Švédsko a Finsko plánují zavést železniční spojení pro osobní dopravu

Trať přes hraniční řeku Torne má finský i švédský rozchod. Autor: Autor: Methem – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4916882Trať přes hraniční řeku Torne má finský i švédský rozchod. Autor: Autor: Methem – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4916882

Do švédského pohraničního města Haparanda přijel v dubnu po bezmála 30 letech první osobní vlak.

Švédsko a Finsko mají 614 kilometrů dlouhou hranici, její překročení ale není pro běžného cestujícího možné vlakem. To by se nyní mělo změnit. Země se rozhodly spustit přeshraniční vlakové spojení pro osobní dopravu. Stát by se tak mělo nejpozději v roce 2023.

Vše odstartovala rekonstrukce železniční stanice švédského pohraničního města Haparanda, do které 1. dubna přijel po bezmála 30 letech první osobní vlak. Ten spojil Haparandu s městem Kalix i se 130 kilometrů vzdáleným švédským městem Luleå. Otevření stanice v Haparandě tak Švédsku skýtá nové možnosti, jak prostřednictvím osobních dálkových vlaků propojit sever a jih země. Do 1. dubna železniční stanice Haparanda obsluhovala pouze nákladní vlaky.

Nádraží v Haparandě. Autor: TeVe – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=646698

Nádraží v Haparandě. Autor: TeVe – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=646698

Mezitím finská vláda od června 2020 elektrifikuje 20 kilometrů dlouhý železniční úsek mezi městy Laurila a Tornio, které se nachází na hranici se Švédskem a s městem Haparanda tvoří fakticky souměstí. Spolu s tím je naplánovaná také rekonstrukce a elektrifikace železničního mostu přes řeku Tornio, kterou prochází státní hranice.

„Pro obě země představuje vlakové spojení obrovskou příležitost. Většina turistů se dnes do Finska dostává především letadlem, nové železniční spojení jim ale otevře nové možnosti,“ uvedla Nina Forsell, šéfka Finské turistické rady Laponska. Švédská a finská železniční síť sice mají jiný rozchod (1435 vs. 1524), úsek tratě u hranic ale disponuje oběma rozchody.

Pro příznivce železničního cestování by se tak brzy měl otevřít nový způsob, jak se dostat přes celé Švédsko a Finsko až do Laponska.

Tagy Finsko Haparanda švédsko Tornio železniční spojení Finsko - Švédsko
67 komentářů