Sysel mimo provoz, nejedeme. České dráhy opět bojují s častými poruchami řídicích vozů

Řídicí vůz Bfhpvee. Foto: Aleš PetrovskýŘídicí vůz Bfhpvee. Foto: Aleš Petrovský

V pondělí jezdil jediný vůz z pěti turnusovaných.

Cestující v Pražské integrované dopravě (PID) tento týden čelí opět velkým výpadkům Českých drah. Problémy se týkají zejména trati 171 mezi Prahou a Berounem, konkrétně vložených spojů do Řevnic a pak na trati z Prahy do Kralup nad Vltavou. Důvodem jsou závady na řídicích vozech Bfhpvee295 přezdívaných Sysel.

Vrcholem tohoto týdne bylo pondělí, kdy vyjel jediný řídicí vůz z pěti turnusovaných, mimo provoz byly i další dva jako zálohy. Dopravce místo toho vlaky buď zrušil, nebo nahradil regionovami či jinými soupravami. Středočeský kraj jako objednatel vlaků chystá za výpadky pokuty.

Pondělí bylo v Praze mimořádné a sešlo se více závad různého typu na více vozidlech včetně ‚syslů‘. Nešlo však o jeden typ poruch a ne vždy byly vozy odstaveny kvůli poruchám, ale také např. kvůli vandalismu. V dalších dnech se situace stabilizovala a spoje dle plánu operované řídicími a osobními vozy a lokomotivami s WTB komunikací byly těmito vozidly také zajištěné,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Řídicí vozy vyrobené v Pars nova jsou dlouhodobým problémem Českých drah. Letos v březnu například jezdily bez cestujících, protože nebyly funkční dveře.

Do „syslů“ nesmí cestující. České dráhy je kvůli poruchám dveří uzamkly

Postupný konec syslů

České dráhy zveřejnily seznam závad během pondělí. Šlo například o plochá kola, odstranění graffiti z velké plochy vozů, podpětí baterie, porucha WC, porucha dveří. „Závady se odstraňují postupně dle kapacity opravny a vozidla se průběžně vrací do provozu,“ dodal Šťáhlavský. Pomohl i přesun vozu z Děčína.

Středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký uvedl, že je z Českých drah běsný a že kraj bude dopravce pokutovat. „Pokuty jsou bohužel kvůli smlouvě uzavřené minulým vedením velmi nízké. České dráhy slíbily, že přes svátky dají vozy do pořádku. Pro nás není prioritou dopravce sankcionovat, ale dosáhnout co nejrychlejšího napravení situace, a to i třeba využitím zálohových vozů z jiných částí republiky, pokud to bude možné,“ dodal Borecký. „Celý sankční systém je nastaven tak špatně, že je pro dopravce levnější nevypravit vlak, než ho vypravit a platit vícenáklady,“ upřesnil.

České dráhy mají celkem 34 řídicích vozů klasické stavby lidově označených jako „sysel“. S nástupem nových jednotek dojde k útlumu provozu „syslů“. „Například v okolí Brna je vytlačily z elektrických výkonů Moravie, na Plzeňsku RegioPantery, které je vytlačí také na trati Přerov – Břeclav a na dalších výkonech. Část z výše uvedeného počtu vozů by měla zůstat v provozu ale i nadále,“ dodal mluvčí.

Tagy Bfhpvee České dráhy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID Pražská integrovaná doprava sysel Trať 171
139 komentářů