Světové prvenství Smartwings. Jako první přistály s 737 MAX na Antarktidě
Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Antarktidě. Foto: Sven Lidström / Norske Polar Institute
Letoun přistál na letišti, které je kompletně na ledu bez pomoci přístrojů.
Poprvé v životě dávám palec nahoru pro QS. Skvěla práce!
Ano, sdilim stejný názor.
737 a 319 už tam byly dřív. Taková senzace to zas není.
Je potřeba dělat dobrý PR-ko
Fantastickej manžestr, mimochodem.
Přes všechnu animozitu k tomu dopravci je to úspěch. Gratulace!
Zajímavý a dobrý počin.
Nevíte někdo bližší informace, jakou přípravou či úpravou prošlo samotné letadlo? Přeci jen letět s úzkotrupým letadlem na krátké až střední tratě přes celý svět není obvyklé, mmj. i kvůli možnosti odpočinku a pohodlí jak posádky, tak pasažérů.
Polárníků byly jednotky + asi 10 členů posádky. Vyndane nepotřebné sedačky aby bylo více místa. Jinak 2 mezipřistání na dotankovani.
Žádné sedačky vyndané nebyly
Sedačky určite nešli von nakoľko by nesedeli DOW a Index ku kalkulácia vzletovych výkonov. Úpravy možno nejaký iný olej do motorov z dôvodu nízkych teplôt ale nepredpokladám že bolo nejak špeciálne upravené. GO SMARTWINGS!!!
Prirovnal bych to jako jet elektroautem Praha Ostrava, a za Olomocí se strachovat jestli mi vydrží baterka… Kdyby měl SW ero s delším doletem, určitě by ho nasadili….
Dopravce si vybíral ten Norský polární institut. Kdyby tam chtěl poslat větší éro, mohl si vybrat jiného dopravce (pár jich už v Antarktidě a větším letadlem přistálo).
Patvar „NA Antarktidě“ se šíří jako mor. 🙁
V případě Antarktidy lze použít předložky v i na…
Jak jste na ten nesmysl přišel? Antarktida je kontinent a pro všechny kontinenty má čeština pouze předložku „v“. Že se to nespisovné „na“ šíří jako mor, jsem napsal v úvodu, a řadě lidí se to zjevně nelíbí (asi „protože to není k tématu“).
mínus, protože Vaše zcela zbytečné připomínkování většinu lidí nezajímá
kdysi dávno platilo pravidlo, že ve vědecké a technické práci se pravopisné chyby neopravují 🙂
Podle toho taky ty vědecké a odborné texty vypadají.
Takové pravidlo nikdy neplatilo. Odborné texty píšu běžně jako součást povolání a gramatika, pravopis a překlepy se těší velmi důkladně a opakovaně kontrolují. ….
Asi jste nepostřehl rozdíl mezi mým minulým časem a vaším přítomným časem
Stejně je tomu u kontinentů, kde převládlo politické, nikoli geografické hledisko, jen v případě Antarktidy existují obě možnosti: jet do Antarktidy i na Antarktidu (může být chápána i jako ostrov).
Nechci tady s tím otravovat ostatním, kterým zřejmě nevadí, jak jazyk upadá – nicméně nemáte pravdu, což lze ostatně doložit i tím, že ve starších textech (cca 15 let a starších) byste vazbu „na Antarktidě“ stěží nalezl. A vaše tvrzení o „politickém hledisku“ je naprosto mimózní, u těch ostatních kontinentů byste totiž to „na“ už nenašel vůbec.
Nechcete, ale pořád píšete 😄
Mě osobně tedy více vadí upadající intelektuální úroveň, nebo jak by řekl humanista radikalizace společnosti, kdy vůbec nedokážete pochopit, co je podstatou sdělení a montáte se v něčem, co je naprosto nepodstatné, cílem té věty totiž nebylo zkoušet, kdo a jak umí psát česky….
A normální člověk to sdělení pochopil, nikomu to neubližuje, tak o co jde?
Kakove: rádoby intelektuálský, ale bezobsažný kec
Úctyhodný výkon, tleskám! Ovšem obyčejní cestující, pro které je tato letecká společnost primárně určena, by uvítali spíše něco jiného. A to aby si v letadlech SW nepřipadali jak v létajícím holobytu, a aby se ceny letenek SW přiblížily cenám jiných nízkonákladovek. A aby srovnání SW s prémiovými aerolinkami nebylo jako srovnání velorexe a rolls-royce, ale aspoň jako octavie a rolls royce.
Ta aerolinka se rozvíjí a vydělává. A pokud se občas mrknete na FR24, tak zjistíte, že má spoustu kšeftů i pro cestovní kanceláře ze zahraničí, např. aktuálně z Francie či Německa. A tyhle cestovní kanceláře usoudili, že tahle aerolinka je dost dobrá na to, aby do jejich letadel posadili své klienty.
V silně konkurečním prostředí Francie a Nemecka si SW zcela jistě nedovolí takovou cenovou politiku, jako u nás, kde je konkurence na některých linkách prakticky nulová.
Je to business, ne charita… nabídka/poptávka… jednoduchá rovnice 😀
Neřešte ceny letenek, není to Vaše starost. Když se Vám to nelíbí, máte možnost volby v jiným dopravci, nebo ne? 😀
Tak když srovnáváte First class a Economy, tak asi jo. Když srovnáte Economy a economy, tak to až tak dramatický rozdíl není, v kategorii charter je to obyčejná klasika (autobus k moři).
Teď ještě kolik koupáků by si k Egyptu na skoro dva týdny za 12k dokopilo tu vaši RollsRoyce First za 100k. 😀
Nezapomenout si intelektuálsky kopnout do koupáků, že?:-(
Do nikoho nekopu, nicméně dovolenkáři asi nebudou typická klientela pro first, nebo máte jiný pocit?
Co máte pořád s tou first? O ni nepadlo ani slovo!
Psal jste o Rolls Royce. To by s přivřením všech očí mohla být fist class. Economy se mezi firmami zase tolik neliší, jistě někde je IFE (u narrow body ale spíše vyjímečně), někde si hrají s dyzajnem a LEDkama, ale obecně tam dramatický rozdíl, spíše drobnůstky co můžou potěšit, ale zázrak z economy nevyčarují. Až budete rozlámaný po 11h mezikontinetálním letu v podle vás „lepší“ Economy zjistíte, že 2, 3 h se Smartwings nejsou žádný problém.
Jistě není to nic moc, není to ani nic hrozného na to k čemu to slouží.
O first nebyla řeč. Prémiové aerolinky nerovná se first. I ony mají svou Economy Class. Proleťte se ekonomkou v Emirates a pak v SW. Pokud nezaznamenáte dramatický rozdíl, tak musíte mít zastřené smysly.
Jestli IFE dělá Rolls Royce, tak to máte požadavky dost dole a pak teda nevím co by byla ta First Class. Economy je economy včetně Emirates. Fakt už něco nalétáno mám, velké rozdíly to nejsou (neříkám, že žádné rozdíly nejsou), ale vylezete z toho rozlámaný ať je to kdokoliv.
Letěli tři kapitáni Nevole, Šťastný a Malík a na beranech měli fotku Pavlika Veselého, kdyby jim zdechnul motor.
jasně, a ještě tam našli Yetiho a mávala jim Karkulka… tvl… nový vtip by nebyl? Povídky o motoru už je přežitek…
Super zkušenosti a vylepšení jména ve světě 🙂
Jako fajn, ale zase bych ten dopad na světové veřejné mínění, zejména na Litoměřicku, nepřeceňoval 🙂
v tom tweetu: …přistáli na Troll Airfield v severním cípu Antarktidy.
Tak chtěl bych vidět na Antarktidě cíp, který by nebyl severní 🙂
aneb jdu na sever… jdu na jih. 🙂
naopak… jdu na jih a už jdu na sever 😉 tady se dobývá jižní pól😆
Byť je to zeměpisný nesmysl, tak ta věta pravděpodobně vychází z běžného zobrazování Antarktidy na mapách, kdy letiště je na horním okraji, což svádí k označení sever, přesto, že jih je v tomto případě uprostřed
Nesmysl to není, jižní pól je hluboko ve vnitrozemí a kontinent se rozkládá okolo něj, všechny cípy jsou tak severní.
Nesmyslné je naopak to zdůvodnění s „běžným zobrazováním“ a jihem „uprostřed“.
Tak to je zajímavé, hodně nezvyklá reference.
Jen hnidpopišsky k textu: „K přistání a vzletu slouží 3000 metrů dlouhá a 60 m široká dráha pokrytá ledem.“
Česky by určitě bylo výstižnější, že je tvořena ledem, ne pokryta. Protože toho ledu je tam opravdu hodně a žádný jiný (letištní) povrch, který by byl pokryt ledem tam není. 🙂 Pěkný modrý ledovec to je.
no technicky vzato je pod ledem pevnina nebo voda…
To jistě, ale dráha pod ledem žádná není (dráha pokrytá ledem). 🙂
no dobře no 🙂
Tak Antarktidu zvládnou, to už víme. Časem si třeba troufnou i na běžné dálkové linky, snad se toho dožijeme.
za mne pěkná práce pro Smartwings. fajn článek. díky
A proč nemohli jako záložní letiště použít Williams Field? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Williams_Field
No minimálně třeba proto, že je na úplně opačné straně Antarktidy…
Pravda, koukám, že to už je skoro stejně daleko i do Chille
Disclaimer: nejsom hejter Smartwings.
Neni to trochu risk letiet to? Co ak by sa tak otocilo pocasie ze by sa tam nedalo fakt pristat?
Distance Capetown Troll je 4,332km, reach MAXu je max 7000km tzn Divert s5 do Capetown nemozny.
Pocasi se prubezne vyhodnocuje a posila posadce pred odletem na Troll. Tzn let by se ani nezahajil pokud by na Troll bylo spatne pocasi, a piloti dostavaji rovnez pocasi i behem letu. V toto dobu je tam stalejsi pocasi a zmena behem par hodin nehrozi.
pocasi se prubezne kontroluje a posila posadce na palubu letadla, takze se muzou rozhodnou pred odletem nebo i v prubehu letu
Ano, obvykle tam je „bod návratu“ nad mořem, kde se udělá definitivní rozhodnutí jestli pokračovat nebo divertovat. Nicméně vybírají se vždy skvělé dny (co popisovali u jiných podobných akcí), kdy změna počasí je velmi nepravděpodobná, hlavně co se týče výskytu IMC. Určitě to není zatažený den a „na chvíli vykoukla obloha“. 🙂
To mají na Antarktidě tolik paliva aby tankování takovou almaru?
V textu se píše, že:“…letoun vezl i další naklad…“ viděl jsem podobne obraty i na iDnes, kde zase píšou, že vrtulník prevezl zraněné do nemocnice. Opravdu se v letecké terminologii používá obrat, ze se něco převáží? Jen se informuji. Nemyslím to zle, ale tahá mě to oči.
Jinak, já mám SmartWings rád. Sice nemají vychytaný kapsy na blici pytlíky, ale jsem rád, že je v Praze jsou.
S tímhle termínem asi nemám problém… V angličtině by se asi napsalo „carried“ a bylo by to jedno. Jaký termín by se Vám v češtině zdál lepší? Nesl?
Tak ono nakonec nějaké rolování tam také bylo před vzletem i po přistání, takže alespoň chvilku určitě i „vezl“… 🙂
Asi by se dalo použít „přepravoval“… to zahrnuje „vezl“ i „nesl“.
Je to především úspěch pilotů a typu letadla. Smarwings až třetí v pořadí.
Ne. To je ruku v ruce. Nebýt obchoďáků Smartwings, tak piloti nemají kam letět a technici nemají proč chystat letadla.
Já Smartwings taky nenávidím asi jako většina tady. Ale vy asi ještě víc 😀
Já taky ne ale toto se jim povedlo
Nenávidieť aerolinku? To vám musela urobiť niečo velmi zlého…
Co vám provedli, že ta nenávist? Že někoho neoslovuje jejich nabídka je zcela pochopitelné, nenávist je ale nemoc.
2x 3 hodiny smrdeni v letistni hale v noci s detmi pri odletu na dovolenou a navratu zpet… asi byste taky mluvil jinak…
Vy si na cestu s sebou neberete nějakou miniaturní voňavku?
muzete to vyzkouset, i letos v lete do herakleionu poleti. nezapomente si vonavku.
co zvolit jiného dopravce nebo si předem u CK zjistit jaký dopravce bude operovat linku a poté se rozhodnout, zda-li si zájezd koupím či nikoliv? Tvl, trochu zapojím hlavu… a primárně pak nadávám sám sobě, jaký typ dovolený jste si zvolil…
Operovat v narkoze nebo bez, Oto?
Aha. Já s nima tak jednou do roka letím a stalo se mi to jednou, jinak nic extra. To bych musel nenávidět zejména Lufthansu za několikrát zrušený let a anabáze ve Franfurtu při snaze chytit let do Asie. Že mě to naštvalo. No jistě. Že bych je nenáviděl? Jako proč? Tak poletím s někým jiným, když to nechci riskovat, nenávidět firmy a lidi je nemoc.
Stalo sa mi to X-krát. Let z Paríža na Guadalupe zrušený 8hodin čakanie presmerovanie cez Miami. Air Transat let z Viedne do Toronta technická porucha 6hodin na letisku vo Viedni potom VIE-ZRH kde som musel prespať na prasivom hoteli a potom ZRH-YYZ. A x ďalších a nemôžem povedať že tie aerolinky nenávidím… Proste to sa stáva..
Ne, není pravda, že bych je zrovna nenáviděl. Létal jsem s různými dopravci, včetně SW. Přežil jsem. Jsou mi +/- lhostejní. Adorovat po tom, co poslední roky předvádí, je nebudu. Napsal jsem pořadí piloti-letadlo-společnost a na tom trvám. Třetí místo není žádná hanba, bez ohledu na 34 nebo víc mínusů, které mi „fanoušci“ SW nadělili.
Ono kromě fanoušků sem kdysi celkem hojném poctu chodili i zaměstnanci QS….
Proč nenávidět? v této pseudopandemické době s nima létám pravidelně na Kanáry včas a v pohodě
Kdyby firma nezajistila kšeft, tak se tam piloti (ani jejich Max) nepodívají. Takže mají pěkný společný úspěch, každý přložil něco co umí.
Tak kde jsou ti minusovači co mi opalcovali pod eurowings koment kde sem říkal “po novým roce” 😀
No to je toho. Včera jsem koukal na YouTube na to samé na B 767 Icelandair a nedávno na A 340 300 od Hi Fly.
Je to každopádně dobrá reklama pro Smart Wings, poprvé po dlouhé době, kdy se jim něco udělali dobře.
Taky jste tam se 737 sedal už x-krát, že jo? Taky mi to nepřijde jako něco extra… 🙂
No, spíš je to myšleno tak, že pokud do úzkého parkovacího domu někdo úspěšně zajel autobusem, nebudeme omdlévat z někoho, komu se to povede dodávkou :)))
Není ta pointa spíš v omezeném doletu B737 Max oproti třeba B767? Tj. od určitého bodu letu už museli přistát na tomhle letišti i kdyby nebylo videt na metr.
Čili jako jezdit přes zimu na letních pneu a doufat, že nebude mrznout? 😀 Jo, tak na limitní situace jsou ve SmartWings experti! 🙂
Vy ste vôbec perla. Vy si myslíte , že sa to letí len tak a všetci čakali kým to vy domyslíte na tomto fóre. Je to podla předpisu let na tzv. osamotené letisko. Proste letisko bez možnosti divertu. V leteckých predpisoch je tomu venováná pomerne velká pozornost. Typycká takáto destinàcia je napr. Velkonočný ostrov. Sú na to špeciálne poziadavky a predpisy. Nie vsade môže obchodně lietať superdialkové lietadlo , ktoré je schopné letiet 6-7 hodín tam a potom po pár priblíženiach si to dať 6-7 hodin pekne naspäť ako divert. Takze prirovnávať toto všetko k parkovaníu do garáže, jazdeniu na… Číst vice »
Umíte to nám tady nějak zjednodušeně popsat v pár větách jak se to plánuje, jak se postupuje a podobně?
Jednoduch musite rešpektovať princípy predpisu
Principy predpisu ako monitorovanie počasia. Predpovede počasia na čas pristatia +- 2 hodiny. Pred zahajenim letu , monitorovanie počas letu. Bod posledného návratu, let na jeden motor za týmto bodom na destináciu, adekvátne výpočty atd.
Vybavenie lietadla , núdzové prostriedky….
Všetko tak aby bola zabezpecená príslušná miera rizika.
Podobné princípy ako su 2motorové lety cez velkú vodu (Etops) tak aby bola zachovaná akceptovatelná miera rizika , ktorú riesia relevantné predpisy.
Hnmm v Cape Town mají právě letní počasí. O pár hodin později přistávat na ledě. Škoda, že cestou není nějaký penuservis, aby přezuli.
Dosť prihlúple prirovnanie. Pán bude asi železničiar čo sa vyzná.
Tak to asi nejsou letadla s českou imatrikulací, že jo, zatímco ten Max je OK, což z toho dělá místně celkem zajímavou událost.
Existují fotky letiště na přiblížení? Protože předpokládám že všude bude bílo(led+sníh), může to opticky být nebezpečné…Čumět dlouho na bílou barvu
Podívejte se na předchozí přistání Icelandairu a nebo Hifly.
Fotky a videa z tohodle budou asi až se dostanou zpátky do civilizace🤣
Tak si asi vzali sluneční brýle. Já si je na řízení taky beru. 🙂 Pro piloty je to myslím také docela častá výbava…
Tam se teda předpokládá že se přistát musí? Protože těžko by letěli ještě 6 hodin zpátky, pokud by nešlo přistát kvůli počasí…
No a co by to změnilo? Nepředpokládám, že se na Antarktidě dá doplnit palivo.
Dá se tam doplnit
Na Troll Station je dostupné palivo. Z tohodle letiště se letecky rozvaží na ostatní stanice zásoby a lidi.
Aha, díky.
A jak se palivo dostane na Troll St.?
Předpokládám pomocí buď letadla, nebo po zemi. Ropovod tam nevede. Ale jak jsem se dočetl, tak letadla mají dostatek paliva na cestu z Kapského města tam a zpět. Na místě asi jen v případě nouze.
Jednou ročně ho navezou v barelech lodí do 250 km vzdáleného přístavu. Pak se přepravuje na letiště
Díky, to dává smysl.
Děkuji, také mě to zajímalo.
A340 tam netankovala, v Antarktidě je hodně drahé.
B735 MAX 8 ma dolet 6570 km. Z Cape Town je to na Troll Station asi 4500 km. To by asi nedopadlo…
Ten dolet je normovaný pro plně naložené letadlo za určitých povětrnostních podmínek. Což tentokrát tohle určitě nebylo..
+ přídavné nádrže do nákladového prostoru, dělá se něco takového?
Dělá, přídavné nádrže do nákladového prostoru mají třeba armádní Airbusy A319-CJ a navyšují dolet na nějakých 12 tisíc km. Množství neseného paliva se jimi navyšuje z 23620 l na 40150 l. Ale že by to měl běžný komerční MAX, to téměř jistě nemá.
Jo jenže ta nádrž muže 4x do letadla a zpět a pak je k ničemu ( musí na kontroly dle Airbus a to ke stejně nákladné jako koupit novou, takže kvůli jednorázové by to nedělali)
Wow. Klobouk dole. Piloti, technici a obchodní oddělení jsou prostě borci.
No to je každopádně hezká práce, pro Smart Wings taky jednou dobrá reklama.