Letecké společnosti Letectví

Obrazem: Boeing 767-300 ER přistál na sněhu a ledu u norské polární stanice na Antarktidě

Přistání Boeing 767-300ER v Antarktidě. Foto: Sven Lidström, Norsk Polarinstitutt
Přistání Boeing 767-300ER v Antarktidě. Foto: Sven Lidström, Norsk Polarinstitutt

Letecká společnost Icelandair má za sebou let s Boeingem 767-300ER na velmi nezvyklé letiště, jehož třímístný IATA kód budou těžko znát i nejzkušenější prodejci letenek.

Pod zkratkou QAT se skrývá „letiště“ Troll Airfield v Antarktidě u základny Norského polárního institutu. Právě tam se islandský dopravce minulý týden vydal. Cílem celé cesty byl dovoz zásob pro norské polárníky a vyzvednutí části výzkumníků, kteří na jihu zeměkoule pobývali šestnáct měsíců. O speciálním letu informoval Icelandair na svých stránkách, stejně tak norští polárníci na sociálních sítích.

Letoun registrace TF-ISN letěl na Antarktidu nejprve z Keflavíku přes jihoafrické Kapské Město, kde doplnil palivo před téměř šestihodinovým letem na jih. Na Antarktidě pobylo letadlo necelé dvě hodiny. Boeing 767 je na tomto letišti nezvyklým úkazem, obvykle sem létají spíše nákladní či vojenské speciály. Icelandair tu naposledy přistával v roce 2015. Z Jižní Afriky letadlo pokračovalo do Osla, kde polárníky vyložilo. Průběh letu na Antarktidu zachycuje Flightradar24.com.

Letadlo oficiálně provozovala dceřiná společnost Icelandairu zaměřená na chartery Loftleiðir. Icelandair uvedl, že na palubě bylo celkem šest pilotů, 13 členů posádky a jeden letecký technik.

Letiště bylo postaveno v roce 2005, je kompletně na ledu. V oblasti je průměrná teplota kolem 25 stupňů pod nulou, pouze v létě se teploty blíží nule. „Během letu jsme obdrželi informaci ze základny, že je problém s ranvejí, protože na ní objevili díru. Tu stihli opravit a označit,“ uvedl Icelandair v textu o samotném letu. Na letiště se přistává vizuálním přiblížením bez pomoci přístrojů.

Podobný let s polárníky vypravila nedávno Lufthansa. Ta ale letěla pouze na Falklandy, odkud pak expedice pokračovala lodí.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Blume

Bušpajlot s bojasem, moc pěkné 🙂 A příště ještě přidat lyže, prosím 🙂

Walker

To byl celkem pocetny personal na palube, slusna sluzebka 🙂
To na ceste tam, kdy nevezli zadne pasazery, mohl byt dobry team building 🙂

Václav

Respekt! Nedavno jsem videl video na youtube jak pristal Icelandair na Antarktide s jejich 757 (leteli z mesta Punta Arenas nebo Ushuaia), nevedel jsem, ze to jde i se 767. Meli moznost na Antarktide doplnit palivo? Jestli je to 6h letu jenom tam, tak by to bez dotankovani bylo tesne.

Jaaa

Myslím, že jediná základna, kde se na Antarktidě dají takhle velká letadla „ubytovat“ na dýl, je McMurdo, které má celkem 3 přistávací dráhy se 3 samostatnými letištními kódy.

Nevím teda, jak je to s Vostokem, kudy tam Rusové létají a jestli potřebují dotankovat. Ale vzhledem k tomu, že je to hluboko ve vnitrozemí, bych v tomhle nebyl moc optimistickej.

Jirka

Nevím, jak současné Rusko, ale SSSR měl na pobřeží základnu Mirnyj. Odkud expedice pokračovaly dál na Vostok.

Jaaa

Spíš se zdá, že tam žádná letiště nemají a zásoby převážejí lodí do Mirného a pak po ledu na Vostok.

PeterC.

Zaujinavy let. Tie elipsoidy na mape Flightradar24.com su vzdialenosti doletu lietadla? Ak ano, tak leteli na dolet „LTT“ (len tak-tak) 🙂

PeterC.

Vyznam tych elipsodov na mape som pochopil….

Vladki

To je den/noc jestli se nepletu?

Y.K.

Ano a na jihu akorát končí polární léto, takže nepřechází do noci, ale jen do soumraku. Tento typ mapové projekce (Mercatorovo zobrazení) je obzvláště nevhodný pro polární oblasti. 😀 Antarktida na nich vypadá větší než všechny kontinenty dohromady a stín noci, na kouli dokonale srozumitelný, zde vytváří matoucí útvar.

EM*

http://www.gcmap.com/mapui?P=kef-cpt-AT27,+at27-cpt-osl

Tady je mapa. Kapské Město-Antarktida-Kapské Město není až tak daleko, plná nádrž by jim vystačila na dalších 2000+ kilometrů. To spíš let Reykjavík-Kapské Město byl na hraně.

Jiří Kocurek
Tomas

Dolet 767-300 er je 11000 km.

cpt – qat je asi 5000 km.

rezerva hodina letu… takze pohodicka 🙂

XX

Krátký a pěkný dokument o letu B757 zde: https://youtu.be/Uv2O1lUbsWE

Co si pamatuji, tak na letištích tohoto typu bývá umístěna jedna pojízdná cisterna, ale tankování je zde nežádoucí kvůli špatnému zásobování (dovozu paliva). To je také hlavní důvod využití letadel střední kategorie, která jsou schopna to uletět na jeden zátah.😉