SŽ chystá výměnu mostu na Bechyňce, je třeba sejmout památkovou ochranu
Nosné konstrukce mají být vyměněny za věrné kopie, spodní stavba z kamenného zdiva zůstane zachována.
Správa železnic (SŽ) chystá další velkou výměnu mostní konstrukce na své síti. Aktuálně vypsala zakázku na zpracování projektu pro rekonstrukci mostu přes Lužnici v Táboře na trati Tábor – Bechyně. Předpokládaná cena projektové dokumentace je necelých deset milionů. Samotná stavba se má uskutečnit v letech 2024 a 2025, dle odhadů železničářů vyjde na 158 milionů korun.
Spodní stavba z kamenného řádkového zdiva včetně kamenných polokruhových kleneb zůstane zachována, bude otryskána a přespárována. Nosné konstrukce mají být vyměněny za věrné kopie. Pro tuto operaci přitom bude muset Správa železnic získat souhlas památkářů, přesněji řečeno sejmutí památkové ochrany. „Další postup bude záviset na splnění podmínek stanovených správním orgánem státní památkové péče,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Podle něj byly původní ocelové konstrukce z počátku 20. století „navrženy velmi subtilně a vykazují významné korozní oslabení a únavové trhliny v krajních příčnících“. „Eventuální prodloužení životnosti masivní výměnou a zesílením hlavních nosných prvků konstrukce nezajistí dlouhodobé zlepšení stavu a parametrů infrastruktury ani snížení objemu prostředků nutných na zajištění provozuschopnosti dráhy,“ doplnil Gavenda.
Rekonstrukce mostu je podle Správy železnic potřebná i vzhledem k plánům Jihočeského kraje výhledově posílit dopravu na trati a také kvůli vojenským transportům na letiště Bechyně. Nová konstrukce má také snížit hluk ve městě a umožnit zřízení lávky pro pěší.
Správa železnic předloni podobně provedla úspěšnou rekonstrukci mostu přes přehradu Hracholusky, u kterého rovněž vyměnila konstrukci. Aktuálně provádí kompletní obnovu ocelového mostu, který se klene nad Vilémovským potokem ve Šluknovském výběžku. Naopak most přes Orlík má jít k zemi, vedle něj vznikne nový betonový.