovací místnosti. Ta byla otevřena již v předstihu. Uvolnil se tak prostor pro komerční prostory.

Těch bude třináct, a na nádraží tak kromě občerstvení bude i knihkupectví či drogerie. Svou první pobočku na železnici zde již otevřel řetězec KFC. Je zatím přístupná jen z prostoru nástupišť, právě komerční zóna totiž zatím nejvíce připomíná staveniště. Komerční zóna bude zásobována původním zavazadlovým tunelem, který vede pod budovou a všemi nástupišti.

Omezení pro cestující bylo nedůstojné, proto většinu prostor budovy otevíráme už teď,“ vysvětlil Kolář. Návštěvníkům prezentoval také už hotové moderní toalety, které podle něj připomínají spíše WC v některém obchodním centru.

Nedodělky mají být dokončeny do konce ledna, venkovní práce pak do konce března. Většinu neveřejných místností budovy obsadí administrativní zaměstnanci SŽ.

Náklady na rekonstrukci dosáhnou jedné miliardy a třiceti milionů korun. SŽ bude nyní žádat o úhradu části z ceny u evropských fondů.

Sejdeme se pod posunovačem

Nádraži má být jedním z nejživějších bodů města. Tato budova architekta Rudolfa Štecha se zprovoznila v roce 1907, při rekonstrukci se podařilo obnovit původní prvky a zpřítomnily se i další vrstvy,“ pochvaloval si ministr Martin Kupka.

Zmínil sochy hutníka a posunovače z 50. let, pod kterými si Plzeňané v hlavní nádražní hale dávají sraz. Součástí dolní haly bude multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.

Stavba zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů památkově chráněné budovy. Začala na jaře 2021. „Západočeská metropole nyní díky Správě železnic získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané právem hrdí,“ dodal Kupka.

Ke snížení energetické náročnosti budovy přispěla výměna oken a dveří. Provizorně zpřístupněná bude i horní hala, která se nachází v úrovni nástupišť. K překonání poměrně velkého výškového rozdílu mezi vstupní a horní halou slouží nově eskalátory, které doplnily výtahy.

Projekt realizujeme za plného provozu, denně tudy projde téměř dvacet tisíc cestujících. Náročnou součástí realizace byla i přeprava stavební suti na dočasná úložiště a návoz stavebních materiálů,“ uvedl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ. Dalšími zhotoviteli byly firmy OHLA ŽS a AVERS.

Plzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPlzeň hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrůběh rekonstrukce plzeňského nádraží. Foto: SŽPrůběh rekonstrukce plzeňského nádraží. Foto: SŽPrůběh rekonstrukce plzeňského nádraží. Foto: SŽPrůběh rekonstrukce plzeňského nádraží. Foto: SŽPrůběh rekonstrukce plzeňského nádraží. Foto: SŽ
Tagy Jiři Svoboda Martin Kupka Plzeň hlavní nádraží rekonstrukce nádraží Správa železnic
107 komentářů