dkv-spojujeme

Světové prvenství Smartwings. Jako první přistály s 737 MAX na Antarktidě

Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Antarktidě. Foto: Sven Lidström / Norske Polar InstituteBoeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Antarktidě. Foto: Sven Lidström / Norske Polar Institute

Letoun přistál na letišti, které je kompletně na ledu bez pomoci přístrojů.

Letecká společnost Smartwings se stala prvním dopravcem na světě, která přistála s Boeingem 737 MAX na Antarktidě. Letadlo registrace OK-SWB dopravilo na „letiště“ Troll Airfield norské polárníky.

Vyplývá to z údajů na Flightradar24.com. Aktuálně je letadlo již na cestě zpět. Fligtradar24.com upozornil, že Smartwings jsou prvním dopravcem, který na letišti v Antarktidě přistál s tímto typem. Pro Smartwings jde podle dostupných informací o úplně první přistání na Antarktidě v historii.

Na palubě letadla jsou především zaměstnanci Norského polárního institutu, letoun vezl také zásoby pro polárníky. Podle údajů na Flightradar24.com letadlo letělo z Osla do Prahy, poté z Prahy do hlavního města Čadu N’Djamena. Po mezipřistání letadlo pokračovalo do jihoafrického Kapského města, odkud se vydalo do Antarktidy. Na letišti Troll Airfield přistál po šesti hodinách letu z Jižní Afriky.

Na Antarktidě letadlo strávilo zhruba 2 hodiny, aby posléze zamířilo znovu přes Kapské Město do norského Oslo. Posádka letadla Smartwings dostávala průběžně během letu prostřednictvím datalinkové komunikace a satelitního telefonu zprávy o počasí a způsobilosti letiště. K přistání a vzletu slouží 3000 metrů dlouhá a 60 m široká dráha pokrytá ledem. Ledová vrstva byla před letem změřena a analyzována. Povrch byl speciálně upraven a pracovníci Norského polárního institutu předem změřili brzdný účinek, aby bylo možné vzlétnout a přistát v souladu s předpisy a normami výrobce letounu při dodržení všech bezpečnostních parametrů.

Plánování letu měsíce dopředu

Přistání na ledovci vyžaduje vysoce specializovanou posádku, kterou tvořili 3 zkušení kapitáni Smartwings: Tomáš Nevole, Jan Šťastný a Lubomír Malík. „Na takový let je potřeba se důkladně připravit. Příprava trvala dlouhé měsíce předem, let i přistání proběhly hladce,“ říká Tomáš Nevole, kapitán a letový ředitel společnosti Smartwings.

Kapitáni museli projít výcvikem pro seznámení s danou oblastí provozu a letištěm. Všichni členové posádky absolvovali výcvik přežití v arktických podmínkách. Letoun byl vybaven polárními soupravami pro přežití včetně polárních oděvů pro posádku, navíc na palubě nesl některé důležité náhradní díly.

Počasí bylo pečlivě sledováno 5 dní před odletem na základě předpovědí německých meteorologických ústavů DWD a AWI, které mají v Antarktidě informační zdroje. Pro tento druh provozu je přidělen na dispečinku společnosti Smartwings minimálně jeden dispečer, který neustále sleduje a vyhodnocuje stav letiště, počasí a v případě změn je ve spojení s posádkou. Během letu je také na technickém oddělení Smartwings v Praze skrz automatizované datalinkové spojení vyhodnocován technický stav letounu.

Letiště bylo postaveno v roce 2005, je kompletně na ledu. V oblasti je průměrná teplota kolem 25 stupňů pod nulou, pouze v létě se teploty blíží nule. Na letiště se přistává vizuálním přiblížením bez pomoci přístrojů.  Let si objednala společnost Aircontact pro dopravu členů Norského polárního institutu na jejich základnu. Výzkumná stanice Troll Research Station provozovaná Norským polárním institutem se nachází 235 kilometrů od moře ve východní části Pobřeží princezny Marthy v Zemi královny Maud v Antarktidě a věnuje se monitorování životního prostředí a klimatu, vědeckému výzkumu a mapování. Samotná vzletová a přistávací dráha je vybudovaná na ledovci v nadmořské výšce 1232 metrů.

Namísto Troll Airfield není možné naplánovat žádné záložní letiště. Je zde veškeré potřebné vybavení, včetně odpovídajícího protipožárního zařízení, přibližovacích map vytvořených speciálně pro toto letiště a let, a zkušeného personálu pod vedením Svena Lidströma z Norského polárního institutu, který za Troll Airfield odpovídá. Vzhledem k tomu, že se jedná o tzv. izolované letiště, kde nejsou v dosahu žádné další možnosti přistání, bylo nutné pro užití Troll Airfield získat posouzení a schválení od českého Úřad pro civilní letectví. Další let na Antarktidu by Smartwings měly uskutečnit koncem února 2022.

 

Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Antarktidě. Foto:  Sven Lidström / Norske Polar InstituteBoeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Antarktidě. Foto:  Sven Lidström / Norske Polar InstituteBoeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Antarktidě. Foto:  Sven Lidström / Norske Polar InstituteBoeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings na Antarktidě. Foto:  Sven Lidström / Norske Polar Institute
Tagy Antarktida Boeing 737 MAX Doporučeno smartwings Troll Airfield
113 komentářů