SŽ opravila za čtvrt miliardy nádraží ve Františkových Lázních, budova je znovu růžová

V průběhu prací stavbaři také odhalili rozsáhlé poškození dřevěných konstrukcí dřevomorkou.
Správa železnic dnes slavnostně zakončila rekonstrukci nádražní budovy ve Františkových Lázních. Budově se vrátil historický vzhled, a to včetně původní růžové barvy. Stavební práce probíhaly od začátku loňského roku, celkové náklady dosáhly 252 milionů korun.
Františkovy Lázně jsou od roku 2021 na seznamu světového dědictví UNESCO a nádražní budova je součástí městské památkové rezervace.
„Stavební práce proto probíhaly pod dohledem památkářů, kteří mimo jiné rozhodli o světle růžové barvě fasády. Ta byla typická pro saské dráhy, kterým původně patřilo i zdejší nádraží,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Původní vzhled podle něj získala rovněž střecha, a to výslednou barevností i použitými materiály. Pomyslný návrat do doby vzniku nádraží představuje i tvar historických říms.
Stavební úpravy v interiéru zahrnovaly obnovu podlah, stěn a podhledů a repasi dveří a oken. Všechny vnitřní instalace byly provedeny podle dnešních standardů. Součástí projektu bylo i zřízení přístupové cesty přímo na 1. nástupiště. U budovy vznikla stání pro kola s možností nabíjení elektrokol.
V horních patrech došlo k úpravě celkem 11 bytů. Při jejich modernizaci objevili dělníci historické hrázděné příčky, které bylo potřeba zachovat. V průběhu stavby se tak upravovaly dispozice bytů, „aby mohly zůstat autentickou připomínkou dobové drážní architektury“.
Podobným případem byl i nález historické dlažby na nástupišti po odkrytí novějších asfaltových vrstev. Žulové velkoformátové desky byly po konzultaci s památkáři repasovány a použily se pro chodníky před nádražní budovou.
V průběhu prací stavbaři také odhalili rozsáhlé poškození dřevěných konstrukcí dřevomorkou, což si vyžádalo změnu projektu.
Práce provedly firmy Metrostav DIZ a Avers.




