Světové prvenství Smartwings. Jako první přistály s 737 MAX na Antarktidě

Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Antarktidě. Foto: Sven Lidström / Norske Polar InstituteBoeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Antarktidě. Foto: Sven Lidström / Norske Polar Institute

Letoun přistál na letišti, které je kompletně na ledu bez pomoci přístrojů.

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ibragim z Bastru

Poprvé v životě dávám palec nahoru pro QS. Skvěla práce!

Air Traveller

Ano, sdilim stejný názor.

Milmic

737 a 319 už tam byly dřív. Taková senzace to zas není.

Air Traveller

Je potřeba dělat dobrý PR-ko

Aleš

Fantastickej manžestr, mimochodem.

Jan

Přes všechnu animozitu k tomu dopravci je to úspěch. Gratulace!

Karel

Zajímavý a dobrý počin.

Nevíte někdo bližší informace, jakou přípravou či úpravou prošlo samotné letadlo? Přeci jen letět s úzkotrupým letadlem na krátké až střední tratě přes celý svět není obvyklé, mmj. i kvůli možnosti odpočinku a pohodlí jak posádky, tak pasažérů.

Tomáš

Polárníků byly jednotky + asi 10 členů posádky. Vyndane nepotřebné sedačky aby bylo více místa. Jinak 2 mezipřistání na dotankovani.

P.M

Žádné sedačky vyndané nebyly

Adam

Sedačky určite nešli von nakoľko by nesedeli DOW a Index ku kalkulácia vzletovych výkonov. Úpravy možno nejaký iný olej do motorov z dôvodu nízkych teplôt ale nepredpokladám že bolo nejak špeciálne upravené. GO SMARTWINGS!!!

Hoho

Prirovnal bych to jako jet elektroautem Praha Ostrava, a za Olomocí se strachovat jestli mi vydrží baterka… Kdyby měl SW ero s delším doletem, určitě by ho nasadili….

Lkprak

Dopravce si vybíral ten Norský polární institut. Kdyby tam chtěl poslat větší éro, mohl si vybrat jiného dopravce (pár jich už v Antarktidě a větším letadlem přistálo).

Ivan

Patvar „NA Antarktidě“ se šíří jako mor. 🙁

MartinS.

V případě Antarktidy lze použít předložky v i na…

Ivan

Jak jste na ten nesmysl přišel? Antarktida je kontinent a pro všechny kontinenty má čeština pouze předložku „v“. Že se to nespisovné „na“ šíří jako mor, jsem napsal v úvodu, a řadě lidí se to zjevně nelíbí (asi „protože to není k tématu“).

kakov

mínus, protože Vaše zcela zbytečné připomínkování většinu lidí nezajímá

kdysi dávno platilo pravidlo, že ve vědecké a technické práci se pravopisné chyby neopravují 🙂

Ivan

Podle toho taky ty vědecké a odborné texty vypadají.

Ibragim z Bastru

Takové pravidlo nikdy neplatilo. Odborné texty píšu běžně jako součást povolání a gramatika, pravopis a překlepy se těší velmi důkladně a opakovaně kontrolují. ….

kakov

Asi jste nepostřehl rozdíl mezi mým minulým časem a vaším přítomným časem

MartinS.

Stejně je tomu u kontinentů, kde převládlo politické, nikoli geografické hledisko, jen v případě Antarktidy existují obě možnosti: jet do Antarktidy i na Antarktidu (může být chápána i jako ostrov).

Ivan

Nechci tady s tím otravovat ostatním, kterým zřejmě nevadí, jak jazyk upadá – nicméně nemáte pravdu, což lze ostatně doložit i tím, že ve starších textech (cca 15 let a starších) byste vazbu „na Antarktidě“ stěží nalezl. A vaše tvrzení o „politickém hledisku“ je naprosto mimózní, u těch ostatních kontinentů byste totiž to „na“ už nenašel vůbec.

kakov

Nechcete, ale pořád píšete 😄
Mě osobně tedy více vadí upadající intelektuální úroveň, nebo jak by řekl humanista radikalizace společnosti, kdy vůbec nedokážete pochopit, co je podstatou sdělení a montáte se v něčem, co je naprosto nepodstatné, cílem té věty totiž nebylo zkoušet, kdo a jak umí psát česky….

A normální člověk to sdělení pochopil, nikomu to neubližuje, tak o co jde?

zdeněk

Kakove: rádoby intelektuálský, ale bezobsažný kec

Zdeněk

Úctyhodný výkon, tleskám! Ovšem obyčejní cestující, pro které je tato letecká společnost primárně určena, by uvítali spíše něco jiného. A to aby si v letadlech SW nepřipadali jak v létajícím holobytu, a aby se ceny letenek SW přiblížily cenám jiných nízkonákladovek. A aby srovnání SW s prémiovými aerolinkami nebylo jako srovnání velorexe a rolls-royce, ale aspoň jako octavie a rolls royce.

Lkprak

Ta aerolinka se rozvíjí a vydělává. A pokud se občas mrknete na FR24, tak zjistíte, že má spoustu kšeftů i pro cestovní kanceláře ze zahraničí, např. aktuálně z Francie či Německa. A tyhle cestovní kanceláře usoudili, že tahle aerolinka je dost dobrá na to, aby do jejich letadel posadili své klienty.

Zdeněk

V silně konkurečním prostředí Francie a Nemecka si SW zcela jistě nedovolí takovou cenovou politiku, jako u nás, kde je konkurence na některých linkách prakticky nulová.

OtaZ

Je to business, ne charita… nabídka/poptávka… jednoduchá rovnice 😀
Neřešte ceny letenek, není to Vaše starost. Když se Vám to nelíbí, máte možnost volby v jiným dopravci, nebo ne? 😀

Y.K.

Tak když srovnáváte First class a Economy, tak asi jo. Když srovnáte Economy a economy, tak to až tak dramatický rozdíl není, v kategorii charter je to obyčejná klasika (autobus k moři).

Teď ještě kolik koupáků by si k Egyptu na skoro dva týdny za 12k dokopilo tu vaši RollsRoyce First za 100k. 😀

zdeněk

Nezapomenout si intelektuálsky kopnout do koupáků, že?:-(

Y.K.

Do nikoho nekopu, nicméně dovolenkáři asi nebudou typická klientela pro first, nebo máte jiný pocit?

Zdeněk

Co máte pořád s tou first? O ni nepadlo ani slovo!

Y.K.

Psal jste o Rolls Royce. To by s přivřením všech očí mohla být fist class. Economy se mezi firmami zase tolik neliší, jistě někde je IFE (u narrow body ale spíše vyjímečně), někde si hrají s dyzajnem a LEDkama, ale obecně tam dramatický rozdíl, spíše drobnůstky co můžou potěšit, ale zázrak z economy nevyčarují. Až budete rozlámaný po 11h mezikontinetálním letu v podle vás „lepší“ Economy zjistíte, že 2, 3 h se Smartwings nejsou žádný problém.

Jistě není to nic moc, není to ani nic hrozného na to k čemu to slouží.

Zdeněk

O first nebyla řeč. Prémiové aerolinky nerovná se first. I ony mají svou Economy Class. Proleťte se ekonomkou v Emirates a pak v SW. Pokud nezaznamenáte dramatický rozdíl, tak musíte mít zastřené smysly.

Y.K.

Jestli IFE dělá Rolls Royce, tak to máte požadavky dost dole a pak teda nevím co by byla ta First Class. Economy je economy včetně Emirates. Fakt už něco nalétáno mám, velké rozdíly to nejsou (neříkám, že žádné rozdíly nejsou), ale vylezete z toho rozlámaný ať je to kdokoliv.

Franta

Letěli tři kapitáni Nevole, Šťastný a Malík a na beranech měli fotku Pavlika Veselého, kdyby jim zdechnul motor.

OtaZ

jasně, a ještě tam našli Yetiho a mávala jim Karkulka… tvl… nový vtip by nebyl? Povídky o motoru už je přežitek…

Otansiho

Super zkušenosti a vylepšení jména ve světě 🙂

Původní Pražák

Jako fajn, ale zase bych ten dopad na světové veřejné mínění, zejména na Litoměřicku, nepřeceňoval 🙂

Dog

v tom tweetu: …přistáli na Troll Airfield v severním cípu Antarktidy.
Tak chtěl bych vidět na Antarktidě cíp, který by nebyl severní 🙂

Georg

aneb jdu na sever… jdu na jih. 🙂

MartinS.

naopak… jdu na jih a už jdu na sever 😉 tady se dobývá jižní pól😆

kakov

Byť je to zeměpisný nesmysl, tak ta věta pravděpodobně vychází z běžného zobrazování Antarktidy na mapách, kdy letiště je na horním okraji, což svádí k označení sever, přesto, že jih je v tomto případě uprostřed

TSTT

Nesmysl to není, jižní pól je hluboko ve vnitrozemí a kontinent se rozkládá okolo něj, všechny cípy jsou tak severní.

Nesmyslné je naopak to zdůvodnění s „běžným zobrazováním“ a jihem „uprostřed“.

Y.K.

Tak to je zajímavé, hodně nezvyklá reference.

Jen hnidpopišsky k textu: „K přistání a vzletu slouží 3000 metrů dlouhá a 60 m široká dráha pokrytá ledem.“

Česky by určitě bylo výstižnější, že je tvořena ledem, ne pokryta. Protože toho ledu je tam opravdu hodně a žádný jiný (letištní) povrch, který by byl pokryt ledem tam není. 🙂 Pěkný modrý ledovec to je.

moot

no technicky vzato je pod ledem pevnina nebo voda…

Y.K.

To jistě, ale dráha pod ledem žádná není (dráha pokrytá ledem). 🙂

moot

no dobře no 🙂

Ala

Tak Antarktidu zvládnou, to už víme. Časem si třeba troufnou i na běžné dálkové linky, snad se toho dožijeme.

OtaZ

za mne pěkná práce pro Smartwings. fajn článek. díky

Kandelábr

A proč nemohli jako záložní letiště použít Williams Field? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Williams_Field

TSTT

No minimálně třeba proto, že je na úplně opačné straně Antarktidy…

Kandelábr

Pravda, koukám, že to už je skoro stejně daleko i do Chille

Johnyboiii

Disclaimer: nejsom hejter Smartwings.

Neni to trochu risk letiet to? Co ak by sa tak otocilo pocasie ze by sa tam nedalo fakt pristat?
Distance Capetown Troll je 4,332km, reach MAXu je max 7000km tzn Divert s5 do Capetown nemozny.

odpoved

Pocasi se prubezne vyhodnocuje a posila posadce pred odletem na Troll. Tzn let by se ani nezahajil pokud by na Troll bylo spatne pocasi, a piloti dostavaji rovnez pocasi i behem letu. V toto dobu je tam stalejsi pocasi a zmena behem par hodin nehrozi.

odpoved

pocasi se prubezne kontroluje a posila posadce na palubu letadla, takze se muzou rozhodnou pred odletem nebo i v prubehu letu

Y.K.

Ano, obvykle tam je „bod návratu“ nad mořem, kde se udělá definitivní rozhodnutí jestli pokračovat nebo divertovat. Nicméně vybírají se vždy skvělé dny (co popisovali u jiných podobných akcí), kdy změna počasí je velmi nepravděpodobná, hlavně co se týče výskytu IMC. Určitě to není zatažený den a „na chvíli vykoukla obloha“. 🙂

Pavek

To mají na Antarktidě tolik paliva aby tankování takovou almaru?

VíKo

V textu se píše, že:“…letoun vezl i další naklad…“ viděl jsem podobne obraty i na iDnes, kde zase píšou, že vrtulník prevezl zraněné do nemocnice. Opravdu se v letecké terminologii používá obrat, ze se něco převáží? Jen se informuji. Nemyslím to zle, ale tahá mě to oči.

VíKo

Jinak, já mám SmartWings rád. Sice nemají vychytaný kapsy na blici pytlíky, ale jsem rád, že je v Praze jsou.

MaT

S tímhle termínem asi nemám problém… V angličtině by se asi napsalo „carried“ a bylo by to jedno. Jaký termín by se Vám v češtině zdál lepší? Nesl?

Tak ono nakonec nějaké rolování tam také bylo před vzletem i po přistání, takže alespoň chvilku určitě i „vezl“… 🙂

MartinS.

Asi by se dalo použít „přepravoval“… to zahrnuje „vezl“ i „nesl“.

Bohouš

Je to především úspěch pilotů a typu letadla. Smarwings až třetí v pořadí.

Adam H

Ne. To je ruku v ruce. Nebýt obchoďáků Smartwings, tak piloti nemají kam letět a technici nemají proč chystat letadla.

Dino

Já Smartwings taky nenávidím asi jako většina tady. Ale vy asi ještě víc 😀

Air Traveller

Já taky ne ale toto se jim povedlo

Jan

Nenávidieť aerolinku? To vám musela urobiť niečo velmi zlého…

Y.K.

Co vám provedli, že ta nenávist? Že někoho neoslovuje jejich nabídka je zcela pochopitelné, nenávist je ale nemoc.

Georg

2x 3 hodiny smrdeni v letistni hale v noci s detmi pri odletu na dovolenou a navratu zpet… asi byste taky mluvil jinak…

Aleš

Vy si na cestu s sebou neberete nějakou miniaturní voňavku?

Georg

muzete to vyzkouset, i letos v lete do herakleionu poleti. nezapomente si vonavku.

OtaZ

co zvolit jiného dopravce nebo si předem u CK zjistit jaký dopravce bude operovat linku a poté se rozhodnout, zda-li si zájezd koupím či nikoliv? Tvl, trochu zapojím hlavu… a primárně pak nadávám sám sobě, jaký typ dovolený jste si zvolil…

zdeněk

Operovat v narkoze nebo bez, Oto?

Y.K.

Aha. Já s nima tak jednou do roka letím a stalo se mi to jednou, jinak nic extra. To bych musel nenávidět zejména Lufthansu za několikrát zrušený let a anabáze ve Franfurtu při snaze chytit let do Asie. Že mě to naštvalo. No jistě. Že bych je nenáviděl? Jako proč? Tak poletím s někým jiným, když to nechci riskovat, nenávidět firmy a lidi je nemoc.

Adam

Stalo sa mi to X-krát. Let z Paríža na Guadalupe zrušený 8hodin čakanie presmerovanie cez Miami. Air Transat let z Viedne do Toronta technická porucha 6hodin na letisku vo Viedni potom VIE-ZRH kde som musel prespať na prasivom hoteli a potom ZRH-YYZ. A x ďalších a nemôžem povedať že tie aerolinky nenávidím… Proste to sa stáva..

Bohouš

Ne, není pravda, že bych je zrovna nenáviděl. Létal jsem s různými dopravci, včetně SW. Přežil jsem. Jsou mi +/- lhostejní. Adorovat po tom, co poslední roky předvádí, je nebudu. Napsal jsem pořadí piloti-letadlo-společnost a na tom trvám. Třetí místo není žádná hanba, bez ohledu na 34 nebo víc mínusů, které mi „fanoušci“ SW nadělili.

Ibragim z Bastru

Ono kromě fanoušků sem kdysi celkem hojném poctu chodili i zaměstnanci QS….

zdeněk

Proč nenávidět? v této pseudopandemické době s nima létám pravidelně na Kanáry včas a v pohodě

Y.K.

Kdyby firma nezajistila kšeft, tak se tam piloti (ani jejich Max) nepodívají. Takže mají pěkný společný úspěch, každý přložil něco co umí.

Just sayin’

Tak kde jsou ti minusovači co mi opalcovali pod eurowings koment kde sem říkal “po novým roce” 😀

johnny cash

No to je toho. Včera jsem koukal na YouTube na to samé na B 767 Icelandair a nedávno na A 340 300 od Hi Fly.

Jirka

Je to každopádně dobrá reklama pro Smart Wings, poprvé po dlouhé době, kdy se jim něco udělali dobře.

J.K.

Taky jste tam se 737 sedal už x-krát, že jo? Taky mi to nepřijde jako něco extra… 🙂

Yellowhammer

No, spíš je to myšleno tak, že pokud do úzkého parkovacího domu někdo úspěšně zajel autobusem, nebudeme omdlévat z někoho, komu se to povede dodávkou :)))

Tom Matoo

Není ta pointa spíš v omezeném doletu B737 Max oproti třeba B767? Tj. od určitého bodu letu už museli přistát na tomhle letišti i kdyby nebylo videt na metr.

Yellowhammer

Čili jako jezdit přes zimu na letních pneu a doufat, že nebude mrznout? 😀 Jo, tak na limitní situace jsou ve SmartWings experti! 🙂

Jan

Vy ste vôbec perla. Vy si myslíte , že sa to letí len tak a všetci čakali kým to vy domyslíte na tomto fóre. Je to podla předpisu let na tzv. osamotené letisko. Proste letisko bez možnosti divertu. V leteckých predpisoch je tomu venováná pomerne velká pozornost. Typycká takáto destinàcia je napr. Velkonočný ostrov. Sú na to špeciálne poziadavky a predpisy. Nie vsade môže obchodně lietať superdialkové lietadlo , ktoré je schopné letiet 6-7 hodín tam a potom po pár priblíženiach si to dať 6-7 hodin pekne naspäť ako divert. Takze prirovnávať toto všetko k parkovaníu do garáže, jazdeniu na… Číst vice »

tom the second

Umíte to nám tady nějak zjednodušeně popsat v pár větách jak se to plánuje, jak se postupuje a podobně?

Jan

Jednoduch musite rešpektovať princípy predpisu

Jan

Principy predpisu ako monitorovanie počasia. Predpovede počasia na čas pristatia +- 2 hodiny. Pred zahajenim letu , monitorovanie počas letu. Bod posledného návratu, let na jeden motor za týmto bodom na destináciu, adekvátne výpočty atd.
Vybavenie lietadla , núdzové prostriedky….
Všetko tak aby bola zabezpecená príslušná miera rizika.
Podobné princípy ako su 2motorové lety cez velkú vodu (Etops) tak aby bola zachovaná akceptovatelná miera rizika , ktorú riesia relevantné predpisy.

Jiří Kocurek

Hnmm v Cape Town mají právě letní počasí. O pár hodin později přistávat na ledě. Škoda, že cestou není nějaký penuservis, aby přezuli.

Jan

Dosť prihlúple prirovnanie. Pán bude asi železničiar čo sa vyzná.

Y.K.

Tak to asi nejsou letadla s českou imatrikulací, že jo, zatímco ten Max je OK, což z toho dělá místně celkem zajímavou událost.

Palecek.M

Existují fotky letiště na přiblížení? Protože předpokládám že všude bude bílo(led+sníh), může to opticky být nebezpečné…Čumět dlouho na bílou barvu

JuggoVuggo

Podívejte se na předchozí přistání Icelandairu a nebo Hifly.
Fotky a videa z tohodle budou asi až se dostanou zpátky do civilizace🤣

MaT

Tak si asi vzali sluneční brýle. Já si je na řízení taky beru. 🙂 Pro piloty je to myslím také docela častá výbava…

J.K.

Tam se teda předpokládá že se přistát musí? Protože těžko by letěli ještě 6 hodin zpátky, pokud by nešlo přistát kvůli počasí…

55p

No a co by to změnilo? Nepředpokládám, že se na Antarktidě dá doplnit palivo.

P.M

Dá se tam doplnit

JuggoVuggo

Na Troll Station je dostupné palivo. Z tohodle letiště se letecky rozvaží na ostatní stanice zásoby a lidi.

55p

Aha, díky.

Jiří Kocurek

A jak se palivo dostane na Troll St.?

Jan Macek

Předpokládám pomocí buď letadla, nebo po zemi. Ropovod tam nevede. Ale jak jsem se dočetl, tak letadla mají dostatek paliva na cestu z Kapského města tam a zpět. Na místě asi jen v případě nouze.

Roman

Jednou ročně ho navezou v barelech lodí do 250 km vzdáleného přístavu. Pak se přepravuje na letiště

Jiří Kocurek

Díky, to dává smysl.

mikiqex

Děkuji, také mě to zajímalo.

Jakub

A340 tam netankovala, v Antarktidě je hodně drahé.

Petr

B735 MAX 8 ma dolet 6570 km. Z Cape Town je to na Troll Station asi 4500 km. To by asi nedopadlo…

Mad_Majk

Ten dolet je normovaný pro plně naložené letadlo za určitých povětrnostních podmínek. Což tentokrát tohle určitě nebylo..

Jakub

+ přídavné nádrže do nákladového prostoru, dělá se něco takového?

MartinS.

Dělá, přídavné nádrže do nákladového prostoru mají třeba armádní Airbusy A319-CJ a navyšují dolet na nějakých 12 tisíc km. Množství neseného paliva se jimi navyšuje z 23620 l na 40150 l. Ale že by to měl běžný komerční MAX, to téměř jistě nemá.

Pavek

Jo jenže ta nádrž muže 4x do letadla a zpět a pak je k ničemu ( musí na kontroly dle Airbus a to ke stejně nákladné jako koupit novou, takže kvůli jednorázové by to nedělali)

Adam H

Wow. Klobouk dole. Piloti, technici a obchodní oddělení jsou prostě borci.

Jirka

No to je každopádně hezká práce, pro Smart Wings taky jednou dobrá reklama.